Jump to content

Båtplass, for et styr ...


morten37

Recommended Posts

var ett inslag på Norge i dag, om bøyebåter i Oslofjorden. Dette er iferd med å bli et problem ( også ) fordi det mange steder er så mye båter at dette hindrer allminnelig ferdsel. Sammehengen var forsåvidt en litt annen, nemlig private brygger som poppet opp overalt, med og uten lovlige tillatelser..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke se vesentlige argumenter mot å ligge på bøye. Skulle tro at båten ikke tar noe skade av å rette seg etter vær og vind.

Bergen Seilskøyteklubb kjører med slikt system. Nesten alle ligger i bøye, og så kan de gå til en kai om de skal lesse av/på...
Link to post
Share on other sites

Bergen Seilskøyteklubb kjører med slikt system. Nesten alle ligger i bøye, og så kan de gå til en kai om de skal lesse av/på...

:yesnod: Er medlem der og kan bekrefte det, men grunnen til dette er vel lite kaiplass. Når det gjelder båtens vel&ve er det å ligge på svai det som sliter minst på båten. For eieren derimot er det nok lettvint adgang til båten som er det viktigste.... :cheers:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Uten å kjenne reglene i de forskjellige kommunene skulle jeg tro at det er mange båtplasser som kan oppnås dersom man er villig til å legge seg på bøye.

 

Arealbruken i en kommune styres gjennom kommuneplanes arealdel. Dette er et juridisk dokument som også regulerer bruken av sjøarealer. Hvordan kommunene definerer sine sjøarealer er litt forskjellig. Vi har vært så detaljerte at vi har skilt mellom båthavn og svaifortøyning. I tillegg til selve kartet finnes det bestemmelser til arealdelen. Hos oss krever de bestemmelsen at det skal utarbeides en reguleringsplan for det området du ønsker å legge båthavna før du får bygge. Det vil jo ikke gjelde for en ren svaifortøyning. I tillegg reguleres farvannet av havnemyndighetene. Det er kommunen eller der hvor det finnes - havnevesenet. Skal du bygge en brygge så må du altså søke både kommunen og havnemyndigheten.

 

Hos oss pleier havnemyndigheten å gi tillatelse med forbehold om dersom det blir konflikt med nyttetrafikken så må brygga vekk.

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Nei, billige båtplasser kommer ikke av seg selv. Det er nok mange forhold som "hindrer". Skal man i dag anlegg en "større" båthavn er det snakk om ganske store investeringer. Det er jo ikke mange naturlige havner igjen. I alle fall ikke i Oslofjorden. Flytebrygger og bølgedempere koster penger. I tillegg må grunneieren være villig til å stille tomten rimelig til disposisjon. Siden vi jo selvsagt snakker om bygging i strandsonen så kommer jo fort Helen Bjørnøy og hennes disipler løpende. Så det er en lang prosess med å få lov til å anlegge noe slikt. Hvis man i det hele tatt får lov.

 

Båtplasser er vist ikke med på å bedrer allmennhetens adgang til sjøen.

 

I de båtforeningene jeg kjenner så lever dugnadsviljen i beste velgående så jeg tror ikke det er hovedårsaken til få nye billige båthavner. Og jeg er sikker på at Nefertiti har rett når han forklarer den lave omsetningen av plasser i foreninger.

Vi får se. Oslo kommune har så smått begynt å fri til båtforeningene mhp å undersøke muligheter for å øke kapasiteten.

Link to post
Share on other sites

Tror forøvrig at dette med å avgjøre om en båt kan ligge på svai i et farvann avgjøres noe ulikt fra kommune til kommune. Jeg har båten min i Fjell kommune, men om båten kan ligge på svai der skal evt. avgjøres av Bergen Havnevesen... :crazy:

 

Grunneiere har vel i grunnen ikke så mye de skulle ha sagt da jeg mener at man ikke eier (fra "gammalt av") lenger "enn "en hest kan stå" ut fra sin egen kai.... Arrester meg gjerne hvis jeg tar feil her.

