Jump to content

Ny grunnstøting med stor båt


Skipper Worse

Recommended Posts

nssr.no: 45 fots cabincruiser på grunn ved Stavanger

 

Så har det skjedd igjen ... nå er det vel nok? Det blir nok ikke obligatorisk båtførerbevis, med det stadig økende antall grunnstøtinger med store båter, må vi nok regne med forbud mot alt over 30 fot, eller full Kystskipper for å føre alt som veier mer enn 5 tonn ...

 

Heldigvis gikk det betydelig bedre i Stavanger enn utenfor Arendal. Men ganske pussig, at også denne Princess 45 var ny for eieren ...

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Tilfeldigvis var jeg i nærheten med ROGALAND da den uheldige båtføreren rente opp på et skjær. Derfor la jeg turen på innsiden av Lindøy for se om vi eventuelt kunne være til hjelp. Krysseren RYFYLKE kom imidlertid frem omtrent samtidig og det var naturlig nok den som var mest egnet til å bistå.

 

Området hvor han grunnstøtte er rimelig rent og romslig, men der finnes to skumle grunner som begge er godt merket i kartet, men dessverre uten staker. Heldigvis er begge rimelig flate og glatte. Jeg har selv trukket båter av disse grunnene med POSEIDON, så kveldens grunnstøting var hverken den første eller den siste.

 

Bilde

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Beklager, men når folk med store verdifulle båter går på grunner som er godt merket på kartene under gunstige værforhold så har jeg ikke så veldig vondt av dem! Betyr ikke at jeg er skadefro, men......? :rolleyes:

Mhmmm? Så når mindre/billigere båter går på grunner som er godt merket på kartene under gunstige værforhold så har de din største sympati og medfølelse?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv såvidt vært nedi bunn med min forrige båt, men selv om jeg hadde rent skikkelig opp på et skjær ville det vel ikke gitt de store overskriftene hverken på båtplassen eller i avisene. Men, straks noen med en kostbar båt går på grunn blir alle så veldig opptatte av her er det folk med mye penger og lite greie på sjømannskap. Det rare er jo at sånne som meg nok bruker en større del av den disponerbare økonomien på båtlivets gleder enn en kar som har råd til en båt som koster mange millioner. Med andre ord, de har mindre grunn til å frykte de økonomiske konsekvensene av en evt. skade.

 

eller som noen uttrykker det; der er ikke sikkert at en har det så mye verre selv om en har for mye penger....

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Mhmmm? Så når mindre/billigere båter går på grunner som er godt merket på kartene under gunstige værforhold så har de din største sympati og medfølelse?

Nei, egentlig ikke, men litt forundret over den, tilsynelatende, skjødesløshet som skjer ved en del grunnstøtninger av større båter (mindre båter også). Virker liksom så unødvendig! Er vel menneskelig feil vi snakker om selv om mange liker å ha lange diskusjoner om kartplottere og feilvisning og hva vet jeg. "Shit happens" og finnes bare de som har, eller vil gå, på grunn osv osv

 

Redd folk har et litt for avslappet forhold til verdier (store såvel som små), vi er kanskje blitt litt for rike? Har selv opplevd økonomisk sett noen meget gode år (for en tid siden) og innrømmer at det gjorde noe med mine holdninger til ting, var liksom ikke så farlig, har råd til å kjøpe ny osv. Vet positivt at jeg fikk et par bulker i bilen som rett og slett skyltes denne "har det litt for godt" mentaliteten!

 

Flere som tør komme med denne type innrømmelser? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Statistisk sett skjer det et antall uhell/ulykker på sjøen hvert år. Forsikringselskapene kan sikkert gi statistikk om hvor mange som går på skjær og grunner. Denne statistikken domineres av mindre båter, forståelig nok når man tenker på antallet slike i forhold til antallet av store dyre båter. Allikevel, skal en dømme etter oppslag i media, kan det synes som det utelukkende er de store og dyre som går på?

 

Forklaring på dette? Tja? Misunnelse og skadefro ligger jo nært i tankene da. Likeens avisenes salgstall. Det at ei 23fots tresnekke går på gir vel ikke de helt store opplagstallene selv om hendelsen slås opp på første side i fete typer med bilder og det hele.

 

Selv er jeg rimelig sikker på at de store dyre båtene statistisk sett er mindre innblandet i slike hendelser enn hva tilfellet er med småbåter.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Forklaring på dette? Tja? Misunnelse og skadefro ligger jo nært i tankene da. Likeens avisenes salgstall. Det at ei 23fots tresnekke går på gir vel ikke de helt store opplagstallene selv om hendelsen slås opp på første side i fete typer med bilder og det hele.

