Jump to content

Limer Tec7 under vann? Noen som har testet?


Platt

Recommended Posts

Tech 7.... Ja limer under vann. Har ikke testet selv, men kompisen min er helt tech-7-fan, om det går an. Merkelig nok så herder det faktisk fortere under vann enn over.

 

Ellers har jeg gjennom jobben (maler) hørt at det er det eneste limet som er godkjent å bruke i forbindelse med drikkevann. Så da vil jeg konkludere med at det er godt testet, og benyttes av "proffe".

 

Vil nesten kalle det verktøy på tube :wink:

Link to post
Share on other sites

Sorry hvis jeg øddelegger noen drøm, men vennligst komm på jorda igjen.

 

Selv når SMP herder også under vann (fordi SMP behøves vannmolekuler for herding, ellers herder dette ikke)

blir en slik "liming" bare klistring.

 

Til å lime riktig må overflaten rengjøres og AVFETTES skikkelig.

OG...noen ganger må også brukes primer.

Selv om en del av SMP består av grunnstoffet som primer inneholder holder det ikke for alle tilfeldigheter, hvis man skal lage en forbindelse som holder som det skal.

 

Jeg sir det bare for en gangs skyld:

hvem som forteller noe annet har absolut ikke noe peiling og utsetter andre delvis i stor fare !

 

Uttaler som "har jeg prøvt og dette er godt" tilhører i avdeling "saga",

fordi de færreste i Norge eller Sverige vet om SMP siden lengre enn to år og har ikke noe

langtidserfaring.

 

SMP kan mye, er en perfekt lim for båt og mange andre oppgaver.

Men jeg anbefaler at dere ikke la forvirre dere av bare en "reklameslogan" som suggerer dere

at man kan late seg, men ikke må gjøre jobben riktig som det skal.

 

Husk alltid: hver stoff har spesielle egenskaper som man må får kunnskap om først.

Limeflate, lim og det som skal limes fast er allerede tre stoffer.

 

Ellers må dere ikke få undre dere når det skjer ulykker eller at båten ligger på havbunnen

etter en forholdsvis liten stund,

Dere ville i så fall ikke blir de første og heller ikke de siste.

Bare at verken produsent eller importør betaler for skaden som de utløser med en sånt tull.

Les det som er skrevet "små" og som ikke står på limpatronen.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

hvem som forteller noe annet har absolut ikke noe peiling og utsetter andre delvis i stor fare !

 

Interessant, dokumentasjon ?

 

Ellers må dere ikke få undre dere når det skjer ulykker eller at båten ligger på havbunnen

etter en forholdsvis liten stund,

Dere ville i så fall ikke blir de første og heller ikke de siste.

 

Også interessant, dokumentasjon her også ?

 

Eller nok en " Seabourne legend" ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

HER er litt teknisk info om Tec7.

I følge dette kan det brukes til nating av dekk...og også under vann.

Skal tåle fersk- og saltvann.

Så jeg fant vel svar på mitt eget sp.ml. her. :smiley:

 

Sakset fra Novatech.as:

 

Det miljøvennlige fugelimet Tec7 og Trans7 lanseres nå på det Norske markedet i hendige 50 ml tuber i fargene hvit, sort eller krystallklar.

Tec7 har siden introduksjonen på det norske markedet i år 2000 blitt meget populær hos så vel profesjonelle håndverkere som hos de som gjør det selv.

Siden Tec7 både limer, fuger og tetter erstatter den en rekke andre fuge- og limprodukter.

Den kan overmales, slipes, den tåler UV-stråler, er fleksibel, etc.

Med Tec7 har man en patron eller tube til alle oppgaver, det eneste man trenger å gjøre er å velge farge!

Tec7 som brukes av snekkere, flisleggere, rørleggere og andre håndverkere er velegnet på kjøkken, bad, i bil, båt, campingvogn, osv.

For de som skal gjøre en liten fuge eller limejobb blir kanskje en hel patron for mye, da vil en hendig tube være løsningen.

Man kan f eks bruke Tec7 på tube til å lime opp knagger og håndklestenger på badet uten å måtte bruke slagbormaskin og plugger.

Man slipper derved masse arbeid, støy og ikke minst hull i flisen og membranet!

Man limer kanske enkelt opp knaggen, dorullholderen eller hva det måtte være, holder den på plass med en sterk tape eller lignende natten over,

og dagen sitter den fast med en skjærstyrke på hele 14 kg pr kvadratcentimeter.

Man kan kalle Tec7 for ”spiker på tube”.

Tec7 hefter dessuten på våte overflater og under vann!

Tec7 er også miljøvennlig, lukter ikke og skader verken sølvbelegg på speil, isopor, naturstein, marmor eller andre sensible materialer.

