Jump to content

Båtplass, for et styr ...


morten37

Recommended Posts

Eneste jeg kan tenke meg er at du ofte må ha en jolle som må legges ett eller annet sted på eller ved land. Det er ikke noe stort problem, egentlig. De jeg kjenner som ligger på svai er mindre utsatt for innbrudd og hærverk, og jeg hadde valgt bøye selv om jeg ikke skulle bodd i båten fra i sommer. Prisforskjellen mellom bøye og brygge ville nesten dekket kostnaden for en god vindgenerator.

Praktisk sett er det ok å ligge i bøye, men det løser ikke problemet med for lite båtplasser. Det må løses på ulike måter tror jeg. Og ønsker båtfolk flest rimelige løsninger bør dette baseres på å drive kommunale marinaer - hvor det vil krever noe egeninnsats. Så er det noen som ønsker å betale seg ut - og da bør det også være åpning for å bygge ut å drive på kommersiell basis, men dette bør ikke være en sovepute for kommunene, da blir båtlivet snart en luksusaktivitet for noen få.

Fritt fram med fortøyningsbøyer skaper også problemer langs kysten - sist sommer var vi borte i noen østfoldbukter hvor det mysset av bøyer (fra hyttefok) I Staver var det knapt mulig å ankre pga faste bøyer.

Engasjementet for flere båtplasser må rettes inn mot den enkelte kommune - båtfolk må engasjere seg i båtpolitikk ikke bare syte og klage på BP. :nono:

Link to post
Share on other sites

Båtplass? Styr?

Nei, dette er geografisk betinget.

I "mitt båtlag" har vi ledige plasser, og vis det blir behov, legger vi ut flere:-)

Båtlaget ligger 50 min. kjøring fra Haugesund, men ingen Haugesundere spør om båtplass!!!

Men "Hyttefolket" Kjører gjerne 2-3 timer til hytta, og smiler.......

Båtplassene hos oss, koster 15 - 20 tusen!!! + Kr. 3 pr. cm. i årlig "leie", som går til fellesutgifter, vedlikehold og strøm.

 

Så, dette handler om geografi:-) Hjertelig velkommen.

Link to post
Share on other sites

Hvis noe område har behov for en virkelig holdningsendring, er det nettopp området båtplasser.

 

Hovedproblemet er nok hva som finnes inni hodene på alle som ikke har båt, og like mange slike sitter vel i styre og stell som de finnes i samfunnet ellers.

Antagelig har det gått i vår felles glemmebok at det å ha båt, eie båt, bruke båt, fortøye båt, passe på båt, er en like gammel borgerrett som det å ha et bosted -- nesten. Iallfall som å ha sykkel.

 

Det er faktisk ikke snakk om noe slags overklasseprivilegium som bør bekjempes og motarbeides. Men slik kan en kanskje føle at det er blitt når en opplever ulike former for ignorant mediadekning.

 

Altså er det en slags gammel, rotfestet folkerett. Og da: Må planleggervesenene våre sammen med kommunepolitikerne snarest ta inn over seg at de må etablere båtplasser nok, omtrent som å sørge for boliger nok.

 

Det er faktisk plass -- utpå vannet. Noen smartinger har en fin plan for et stort anlegg i Bunnefjorden her ved Oslo, men det har foreløbig ikke fått gjennomslag; var en av grunnene at hundrevis av båter liggende ved flytebrygger ikke er pent å se på fra boligene i Nordstrandsskråningen, tro?

 

At det er problemer med forurensning, rot og søl -- ja, det må ordnes på en rekke andre måter: Overgang til mye mer miljøvennlige motorer o.a. fremdriftsmetoder (kan ikke en båtkontruktør sette igang med å få til en god og praktisk motorseiler, at det ikke har lykkes ordentlig hittil betyr vel ikke at det er umulig?), søppelhåndteringssystemer osv.

 

Holdningsendring nå!

 

Hilsen Gompe

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Hau,hau-for noen priser og år det opereres med.Glad jeg,egen brygge på 8 meter med strøm og rolige forhold.

