Jump to content

Båtplass, for et styr ...


morten37

Recommended Posts

Ingen tvil om det, men hvor mange er det som er villige til og ta et verv i båtforeninger og jobbe for saken :confused:
Med 12 års tvangserfaring som leder i idrettslag, er jeg ikke i tvil om at dugnadsånden er død og begravet. Vil tro at dette, om enn ikke like tydelig, også gjelder båtforeninger.
Link to post
Share on other sites

Med 12 års tvangserfaring som leder i idrettslag, er jeg ikke i tvil om at dugnadsånden er død og begravet. Vil tro at dette, om enn ikke like tydelig, også gjelder båtforeninger.

Vil ikke si det - mange ønsker seg den lille prestisjen i å være med å bestemme litt :wink: Vi andre tar et lite tak 2-3 ganger i året og brekker ikke bein. Men at etterspørselen er langt over tilbudet er helt klart. Hvor prioritert båthavner skal være for kommunen vet jeg ikke, men mange byer har vist at det går ann å koble mye næringsdrift til båthavner, og som tidligere nevnt - påhengsjoller trenger ikke å ligge med dyre uteligger.

Link to post
Share on other sites

Er enig i at det bør være flere båtplasser tilgjenglig men jeg synes det er overaskende mye sutring her. På finn står det side opp og ned for utleie, reis ned på marinaene og titt. Burde ikke være et stort problem om en legger godviljen til.

 

Litt uklart for meg hvor du vil. Ja vi har en dyr rekreasjonstilnærming, og jeg er en av de som ikke kan klage over mitt lønnsnivå blant annet fordi jeg drar jeg inn godt og vel en årslønn på ekstraarbeid utover min faste jobb. Dessuten syter jeg ikke veldig mye her, men 20.000 kr. for en 3,5 m. er mye penger, jeg er da ikke boblejakkeimportør bosatt på Nesøya heller.

Link to post
Share on other sites

Det er særlig to grupper jeg synes synd på nå når prisene stadig øker på det å ha båtplass. Den ene er pensjonister som er svært glad i båt men som har begrenset betalingsevne. Den andre gruppen er de som ytterst skjelden benytter båten. Kanskje den siste gruppen ville ført til billigere båtbruk for flere om de hadde båt som kunne fraktes på henger og trailet båten ut på slipp hver gang den er i bruk?

Link to post
Share on other sites

Praksis har vist at tilrettelegging for sjønær virksomhet, båtplasser og næringsdrift, IKKE er en prioritert oppgave i Kr.sand. Flere verksteder/ leverandører av båter/ motorer lever med korte leiekontrakter og uvisshet med hensyn til tomteplassering....

 

En skandale og elendig kommunalt arbeid/ prioritering etter min mening.......

 

Det skulle vel bare mangle om at det offentilge ikke skal holde oss som har penger nok til å ha båt med båtplass. Offentlig sektor har jo ikke penger til å ta vare på våre barn eller eldre på en god måte og det er vel slike tjenester som befolkningen trenger. Har du ikke råd til å ha båtålass selg den båten du har og kjøp en båt som gjør at du kan finansiere en båtplass.

 

Jeg finner din uttalelse om at kommunalt arbeid /prioritering er en skandale og elendig arbeid som totalt meningsløs der du viser en stor inkompetanse om det arbeid som gjøres rundt om i kommunenorge. Vil du gjøre noe med dette så må du engasjere deg innen politikken eller sette deg inn i de faktiske forhold.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Contraband - har du mye erfaring med utleiemarkedet av båtplasser i området du bor? :rolleyes:

 

Relativt, har et par båtplasser som blir leid ut i Bærum og det er intet problem. Rundt 20000,- sesongen. Jeg synes i og for seg det ikke er så avskrekkende. Om en ønsker å kjøpe så ligger prisene rundt 3-400000 for en 3,5 m. Egentlig ikke stort mere enn en parkeringsplass i tigerstaden koster pr sesong (Bil). Problemet er naturligvis at det er for få plasser noe vi må jobbe med byråkratene for å få ordnet. Nå er kanskje ikke hverken Asker eller Bærum av de værste kommunene men....

 

 

Litt uklart for meg hvor du vil. Ja vi har en dyr rekreasjonstilnærming, og jeg er en av de som ikke kan klage over mitt lønnsnivå blant annet fordi jeg drar jeg inn godt og vel en årslønn på ekstraarbeid utover min faste jobb. Dessuten syter jeg ikke veldig mye her, men 20.000 kr. for en 3,5 m. er mye penger,

 

Er enig i det, og med den rødgrønne fare så blir alt bare dyrere med ekstra avgifter i tillegg, innføring av både det ene og andre som skal være obligatorisk slik at vi fattige båtfolk får svi ekstra på pungen.

