Jump to content

Ny grunnstøting med stor båt


Skipper Worse

Recommended Posts

Med de holdninger som avspeiles av mange i tråden som omhandlet "uhellet" utenfor Arendal, er det ikke rart at hendelser som dette skjer!

 

Det kan jo tyde på at de tekniske innretninger som så mange fester sin lit til, ikke er så dårlige likevel!

 

Synes egentlig det er greitt at elendigheten formidles i pressen!!

Kanskje vil båtfolket (folk i båt) skjerpe seg?

 

Lite trolig at ting bedrer seg ved å tie det ihjel!

Link to post
Share on other sites

Vil bare kaste meg på med en liten kommentar til selve hendelsen.

Jeg går selv ofte med båt i samme farvannet og det stemmer som Poseidon sier at skjærene på sørsiden av Lindøy er godt merket i kartene og selv holder jeg meg godt klar disse.

 

Virkeligheten er at det etter hva jeg forstår er en del grunnstøtninger her og det hadde vell snart vært på plass med en stake her.

 

Det er rart med det, når sola skinner vannet er rolig og fint og du går i et området som er mye brukt av småbåter så forventer du at skvalpeskjær og grunner som nærmest ligger i leia er merket med en stake.

 

Finnes det et nettsted hos kystverket der du kan melde dine synspunkter om grunner som er blitt pårent en gang for ofte?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Det er veldig stygt å si det, men hvorfor er stort sett alle som har en slik båt så sinnsykt hovne?

De firer ikke på gassen eller noe når de går 2 meter unna brygga, eller treffer møtende båttrafikk. Nå snakker stort sett om de som befinner seg på sørlandet.

Vi har hatt 2 stygge uhell med vår båt pga slike folk.

Jeg mener det, at skal du ha en så stor båt så må du kunne føre den også, å kunne kart, det nytter ikke å bare sitte på flybridgen å se hoven ut...... :nono:

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg kan se av bildene, er flybridge'n godt innpakket noe som tyder på at båtføreren ikke satt der i dette tilfellet, men du har kanskje andre og mer oppdaterte opplysninger? Hadde vedkommende styrt fra flybridgen ville han/hun sannsynligvis sett skvalpeskjærene og unngått disse. Det er utrolig hvor godt en ser det som er under vannet når en sitter et stykke opp i luften!

 

At alle med flybridge ser hovne ut, er nå en sannhet med modifikasjoner, og hvilke uhell du har hatt som følge av "slike" folk kunne vært artig å vite. Det er litt dumt å generalisere, og selv om jeg har vært med å trekke flere seilbåter av diverse skjær og grunner i Ryfylke de siste årene sier jeg ikke at alle seilere er noen idioter som bruker NAF kartbok til å navigere etter selv om 2 av disse gjorde dette. Den ene forklarte grunnstøtingen med at det "ikke sto noen dybdeangivelser i kartboken og da måtte det være nok vann"(!!)

 

Neste gang jeg treffer Carpe Diem på fjorden skal jeg hilse og vinke og holde et helv.... spetakkel med flertonehornet mitt slik at du i ettertid ikke kan si at alle med flybridge er noen hovne bleier! Er du ekstra heldig og treffer meg på åpne fjorden spiller jeg kanskje til og med de to første versene av "Ja vi elsker...." på kompressorhornet, men da skal jeg jaggu være i godt humør! Ha en riktig god sommer i fred og fordragelighet med andre sjøfarende enten de sitter i samme høyde som deg eller to etasjer over. GOD SOMMER!! :cheers:

Link to post
Share on other sites

la også merke til at presenningen var på over brua og de hadde sannsyneligvis sett skjærene som beskrevet lengre opp om de hadde manøvrert skuta derfra.

 

veldig smart å manøvrere fra brua i ukjent farvann.

 

anbefales på det sterkeste!

 

ser hovne og bleiete ut der oppe på brua?

hva ville du gjort?

ække bare bare det skjønner du,

sitte der på utstilling for alle og hva f.n skal en gjøre da?

 

hei-hei alle sammen.....?

