Jump to content

Ny grunnstøting med stor båt


Skipper Worse

Recommended Posts

Bilde

Etter å ha studert bildet en gang til fant jeg ut at det er første og antakelig siste gang jeg ser en slik Princess på vannet i denne posisjonen uten at den graver noe svær hekksjø :rolleyes: Disse båtene kalles vel planende båter - men det må være på et annet plan enn det jeg er vant til

Link to post
Share on other sites

Den aktuelle båten fikk jeg inntrykk av var helt ny. I så fall gjør den over 30 knop og kan knapt kalles noe annet enn planende. Noe skal man jo tross alt få ut av nesten 1000 hk:

 

Bilde

 

Hvordan det stiller seg for en 20 år gammel P45 med to mindre, nokså slitne dieselgamper under dørken er en helt annen historie ...

Redigert av Nautilusen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den aktuelle båten fikk jeg inntrykk av var helt ny. I så fall gjør den over 30 knop og kan knapt kalles noe annet enn planende. Noe skal man jo tross alt få ut av nesten 1000 hk:

Tja - Nidelv 320 gjør godt over 30 knop med største motor - og den kalles halvplaner. Ikke vet jeg - men den har også en liten kjøl.

 

Hver gang jeg ser en planende Princess står den med nesa i været og rumpa i bånn. Men det er kanskje slik de vil ha det - med nesa i sky :lol:

Link to post
Share on other sites

Men det er kanskje slik de vil ha det - med nesa i sky :lol:

Den var god..... nå skjønner også jeg dette.. :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tja - Nidelv 320 gjør godt over 30 knop med største motor - og den kalles halvplaner. Ikke vet jeg - men den har også en liten kjøl.

Jeg syns bildet taler for seg selv, den P45'en er i plan. Så overlater jeg til andre å disputere over hvorvidt skroget skal kalles planende eller halvplanende. Det fins dem som mener at en halvplaner kun er en planende båt med for liten motor, uten at jeg nødvendigvis hører til den skolen.

 

Hver gang jeg ser en planende Princess står den med nesa i været og rumpa i bånn. Men det er kanskje slik de vil ha det - med nesa i sky :lol:

Touché! :cool:
Link to post
Share on other sites

fra nrk tekst.

ingen hensikt å linke da den snart er "død"

104.1 NRK1 24. Jun [1]2 3

NRK NYHETER nrk.no/innenriks

Et av Sjøforsvarets støttefartøy, KNM Horten, gikk på grunn i området Minch nord i Skottland forrige natt. Forsvaret har sendt dykkere ned for å se etter skrogskader. Det er ikke klart om fartøyet må repareres. Ingen kom til skade, og det er foreløpig ingenting som tyder på at skipet tar inn vann. KNM Horten var med på en NATO-øvelse da skipet berørte bunnen.

se der - spiller ingen rolle hvilken kartplotter man har ;-) dessuten bare "berørte" man grunnen!... som det heter der i gården.

Link to post
Share on other sites

Har man fartet lenge nok på sjøen, går en før eller siden på grunn. Det finnes jo som kjent bare to typer båtførere. Var det 175 mill i skadeutbetalinger i fjor? Det blir mange staker det!

 

Det er sikkert noen som går på grunn som ikke burde det, som ikke har fulgt med i timen, som er landkrabber til sjøs etc. Men er disse i flertall?

 

Den største idiotien er vel den dårlige merkingen av grunner og mangel på gode merkede leder. Kanskje er det også idioti å slippe helt ukyndige løs i for store båter med store motorer. (Jada Worse, jeg vet at en skal beherske fartøyet osb, men likevel).

 

Det er mye rar moral i dette landet. For noen år siden var det et innslag på Reiseradioenhvor reporter satt på land sammen med en kjentmann og fulgte med i en begrunnet "lei". Dette var mellom Hudøy og Veierland i Vestfold. Ser en på kartet er det flere grunner pr mm2 enn noe annet sted i området. Innslagef på radioen gikk ut på å offentlig harsllere med de stakkarne som forsøkte seg gjennom området. -Se der, han kommer til å gå på. Og jammen gjorde han ikke det. Latter og moro ut i eteren. Rope varsku, eller i det hele tatt snakke om at det burde settes opp staker var ikke noe tema, så vidt jeg husker.