Har du prøvd å legge ut en bøye ?

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Kanskje den siste gruppen ville ført til billigere båtbruk for flere om de hadde båt som kunne fraktes på henger og trailet båten ut på slipp hver gang den er i bruk?

Ja, nettopp. Er ikke dette med trailing en trend som er i anmarsj, spesielt for de som har båtstørrelser som dette egner seg for? Hvis det er enklere å "stasjonere" båt utenfor båthavnene er vel det en god løsning for alle. Kanskje det bør tenkes mer på tilrettelegging for gode utsettingsramper og ikke minst parkeringsareal med ditto dagspriser som alle parter er tjent med. Har en liten følelse av at det er en voksende gruppe som kunne ønske seg bedre tilrettelegging for nettopp trailing.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på om jeg skal sette meg på venteliste i Stavanger motorbåtforening for båtplass. Hvor lang tid må jeg regne for å få en plass til en 27 fot båt ca.?

 

Foreløpig er jeg så heldig at jeg får lov å ha en tau i land på en privat plass i Galeivågen. Denne muligheten har jeg ikke tatt i bruk ennå men den blir nok tatt i bruk i år. Hvor lenge denne muligheten blir tilgjengelig vet jeg heller ikke. Så det kunne kanskje vært greit å satt seg på venting?

Link to post
Share on other sites

Det skulle vel bare mangle om at det offentilge ikke skal holde oss som har penger nok til å ha båt med båtplass. Offentlig sektor har jo ikke penger til å ta vare på våre barn eller eldre på en god måte og det er vel slike tjenester som befolkningen trenger. Har du ikke råd til å ha båtålass selg den båten du har og kjøp en båt som gjør at du kan finansiere en båtplass.

 

Jeg finner din uttalelse om at kommunalt arbeid /prioritering er en skandale og elendig arbeid som totalt meningsløs der du viser en stor inkompetanse om det arbeid som gjøres rundt om i kommunenorge. Vil du gjøre noe med dette så må du engasjere deg innen politikken eller sette deg inn i de faktiske forhold.

 

Tror vi snakker litt forbi hverandre her.

 

Jeg har bare uttalt meg slik jeg opplever forholdene mht båtplassituasjonen/ forhold for sjørettet næringsvirksomhet i Kr.sand, ikke resten av landet.

 

Jeg er selvfølgelig enig i at kjerneområdene i en kommune må komme først, skole, eldreomsorg etc. Men det er en rekke øvrige ikke livsviktige oppgaver en kommune gir støtte til. Hvordan kan det gis støtte til f.eks Quart-festivalen i 10-talls millioner-klassen, når det er skrikende behov i mange andre "kjerneområder"?

 

Mitt poeng er at ved å prioritere noe annerledes kan det bli flere båtplasser i Kr.sand uten at det koster kommunen annet enn regulering og tilrettelegging. I så måte ser jeg et visst håp i Rona- området, ser ut til at det blir båtplasser og noen tomter for sjørettet virksomhet der. Men det er en laaang prosess...

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er jeg ikke overrasket over at dine betraktninger er basert på at du er utleier og ikke leietager? :lol:

 

he he, jeg tror vi har hatt den diskusjonen før i en annen tråd :lol:

 

De vet det Mouche, noen må være utleier også i dagens situasjon. Alle ønsker vi å få gratis melk i butikken med mindre vi selger den selv. :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Alle ønsker vi å få gratis melk i butikken med mindre vi selger den selv. :wink:

 

Trok nok ikke du vil finne noe sted hvor jeg har hevdet det? :nonod:

 

Det jeg stusset litt på var hvor greit du mente det var/måtte være å finne seg en båtplass(?) i pressområdene, i farten hadde jeg glemt at du kanskje mente det med ditt utgangspunkt at du har plasser og ikke søker plasser. :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

flytt til et annet sted å bo , er mitt tips.. sentralte støk er dyre nesten på alt. fatter ikke at noen gidder å bo der engang jeg da . jeg betaler 1000 kr året med vann og strøm tilgang. men det er jo og sånn at etterspørslen gjenspeiles i prisen. ikke noe nytt eller rart det. se på leiligheter hus i oslo området , latterlig ( for meg ) at noen betaler 2 mill for 40 kvm , når de kan flytte til gjerstad og få ett nytt hus boa 155 kvm m tomt for samme prisen..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Ja, nettopp. Er ikke dette med trailing en trend som er i anmarsj, spesielt for de som har båtstørrelser som dette egner seg for? Hvis det er enklere å "stasjonere" båt utenfor båthavnene er vel det en god løsning for alle. Kanskje det bør tenkes mer på tilrettelegging for gode utsettingsramper og ikke minst parkeringsareal med ditto dagspriser som alle parter er tjent med. Har en liten følelse av at det er en voksende gruppe som kunne ønske seg bedre tilrettelegging for nettopp trailing.