Trans7 har stort sett de samme egenskapene som Tec7, men Tec7 er å foretrekke der liming er viktigst.

Trans7 har en svært delikat krystallklar, transparent finish som egner seg til high tech fuging langs glass, aluminium, metall, messing og andre moderne materialer.

Link to post
Share on other sites

Jeg skiftet skroggjennomganger for to år siden og brukte Tec7.

Dersom gammle pettersand synker skal jeg gi beskjed dersom jeg ikke går ned med mitt skip :wink:

Vennligst ikke tull med dette temaet.

Jeg snakker selvfølgelig ikke om en slik jobb som antakeligvis du har gjort.

Hvis man limer skroggjennomføringer så dykker man vel ikke for den jobben, eller?

Og en presspakkning som er skruet i tillegg holder også med andre tettningsmasser.

Men ville du har prøvt å bare lime gjennomføringen, uten mutter som holder fra innesiden?

 

Vennligst oppfatt meg som jeg mener det.

Jeg snakker i mot uttaler som høres gjenerellt ut, f.eks. at man kan "lime alt" og også under vann. :crazy:

Men alle skal gjøre som de vil, jeg ville bare varsle folk som "gjerne" lytter på slike anbefalinger.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

HER er litt teknisk info om Tec7.

I følge dette kan det brukes til nating av dekk...og også under vann.

Det kan godt brukes til nating av dørker osv som er innedørs eller under kalesje ol., men ikke til dekk som blir påvirket av sol og nedbør. Da blir bevegelsene i treverket for store og naten vil slippe fordi Tec7 blir for lite fleksibel. Stor forskjell f.eks. i forhold til Sikaflex.

Ellers er Tec7 et glimrende lim, men ikke noen god natemasse. Jeg finner heller ikke at de reklamerer med det i den teksten du gjenga.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Interessant, dokumentasjon ?

 

 

 

Også interessant, dokumentasjon her også ?

 

Eller nok en " Seabourne legend" ?

 

Suzuki

Ja, det finnes.

Jeg selv har set en 14meter båt på bunn i Flensburg for tre år siden.

Natingen ha ikke festet seg riktig pga. mangelfull forberedelse, bl.a. ha treet vært for fuktig.

Når treverket av skrogen har fått vann i tillegg så begynnte treet til å jobbe, som tre pleier å gjøre.

Det hadde vært nok at båten ble utett og gikk ned.

 

Det finnes flere andre tillfelldigheter.

Det er skjelden tettningsmassene som svikter, men folk som bruker det feil.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg finner heller ikke at de reklamerer med det i den teksten du gjenga.

 

mvh tuffff

Hvis du ser på pdf'en står det:

 

Mekanisk innfesting

- Nating av gulv og båtdekk

- Tetting mellom vinduer og betong

- Montering av glass i profiler av aluminium og syntetiske

materialer

- Tetting og liming av plater, rør og kanaler

- Tetting av rør- og kabelgjennomføringer

- Liming og tetting av beslag og takdetaljer

- Fuging av baderom, wc og kjøkken

- Liming/montering av toaletter

- Konstruksjonsliming av metalldeler

- Liming av speil

- Liming av dekorpaneler

- Montering av detaljer og paneler i heiser

- Liming av bordplater av stein, metall eller tre

- Liming av isolasjon og syntetiske plater i kjøleskap

- Montering av navneskilt og bokstaver på stein

- Tetting og liming av containere og metallkonstruksjoner

- Liming av skjøter og montering av deler, beslag og

utstyr på bil, båt og campingvogn

Og...

 

NATING:

Treverket må være avfettet (vannbasert/alkalisk- rensemiddel)

eller slipt. Fete treslag primes først.

Bruk bunnfyllingslist eller natetape (etter at primeren har

tørket). Masker eventuelt.

Fug og glatt ut med sparkel eller fugepinne. Fjern maskeringen.

Vent minimum 2-3 dager med å slipe (80-120 korn).

Med vannbasert lakk kan man lakkere allerede etter 1

døgn. Hvis det brukes alkydbasert lakk eller olje bør man

vente i 5-10 dager (test først).

 

Om dette stemmer aner jeg ikke, da jeg ikke har testet dette selv. :crazy:

Redigert av FrankA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

O.k. Da tar vi det kort i småbiter:

 

Det miljøvennlige fugelimet Tec7 og Trans7 lanseres nå på det Norske markedet i hendige 50 ml tuber i fargene hvit, sort eller krystallklar.

Tec7 har siden introduksjonen på det norske markedet i år 2000 blitt meget populær hos så vel profesjonelle håndverkere som hos de som gjør det selv.

Siden Tec7 både limer, fuger og tetter erstatter den en rekke andre fuge- og limprodukter.