 

I dag er det kommet opp tre staker på nevnte sted. Har ennå ikke turt å gå der, da jeg ikke kan skjønne at de tre stakene er nok, men jeg er nok litt pysete sikkert. Særlig etter at jeg smalt på grunn med seilbåten for noen år siden. Fyttegrisen hvor det smalt.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

hvorfor hoverer dere ikke over denne:

http://www.redningsselskapet.no/nssr/page?id=157&key=17457

er det fordi:

- mer normal størrelse?

-dette er også en ny båt?

 

eller rakker ned på han her:

http://www.redningsselskapet.no/nssr/page?id=157&key=17692

- her er mye å ta tak i:

- udugelig kar som ikke kan skifte filtre en gang osv......

UDUGELIGE kar som ikke kan skifte filtrene engang??? Det som var problemet var at Det ikke var nok slamp i tanken,da vi var på stor sjø så kom det luft inn å dermed stopte den. Hadde jo nettopp kjøpt den. hvis du vil lese om turen kan du bare gå inn på forumet å lere om turen. (FRA KR:SAND TIL STAVANGER/LINDESNES.

 

SÅ IKKE SI AT DET ER NOE MED FØREREN AV BÅTEN :nonod:

Link to post
Share on other sites

Draco:

ser at jeg skulle puttet på noen "" da dette var ironi over dem her inne som kaster seg som ville ulver over de med stor båt som er uheldig.

Jeg tror IKKE at det var noe galt med dere som var uheldig.

 

Men poenget mitt er kommet tydeligt fram, ingen rakket ned på de to uheldige med normale båter i størrelse og pris.

Link to post
Share on other sites

Hehehe!!! Sikkert litt dårlig "timing" av oss å legge ut i det været,men slik vi forsto det skulle det ikke være noe problem. Da tidligere eier ikke hadde hatt noen problemer på over 10 år. Men vi var uheldige,slapp hvertfall fra det med skrekken uten å havne på "skjæra" :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nå er vel ikke denne saken tilstrekkelig belyst for å kunne si noe slikt.

Når er en sak som denne, og andre som har vært diskutert på dette forum, "tilstrekkelig belyst" til at jeg kan mene noe særlig i det hele tatt? Jeg baserte min kommentar på den informasjon som har fremkommet på dette utmerkete forum; grunnene er godt merket på kartet, været var ikke spesielt vanskelig. Hva mere trenger du/jeg/vi for å mene noe? Hvis jeg er feilinformert er det jo synd, hvis det er andre faktorer i bildet som f.eks. et illebefinnende eller annet så beklager jeg selvfølgelig det, men...........?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har man fartet lenge nok på sjøen, går en før eller siden på grunn. Det finnes jo som kjent bare to typer båtførere. Var det 175 mill i skadeutbetalinger i fjor? Det blir mange staker det!

 

Det er sikkert noen som går på grunn som ikke burde det, som ikke har fulgt med i timen, som er landkrabber til sjøs etc. Men er disse i flertall?

 

Den største idiotien er vel den dårlige merkingen av grunner og mangel på gode merkede leder. Kanskje er det også idioti å slippe helt ukyndige løs i for store båter med store motorer. (Jada Worse, jeg vet at en skal beherske fartøyet osb, men likevel).

 

Det er mye rar moral i dette landet. For noen år siden var det et innslag på Reiseradioenhvor reporter satt på land sammen med en kjentmann og fulgte med i en begrunnet "lei". Dette var mellom Hudøy og Veierland i Vestfold. Ser en på kartet er det flere grunner pr mm2 enn noe annet sted i området. Innslagef på radioen gikk ut på å offentlig harsllere med de stakkarne som forsøkte seg gjennom området. -Se der, han kommer til å gå på. Og jammen gjorde han ikke det. Latter og moro ut i eteren. Rope varsku, eller i det hele tatt snakke om at det burde settes opp staker var ikke noe tema, så vidt jeg husker.

 

I dag er det kommet opp tre staker på nevnte sted. Har ennå ikke turt å gå der, da jeg ikke kan skjønne at de tre stakene er nok, men jeg er nok litt pysete sikkert. Særlig etter at jeg smalt på grunn med seilbåten for noen år siden. Fyttegrisen hvor det smalt.

 

mvh

 

M.