Men det er vel også prisen for å bo i utkantnorge :flag::flag:

Ja der er jeg helt enig. De som velger å bo i våre storbyer og i innlandet har gjort et valg - og ofte koster våre valg noe, på ene eller andre måten. Å bo i Nord-Trøndelag å ha egen brygge, skulle bare mangle! Å bo på Rena eller Grynerløkka å tro at båtplass er folkekrav er vel en smule søkt? Får en lyst på båt, men oppdager at en bor på feilt sted er det neppe mer samfunnspørsmål enn å gå enslig til sydpolen å få lyst på dame underveis. Men begge delen kan en selvfølgelig kjøpe seg ut av. :wink::sailing:

Link to post
Share on other sites

Båtplass er selvfølgelig ikke noe man kan forvente å få på grønn resept, men legg merke til hvor vanskelig det er å få seg båtplass på sørlandet og da selv i områder/steder hvor befolkningen kan telles i antall hundre! Spør f.eks Ingar om hvordan det er i hans område?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Ja der er jeg helt enig. De som velger å bo i våre storbyer og i innlandet har gjort et valg

Hei
Bosted er ikke alltid et valg man gjør selv til og begynne med, dine foreldre gjør det. I mitt tilfelle besteforeldre.
Hvis det å ha rimelig eller gratis båtplass vektes opp mot tilgang på arbeidsplasser, venner, familie og andre tilbud
lokalsamfunnet kan tilby, så må man gjerne ta valget om å flytte. :crazy:
Å begrunne flytting med rimelig/gratis båtplass virker noe søkt for meg.
mvh
giver
Link to post
Share on other sites

Kanskje du må flytte ut til kysten for å komme inn på den "ordentlige" ventelisten? Hvis jeg ikke tar helt feil så er vel Vennesla en innlandskommune! Intet galt sagt, eller ment, om Vennesla, min nevø ha sin kjæreste derfra - søt jente! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kanskje du må flytte ut til kysten for å komme inn på den "ordentlige" ventelisten? Hvis jeg ikke tar helt feil så er vel Vennesla en innlandskommune! Intet galt sagt, eller ment, om Vennesla, min nevø ha sin kjæreste derfra - søt jente! :wink:

 

Vel, nå var det ikke meg det var snakk om her.. men en som bor og har bodd i kr.sand kommune lenge! :-)

 

Jeg har plass i otra jeg, og trives med det :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Men;i disse tider der vi mangler:

 

Barnehageplasser

Eldresenterplasser

Sykehjemsplasser

Barneværnsplasser

Penger til skolen

Penger til vegvedlikehold

bare for å nevne noe, skal det da være en kommunal oppgave å SUBSIDIERE BÅTPLASSER ?

 

Bør det være en prioritert kommunal oppgave ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ja.

 

Fullt på høyde med:

* Idrettsanlegg

* Kilden. (konserthus til xxxx-antall mill i Kr.sand)

* m fl

 

Men nå har det ikke vært tilfelle her i Kr.sand i en årrekke. Det har stått et stort fond UBRUKT i årevis.

 

Praksis har vist at tilrettelegging for sjønær virksomhet, båtplasser og næringsdrift, IKKE er en prioritert oppgave i Kr.sand. Flere verksteder/ leverandører av båter/ motorer lever med korte leiekontrakter og uvisshet med hensyn til tomteplassering....

 

En skandale og elendig kommunalt arbeid/ prioritering etter min mening.......

Link to post
Share on other sites

bare for å nevne noe, skal det da være en kommunal oppgave å SUBSIDIERE BÅTPLASSER ?

Bør det være en prioritert kommunal oppgave ?

Suzuki

 

Både ja og nei. Det er selvsagt ikke en kommunal oppgave å subsidiere båtplasser, men det går likevel an å legge ned litt arbeid for å legge forholdene bedre til rette rundt omkring, finne egnede områder lage reguleringsplaner osv. Det krever selvasgt at det står dugnadsvillige båtfolk i kø for å gjøre sin del av jobben.

 

Alternative er svindyre private marinaer. Mye av dagens problem med mangel på båtplasser skyldes nok at folk er av "skal ha" typen. Man skal ha både i pose og sekk, dvs billig, men uten noen form for egeninnsats.

Link to post
Share on other sites

Alternative er svindyre private marinaer. Mye av dagens problem med mangel på båtplasser skyldes nok at folk er av "skal ha" typen. Man skal ha både i pose og sekk, dvs billig, men uten noen form for egeninnsats.

 

Hva når alternativene ikke finnes? Ikke de dyre private heller? Og slett ikke "dugnadshavner".

 

Kr.sand profilerer seg med sjø og sommer, men å få båtplass til båten alle kr.sander har, langt ifra..... :nonod: Skoler, konserthus og leiligheter er prioritert i kommunens reguleringsplaner, ikke sjønær virksomhet.

 

Ellers enig i at dugnadsånden er et utdøende fenomen i mange sammenhenger, dog med gode unntak.......