Den kan overmales, slipes, den tåler UV-stråler, er fleksibel, etc.

Spørs: hvor mye og hvor lenge? Ikke noe ufarget lim som er organisk takler UV-stråling over lengre tid

uten at den blir sprekket (molekulare forbindelser) og/eller missfarget.

Med Tec7 har man en patron eller tube til alle oppgaver, det eneste man trenger å gjøre er å velge farge!

Tec7 som brukes av snekkere, flisleggere, rørleggere og andre håndverkere er velegnet på kjøkken, bad, i bil, båt, campingvogn, osv.

Er det sant... man kan bruke en lim på båt...men hvorfor ? :confused:

For de som skal gjøre en liten fuge eller limejobb blir kanskje en hel patron for mye, da vil en hendig tube være løsningen.[/b]

Andre produkter kan lagres lokket i 18måneder og åpent i mer enn 6 måneder

Man kan f eks bruke Tec7 på tube til å lime opp knagger og håndklestenger på badet uten å måtte bruke slagbormaskin og plugger.

Man slipper derved masse arbeid, støy og ikke minst hull i flisen og membranet!

Man limer kanske enkelt opp knaggen, dorullholderen eller hva det måtte være, holder den på plass med en sterk tape eller lignende natten over,

og dagen sitter den fast med en skjærstyrke på hele 14 kg pr kvadratcentimeter.

Man kan kalle Tec7 for ”spiker på tube”.

Andre produkter holder 33kg/cm²

Tec7 hefter dessuten på våte overflater og under vann!

Et vanlig tyggegummi "hefter" også under vann.

Tec7 er også miljøvennlig, lukter ikke og skader verken sølvbelegg på speil, isopor, naturstein, marmor eller andre sensible materialer.

Trans7 har stort sett de samme egenskapene som Tec7, men Tec7 er å foretrekke der liming er viktigst.

Trans7 har en svært delikat krystallklar, transparent finish som egner seg til high tech fuging langs glass, aluminium, metall, messing og andre moderne materialer.

Men Trans7 er ikke Tec7, men kan heller ikke brukes der det finnes direkte UV-stråling

når stoffet er ufarget

 

Man kan gjøre det vidre og vidre.

Det jeg bare ville vise er at man bare må spørr hva dette alt betyr.

Reklame er reklame, men har ingenting å gjøre med forutsettninger og behov som kreves i det enkle tilfeldighet.

 

Tenk og spørr, så får du svare :lol:

 

..og nå må jeg jobbe igjen.

Ha en fin dag alle tilsammen.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Endelig et kritisk innlegg om Tec7.

Hver gang jeg nevner sika får jeg høre at Tec7 er så mye bedre.

Vel. Polyuretanlim er faktisk mye bedre enn Tec7 og det er derfor polyuretanprodukter er så ekstremt utbredt. Holdekraften er som Jörg påpeker mye bedre med andre limtyper. Polyuretanlim har dessuten en ekstremt god vedheft.

 

Lim som sika og andre polyuretanlim har også mange ulemper. De er allergifremkallende. De avgir giftige gasser ved oppvarming. De tåler ikke spesielt høy varme. De er ikke bestandig mot en del kjemikalier, bl.a. diesel. Likevel er de altså de fleste båtbyggeres førstevalg. Det selv om guffa er noe alldeles forferdelig grisete. Den klistrer seg til det meste - også deg selv og omgivelser som ikke skulle limes.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

tec7 har noen store fordeler, sånn jeg ser det.

Hefter til våte og oljete ( ! ) overflater

Lite giftig

Kan vaskes vekk med vann

 

Lim-messig er Sika 291 like bra. Har forresten aldri opplevd at noen av limtypene har sluppet taket i underlaget. Iallefall ikke innen " rimelig tid ". At 20 år gamle vindusfuger blir porøse, er neppe noe big deal..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Endelig et kritisk innlegg om Tec7.

Hver gang jeg nevner sika får jeg høre at Tec7 er så mye bedre.

Vel. Polyuretanlim er faktisk mye bedre enn Tec7 og det er derfor polyuretanprodukter er så ekstremt utbredt. Holdekraften er som Jörg påpeker mye bedre med andre limtyper. Polyuretanlim har dessuten en ekstremt god vedheft.

 

Lim som sika og andre polyuretanlim har også mange ulemper. De er allergifremkallende. De avgir giftige gasser ved oppvarming. De tåler ikke spesielt høy varme. De er ikke bestandig mot en del kjemikalier, bl.a. diesel. Likevel er de altså de fleste båtbyggeres førstevalg. Det selv om guffa er noe alldeles forferdelig grisete. Den klistrer seg til det meste - også deg selv og omgivelser som ikke skulle limes.