Det finnes mange måter å grunnstøte på, og det kan på mange måter sammenlignes med en bil som kjører av veien. Alt fra et lett lite dunk "oy vi var vist nedpå" til tragiske ulykker med personskader og det som værre er. Hva du treffer og hvordan du treffer vil være helt avgjørende. Når man leser hva det skrives her og andre steder om dette temaet er man stort sett opptatt av to ting:

 

"Hvor store skader ble det på båten og burde ikke båten tåle dette?"

"Hvorfor så han ikke grunna på kartet? Er han helt dust?"

 

Synes det er trist at folk ikke er mer opptatt av "Hvordan gikk det med de ombord?"

 

Har selv vært utsatt for det man kan kalle en kraftig smell for noen år siden, og det unner jeg ingen andre. Har alltid vært forsiktig - kanskje til tider overforsiktig, men alikevel klarte jeg det til slutt til tross for mange års fartstid fri for grunnstøtinger.

 

Ble slått bevistløs i smellet da jeg ble slengt et par meter framover mot cockpitveggen, men kom fra det uten særlige skader. Hadde jeg truffet med hue først og 30 cm lenger til høyre så vet jeg ikke om jeg ville sittet her i dag. 5 tonn som bråstopper i en fjellvegg gir litt av et smell selv om farten bare er 6 knop, og er her det ingen myke deformasjonssoner, airbags eller sikkerhetsseler som beskytter deg.

 

Det tok flere uker å komme seg rent psykisk etter denne opplevelsen, og jeg var lenge usikker på om jeg ville fortsette med båtlivet. Det er vel noe som heter "i lettere sjokktilstand" og i denne tilstanden får man også masse å gjøre med å ta vare på båten osv.

 

Jeg håper med dette innlegget at vi heretter kan få en litt annen vri på diskusjonen neste gang noen går på grunn, enten de har store, medium eller små båter.

 

:sailing: Lasse

Link to post
Share on other sites

kartene er kanskje greie nok men når det gjelder hvor den enkelte befinner seg på kartet kommer nok noe an på om det er en husmorversjon eller ikke - i tillegg til at "sjåføren" stoler alt for mye på hva elektonikken viser og går rett i "musefella".

selv om det er helt klart at de mest høyspekkede plottere/gps har problemer.

 

leder meg inn på en karikatur av gro harlem brundtland i vg i hennes reg tid - hun var på tur i fjellet med "småguttene og småjentene les: regjeringen" etter seg og utrykte høyt og tydelig: jøss her stemmer ikke terrenget med kartet lengre.

 

 

hvilket leder meg inn på en senere vg karikatur som ikke har mye med denne saken å gjøre:

torbjørn jaglend ligger på en romersk seng og legger ut om sine fremtidsvyer mens sigbjørn johnsen - da finansminister sitter ved siden av (tror han sitter på restene av grunnmuren til "det norske hus") og kalkulerer kostnadene:

 

"tænkjer du stort mer nå tek kalkulatoren min fyr....."

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Problemet er bare det at den marine utgave av Severin Suveren, for sitt bare liv ikke tør å stikke til sjøs uten kartplotter!

 

Han hadde sansynligvis aldri anskaffet seg båt uten dette hjelpemiddelet!

Altfor mye styr å fuss med å lære seg navigering å sånt tull!

 

 

Nå kan han holde stor fart i ukjent farvann til skrekk å gru for andre sjøfarende!

 

Med plotteren har han unngått den lange veien, hvor feiling å læring ble gjort i With jolla eller bestefars sjekte. Nå er det bare en rask tur i banken, så var det om å huske typenavnet på den stiiiilige båten han så på messa i våres.

Rett ut av Mersca, BMW'en eller hva den nå heter å plassere den feite ræva si i båtstolen!

 

Starte maskinene å sette igang!

 

A piece of cake mumler han fra flybridgen sin!

 

Med kartplotter tror han endatil at han er trygg!

 

Ja? For DET har han jo lest på båtmagasinet.no!

 

Mange ærfarne sjøulker der,serru!

 

Stort sett går det jo bra men.....!

 

(Ja jeg kan også provosere!!!)

 

:wink:

Link to post
Share on other sites

Med kartplotter tror han endatil at han er trygg!

Det har til alle tider vært noen som er notoriske motstandere av alle fremskritt. Vi som bruker elektroniske kart og GPS, alias kartplotter, får trøste oss med at de ivrigste motstanderne snart finner noe annet nymotens tull å kaste sin vrede over.

 

Med dagens utvikling tar det neppe mer enn et par år.