Link to post
Share on other sites

Ellers enig i at dugnadsånden er et utdøende fenomen i mange sammenhenger, dog med gode unntak.......

 

Mener å ha lest at det faktisk utføres mere frivillig arbeid enn noen gang, bare tenk på alt foreldre gjør i forbindelse med aktivitteter rundt skolen, idrettslag, musikk-korps osv osv

 

Kommunen, både administrasjon og det politiske miljø, plikter selvfølgelig å legge til rette for fritidsbåter og bruk av disse, i kystkommuner som f.eks Kristiansand. Jeg er ikke enig i at det skal være en utgift for kommunen, men mye kan gjøres uten at det er en kostnad for kommunen/felllesskapet; frigi kommunal grunn til formålet, lage reguleringsplan som tilgodeser formålet, stille som garantist for lån som må taes opp av en båtforening osv

 

Har vel også hørt/lest at de båtforeningene som finnes ikke alltid er like lystne på utvidelser uten at jeg skal spekulere i årsakene til det!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Video fra Fevennen

 

Helt syke priser, ikke strøm eller vann, men enkle flytebrygger.

Håper da virkelig ingen som lar seg lure og legger båten der, det vil jo bety at folket godtar whatever priser.

Blir provosert av sånne syke priser.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Hadde belaget meg på flere års ventetid da jeg skrev meg på liste i fjor. Var ca nummer 35 i et båtlag med en utskifting på 2-3 i året. De gamle plassene koster 20000, og da det nylig ble gitt tilbud om 16 nye plasser til 68000 fikk jeg et tilbud som jeg ikke kunne takke nei til. Det gjorde tydligvis mange andre. I prisen ligger ingen profitt for båtlaget, men plassene blir noe dyre siden bryggen ligger langs land, og dermed får plasser kun langs ene siden. Billig er det uansett ikke å kjøpe inn flytebrygger med tilbehør. I prisen inngår 4m bredde, og vann/strøm per 4 plasser. I tillegg til dette "depositumet" kommer ca 2000 i årlig avgift. Totalt sett er dette båtplass til en overkommelig pris, og mine 10-15 år som hagebåteier er plutselig redusert til et rent spørsmål om egen arbeidsinnsats. Så da er det vel bare å sette i gang.....til våren.

Link to post
Share on other sites

Er enig i at det bør være flere båtplasser tilgjenglig men jeg synes det er overaskende mye sutring her. På finn står det side opp og ned for utleie, reis ned på marinaene og titt. Burde ikke være et stort problem om en legger godviljen til.

 

Båtplasser kommer skjelden inn døra på et sølvfat. :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

På finn står det side opp og ned for utleie, reis ned på marinaene og titt. Burde ikke være et stort problem om en legger godviljen til.

Det handler vel om plasser mange ikke har råd til. Jeg mener fremdeles at den beste løsningen er et samarbeid mellom båtfolk og kommunen. Ved å gjøre litt innsats holdes prisene nede.

Link to post
Share on other sites

Helt syke priser, ikke strøm eller vann, men enkle flytebrygger.

Håper da virkelig ingen som lar seg lure og legger båten der, det vil jo bety at folket godtar whatever priser.

Blir provosert av sånne syke priser.

 

Enig i at det høres dyrt ut, men i reportasjen så hevdes det at utleieprisen er et nullspill for utbygger. Jeg har ingen forutsetninger for å hevde at det ikke er riktig. Vi må nok regne med at med mindre det er lønnsomt (minimum dekke sine utgifter til utbygging og drifting) så er det vel lite grunn til å tro at det blir bygget flere båtplasser? Hvem skulle i så tilfelle gjøre det?

 

Jeg vil i hvertfall ikke stemme på et parti fordi de bygger ut båtplasser til subsidierte priser.

 

Contraband - har du mye erfaring med utleiemarkedet av båtplasser i området du bor? :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg mener fremdeles at den beste løsningen er et samarbeid mellom båtfolk og kommunen. Ved å gjøre litt innsats holdes prisene nede.

Hei

Ingen tvil om det, men hvor mange er det som er villige til og ta et verv i båtforeninger og jobbe for saken :confused:

Like greitt at noen andre som "har bedre tid" gjør jobben, og jeg får en plass :rolleyes:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

..........., men hvor mange er det som er villige til og ta et verv i båtforeninger og jobbe for saken :confused:

 

Vi kan jo la det spørsmålet gå til de mange her på forumet som er frustrerte over priser på og mangel på båtplasser rundt forbi? :wink:

 

Regner med at det blir ganske tyst!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...