Jump to content

Limer Tec7 under vann? Noen som har testet?


Platt

Recommended Posts

og med unntak av nating av dekk vil jeg aldri bruke noe annet enn polymer igjen.

Hei.

Også jeg bruker bare SMP (Pantera) for tettning og liming, siden 1999.

Det gikk så langt at jeg nesten heller ikke lengre bruker skruer (mindre dimensjoner)

fordi ved 33kg/cm² limekraft klarer vel ingen å rive noe ned igjen når objektet er limet fast etter 24 timer.

Eksempel: flate av en sigaretteske tilsvarer mer enn 1 tonn som limeflaten kan bare hengende.

 

Kan du foklare på kort måte hvorfor at ikke du liker SMP for nating på dekk?

Akkurat der ligger jo hovedfordelene av SMP i motsettning til PU & Silikon.

SMP sprekker ikke pga. UV-stråling, eller utherder/mister elastisiteten sin.

Det eneste som man skulle være obs med er at man gjør førbehandlingen 100% nøye på dekk, altså ikke fusker.

Gjør man det, og det må gjøres med alle andre lim også, da overtreffer egenskapene av SMP alle andre lim også der.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Til nating av dekk er det sika 290 som fungerer

 

Litt OT fra det opprinnelige spørsmålet men...

Jeg natet om teakdekket mitt med Sika 290 for to år siden. Vet ikke om jeg er helt fornøyd.. Bortsett fra at natemassen var noe griseri (det gjelder kanskje alle typer) synes jeg det var vanskelig å få natemassen til å feste på egen herdet masse. Jeg har et ganske stort dekk som jeg brukte flere dager på. Dermed ble det endel steder der jeg måtte legge natemasse mot flater med natemasse som hadde herdet. Natene ser fortsatt hele og fine ut, men i disse skjøtene har det blitt "glipper" der massen har løsnet.

 

Jeg har forsøkt både å rubbe og å legge på primer, men fortsatt virker det som om Sika 290 ikke "biter på seg selv". Er det andre som har erfaringer her?

Link to post
Share on other sites

Kunne tenkt meg og prøve SMP

SMP står for S-ilan M-odifisert P-olymer, altså Polymer som ble modifisert med Silan.

Forresten hadde vi allerede en laaang og oppklarende diskusjon her på BP om det.

 

Tec7 er altså også en SMP.

SMP finnes det mange av på markedet, allerede så mange at man nesten ikke kan holde styre på alle,

men som vanlig finnes det både "dårlige" , noe som er bedre og noe som bare betegnes som "fantastisk".

 

Vanlig er at selv en "ikke-så-meget-bra" SMP er mye bedre enn vanlig PU & Silikon.

Så bruk heller noe SMP men vær nøye med egenskapene du forventer,

fordi SMP kan kalles alt Polymer som er modifisert med Silan.

Om slik SMP er dårlig eller bra blir i hvert fall ikke sagt med det.

 

Priser er meget forskjellige fra produkt til produkt, men gjenspeiler ofte også hva som kan forventes.

Produksjon av SMP koster "riktig" penge og dette er ikke bare avhengig av inneholdet.

"Hele" triksen er Silan, noe spesielle stoffer og pigmenteringen av stoffet

(kan forresten også "du" måle. Bruk en bra kjøkkenvekt får å måle vektforskjellen mellom billigprodukt og toppklasses),

men finhetene ligger i "hvordan".

 

Det finnes store forskjell i produksjonsforløpet, rekkefølgen og resultat etterhvert.

Dette spiller bare en liten rolle hvis man regner kort tids, f.eks. 2 til 3 år, men deretter blir det interessant.

Problemet er at de fleste produsenter bare kopierer.

Men bare inneholdet, ikke produksjonsforløpet som er forresten topp-secret hos alle.

Man finner vel enklere ut hva fargen av underbuksene "av mannen i monden" er,

før man klarer å finne ut hvordan produksjonen av en topp-SMP-produsent går.