 

Tåpelig konklusjon. Det er vel nærliggende å tro at effekten av et oppslag blir litt større da, når en splitter ny båt til en haug millioner dundrer på så hardt på Jomfruturen, at den går ned. Eller at en Princess V58 går på så hardt at den havner oppi en hage på Nesodden, framfor en snekke som tøffer seg på grunn, trenger hjelp av en kar i en jolle til å komme seg løs igjen, og fornøyd tøffer videre. " Snekkeeier gikk på grunn, trenger 2dl nytt bunnstoff" gir liksom ikke helt den store effekten..

 

Din påstand om misunnelse og skadefro, lar jeg ligge. Mulig du er sånn, jeg er det ikke...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Selv er jeg rimelig sikker på at de store dyre båtene statistisk sett er mindre innblandet i slike hendelser enn hva tilfellet er med småbåter.

Uten å sjekket statistikken føler jeg mag ganske trygg på dette nok er helt riktig... Det er nok ikke alle snekker eller småbåter som rapporterer en slik hendelse inn heller, så dermed ville de ikke vært med i noen statistikk heller..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Når jeg så det bildet kunne jeg ikke unngå å tenke på "Elias" og "Kruse Knallkul"... var liksom klippet rett ut av en eller annen episode.

Heldigvis kan de sikkert buksere den bort til verftskrana "Goliat" som kommer med sin sedvanlige "jasså, ær'e den kar'n som kommer igjen æ'....... "

 

Ja, jeg har en liten tass som har alle Elias-filmene på DVD... :smiley:

 

Angående fendere: Får ikke tak i dem fra CBC-dekket. vet du.... Som fører av en liten jolle setter jeg personlig pris på at ferske eiere av denne type båt ikke slår på autopiloten og rusler rundt på fordekket for å fjerne fendere mens båten holder 25 knop ut leden, da er det bedre at de henger "klar".... :cheers:

Link to post
Share on other sites

Tåpelig konklusjon. Det er vel nærliggende å tro at effekten av et oppslag blir litt større da, når en splitter ny båt til en haug millioner dundrer på så hardt på Jomfruturen, at den går ned. Eller at en Princess V58 går på så hardt at den havner oppi en hage på Nesodden, framfor en snekke som tøffer seg på grunn, trenger hjelp av en kar i en jolle til å komme seg løs igjen, og fornøyd tøffer videre. " Snekkeeier gikk på grunn, trenger 2dl nytt bunnstoff" gir liksom ikke helt den store effekten..

 

Din påstand om misunnelse og skadefro, lar jeg ligge. Mulig du er sånn, jeg er det ikke...

 

Suzuki

TJa??. Er det ikke akkurat det jeg sier da, at slike oppslag i media styres av at hendelser med store /dyre båter selger mer enn hva tilfellet er med tresnekka?

Jeg holder på min påstand om at det media egentlig spiller på er missunnelse og skadefro.

I dette tifelle kunne jo til overmål båten til en "haug med millioner" uskadd trekkes av grunn, uten annet utlegg enn "2dl bunnstoff" Hva annet kan da årsaken være til at avisene slår det stort opp på forsiden.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Selv er jeg rimelig sikker på at de store dyre båtene statistisk sett er mindre innblandet i slike hendelser enn hva tilfellet er med småbåter.

Uten å sjekket statistikken føler jeg meg ganske trygg på dette nok er helt riktig... Det er nok ikke alle snekker eller småbåter som rapporterer en slik hendelse inn heller, så dermed ville de ikke vært med i noen statistikk heller..

Her ligger essensen. Det er garantert drøssevis av mindre båter som står tørt i løpet av sesongen. Men i og med at de kommer seg av selv, så blir ikke rednings tjenesten, politi, etc innblandet, og dermed heller ikke avisene.

 

Tar ikke så lang tid heller å dytte av en 20 fots båt av skjæret!!

 

Dette gjelder ikke de tilfellene der det er personskade/død.

Link to post
Share on other sites

Hva som styrer hva aviser og blader bruker trykksverte på? Et visst samfunnsengasjement, en viss skriveglede/glede over å formidle noe fra journalistene og en stor porsjon "det du og jeg liker å lese, få vite mere om"!

Hvis noen synes at det bare er dritt det som står i blader og aviser, så må vi nok bare innrømme at det i stor grad reflekterer hva leserne ønsker å "få"!

 

ps

det er høyst frivillig både å lese, og å kjøpe blader og aviser!

ds

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...