Jump to content

Limer Tec7 under vann? Noen som har testet?


Platt

Recommended Posts

Har ikke lest gjennom tråden på ny, men når det gjelder blandede erfaringer med Tech7 skydes dette dels mangel på informasjon fra leverandør og dels også mangel på produkt. Novatech er flinke til å fortelle om produktets fortreffelighet, men har bommet når folk begynner å bruke det til nating. Jeg er forøvrig ikke helt sikker på at Novatech har sagt noe om nating heller, men de er rå på å si "Over vann, under vann, over alt" ! Dette fører igjen til at folk benytter det til nating. Skal det nates MÅ det benyttes primer. Novatech har ingen primer i sitt sortiment og derav bortfaller produktet som natemasse. At det er for hardt gjør det også uegnet. Uansett produkt MÅ det primes ved nating, jeg kan ikke få understreket vitigheten nok. Dette er grunnen til at noen har bra erfaring og noen har dårlig. Av og til sitter et elastisk lim uten primer og av og til gjør det ikke, dette er helt uavhengig av limet.

 

Hvorfor slipper natene av og til ? For det første slurves det med silikonpapir/bunnfyllingslist. Det skal aldri limes mot tre sider, derfor skal slikt legges i bunnen av naten. For det andre slurves det med fugedimensjoneringen. Dybden skal være halvparten av bredden. Så slurves det med sliping/avfetting. Naten må være fri for gammelt lim og oljer. Til slutt slurves det med Primer. Det finnes en type til MS-Polymer/Silikon og en annen type til Polyuretan(Sika).

 

Selv med alle disse forhåndsregler kan det gå galt uansett vilket produkt man benytter. Temperatur-fuktighet etc. det er mange ting som spiller inn. Selv leverer jeg masse MS-Polymer med primer til bygg og anlegg, men aldri til Nating av båtdekk. Til det er faren for at den enkelte kunde gjør noe feil for stor og vi får reklamasjonen. Dette ønsker vi derfor ikke å være med på.

Eneste unntak er større prosjekter hvor kunden får god informasjon og gjør forhåndstetster, samt tar ansvaret for resultatet selv.

 

Hørtes dette sært ut ? Vel så komplisert er legging og nating av teakdekk :-)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nå har eg lest denne tråden og skjønt at Pantera er bra, Tech7 er det blandede meninger om, sikaflex er bra men farlig.

 

Kan noen av dere komme med et par produkt som en bør satse på til båtbruk. Gjerne i forskjellige prisklasser.

 

IKKE TENK NATING, men til resten kan du benytte f. eksempel Casco Marin & Technik rundt kr. 150,-, Montèr butikkene har et glimrende "All Round" produkt som heter Unifix, Denne finnes også som glass-klar og er en MS-Polymer rundt kr. 90,- Jernia har et produkts som heter Lim & Fug, denne også i glassklar variant ca 90,-. Så har man selvfølgelig Sika, med meget varierende priser (bruk 290-serien for båt), Tech7 er bra som lim, men litt hardt som elastisk lim, Fra 129,--179,- mener jeg å ha sett. De har også en glassklar variant som heter Trans7.

 

Skal du nate så hør med en leverandør som kan tilby produktet sitt med primer og i tillegg ønsker å levere det. Sika er en av de.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest gjennom tråden på ny, men når det gjelder blandede erfaringer med Tech7 skydes dette dels mangel på informasjon fra leverandør og dels også mangel på produkt. Novatech er flinke til å fortelle om produktets fortreffelighet, men har bommet når folk begynner å bruke det til nating. Jeg er forøvrig ikke helt sikker på at Novatech har sagt noe om nating heller, men de er rå på å si "Over vann, under vann, over alt" ! Dette fører igjen til at folk benytter det til nating. Skal det nates MÅ det benyttes primer. Novatech har ingen primer i sitt sortiment og derav bortfaller produktet som natemasse. At det er for hardt gjør det også uegnet. Uansett produkt MÅ det primes ved nating, jeg kan ikke få understreket vitigheten nok. Dette er grunnen til at noen har bra erfaring og noen har dårlig. Av og til sitter et elastisk lim uten primer og av og til gjør det ikke, dette er helt uavhengig av limet.

 

Hvorfor slipper natene av og til ? For det første slurves det med silikonpapir/bunnfyllingslist. Det skal aldri limes mot tre sider, derfor skal slikt legges i bunnen av naten. For det andre slurves det med fugedimensjoneringen. Dybden skal være halvparten av bredden. Så slurves det med sliping/avfetting. Naten må være fri for gammelt lim og oljer. Til slutt slurves det med Primer. Det finnes en type til MS-Polymer/Silikon og en annen type til Polyuretan(Sika).