 

I min båtforening er vi i ferd med å planlegge en slipp til fri (gratis) avbenyttelse for alle. Relativt bra med gratis parkeringsplasser til bil og henger mens en er utpå også. Utvidelsesmulighetene i selve havnen er små, så dette er den beste måten vi kan lage tilgang for flere på - innenfor en rimelig kostnad. Slippen blir i stor grad laget på dugnad og de fleste materialene har vi fått tusket til oss til innbruddspris.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jeg må få si umiddelbart av trenden som vi ser med private utbyggere er noe som presser prisen på båtplass og opplag til bristepunktet. Hvis fler gikk sammen og øvet press på komunene er jeg sikker på at mange kystkommuner ville legge til rette for ideelle båtforeninger. Drammen har de siste årene markert seg som "Elvebyen" og setter stor pris på et lavende maritimt miljø. De har sågar uttalt at det skal tilrettelegges for fler båtplasser i sentrumsnære områder. Slik er jeg sikker på at det ogsåer i andre deler av kystnorge. Da er det opp til båteierne selv å ta initiativ til å få anlegge båtforenig før private investorer kommer på banen å lager butikk av det. Slike private initiativ tar også bort muligheten for mange som ønsker å nyte båtlivet, rett og slett fordi det blir for dyrt.

 

Jeg legger inn prislisten til Holmen Motorbåtforening i Drammen. Legg merke til slagordet på toppen av siden: "Midt i elva, midt i byen" !

Prisliste HMF

 

Dugnad 10 timer pr. år

Vakter: 3 stk. pr. år.

 

Det er selvfølgelig venteliste på plass her, men det er behov for flere foreninger, det er poenget mitt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er et veldig bra initiativ å legge til rette for slipp og mulighet for parkering kun for disse osv..

Problemet er nok at endel har større båter enn bilen kan dra opp fra en slik slipp, og det er nok endel som ikke tør å rygge bilen ut mot vannet for å slippe av og på båten.

 

Det burde vært en løsning der man kunne bruke en "heis" eller vinsj eller lignende som gjorde jobben for deg, men samtidig var så lett å bruke at alle kunne bruke den.

Evt, om en båtforening investerte i en slik sak så kunne man gi opplæring til bruk av denne.

Jeg har laget en tegning på et automatisert system der du legger båten til ved ei brygge og derifra så fraktes båten opp på land og lagres i et sjøhus automatisk (endel detaljer i hodet på hvordan dette kan løses ja), men er redd at det systemet ville kostet endel og det var dette med kostnader igjen da..

Spørsmålet er hva en person med båter fra 10-20 fot er villig til å betale for å ha båten lagret innelåst i et lager tørt etter hver tur i stedenfor å ha den liggende på vannet.

Har grublet litt på den ide'en en stund, men stopper ved at jeg ikke vet hvordan finne ut kostnaden for et slikt system.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Merkelig i grunnen at ikke flere norske kystkommuner forstår at småbåthavner ikke er en utgift men en inntektskilde. Se f.eks. på Strømstad - hva drar ikke de inn på at mange hundre (kanskje tusen?) båter besøker dem hvert eneste døgn hele sommeren? Rikelig med båtplasser for både fastboende & besøkende kan gjøre kommunene attraktive å flytte til, å bo i, og å besøke, noe som kan gi store ringvirkninger for resten av den lokale økonomien.

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her i Skien har vi en båtforening som heter Bølestrand BF. De har "i alle år" hatt tilhold på kommunens eiendom langs elven, og da de stratet opp var dette kun et område med trær og busker. I årene som har gått (kanskje 40??) så har foreningen på dugnad og med store investeringer (og med tillatelse fra kommunen), opparbeidet dette området til å være et pent kai/bryggeområde, med flytebrygger, strøm og vann og mastekran ved betongkaia. På land er det grøntområder, rastebord og rett så trivelig.

Tipper det er rundt 25 båteiere som har båtplass og opplagsplass om vinteren der.