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den eneste sanne fryd det er skadefryd :cool:

hvorfor hoverer dere ikke over denne:

http://www.redningsselskapet.no/nssr/page?id=157&key=17457

er det fordi:

- mer normal størrelse?

-dette er også en ny båt?

 

eller rakker ned på han her:

http://www.redningsselskapet.no/nssr/page?id=157&key=17692

- her er mye å ta tak i:

- udugelig kar som ikke kan skifte filtre en gang osv......

Link to post
Share on other sites

beklager - det var så selvfølgelig at jeg ikke engang kom på å nevne det.

Ja, det er jeg enig i, men den nye båten i Arendal fulgte bare etter en lokal båt (som skulle et annet sted!) og den båten det her er snakk om hadde kapteinen åpenbart ikke lest kartene, eller kikket ut!

Fatter ikke at man ikke kan kalle en tulling for en tulling til sjøs når det synes så lett for de fleste av oss å kalle andre trafikanter per bil for dette "hedersord"?

 

Tullinger finnes over alt og jeg synes ikke så synd på dem alle sammen. Det er ikke det samme som å hovere, eller heve seg over, eller være skadefro!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

det nytter ikke å bare sitte på flybridgen å se hoven ut......

Å? Hva i huleste skal man ellers gjøre deroppe, da? Kan jo ikke sitte og røke cigarrer og nyte cognac HELE tiden. Og blondiner går man jo lei av etter en times tid eller to. :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Og blondiner går man jo lei av etter en times tid eller to. :rolleyes:

Greit at du er ung til sinns - men er anes det en viss aldring i fysikken må jeg si

 

Forøvrig undres jeg over at det nok en gang kastes dritt om noen som er uheldig å kjøre på grunn. Tydelig at jante er sterk også her på Baatplassen. Skuffende synes jeg. Uansett stor eller liten båt, god eller dårlig råd - en grunnstøting er og blir en traumatisk opplevelse og slik skal man ikke hovere over mener jeg.

 

Jeg pratet med forsikringsselskapet der jeg har forsikret båten min etter at Fairline 58'en gikk ned ved Arendal. De sa at dette er slikt som hender en gang i blant. De sa også at 95% av alle grunnstøtinger skjer i farvann der skipper er godt kjent "faan - den glemte jeg" er ganske så vanlig.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig undres jeg over at det nok en gang kastes dritt om noen som er uheldig å kjøre på grunn. Tydelig at jante er sterk også her på Baatplassen. Skuffende synes jeg. Uansett stor eller liten båt, god eller dårlig råd - en grunnstøting er og blir en traumatisk opplevelse og slik skal man ikke hovere over mener jeg.

 

Jeg kan underskrive på at en grunnstøtning kjennes i kroppen i lang tid. Lyden fra en slik opplevelse går gjennom marg og bein.

 

Vi har hatt flere turer etter at dette skjedde og fortsatt sitter det i oss. Vi forsøker å bearbeide dette på hver tur. Den lille plotteren er byttet ut med den gamle lap-topen vi hadde tidligere. Større skjerm.

 

Disse uheldige i denne tråden har sikkert hatt det på samme måte. Hadde de kunne satt ord på det her i forumet hadde saken fått et nytt lys.

 

Vi var heldige som ikke måtte hoppe på havet. Men det var like før. Hadde hullet bak vært litt større hadde ikke pumpene klart å ta unna.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Trodde et øieblikk at det var en Princess pga den høye baugen :lol: Nei, fra spøk til revolver, stygge greier det der; og så var det visst forårsaket av en pinnebåt også, ikke? :wink: Jaja, han kan jo få gjort ren bunnen også, da, når anledningen først byr seg.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Er ikke noe å si på styrken i skorget til denne Baylineren i allefall.. en liten skade i baugen :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

1:0 til pinnebåten ja....

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article680084.ece

Først støtte cabincruiseren inn i en seilbåt. Så gikk turen opp på brygga.

 

sank i hverfall ikke....

 

mye rart en kan kalle fingertrøbbel... "gassen hengte seg opp?..." det er jo ikke en gang ordentlig norsk.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...