 

Lotus

..mmh.

Kritikken skulle egentlig bare gjelde uaktsom bruk av for mye entusiasme uten å tenke.

Det er hovedgrunn av at jeg "kjefter" lit.

 

Ellers er heller jeg absolut overbevist av alle fordeler av SMP, selv hvis det ikke gjelder bl.a. Tev7.

Men det har å gjøre med at jeg både bruker og selger SMP siden mange år og at jeg både vet

hvordan man alle disse fordeler bruker riktig og (viktigst) hvor grensene er.

I alle fall (uansett) er en bra SMP endløs overlegen mot PU, selv hvis det er klart at en bra PU også limer.

Men, PU MÅ primeres i alle fall at den overhodet kan utvikle heftestyrken sin,

mens en bra SMP må primeres ofte bare i noen tillfeldigheter.

(Jeg vet at det følger forsvar nå. Men før dere skriker nå med en gang ber jeg at dere først undersøker hva produsentene virkelig skriver.

Dette leses ofte som en liten anbefaling, men så snart limen ikke limer som den skal

henviser produsentene med en gang på dette.)

Heller takler PU (og spesiellt hevteevnene) ikke særlig UV-stråling.

Realistisk er det for Norge kanskje ikke meget viktig i dag, men belastningen økes både årlig og kraftig.

 

Så kan jeg opptelle mye mer om fordeler og ulemper en gang til.

Men det behøves det ikke.

Jeg vil jo bare at dere ikke jobber blindt :cool:

 

tec7 har noen store fordeler, sånn jeg ser det.

Hefter til våte og oljete ( ! ) overflater

"På våte" er begrenset på overflatefuktighet ved bestemmt temperatur og ingenting hefter på olje eller fett,

tro meg.

Forresten er treverk som er våt ikke brukbart som limeflate.

Trefuktigheten bestemmer om "ja, eller ikke", men ikke limen.

 

Kan vaskes vekk med vann

Når SMP ha hatt bare lite sjanse til å "bite seg fast" (sekunder) sa er det for sent for vann.

I så fall kan dette bare løses med f.eks. aceton, eller alt som øddelegger organiske forbindelser.

 

Lim-messig er Sika 291 like bra. Har forresten aldri opplevd at noen av limtypene har sluppet taket i underlaget. Iallefall ikke innen " rimelig tid ". At 20 år gamle vindusfuger blir porøse, er neppe noe big deal..

På første hensyn, ja.

Men mht. til elastisitet og langvarighet har ingen PU en sjanse i mot SMP.

Forresten må bare tas en forstørrelsesglas når PU ha vært under naturlige innflyttelser, etter bare en til to år, at man kan se forandringer (porøsitet og sprekk, åpne overflater, m.m.).

Overflaten av en bra SMP forblir glatt i mange år, men kan også repareres lett selv om det finnes et skade.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Trekker frem denne tråden igjen.

 

Hva er så et bra SMP? Har vi andre produkter en tec7, og hva med casco, og er det andre som er gode? Jeg ser at casco nevner at deres fugemasse ikke tåler alkydoljelakk. Jeg har et natet, lakkert teak-dekk, natene begynner å nærme seg slutten på levetida. Hva skal jeg bruke når jeg går i gang med jobben å skifte natene? Tenker selvfølgelig pgså på pris her!

Redigert av Grisli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser ingen grunn til at tech7 er noe dårligere enn Sika

 

Har jobbet med båt i mange år og sluttet helt å bruke sika for flere år siden. Bilbransjen sluttet forresten mer eller mindre å bruke polyuretanlim for nærmere 20 år siden. I båtbransjen er det fortsatt mange som bruker det.

 

Erfaringene mine er at polymerbasertfugemasse limer like bra som sika, men det er helt uten gift (sika o.li. går inn på sentralnervesystemet til slutt), mye bedre å jobbe med (vannbestandig i begynnelsen) og mens polyuretanmasse har en beregnet levetid på ca. 10-15 år har polymer en beregnet levetid på 15-20. Jeg har aldri hatt reklamasjoner av noe som helst sort etter å ba brukt polymer (tech 7 o.li.) og med unntak av nating av dekk vil jeg aldri bruke noe annet enn polymer igjen. Å bruke sikafleks etter å ha jobbet med polymer kan sammenliknes med å kjøre et gammelt vrak etter å ha kjørt ny bil i alle år.

 

Bruk tech7 med god samvittighet, det gjør i hvertfall jeg, men vær klar over at det finnes andre tilsvarende produkter som fungerer like fint, men som ikke er like dyre. Jeg har veldig god erfaring med seal&bond (dyrt) og epofix (rimelig og like bra)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...