 

Selv med alle disse forhåndsregler kan det gå galt uansett vilket produkt man benytter. Temperatur-fuktighet etc. det er mange ting som spiller inn. Selv leverer jeg masse MS-Polymer med primer til bygg og anlegg, men aldri til Nating av båtdekk. Til det er faren for at den enkelte kunde gjør noe feil for stor og vi får reklamasjonen. Dette ønsker vi derfor ikke å være med på.

Eneste unntak er større prosjekter hvor kunden får god informasjon og gjør forhåndstetster, samt tar ansvaret for resultatet selv.

 

Hørtes dette sært ut ? Vel så komplisert er legging og nating av teakdekk :-)

 

Hei

 

Jeg er fortsatt litt nysgjerrig ang. de forskjellige natemassene og bruk av primer. Jeg brukte som muligens tidligere nevnt, flere typer stoff. Litt sika 290 m/primer og bunnfyllingslist (uff), litt Tec7 (muligens litt mye slurv med forarbeid, det står forøvrig på patronen at den kan brukes til nating av båtdekk, men det er en annen sak), casco marin og teknikk, men i all hovedsak endte jeg opp med et produkt fra danalim som heter Sealine 100. Silikonbasert og primerfri. Den var enkel å jobbe med og ga desidert best resultater. På patronen står det at det er en "primerfri natemasse for teakdekk på båt" Mener du at dette er uegnet og ikke vil gi noe langvarig resultat? Grunnen til at jeg lurer er at jeg har handlet dette direkte fra en leverandør på orust, som leverer dette til Hallberg-Rassy, Najad m.fl. Har ikke de folka på orust noe greie på hva slags produkter de bruker, eller finnes det faktisk et primerfritt produkt som fungerer så bra?? Synes orustbåtene har de desidert fineste teakdekkene, og synes det er rart hvis de benytter natemasse som ikke holder mål

Link to post
Share on other sites

Det at Orust-værftene benytter en silikon som Danalim sier kan benyttes uten primer har jeg ikke noe problem med å svelge. Her er det en del momenter som spiller inn, men som blir litt lite avgjørende for deg som skal fikse ditt gamle dekk.

Danalim er en Dansk produsent av lim, fugemasser og byggskum. De lager en del produkter selv og kjøper en del av andre produsenter. Silikoner er lette å tilsette tilegsprodukter slik som muggsoppdrepende middel og adhesjonsfremmende middel. Denne silikonen er sikkert tilsatt en såkalt "Wetting-agent" som gjør at den penetrerer overflaten bedre enn en del andre produkter. Jeg vil tro at den i uherdet tilstand er MEGET myk å arbeide med. Jeg er heller ikke i tvil om at denne massen er helt super å nate teak med. Det som utgjør forskjellen for deg og Orust-værftene er at de har fått en garanti på produktet. Danalim har selv vært der og overvåket/beskrevet prosessen. Værftene jobber under aklimatiserte forhold med nye materialer. Dette utgjør den store forskjellen. Her blir det foretatt fuktighetsmålinger av treverket som benyttes og miljøet rund er tilpasset.

 

Når du i neste omgang skal benytte samme massen bør du forhøre deg med leverandøren om kravene til naten. Skal det freses inn til ferskt treverk, vilket avfettings produkt skal benyttes. Anbefalt dimensjon på naten, temperatur i luften og fuktighet i treverket. Hvis natingen din ikke blir bra vil jeg tro de finner en grunn og det skyldes da neppe produktet siden det jo går bra på Orust.

 

Vær også klar over at når det er natet med silikon vil ikke ny natemasse feste seg om det sitter rester igjen. Jeg kjenner ikke produktet du refererer til, men jeg kjenner Danalim godt fra byggebransjen. I Danmark har de til dels store markedsandeler. Min kollega i Danmark har førstehåndskjennskap til firmaet og kan fortelle at noen av produktene deres er fortreffelige, men andre er direkte dårlige. Slik er det jo, ikke alt kan være like bra. Uansett, ta kontakt med Danalim og spør om fremgangsmåte.

Danalim Hjemmeside

 

Forøvrig klarer jeg ikke å finne produktet du refererer til (Sealine 100) på hjemmesiden deres, mulig dette er et produkt som kun selges til Proff, med god oppfølging fra Danalim....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det at Orust-værftene benytter en silikon som Danalim sier kan benyttes uten primer har jeg ikke noe problem med å svelge. Her er det en del momenter som spiller inn, men som blir litt lite avgjørende for deg som skal fikse ditt gamle dekk.

