Mulligan Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Nå skal Norge over på Euref 32N, hurra for EU, da blir det vanskeligere igjen. 1m er plutselig ikke 1m, Når jeg tenker meg om, en grei eksersis til tider det å tenke seg om, så er vel ikke EUREF90 noe annet enn WGS-84 kompensert for tektonisk drift. EUREF32N er ikke verre enn EUREF 90 som datum og sone 32 i UTM som projeksjon. Og da er fremdeles en meter lik en meter. I alle retninger. Eller? Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Bevares.... finner vi ikke frem nå så... Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
avsluttet Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 det finnes få, om ingen? plottere som lar deg kontrollere fyrsektorene på en skikkelig måte. Slik at navigerer man i mørke med plotter er det vanskeligere å verifisere hvilke fyr man observerer. Hvis man ikke har et papirkart for hånden i tillegg. Eller tar jeg feil, finnes det plottere hvor du kan forlenge fyrsektorer til "ditt" plott på skjermen? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 det finnes få, om ingen? plottere som lar deg kontrollere fyrsektorene på en skikkelig måte. Mulig det finnes, men jeg har ikke sett det. Bruker papirkart når jeg seiler på fyrsektorer, og plotteren for å kontrollere. Papirkart eller plotter er ikke noe enten/eller. Man bør bruke begge deler sammen. Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Jeg var med på en hentetur av en Bavaria forrige helg, mønstret på utenfor Lillesand og vi skulle til Tananger utenfor Stavanger! Den stolte eier av skuta hadde ingen erfaring med båt fra før, så dette er ikke mobbing av han! Han hadde spurt meg på forhånd om jeg hadde kartserien fra Lindesnes til Stavanger og om jeg kunne ta den med. Etter at jeg hadde sett igjennom alle kartene mine viste det seg at denne serien hadde jeg ikke, informerte om dette! Når jeg kjørte forbi Maritim avreisedag ringte jeg og lurte på om jeg skulle kjøpe med kartserien, men fikk som svar at kart hadde han! Tenkte ikke noe mer på dette før vi begynte å nærme oss Lindesnes utpå natten og det var på tide å bytte sjøkartserie, da viste det seg at et veikart for sør-norge var kartet det var snakk om Lett å le i etterkant men der og da var jeg ikke veldig fornøyd med tingenes tilstand! Dette var min første tur rundt Lindesnes/ Jæren og etter alt man har hørt om dette området ble jeg selvfølgelig urolig! Han hadde jo med en liten kartplotter som vi måtte navigere etter, 2 x 2 tommer skjerm, viste skjær men ingen dybder... må si at jeg aldri kommer til å legge ut på noen tur uten papirkart! Vel vel, vi kom oss nå helskinnet frem, men det er noe med trygheten man føler når man bruker et par minutter på kartbordet en gang i blandt og er helt trygg på at man er i rent farvann, uansett kan jeg skryte av å ha seilt Lillesand Stavanger på bilkart Sitér dette innlegget . Link to post
Marwin Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Høhh, en tullete trønder reiste til Danmark og hentet en nyervervelse (stoor båt) for noen år siden... HAN brukte veiboka til NAF som eneste kart ombord. (Han kom visstnok helskinnet hjem...) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
moosewine Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Vil vel påstå at han kanskje hadde litt flaks? Sitér dette innlegget . Link to post
Marwin Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Akkurat DET kaller jeg en underdrivelse Fyren var kanskje ikke dum; Han visste bare ikke bedre :lol: Eller skal vi kalle det "Ubevisst uvitenhet"?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Christel III Svart 21.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 Til dere sjøulker som sverger til "gode gamle draft"... På grunn på grunn av gamle kart Vi oppdaterer de elektroniske kartene en gang i måneden. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Mulligan Svart 21.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 "Teknikken for å måle grunner under vann blir stadig bedre. I dag brukes multistråle-ekkolodd med 180-graders vinkel, som gir et godt bilde av forholdene". Finnes ikke. En multibeam dekker ca. 2.5 ganger dybden. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Min erfaring er at i det området så er det eneste som gjelder sakte fart og utkikk i baugen! Var endel i de farvann tidligere, og har før bemerket unøyaktighetene i kartene der. Din anbefaling støttes! (om bare flere gjorde DET.) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.