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Grunneiere har vel i grunnen ikke så mye de skulle ha sagt da jeg mener at man ikke eier (fra "gammalt av") lenger "enn "en hest kan stå" ut fra sin egen kai.... Arrester meg gjerne hvis jeg tar feil her.

 

De fleste som ligger på svai har vel en liten båt som de fortøyer på land = Grunneier. Men selve moringen ligger nok så dypt at grunneieren ikke har noe å si. Med mindre man er til hinder for evnetuell tilflottsrett (og i vår del av landet lakseretter), men det kan jeg ikke tro man vil være.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Det er foreløpig nok av plasser i Indre Oslofjord i de kommersielle båthavnene. Både Holmen, Vollen og Nærsnes har ledige plasser. Men det koster.

Selv har vi en fast 4,5m plass som vi har betalt den uhyrlige summen av kr 3600,- for. I tillegg blir vi hvert år flådd for kr 1200 i leie pluss kr 300,- for løft. Vi trøster oss dog med at vi har plass langs Norges kanskje mest atraktive kyststrekning, nemlig mellom Sandvika og Sætre. Da må man jo finne seg i at det kan koste litt, ikke sannt?

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei

Her i vår region kan vi ikke regne mot innbyggertallet i kommunen.

Hele østlandsområdet vil gjerne ha en plass ved fjorden, og ikke alle

kommuner har kystlinje.

MEN, saken gjøres ikke bedre ved at slike kapitalinteresser slipper til.

Dette er en aktør i boligmarkedet, og jeg har en mistanke om at de ikke har gått inn

i småbåthavner for annet enn å "skumme" markedet.

De samme politikerne som vil hindre at de med egen strandlinje skal få legge sin egen flytebrygge

og vil samle småbåtene i egne havner, har godkjent denne overdragelsen.

Etter min mening er det her ting som ikke "henger på greip".

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

MEN, saken gjøres ikke bedre ved at slike kapitalinteresser slipper til.

Fordelen med at slike slipper til er at vi som ikke er 70år, og har stått på venteliste siden man ble født også får oss båtplass.

Selv har jeg plass hos en av de dyrere marinaene i oslo, betaler 24000,- for sommersesongen, og ca 12000 for vinteren (om vinteren kommer strøm i tillegg), og klager ikke.

 

Uten et slikt alternativ hadde jeg tidligst hatt plass om 5 år.

Link to post
Share on other sites

Her i Søgne står 600 på venteliste for båtplass. Kommunen har 9609 innbyggere.

Det er snart 15 år siden det sist ble anlagt nye båtplasser.

 

Er vi landets verste?

Eller finnes det kommuner der mer enn 6.25% av innbyggerne står på venteliste?

Vet du årsaken til dette Ingar? I Søgne burde det vel være mange muligheter for å anlegge flere båtplasser?
Link to post
Share on other sites

Forrunser båtfolk?

 

Ja, desverre....

 

 

 

Dette ødelegger ikke bare sjøliv, men også gir båtfolk et dårlig rykte. Og hjelper ikke når det er snakk om utbygging av marina/båtplasser. I tillegg så blir jeg fryktelig sint :D

 

En ting er gamle båter som lekker diesel olje. Men du har også svin som heller ut ting rett i sjøen. Og det er mange av de desverre. Motorbåter er selvklart verst. Og jo eldre folk er jo større griser er de. Så om ca 20 år når disse ligger på aldershjem, blir nok alt bedre skal dere se!

 

Ta en titt ved Ullern båthavn. Der må du vaske vannlinja rein for olje en gang i uka :headbang:

Båtene der ligger i klem mellom skøytehavna, og slippen.

 

Så jeg vet til dere som gir f, jeg kan ikke si så mye eller gjøre noe. Men tenk litt på barna dine og evt barnebarn, det er vi som arver dritten deres.

Link to post
Share on other sites

Fordelen med at slike slipper til er at vi som ikke er 70år, og har stått på venteliste siden man ble født også får oss båtplass.

Hei

Og ulempen er at de som har kjøpt båthavnen skal ha rentabilitet.

