Jump to content

Ny grunnstøting med stor båt


Skipper Worse

Recommended Posts

Jeg kan underskrive på at en grunnstøtning kjennes i kroppen i lang tid. Lyden fra en slik opplevelse går gjennom marg og bein.

Det kan jeg og. Min lille familie ble bedt med en kamerat og samboeren på en tur ned Bohuslänkysten for mange år siden. Hadde en kjempetur. En morgen etter frokost startet vi opp fra en koselig uthavn nord for Smøgen. Kameraten klarte å feilbedømme kartet, og satte snekka (Fram 25) midt oppå et skjær. Det var 10 cm dypt der vi stoppet. Båten la seg over til babord, og min datter på to år falt ned fra der hun satt ved siden av kameraten. Rett etter henn falt et verktøyskrin med vekt på et par tre kilo, og bummet akkurat på hodet hennes. Allt gikk bra, ingen skader på båt eller manskap/passasjerer, og båten ble trukket av grunna av en 29 fots Tresfjord etter litt triksing.

 

Dattern er nå 31 år, og har selv en datter på snart to år. Morfaren glemmer aldri opplevelsen, dramatikken, lyden. Alt sitter fortsatt i kroppen. Når litt grov sjø river i båten dukker følelsen alltid opp. Mormoren har det værre.

 

Men, vi drar på sjøen, vi er forsiktige, og slutter aldri med det (hverken forsiktigheten eller å dra på sjøen). Men, vi hoverer ikke over mennesker som havner i samme situasjon, uansett er det medlidenhet som gjelder da. Alle kan oppleve det, husk vi er alle mennesker, og de gjør feil, alle sammen.

 

Ingen går på grunn med vilje, det kan garanteres. Selv om man er forsiktig skjer uhell.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Men, vi drar på sjøen, vi er forsiktige, og slutter aldri med det (hverken forsiktigheten eller å dra på sjøen). Men, vi hoverer ikke over mennesker som havner i samme situasjon, uansett er det medlidenhet som gjelder da. Alle kan oppleve det, husk vi er alle mennesker, og de gjør feil, alle sammen.

Beste innlegg hittil. :smiley:

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Forøvrig undres jeg over at det nok en gang kastes dritt om noen som er uheldig å kjøre på grunn. Tydelig at jante er sterk også her på Baatplassen. Skuffende synes jeg.

Tydelig at vi oppfatter hva som skrives på denne tråden "noe" forskjellig! Hvem er det du mener kaster dritt, og på hvem? Har du aldri tatt deg i å tenke "tulling" om en som oppfører seg dumt i f.eks. trafikken?

Ja, jeg mener at mange som går på grunn fortjener å bli kalt "tulling". Nei, jeg er ikke misunnelig! Ja, min potens er i god behold, takk som spør!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå var vel ikke dette spørsmålet rettet til deg? Synes det er greit at man kaller en spade for en spade, men også at man er tydelig m.h.t. hvem man mener har gjort hva! Blir liksom litt lettere å forholde seg til det hele - eller er det beste å skyte vilt rundt seg fra hoften?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg mener at mange som går på grunn fortjener å bli kalt "tulling".

Jeg mener generelt at man kanskje ikke bør si alt man tenker. Særlig ikke på internett som er et offentlig medium. Og jeg påpeker at jeg ikke liker at det hoveres over at noen går på grunn. De som gjør det har kanskje ikke selv følt hvor jævlig det er når det smeller skikkelig? Astors beskrivelse er veldig fin - det tar tid å komme over dette og selvtilliten og båtgleden får seg en alvorlig støkk. At man da i tillegg til dette skal tåle belastningen med at enkelte på internett idiotforklarer en mener jeg er uakseptabelt.
Link to post
Share on other sites

Motorbåtfolk altså.

Ja,når til og med de mindre motorbåtene går på grunn akkurat som både stor motorbåter da er det blitt ille. Hver båt sitt skjær :drink:

 

....og den båten det her er snakk om hadde kapteinen åpenbart ikke lest kartene, eller kikket ut!

Fatter ikke at man ikke kan kalle en tulling for en tulling til sjøs når det synes så lett for de fleste av oss å kalle andre trafikanter per bil for dette "hedersord"?

 

Tullinger finnes over alt og jeg synes ikke så synd på dem alle sammen. Det er ikke det samme som å hovere, eller heve seg over, eller være skadefro!

 

:sailing:

 

Hvordan vet du at han ikke leste kartet da ? Å si at en er tulling og ikke har lest kartet fordi en går på grunn er litt drøyt. Jeg vet om mer enn en plass hvor du ikke ser noe til grunna før du står på.