 

Dette som jeg tilbyr (Pantera) er av klasses "fantastisk" pga. langt utviklingen (ha vært en av de første på markedet for 13 år siden),

men kan ikke konkurere med priser av billige masseproduksjoner.

Det hendes også av og til at jeg ikke får tak i det jeg trenger for kundene mine,

fordi noen ganger er dette rett og slett bare utsolgt.

Forresten har jeg stoppt alt reklamen for Pantera fordi de fleste proff-kunder i Norge er ikke klar enda.

Men det kommer senere igjen, når både den første bølgen billigprodukter (som uansett blir solgt forholdsvis dyrt) gikk gjennom landet

og resultatene ligger på bordet om noen få år.

Jeg kan vente.

 

Likevel blir kundekretsen av verdens Pantera-fornøyde større og større,

selv om det egentlig går treg pga. at storindustrien fisker bort proff-kunder med masse reklame og billigpriser.

Men, mange mange kommer tilbake etter at de har funnet ut hva den fine forskjellen er.

Da betaler man gjerne litt mer men vet om både hva man jobber med og det blir.

Ja, og så har det kommet så langt at Pantera (ikke jeg) bl.a. også selger til arabiske land og Japan (!) ,

som er ekstra morsomt fordi SMP ble oppfunnet akkurat der.

 

Lykke til med liming, tettning og nating !

Husk at både avfetting og forutbehandling av limeflater er absolutt-tingen, bare så kan en lim lime !

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Også jeg bruker bare SMP (Pantera) for tettning og liming, siden 1999.

Det gikk så langt at jeg nesten heller ikke lengre bruker skruer (mindre dimensjoner)

fordi ved 33kg/cm² limekraft klarer vel ingen å rive noe ned igjen når objektet er limet fast etter 24 timer.

Eksempel: flate av en sigaretteske tilsvarer mer enn 1 tonn som limeflaten kan bare hengende.

 

Kan du foklare på kort måte hvorfor at ikke du liker SMP for nating på dekk?

Akkurat der ligger jo hovedfordelene av SMP i motsettning til PU & Silikon.

SMP sprekker ikke pga. UV-stråling, eller utherder/mister elastisiteten sin.

Det eneste som man skulle være obs med er at man gjør førbehandlingen 100% nøye på dekk, altså ikke fusker.

Gjør man det, og det må gjøres med alle andre lim også, da overtreffer egenskapene av SMP alle andre lim også der.

 

:seeya:

Jørg

 

Her sparker du deg selv i ræva!

Driver du reklame for SMP!?? Hva er det forresten?

Om du prater som om hver skute med tec7 går ned hvert øyeblikk, men med "ditt" produkt kan du droppe skruing for det har en helt fantastisk limekraft... da er det like fort at det er disse båtene som havner på havets bunn! Det er som regel grunnarbeid og forebehandling som avgjør tetthet og limekraft! Slik er det med allt!

Det du forklarer med den sigarettesken din er bare en reklamegimmikk for ingenting er sterkere enn det svakeste ledd! Dessuten er det masse andre ting som spiller inn.

Jeg har brukt tec7 i mange år og har ikke hatt noe problemer med dette enda! Selv under vannlinjen, og problemet er som regel om jeg må demontere, og da går som regel lakken eller delen jeg tar av. Regner med at begge disse produktene er bra om det brukes slik som det skal!

Jeg bruker tec 7 fordi jeg får kjøpt det noen meter borti gata!

 

:wink:

Link to post
Share on other sites

1) =>Driver du reklame for SMP!?? Hva er det forresten?

2) =>... da er det like fort at det er disse båtene som havner på havets bunn! Det er som regel grunnarbeid og forebehandling som avgjør tetthet og limekraft! Slik er det med allt!

 

3) =>Det du forklarer med den sigarettesken din er bare en reklamegimmikk for ingenting er sterkere enn det svakeste ledd!