Sist år fikk de så plutselig beskjed om at de heretter må betale 50 000,- i grunnleie for området...dette fordi det nå var blitt et attraktivt område som kommunen så sitt snitt til å tjene penger på. Dette er "typisk norsk"!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Har vært i kontakt med Horten havnevesen idag for å leie plass i gjestehavna frem til uti april.

Dere som frekventerer havna (Astor, Tine 3 eller andre) hvor god eller dårlig er plassen som er ledig innerst ved honnørbrygga med bøyefeste?

Kan en ligge trygt der uten å være tilstede hver dag???

Mvh

Hot Johnsen

Link to post
Share on other sites

Trok nok ikke du vil finne noe sted hvor jeg har hevdet det? :nonod:

 

Nå nevnte jeg nok ikke at du hevdet det min gode mann :smiley: Siden vi er høyre folk begge 2 så skjønte du sikkert hva jeg mente :wink:

 

Jeg ser uten problemer at vi trenger flere båtplasser, på den annen side, om en bruker hodet så skiller gjerne det klinten fra hveten noe som i avgjørende sammenhenger kan være nyttig :wink:

 

Litt telefon, oppsøkende virksomhet sørger gjerne for at du får tak i det du ønsker. Jeg hadde en gammel lærer for noen år siden "Ta hva du vil men betal hva det koster " er et godt utrykk. :wink:

 

Det som er skremmende er at den rød/grønne fare er garantien for at vi ikke får flere båtplasser men som jeg ser det også en fordel da vi slipper å kampes om plassen på de beste stedene. :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på om jeg skal sette meg på venteliste i Stavanger motorbåtforening for båtplass. Hvor lang tid må jeg regne for å få en plass til en 27 fot båt ca.?

Foreløpig er jeg så heldig at jeg får lov å ha en tau i land på en privat plass i Galeivågen. Denne muligheten har jeg ikke tatt i bruk ennå men den blir nok tatt i bruk i år. Hvor lenge denne muligheten blir tilgjengelig vet jeg heller ikke. Så det kunne kanskje vært greit å satt seg på venting?

Oj, du er nok litt seint ute, "Savona" fikk plass på den nye (D2) brygga i fjor høst.

Rettere sagt, "Savona" ble kjøpt for å passe (under 30 fot) til plassen :lol:

Ellers hadde det nok blitt enda lengre ventetid. Jeg har vel ventet i over 5 år nå.

Men, det er veldig ryddig i SMBF, fast ansatt daglig leder og stort sett orden på det meste.

 

1975 medlemmer og 1105 båtplasser = 870 på ventelisten :eek:

Snekka di blir nok et flott smykke innen plassen er klar.

 

Så til de som etterlyser engasjement og dugnad, det mangler nok litt her óg, som i så mange andre foreninger.

Av de 1900 medlemmene, er det ikke flere som er på årsmøtet, enn at foreningens lokaler knapt er halvfullt.

Link to post
Share on other sites

Vår båtforening ble startet for ca. 10 år siden. Da var det noen ildsjeler som satte igang med søknader og fikk i orden alle nødvendige tillatelser fra kommunen. Deretter fikk alle i nærområdet tilbud om kjøp av båtplass til selvkost ca. 20000 - 24000 pluss dugnadsinnsats, størrelse 3,0 x 6 til 4,5 x 8 mtr.

Det endte med et anlegg med plass til 50 båtplasser, hvorav 35-40 ble solgt, det ble ikke opptatt gjeld men anlegget ble finansiert med kjøpesum fra hvert enkelt medlem pluss betydelig dugnad og noe støtte fra kommunale midler til friområdet som ble betydelig oppgradert.

I fjor ble anlegget utvidet med 20 nye plasser med priser fra ca. 35000 til 50000 - dette er båtplasser i størrelse 4,3 x 8 mtr og 5,3 x 10 mtr.

Alle båtplassene er selveide med pliktig medlemskap i båtforeningen og innbetaling av årlig avgift til felleskostnader (ca. 1500). Da alle plassene ikke er solgt måtte vi ta opp et lån for å finansiere den siste utvidelsen, men dette dekkes inn ved utleie. Vi har ikke strøm og vannpost til alle båtplassene enda, men det kommer etterhvert. Vi har ikke klubbhus, men ei lita brakke til diverse utstyr - det er heller ikke mulighet for parkering ved bryggeanlegget. Båtopplag må hver enkelt ordne selv, da det ikke er mulighet for dette ved bryggeanlegget.

 

Jeg tror andre også kan gjøre tilsvarende for å få rimelige båtplasser, det er ikke alltid behov for marina, båtopplag, etc. - da blir det garantert kostbart.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...