Men så setter jeg ikke posisjoner i kartet heller av den enkle grunn at båtsportkart ikke er særlig nøyaktig og ikke er det tid heller selv med usle 1,5 knop. Er nok tulling jeg og for en grunne møter jeg rett som det er særlig på utgående fra favoritt plassen vår hvis jeg ikke får linet meg bra nok opp på den gule hytta på naboøya og treet på øya bak meg. Antagelig er jeg megatulling :lol:

I fjor bommet jeg alle ganger jeg gikk, i år har jeg strøkry klar med mm klaring 1 gang.

Link to post
Share on other sites

Har du aldri tatt deg i å tenke "tulling" om en som oppfører seg dumt

Jeg tenker også mye rart, men jeg tenker meg stort sett godt om før jeg skriver hva jeg tenker... og jeg vurderer selvsagt om mine tanker kan bidra positivt til debatten.. Det har jeg også gjort denne gangen.. :wink: Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å gå på grunn minst en gang hvert år jeg. Nå synes jeg ikke det er så ille lenger, men de første årene var det litt ekkelt. :eek: Propeller har i grunnen vært forbruksvare hos meg.

Jeg har aldri smelt på da, sånn bråfort, men på grunn går jeg.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jeg har deltatt i flere diskusjoner opp gjennom årene om hva som kjennetegner småbåtførere som går på grunn.

 

Flere studier tyder eksempelvis på at polititjenestemenn er observante, utadvendte og ganske trygge på seg selv.

 

Jeg vil ikke søke å gi noen beskrivelse av småbåptførere, men jeg tror at mange av dem er ganske egenrådige, aktivt søkende etter nye oppgaver, ønsker en vis grad av forutsigbarhet (motor, sanitærsystem, vann, varme, navigasjon, o.a.), samtidig som de er forberedt på uforutsigbare utfordringer som problemer ombord og/eller vansker med manøvrering/ navigasjon.

 

Poenget er at småbåtførere må være forberedt på at det er spørsmål om tid og omstendigheter før man går på grunn, aldri om man går på grunn eller ei.

 

De som hittil ikke har gått på grunn bør ta lærdom av de som allerede har gått en eller mange ganger, og forberede en plan for hvorledes de vil handle når grunnstøtingen er en realitet.

Link to post
Share on other sites

De som hittil ikke har gått på grunn bør ta lærdom av de som allerede har gått en eller mange ganger, og forberede en plan for hvorledes de vil handle når grunnstøtingen er en realitet.

det er viktig, og takk til dem som beskriver sine tullstykker, idiotiske feilvurderinger med de konsekvenser det har medført.

 

I etterkant av min kanskje urettferdige kommentar om federe som henger ute og hva det måtte bety, kan jeg jo si at jeg tror båtføreren må ha hatt liten fart i dette farvannet siden skadene ikke ble større enn at han kunne gå hjem igjenn for egen maskin. Har han oppdaget han var ute av kurs og dratt av på gassen? ble et tatolhavari unngått? ?? i så fall godt gjort!, i etterkant av den blunderen vedkommede må ha gjort i forkant.

 

neste gang det er meg lover jeg å si fra

Link to post
Share on other sites

Hvordan vet du at han ikke leste kartet da ? Å si at en er tulling og ikke har lest kartet fordi en går på grunn er litt drøyt.

Nei, selvfølgelig vet jeg ikke det. Det som fremkommer på denne tråden er at grunnen/e er tydelig merket på kartet, det var ikke spesielle værforhold, ja kall det gjerne; Ingen formildende omstendigheter. Da virker det hele litt unødvendig på meg!

At det skjer? Åpenbart! Vil det skje igjen? Helt sikkert! Kan det skje meg? Helt klart, men fortsatt vil jeg kalle det litt unødvendig!

 

Har jeg kalt noen her en tulling? Har lest gjennom hele tråden og kan virkelig ikke se at jeg har det?

 

Hvis en norsk miljøvernminister kan kalle sin engelske kollega for en "dri***ekk", og var det en trønder eller nordlending som kalte politiet for en "hæstkuk" og ble frikjent i retten så mener jeg faktisk at ordet tulling blir ganske uskyldig!

 

Joda Sydvesten, jeg prøver også å "holde meg" fra å bli for frisk i språket, men dette er da en diskusjonsklubb og ikke en syklubb for bedrestilte enker fra det øvre samfunnsskikt?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

... er avgiften en realitet øyeblikkelig. :lol:

På en måte er jo avgiften der allerede i form av egenandel på forsikringen.... :lol: Tror ikke det hjelper stort med avgift men det er det ingen politiker som vet :cryin:

 

Min flaueste grunnstøting, dog i svært lav fart og uten skade på båten men med rikelig publikum, skjedde fordi skjæret hadde gjemt seg under muspekeren :blush:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har deltatt i flere diskusjoner opp gjennom årene om hva som kjennetegner småbåtførere som går på grunn.