4) =>Jeg har brukt tec7 i mange år og har ikke hatt noe problemer med dette enda! Selv under vannlinjen, og problemet er som regel om jeg må demontere, og da går som regel lakken eller delen jeg tar av. Regner med at begge disse produktene er bra om det brukes slik som det skal!

4) =>Jeg bruker tec 7 fordi jeg får kjøpt det noen meter borti gata!

Hei.

Unnskyld.

Du skulle lese innlegget en gang til, og unnskylde meg hvis jeg skriver for vanskelig.

 

1) Hvis du bruker Tec7 siden så mange år da skulle du vite at det er SMP.

Forresten har jeg forklart det i teksten.

 

2) & 3)

At forbehandlingen er tingen, dette er klart.

Men også det har jeg skrivet.

Men hvis ikke du har tro på produktet du bruker, da viser det sitt for meg.

Og så kan JEG love deg at det vi tilbyr holder 33kg/cm² -når forbehandlingen av limeflaten stemmer-.

Dette er ikke noe reklamegimmik, men en produkt av erfaring.

 

Og med det spør jeg deg om punkt nr.

4) ...hvor har du kjøpt Tec7 for mange år siden, når dette er ikke helt mye lengre enn 3,5 år på markedet i Norge?

Forresten har dette produkt flere andre navn i andre land også.

Skulle man ikke lure om hvorfor at ikke en produkt kan beholde navn sin?

 

Vennlig anbefaling:

Man kan diskutere alt, men sammle først mer erfaring før du konstanterer slik offentlig til meg.

Jeg er ikke meget flink på norsk enda, men mitt fag behersker jeg egentlig ganske bra.

 

:seeya:

Jørg

 

Åh ja. Dette glemmter jeg, men du har jo spurt om.

Klikk her, da vet du hva jeg snakker om.

Pantera er firmanavn og produktet heter MS3000/60.

Men du kan ikke bestille noe med kort varsel for øyenblikket.

Jeg sa jo også hvorfor.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei Selco!

 

Ro deg ned litt nå! :smiley:

 

Jeg har prøvd både TECH 7 og Panthera SMP og disse stoffene kan ikke etter mitt skjønn sammenlignes rent kvalitetsmessig.

Har hatt bla. hatt ute samtlige vinduer på Viksunden og fuget dem på nytt og til dette arbeidet var SMP Pantera absolutt best å jobbe med, mer flexibelt og medgjørlig særlig i kjøligere vær!

 

Holdfastheten (limeegenskapene) på Tech 7 hører jeg flere og fler er skuffet over, og har selv opplevd å rive løs hele "strengen" i forb. med oppussing av flislagt bad! Synes den er noe treg og hard å jobbe med og føler at den ikke "flyter" inn der den skal, alltid!

 

Jorg har på ingen måte sparket seg selv i ræva, slik du antyder og jeg er rimelig sikkerpå at hvis hans uttalelser i denne tråden utelukkende var for å selge sitt eget produkt så hadde han vært mer aggressiv i sin markedsføring !!

 

Tror DU sparker i løse lufta! :wink:

Link to post
Share on other sites

Takk Rogeri.

Men jeg tror ikke at Selco mente det dårlig og håper at Selco ikke missforstår meg.

Dette høres noen ganger litt aggressiv ut hvis jeg skriver, men det er virkelig ikke meningen. :smiley:

Jeg har bare denne ulempen at jeg er selger med noe erfaring og privatmann samtidig.

Og så har en som ikke kjenner meg persønlig selvfølgelig dette problem med å skjønne hvor grensen er

mellom busines og privat.

 

Her på forumet prøver jeg hovedsakelig bare både å fortelle om kunnskap jeg har og feil man kan gjøre.

Sistnevnt for å forhindre at noen går feil vei, som jo går fort hvis man bare hører på reklame.

Og jeg husker jo selv ganske bra hvor mange forsøk man har startet med alt mulige,

uten at det ble riktig, men dyrt før man hadde suksessen man egentlig har ønsket seg.

Da kan man gjerne forskåne andre for.