Danalim er en Dansk produsent av lim, fugemasser og byggskum. De lager en del produkter selv og kjøper en del av andre produsenter. Silikoner er lette å tilsette tilegsprodukter slik som muggsoppdrepende middel og adhesjonsfremmende middel. Denne silikonen er sikkert tilsatt en såkalt "Wetting-agent" som gjør at den penetrerer overflaten bedre enn en del andre produkter. Jeg vil tro at den i uherdet tilstand er MEGET myk å arbeide med. Jeg er heller ikke i tvil om at denne massen er helt super å nate teak med. Det som utgjør forskjellen for deg og Orust-værftene er at de har fått en garanti på produktet. Danalim har selv vært der og overvåket/beskrevet prosessen. Værftene jobber under aklimatiserte forhold med nye materialer. Dette utgjør den store forskjellen. Her blir det foretatt fuktighetsmålinger av treverket som benyttes og miljøet rund er tilpasset.

 

Når du i neste omgang skal benytte samme massen bør du forhøre deg med leverandøren om kravene til naten. Skal det freses inn til ferskt treverk, vilket avfettings produkt skal benyttes. Anbefalt dimensjon på naten, temperatur i luften og fuktighet i treverket. Hvis natingen din ikke blir bra vil jeg tro de finner en grunn og det skyldes da neppe produktet siden det jo går bra på Orust.

 

Vær også klar over at når det er natet med silikon vil ikke ny natemasse feste seg om det sitter rester igjen. Jeg kjenner ikke produktet du refererer til, men jeg kjenner Danalim godt fra byggebransjen. I Danmark har de til dels store markedsandeler. Min kollega i Danmark har førstehåndskjennskap til firmaet og kan fortelle at noen av produktene deres er fortreffelige, men andre er direkte dårlige. Slik er det jo, ikke alt kan være like bra. Uansett, ta kontakt med Danalim og spør om fremgangsmåte.

Danalim Hjemmeside

 

Forøvrig klarer jeg ikke å finne produktet du refererer til (Sealine 100) på hjemmesiden deres, mulig dette er et produkt som kun selges til Proff, med god oppfølging fra Danalim....

 

OK, det var interessant. Jeg er bare nysgjerrig.

 

Det stemmer at produktet ikke selges over disk, men er forbeholdt det profesjonelle markedet. Jeg handlet direkte med leverandøren på orust (ble henvist til en ekspert der nede av henkel i Norge) som ga en veldig god og detaljert beskrivelse på hvordan produktet skulle benyttes. Den var ikke spesielt komplisert, så den har jeg fulgt :flag: Da burde deg være håp om at det holder en stund til :sailing:

Link to post
Share on other sites

Verden er liten, jeg var ansatt i Henkel frem til sommeren 2007 :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Dette kan gjøres vanskelig fordi det er innbyrdes en del forskjellige tilsetninger i MS/SMP/Hybridpolymer(kjært barn har mange navn), men i hovedsak har disse produktene noen fellestrekk og noen forskjeller.

Forskjellene:

  • Se på teknisk datablad vedrørende bevegelsesevne fra 12,5%(Tec7) opp til 25%. Dette er ikke maksimal strekk før brudd, men tillatt maksimal bevegelsesevne uten at massen blir forringet.
  • Hardhet på massen når herdet. Dette måles i shore og disse produktene ligger alt fra 20 shore opp til 70 shore. Jo hardere masse, jo mer belastning på adhesjonsflaten ved bevegelse.

Likhetene:

  • Taler godt UV-stråler(dette gjelder de fargede variantene)
  • Minimal krymp under herding
  • Herder ved fuktopptagelse(også under vann)
  • Kan overmales med de fleste lakk og malinger
  • Temperaturbestandighet etter herding typisk rundt minus 35 til + 90 grader.
  • Tåler normalt begrenset med saltvann og her skrives det mye feil på tekniske data og emballasje.
  • Generelt god vedheft på de aller fleste underlag også porøse. Overflater med lav overflatespenning vil man ikke kunne få heft mot(slik til PE, PP, Teflon, Silikon etc.)

 

Når det gjelder dette med saltvann så er det ikke kritisk. under vann vil applikasjonen normalt bli beskyttet da bruken vår gjerne er i forbindelse med skrogjennomføringer eller trimflaps. Her ligger det gjerne en flens utenpå som beskytter massen. Nedbrytningen går så sakte at man ikke tenker over det(holder like lenge som produktet det benyttes for å montere).

Som natemasse så skal man benytte de produktene med høyes elastikk og i sammen med primer. Her er det bare Sika som markedsfører system på det Norske markedet i dag.

Nedbrytningen av massen går normalt i samme tempo som dekket, men vær oppmerksom på at noen fugemasser og dekk-oljer går dårlig sammen. Det var et tilfelle av en her på forumet som måtte bytte masse nå i våres etter at en olje han benyttet gjorde natemassen klissete.

Siden noen nevner BT så er det selvfølgelig slik at de ikke produserer massen selv. Den har ikke noen spesielt dårlig kvalitet da alle MS/SMP/Hybrid masser generelt har god kvalitet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...