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Vi får ikke glemme dem som ikke oppdaterer kartene sine, eller sparer penger ved å kjøpe gamle (og evt piratkopierte) kart, for ikke å snakke om dem som bare kjøper plotter og regner med at basiskartet er godt nok og at dyre kartbrikker er bortkastete penger. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

ja og nei...... men fortere enn det vil jeg si.

 

visst går saker og ting fremover med stormskritt - bare sjekk de nyeste mobilene.

snart har man alt-i-ett antagelig og inkl gps - kartplotter i hånden - hele tiden.

værmeldding med kart, vind whatever er jo der allerede.

 

men, av og til er det viktig å kjøre safe - satse på noe men kjenner og behresker så papirkart og en enkel gps er en dundrende slagkraftig combo fremfor noe superavansert man kan gå vill i.... som musefella.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Husker fra tur med Hurtigruta for 5/6 år siden. Var med hele runden Bergen/Kirkenes/Bergen og tok en tur på broen stadig vekk. Hva så jeg? Store skjermer (kartplottere), autopiloten innkoblet og ikke et papirkart å se i nærheten!

Også på de trangeste strekkene gikk de på autopilot og forklaringen var helt enkelt at de kunne ikke styre like nøyaktig manuelt som automatikken kunne. Hele seilingsruten lå inne på en cd (eller cd'er) og de fikk tilsendt oppdaterte cd'er med jevne mellomrom.

Selvfølgelig var broen bemannet og skarp utkikk ble holdt.

Hvis Hurtigruta kan gjøre dette opp og ned hele vår lange kyst, innaskjærs og året rundt, så kan vel jeg også i noen grad stole på en kartplotter mellom Oslo og Risør midtsommers?

 

Jeg tar i hvertfall sjansen!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det har til alle tider vært noen som er notoriske motstandere av alle fremskritt.........

Her må jeg erklære meg litt enig! ikke minst båtfolket er en konservativ rase. (Ref. diskusjonen om moderne dieselmotorer med mer elktronikk).

 

Tipper at neste fremskritt blir at vi kan se oss selv med båten fra satelitt, som på Google Earth, men i realtime.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det har til alle tider vært noen som er notoriske motstandere av alle fremskritt. Vi som bruker elektroniske kart og GPS, alias kartplotter, får trøste oss med at de ivrigste motstanderne snart finner noe annet nymotens tull å kaste sin vrede over.

 

Med dagens utvikling tar det neppe mer enn et par år.

 

Skylappene på plass igjen? :sleep:

 

Undertegnede er på ingen måte motstander av kartplottere, gps, og tekniske fremskritt f.ø.

Jeg har kartplotter og synes det er ett greit supplement til klassisk navigasjon.

Herunder å tilpasse farten i forhold til den kjennskap jeg har til det farvannet måtte befinne meg i!

 

Jeg er klar også klar over at årsaken til grunnstøting kan være av en mere "jordnær" og menneskelig årsak en plottern.

 

Problemet mener jeg er hos dem som ikke kjenner de begrensninger som ligger i disse plotterne!

 

Er du uenig i min argumentasjon, tør jeg be deg om ikke tillegge meg meninger eller holdninger som du måtte finne i din cyberspace verden! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvis Hurtigruta kan gjøre dette opp og ned hele vår lange kyst, innaskjærs og året rundt, så kan vel jeg også i noen grad stole på en kartplotter mellom Oslo og Risør midtsommers?

 

Jeg tar i hvertfall sjansen!

:sailing:

Det er litt skillnad på proffsen med ECDIS ombord og oss glada amatörer!

 

Har aldrig haft förmånen (enn) o få åka med Hurtigruten....

men även inomskjärs så går väl dessa i utmärkta/stakade o fyrbelysta leder..........

og har alltid radarn på.........

 

 

'glada' amatörer setter sig o kjör 20-30-40 knop mellan holmer o skär, gärna mitt i natten.......

bara för att en försäljare på en båtmässa har sagt att plottern er 'exaktare' för den talar oxo om

var du befinner dig på kartet........har man då ikke tillräckliga navigasjonskunskaper er det lett

att 'gå på' försäljarens argument eller något hårdare som granitt :wink:

 

 

att dom styr med autopilot er ikke så konstigt..den håller kursen mycket stadigare enn handstyrning

det gäller även för oss fritidsbåter.

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...