Nonprofit d.v.s. idielle organisasjoner burde ta hånd om dette.

Hvor blir det av båtlivet for "Hvermannsen"?

Fint at noen kan kjøpe seg fremover i køen, men noen må da vike unna og holde seg

bakerst.

mvh

giver

OT Noe av det samme prinsippet gjelder forøvrig innen helsevesenet.

Link to post
Share on other sites

Grunneiere.. De eier til der det blit dypt.. Altså forbi grunna..

 

Ellers skal man ikke blokkere trafikk til strandsonen eller evt for badere..

Tja. Har sjekket dette fra proffesjonelt hold og her er svaret jeg fikk:

"Grensen går ved marbakken eller 2m ut ved fjære sjø. Altså kan man i prinsippet legge en moring hvor man vil. Begrenset kun av at man ikke kan være til hinder for andre (fri ferdsel + grunneiers tilflottsrett). Med mindre det finnes reguleringsplaner eller havnebestemmelser som forbyr det."

 

Altså, enten ved marbakken:

 

Bilde

 

eller ved 2 m dybde ved vanlig lavvann:

 

Bilde

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Her i Søgne står 600 på venteliste for båtplass. Kommunen har 9609 innbyggere.

Det er snart 15 år siden det sist ble anlagt nye båtplasser.

 

Er vi landets verste?

Eller finnes det kommuner der mer enn 6.25% av innbyggerne står på venteliste?

Vel, vi er ikke langt etter i Drøbak heller; ca. 13000 innb og ca 600 på venteliste. Dette gjelder

kommunal båtplass velogmerke.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Vet du årsaken til dette Ingar?

Min personlige oppfatning er at det har å gjøre med at de som sitter i styre og stell ikke ser behovet, alle har forlengst skaffet seg det de trenger av båtplasser... :rolleyes:

 

Samt at ingen ønsker båtplasser i sitt nærområde.

Ifølge Fevennen sier talsmannen for velforeningen i Høllen følgende:

Vi er ikke imot flere båtplasser, men mener de kan flyttes østover eller vestover" :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hva er argumentene mot å ligge på bøye?

Eneste jeg kan tenke meg er at du ofte må ha en jolle som må legges ett eller annet sted på eller ved land. Det er ikke noe stort problem, egentlig. De jeg kjenner som ligger på svai er mindre utsatt for innbrudd og hærverk, og jeg hadde valgt bøye selv om jeg ikke skulle bodd i båten fra i sommer. Prisforskjellen mellom bøye og brygge ville nesten dekket kostnaden for en god vindgenerator.
Link to post
Share on other sites

Vi får se. Oslo kommune har så smått begynt å fri til båtforeningene mhp å undersøke muligheter for å øke kapasiteten.

Fri & fri. Fb1860 har økt kapasiteten med 60 plasser i fjor og i år. Samtidig legges det ut en ny nedkjøringsrampe, og tilrettelegges for de som vil ha båt på henger, og sjøsette ved behov. Foreningen får da 2 ramper, og tilstrekkelig med plass på land for oppstilling av biler og tilhengere.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Nå har ei av tre uker friperiode gått...å planen om å anskaffe seilbåten kan jeg se langt etter... uten båtplass er det ikke noe moro å ha båt..hehe Såg en husannonse i avisa om et hus med båtplass til 2,6 mill, mulig d er raskeste veien å gå? ;)

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Her i Søgne står 600 på venteliste for båtplass. Kommunen har 9609 innbyggere.

Det er snart 15 år siden det sist ble anlagt nye båtplasser.

Er vi landets verste? Eller finnes det kommuner der mer enn 6.25% av innbyggerne står på venteliste?

Endelig, etter 17 års venting har Søgne fått flere båtplasser. Kommunen markerer dette ved å gå for prisrekord på Sørlandet.

 

Leien for 2008 er foreslått til 9925 kroner for 3,0-metersplass, 11.575 kroner for 3,5 meter og 13.238 for 4,0 meter.

 

Kommentar fra ordføreren: eg vil jo tro de som har båt er kjent med at de må betale for en båtplass. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...