Skipper Worse Startet 21.Juni.2006 Del på Facebook Startet 21.Juni.2006 (redigert) nssr.no: 45 fots cabincruiser på grunn ved Stavanger Så har det skjedd igjen ... nå er det vel nok? Det blir nok ikke obligatorisk båtførerbevis, med det stadig økende antall grunnstøtinger med store båter, må vi nok regne med forbud mot alt over 30 fot, eller full Kystskipper for å føre alt som veier mer enn 5 tonn ... Heldigvis gikk det betydelig bedre i Stavanger enn utenfor Arendal. Men ganske pussig, at også denne Princess 45 var ny for eieren ... Redigert 21.Juni.2006 av Skipper_Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
lippert Svart 21.Juni.2006 Del på Facebook Svart 21.Juni.2006 Det skulle jo nesten ikke være lov å komme uskadd fra noe sånt. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 21.Juni.2006 Del på Facebook Svart 21.Juni.2006 Tilfeldigvis var jeg i nærheten med ROGALAND da den uheldige båtføreren rente opp på et skjær. Derfor la jeg turen på innsiden av Lindøy for se om vi eventuelt kunne være til hjelp. Krysseren RYFYLKE kom imidlertid frem omtrent samtidig og det var naturlig nok den som var mest egnet til å bistå. Området hvor han grunnstøtte er rimelig rent og romslig, men der finnes to skumle grunner som begge er godt merket i kartet, men dessverre uten staker. Heldigvis er begge rimelig flate og glatte. Jeg har selv trukket båter av disse grunnene med POSEIDON, så kveldens grunnstøting var hverken den første eller den siste. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 21.Juni.2006 Del på Facebook Svart 21.Juni.2006 (redigert) Det skulle jo nesten ikke være lov å komme uskadd fra noe sånt.Uskadd og uskadd. Her blir man jo stigmatisert så det holder om man kjører en engelsk båt på grunn. Redigert 21.Juni.2006 av Whistler (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 21.Juni.2006 Del på Facebook Svart 21.Juni.2006 veldig leit, men dette begynner å bli deprimerende lesing. alle som har båter som ligner på disse - uansett størrelse - kommer vel til å bli sett på som idioter heretter. vurderer å gå tilbake til the "real stuff" - se sig - foreløpig bevisst utydelig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 21.Juni.2006 Del på Facebook Svart 21.Juni.2006 Beklager, men når folk med store verdifulle båter går på grunner som er godt merket på kartene under gunstige værforhold så har jeg ikke så veldig vondt av dem! Betyr ikke at jeg er skadefro, men......? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 21.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2006 the "real stuff" Elco? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 21.Juni.2006 Del på Facebook Svart 21.Juni.2006 "home brew" 9,20m - fra 1920 tallet - kommer tilbake til den senere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 21.Juni.2006 Del på Facebook Svart 21.Juni.2006 - kommer vel til å bli sett på som idioter heretter. legg merke til at han har fenderne liggende ute. Og hva tyder det på.......? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mikke Svart 21.Juni.2006 Del på Facebook Svart 21.Juni.2006 Man skal vel ha fendere ut når man parkerer båt eller Sitér dette innlegget ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !! Det er land som er farlig, ikke vann !. Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 legg merke til at han har fenderne liggende ute. Og hva tyder det på.......? Det er vel ikke helt usannsynlig at fenderene er ute klar for sleping, lurer på om vi ikke kalte dette for "boksering" i sjøforsvaret. Poseidon? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Du mener vel heller "buksering" for vi holder Muhamme Ali og Sonny Liston utenfor denne diskusjonene? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Qrt Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Kan vel diskuteres om ikke de to også grunnstøtte rimelig heftig!!! Gikk ivertfall på et skjær eller to for mye! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Beklager, men når folk med store verdifulle båter går på grunner som er godt merket på kartene under gunstige værforhold så har jeg ikke så veldig vondt av dem! Betyr ikke at jeg er skadefro, men......? Mhmmm? Så når mindre/billigere båter går på grunner som er godt merket på kartene under gunstige værforhold så har de din største sympati og medfølelse? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Var det noen som "parkerte"? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Jeg har selv såvidt vært nedi bunn med min forrige båt, men selv om jeg hadde rent skikkelig opp på et skjær ville det vel ikke gitt de store overskriftene hverken på båtplassen eller i avisene. Men, straks noen med en kostbar båt går på grunn blir alle så veldig opptatte av her er det folk med mye penger og lite greie på sjømannskap. Det rare er jo at sånne som meg nok bruker en større del av den disponerbare økonomien på båtlivets gleder enn en kar som har råd til en båt som koster mange millioner. Med andre ord, de har mindre grunn til å frykte de økonomiske konsekvensene av en evt. skade. eller som noen uttrykker det; der er ikke sikkert at en har det så mye verre selv om en har for mye penger.... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Mhmmm? Så når mindre/billigere båter går på grunner som er godt merket på kartene under gunstige værforhold så har de din største sympati og medfølelse? Nei, egentlig ikke, men litt forundret over den, tilsynelatende, skjødesløshet som skjer ved en del grunnstøtninger av større båter (mindre båter også). Virker liksom så unødvendig! Er vel menneskelig feil vi snakker om selv om mange liker å ha lange diskusjoner om kartplottere og feilvisning og hva vet jeg. "Shit happens" og finnes bare de som har, eller vil gå, på grunn osv osv Redd folk har et litt for avslappet forhold til verdier (store såvel som små), vi er kanskje blitt litt for rike? Har selv opplevd økonomisk sett noen meget gode år (for en tid siden) og innrømmer at det gjorde noe med mine holdninger til ting, var liksom ikke så farlig, har råd til å kjøpe ny osv. Vet positivt at jeg fikk et par bulker i bilen som rett og slett skyltes denne "har det litt for godt" mentaliteten! Flere som tør komme med denne type innrømmelser? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Statistisk sett skjer det et antall uhell/ulykker på sjøen hvert år. Forsikringselskapene kan sikkert gi statistikk om hvor mange som går på skjær og grunner. Denne statistikken domineres av mindre båter, forståelig nok når man tenker på antallet slike i forhold til antallet av store dyre båter. Allikevel, skal en dømme etter oppslag i media, kan det synes som det utelukkende er de store og dyre som går på? Forklaring på dette? Tja? Misunnelse og skadefro ligger jo nært i tankene da. Likeens avisenes salgstall. Det at ei 23fots tresnekke går på gir vel ikke de helt store opplagstallene selv om hendelsen slås opp på første side i fete typer med bilder og det hele. Selv er jeg rimelig sikker på at de store dyre båtene statistisk sett er mindre innblandet i slike hendelser enn hva tilfellet er med småbåter. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Forklaring på dette? Tja? Misunnelse og skadefro ligger jo nært i tankene da. Likeens avisenes salgstall. Det at ei 23fots tresnekke går på gir vel ikke de helt store opplagstallene selv om hendelsen slås opp på første side i fete typer med bilder og det hele. Tåpelig konklusjon. Det er vel nærliggende å tro at effekten av et oppslag blir litt større da, når en splitter ny båt til en haug millioner dundrer på så hardt på Jomfruturen, at den går ned. Eller at en Princess V58 går på så hardt at den havner oppi en hage på Nesodden, framfor en snekke som tøffer seg på grunn, trenger hjelp av en kar i en jolle til å komme seg løs igjen, og fornøyd tøffer videre. " Snekkeeier gikk på grunn, trenger 2dl nytt bunnstoff" gir liksom ikke helt den store effekten.. Din påstand om misunnelse og skadefro, lar jeg ligge. Mulig du er sånn, jeg er det ikke... