Jump to content

Båtplass, for et styr ...


morten37

Recommended Posts

Vel...jeg trodde jobben med å finne den rette båten skulle bli det vanskligste...MEN båtplass viser seg myyyye verre..hehe båter er det i søkk og kav rundt om i det ganske land i alle størrelser og priser...båtplassene voktes om som kronjuvelene :)

 

God 17 mai til alle :)

Link to post
Share on other sites

Jeg har endelig fått meg fast båtplass, eter nesten fem år på venteliste! Men jeg har vært heldig og fått leid midlertidige plasser i mellomtiden, så jeg har da hatt plass hele tiden. Men en viss usikkerhet er det jo når man bare får leie for en og en måned. Det var mange som ristet på hodet av meg når jeg kjøpte meg båt uten å ha båtplass, men et sted må man jo begynne! Mange steder må man dessuten ha båt for å stå på venteliste, så det er ikke alltid så enkelt. Men det er mange private rundt omkring som leier ut båtplasser, så om du leter litt rundt og snakker med folk i båthavnene så dukker det nok opp en plass skal du se! Helt umulig er det tross alt ikke. Men du risikerer å måtte kjøre et stykke til båten i en periode inntil den ideelle plassen dukker opp.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Godt å høre at det er flere som har samme problemet...

 

Har båten liggende på ei flytebrygge som eies av naboen, som er ei gammel dame på over 70. Nå har sønnen arva hele stasen og jeg har fått "marsj-ordre". Virker som om det er helt håpløst å få seg båtplass andre steder innenfor flere mils omkrets. Det hele ender kanskje med at jeg må selge båten... SNUFFS :nonod:

Link to post
Share on other sites

Sikkert lett å si , men båtplass først så kan båten handles . Har små planer om båtbytte iår , men da skal plassen min være stor nok før jeg handler .

Båtplass idag i oslofjorden , er kansje lettere å vinne i lotto ..

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Brukte faktisk bare to dager på å finne båtplass i Oslo i år, og omtrent like lang tid ifjor (4 meters plass). Men det KOSTER :headbang: Ga kr.7800,- ifjor for sommerplass på Malmøya (uten vann/strøm), og 12K i år for plass med vann og strøm. Og nesten like mye for vinteropplag på land. Ventetid for fast plass ligger stort sett på 3-5 år her inne. Stress, usikkerhet og SÅ store utgifter hver vår og høst er ikke gøy, syntes jeg :cryin:

Link to post
Share on other sites

Samme problemet også her på Sørlandet. Siste her er at fiskerne ber kommuene om å stoppe all utbygging av båtplasser p.gr.a at de er redd for forurensing! Utrolig! Det de er redd for er vel konkurranse om fisken tipper jeg.

 

Fikk etter fem år på venteliste endelig fast plass. I år ble ordningen med innskudd avskaffet. Det frigjorde nok en god del plasser og fikk litt mer omløp på plassene.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er reglene for å legge seg mer eller mindre permanent på "svai" ?

Det finner du ut ved å henvende deg til din kommune. For de fleste kommuner er nok dette regulert i en, ja nettop, reguleringsplan.

:flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ryktene sier jo at det er minst 2 års ventetid overalt i Oslo på fast plass. I fjor hørte jeg om steder hvor ventetiden var rundt 10 år......

 

Er hvertfall sikkert at jeg aldri kommer til å si ifra meg våres båtplass.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Er hvertfall sikkert at jeg aldri kommer til å si ifra meg våres båtplass.

Om påstanden min er helt riktig skal jeg ikke si, men tror det er noe i følgende. Mange beholder båtplassen sin selv om man strengt tatt ikke har bruk for den. Rett og slett for man vet at kanskje en dag har man bruk for den. En kommunal plass her i Stavanger er rett og slett gull verdt, da de er svært billige. For tiden får man ikke sette seg på venteliste en gang. Omsetningen er lik 0.

Å eie en billig båt som ikke blir brukt koster vesentlig mindre enn en privat båtplass...Så da ligger det kanskje et og annet vrak?, og tar opp plasser?

 

...jeg vil vel sikkert gjøre det samme den gang jeg omsider får en kommunal båtplass... (i 2024?)

Link to post
Share on other sites

Hvordan er reglene for å legge seg mer eller mindre permanent på "svai"?

Med seilbåt betyr dette som regel at du bør kaste anker eller legge en moring på mer enn 2 meters dyp, og da slipper du i det minste å lete opp en privat grunneier. På den annen side har kommunen sikkert noe den skulle ha sagt, i tillegg til hva andre offentlige etater måtte mene.