 

Noen som har lurt på HVORFOR man går på grunn??

 

Ser bort fra Tufff som har gjort dette til et årviss hendelse :smiley::lol:

Jo, jo.... Det er jo hovedsakelig fordi jeg har det med å rote meg inn på ukjente steder for om mulig å finne et nytt smultromställe da.

Jeg har kun en gang gått på grunn for full musikk fordi jeg rett og slett var uoppmerksom. Da skvatt jeg virkelig, og er ikke stolt av reaksjonen, som var å gi full gass akterover. Der var det nemlig også et skjær som jeg heldivs strøk så vidt over. Svetta litt ekstra da og godt å komme til land og konstatere at det ikke var noen store skader.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Uten å ta stilling til flybridge / ikke flybridge ( med eller uten cigar og cognac ) tullinger, bleier og andre hoverende, så er det en kjennsgjerning at det finns millioner av båer og grunner langs, og tett inntil farledene som ikke er merket.

Bunnsmørningen fra seilbåten min ligger kanskje ennå på en stein i Grøtøyleia i Nordland.

Vi skled av uten problemer, men vi var godt på.

 

Og som Astor sier...opplevelsen henger lenge i.

Min egen feil som var uklar i ordren til rormannen, pluss sterk strøm og sidevind som også tok oss mer sideveis enn det jeg var klar over.

Er jeg tulling osv,osv, osv ? I sjarkfiskerens øyne som kom rett etter oss var jeg nok det...,uten tvil !

I egne øyne syns jeg ikke det, men at jeg var uoppmerksom og det hele var høyst unødvendig, se det er det ikke tvil om.

 

Har en som utgangspunkt at alt som reprsenterer fare for grunnstøting er merket, er utgangspunktet heller dårlig.

Spesiellt når en beveger seg nord for Trøndelag, vil en nok se at antallet sjømerker, staker og jernstenger er vesentlig færre enn lenger sør.

Forutsetningene for all navigasjon, enten kyst eller åpent hav, er å vite hvor en er.

Om en velger å nistirre i en kartplotter i 30 knop, eller navigere på andre måter, må bli opp til en og hver.

Men jeg syns at enkelte er snare til å dømme og kritisere andre når slike ting skjer.

Det blir veldig lett å stigmatisere...

En sak har alltid minst to sider, enten det er "gassen som henger seg opp", om en har feilvurdert vær og vind, eller om navigasjonshjelpemidlene ikke ble brukt som forutsatt.

 

Ønsker på ingen måte å virke belærende, men et langt liv på sjøen både som yrkesutøver og fritidsbåtskipper, har lært meg en smule ydmykhet både i forhold sjøen og havet som sådan, og ikke minst til min egen fortreffelighet.

 

Arild

Link to post
Share on other sites

Noen som har lurt på HVORFOR man går på grunn??

f. eks: Man mister oversikten hvor man er, men fortsetter på samme kurs i marsjfart i håp om å kjenne igjenn terenget i løpet av de neste sekundene. Skal jeg gå på grunn kunne det vært på denne måten.

 

Jeg har også latt meg påvirke av andre, f.eks jeg hadde kurs på riktig side av staken, men så kom det 2 cabinkrusere og gikk på feil side, noe som resulterte i at jeg la min egen navigasjon tilside og gikk på feil side jeg og. Jeg gikk ikke på grunn, men kunne se bergene.

 

noen flere?

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen formildende omstendigheter.

Nå er vel ikke denne saken tilstrekkelig belyst for å kunne si noe slikt. Det er mulig at enkelte har mer flaks enn de fortjener, men det er godt mulig at slik flaks har rammet flere av oss uten av vi får bilde av båten vår i avisen for dét. :wink:
Link to post
Share on other sites

Jeg traff vist spikeren på hode her for noen :confused: , Jeg sa at de fleste ( ikke alle), ser hovne ut.

Vi har den erfaringen fra at de ikke senker farten ned nær brygga, greit at motor båt kan ligge utpå vår båt til havna, men ikke omvendt :crazy: .

Vi har også vært på grunn så jeg vet hvordan det er, men greide bare ikke holde meg siden så pass mange nye båter er gått på grunn :lol: Fint med deg som vil hilse ordntlig med hor osv, da vil jeg bare også nevne at det går an å oppføre seg på sjøen også, mente ikke overdreven opptreden :lol:

Ønsker dere alle en riktig god sommer :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hvilke skader slike båter har påført vår båt kan være det samme, men forsikringselskapet måtte iallfall punge ut med over 30.000 etter uhellene, som vi definetivt ikke kunne gjort noe anderledes for å hindret.

Jeg nevnte også at dette stort sett var på sørlandet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...