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Selv er jeg rimelig sikker på at de store dyre båtene statistisk sett er mindre innblandet i slike hendelser enn hva tilfellet er med småbåter.Uten å sjekket statistikken føler jeg mag ganske trygg på dette nok er helt riktig... Det er nok ikke alle snekker eller småbåter som rapporterer en slik hendelse inn heller, så dermed ville de ikke vært med i noen statistikk heller.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Når jeg så det bildet kunne jeg ikke unngå å tenke på "Elias" og "Kruse Knallkul"... var liksom klippet rett ut av en eller annen episode. Heldigvis kan de sikkert buksere den bort til verftskrana "Goliat" som kommer med sin sedvanlige "jasså, ær'e den kar'n som kommer igjen æ'....... " Ja, jeg har en liten tass som har alle Elias-filmene på DVD... Angående fendere: Får ikke tak i dem fra CBC-dekket. vet du.... Som fører av en liten jolle setter jeg personlig pris på at ferske eiere av denne type båt ikke slår på autopiloten og rusler rundt på fordekket for å fjerne fendere mens båten holder 25 knop ut leden, da er det bedre at de henger "klar".... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Tåpelig konklusjon. Det er vel nærliggende å tro at effekten av et oppslag blir litt større da, når en splitter ny båt til en haug millioner dundrer på så hardt på Jomfruturen, at den går ned. Eller at en Princess V58 går på så hardt at den havner oppi en hage på Nesodden, framfor en snekke som tøffer seg på grunn, trenger hjelp av en kar i en jolle til å komme seg løs igjen, og fornøyd tøffer videre. " Snekkeeier gikk på grunn, trenger 2dl nytt bunnstoff" gir liksom ikke helt den store effekten.. Din påstand om misunnelse og skadefro, lar jeg ligge. Mulig du er sånn, jeg er det ikke... Suzuki TJa??. Er det ikke akkurat det jeg sier da, at slike oppslag i media styres av at hendelser med store /dyre båter selger mer enn hva tilfellet er med tresnekka?Jeg holder på min påstand om at det media egentlig spiller på er missunnelse og skadefro. I dette tifelle kunne jo til overmål båten til en "haug med millioner" uskadd trekkes av grunn, uten annet utlegg enn "2dl bunnstoff" Hva annet kan da årsaken være til at avisene slår det stort opp på forsiden. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøtterøy Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Selv er jeg rimelig sikker på at de store dyre båtene statistisk sett er mindre innblandet i slike hendelser enn hva tilfellet er med småbåter. Uten å sjekket statistikken føler jeg meg ganske trygg på dette nok er helt riktig... Det er nok ikke alle snekker eller småbåter som rapporterer en slik hendelse inn heller, så dermed ville de ikke vært med i noen statistikk heller.. Her ligger essensen. Det er garantert drøssevis av mindre båter som står tørt i løpet av sesongen. Men i og med at de kommer seg av selv, så blir ikke rednings tjenesten, politi, etc innblandet, og dermed heller ikke avisene. Tar ikke så lang tid heller å dytte av en 20 fots båt av skjæret!! Dette gjelder ikke de tilfellene der det er personskade/død. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
stsoleil Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Er nok desverre slik at de fleste kan gjøre en aldri så liten lesefeil; det være seg i sjøkartet eller i kalenderen ::: Redningsselskapet skriver vitterlig FREDAG 21. JUNI ......... (sist vi hadde fredag 21. juni var i 2002) ;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Hva som styrer hva aviser og blader bruker trykksverte på? Et visst samfunnsengasjement, en viss skriveglede/glede over å formidle noe fra journalistene og en stor porsjon "det du og jeg liker å lese, få vite mere om"! Hvis noen synes at det bare er dritt det som står i blader og aviser, så må vi nok bare innrømme at det i stor grad reflekterer hva leserne ønsker å "få"! ps det er høyst frivillig både å lese, og å kjøpe blader og aviser! ds Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.