 

Det positive er at det er en del grunneiere som gjennom tidene har fått tinglyst rett til å ha et båtfeste eller en båtplass. Da har man et svært godt kort på hånden når man stiller opp hos kommunen for å spørre hvor moringen kan legges ut. :wink: (Det virker kanskje som et litt drøyt tiltak å flytte for å skaffe seg båtplass, men er man båtfrelst så er man båtfrelst. :lol: Selv skal jeg flytte pga jobb, og da er båtplass like viktig som arbeidsvei når jeg er på husjakt.)

 

Ryktene sier jo at det er minst 2 års ventetid overalt i Oslo på fast plass.

Det kommer jo an på hva som defineres som fast plass. I mitt hode betyr det at jeg faktisk eier plassen eller har tinglyst rett til båtfeste eller -plass. Denslags er det ikke lett å få tak i, nei, og det er heller ikke billig. Jeg brukte et par dager på å finne plass for en sesong, men det tar nok lang tid å finne en billig plass dersom man skal basere seg på ventelister i båtforeninger.) Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forholdene varierer rundt om i landet, men jeg tror at hovedgrunnen til at det er slik mangel på billige båtplasser skyldes at ingen lenger gidder å engasjere seg i båtforeningsarbeid o.l. De billige plassene finner man i båtforeningene, og grunnen til at disse plassene eksisterer er i mange tilfelle fordi tidligere båtfolk har stått på for å få dem etablert til felles beste.

 

Nye koster i båtforeningene er mangelvare. De fleste tenker "meg og mitt", og da blir det også dyrt. Kommersielle interesser kommer inn og overtar i stedenfor båtforeninger. Båtforeninger er mye basert på dugnad / gratisarbeid og fellesskap.

 

Komersiellle marinaer er basert på bedriftsøkonomisk tankegang. Det er noen som skal leve av dette, og det er investorer som skal ha sitt. Dermed blir det også dyrt. Vi kan desverre ikke få både i pose og sekk.

 

Billige båtplasser kommer ikke rekende av seg selv.

Link to post
Share on other sites

Det er iallfall slik båtforeningen vår fungerer. En noen få ildskjeler som frivillig organiserer, planlegger og jobber... Takker vere de så koster en 4M plass ca 20.000,- pluss 100kr/mnd. Selv leiger eg (betaler kun 100kr/mnd), men står nå først på ventelisten tror eg.

 

Ser at dette er billig i forhold til mange andre. Båtplass er tydligvis en stor utgift til båtbudsjettet!

Link to post
Share on other sites

Det er ikke lett å få tak i båtplass i Oslo, nei. Ta deg en tur på finn.no og se på hva de forskjellige båthavnene har å tilby. Hvis man skal få en plass i Oslo må man desverre betale for det, og når jeg sier betale mener jeg å betale. Jeg var såpass heldig da jeg handlet båt, da jeg fikk gratis båtplass i et par år inkludert i prisen.

Redigert av T.A.S (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, billige båtplasser kommer ikke av seg selv. Det er nok mange forhold som "hindrer". Skal man i dag anlegg en "større" båthavn er det snakk om ganske store investeringer. Det er jo ikke mange naturlige havner igjen. I alle fall ikke i Oslofjorden. Flytebrygger og bølgedempere koster penger. I tillegg må grunneieren være villig til å stille tomten rimelig til disposisjon. Siden vi jo selvsagt snakker om bygging i strandsonen så kommer jo fort Helen Bjørnøy og hennes disipler løpende. Så det er en lang prosess med å få lov til å anlegge noe slikt. Hvis man i det hele tatt får lov.

 

Båtplasser er vist ikke med på å bedrer allmennhetens adgang til sjøen.

 

I de båtforeningene jeg kjenner så lever dugnadsviljen i beste velgående så jeg tror ikke det er hovedårsaken til få nye billige båthavner. Og jeg er sikker på at Nefertiti har rett når han forklarer den lave omsetningen av plasser i foreninger.

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Jeg synes spørsmålene som tas opp i # 14 og 15 er interessante.

 

Uten å kjenne reglene i de forskjellige kommunene skulle jeg tro at det er mange båtplasser som kan oppnås dersom man er villig til å legge seg på bøye.

For å provosere litt vil jeg tro det er latskap og bedagelighet som fører til at man vil ligge ved brygge og gå inn og ut av båten som man går inn og ut av sitt eget bosted.

 

Jeg kan ikke se vesentlige argumenter mot å ligge på bøye. Skulle tro at båten ikke tar noe skade av å rette seg etter vær og vind.

 

Jeg synes det er greit å gå ombord direkte fra brygga, men er fremdeles førlig nok til å ta en lettbåt/RIB til båt som ligger for bøye. Ved større innlessinger er det selvfølgelig greit å legge seg til kai for en periode.

Noen ønsker kaldt kjøleskap, varmt vann og toppladede batterier når de starter poå turen, herunder meg selv, og er derfor kontinuerlig koblet til landstrøm. Men dette er ikke en nødvendighet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...