 

At det nå medtrekker kunder er også klart og må ikke gjemmes,

fordi noen begynner jo å tro på det man sier senest når andre bekrefter senere at det stemmte.

Men dette er ikke mål her, fordi jeg sa jo at jeg har trukket meg litt tilbake for øyenblikket.

 

Ang. erfaring med "lim og lim" er fakt at en hver må finne ut hva som passer best for eget formal,

fordi man må jo ikke alltid skyte med kanon på spurv.

Så hvis en er fornøyd med Sica, Wuerth, Tec7 eller andre trikks da er det også greit for meg.

 

Bare at ikke jeg kan ti stille hvis jeg mener at man kan bidrar med noe som er nyttig.

Da er jeg for mye privatmann og sier det jeg tenker.

 

Men og det skal vi jo ikke glemme:

Først og fremst har det jo bare vært spørsmål hvorfor at -Kraftstein Øl- ikke liker SMP for nating,

som ikke jeg forstår hvis man bruker SMP som er bra.

 

Med virkelig vennlig hilsen

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Tråden handler om liming under vann, og om det andre SMP er bedre til fuging eller nating har ikke jeg noen erfaring med! Jeg har hatt hel grei erfaring med tec7

INGENTING ER STERKERE ENN DET SVAKESTE LEDD.... :discuss: Sånn er det bare!

Jeg husker ikke når jeg kjøpte tec7 for første gang, men det var nok for 4 år siden!

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt hel grei erfaring med tec7

INGENTING ER STERKERE ENN DET SVAKESTE LEDD.... :discuss: Sånn er det bare!

Som sagt: virker noe som det skal og er man fornøyd da er det jo greit.

Og vi er også enig ang. "svakeste ledd", fordi vi er jo enig om at bra liming kreves perfekt forberdelse.

Så er vi ferdig med det.

 

Ha fortsatt en fin kveld så lenge

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

I like måte!

Limer mye i jobben min jeg men det er i all hovedsak epoxy av forskjellige typer og til forskjellige bruksområder.

Limer bla. polymerbasert gummi på annen gummi (EPDM), og må prime for vedheft.

 

Men det er liming av romfartsprodukter etc. Og jeg har fått endel kursing innen faget.

Jeg visste foressten ikke før for en tid siden at endel limtyper som kan virke som en en-komponents type egentlig er to komponent fordi den må ha vann for å herde.

Jobber i rom som er nede i 3gr vann. pr. kg luft, som jør endel liming vanskelig.

 

SRS :seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg visste foressten ikke før for en tid siden at endel limtyper som kan virke som en en-komponents type egentlig er to komponent fordi den må ha vann for å herde.

Ja, det gjelder nesten alle organisk-polymere lim som ikke inneholder løsemiddel.

Derfor kan reklameres med "hefter også på fuktige flater" (som ikke betyr klissvåt for dette blir "søling" men ikke liming).

Interessant, ikke sant?

 

Men -rikrig- liming (ikke uforberedt "klistring") er likevel en tema med fantastiske muligheter.

Og hvis man ønsker å lime riktig (altså at man følger reglene) da åpner seg mange dører til,

fordi liming med riktig middel på tilpasset materiell holder ofte mer enn matteriellet selv.

Romfart er en eksempel, men sjøfart er bl. mye annet det samme enkel og ekstremt samtidig.

 

Så, og nå skulle Tec7-spesialistene overtar denne tråden igjen. :smiley:

 

Ønsker en fin helg så lenge.

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei ALLE sammen :smiley:

 

Jeg registrerte meg nettop på Baatplassen fordi jeg har hatt båt i mange år og vurderer å bytte til en STOR en nå.

Det som derimot fanget min interesse først, var denne diskusjonen !

 

Jeg har hatt båt i mange år, men har jobbet med lim i mange flere....for flere av europas største produsenter.

 

Litt bakgrunn:

SMP-Modifisert Silane-MS Polymèr......kjært barn har mange navn.

 

Det hele begynte med Silikon. Dette fantastiske produktet revelusjonerte lime/tette-prosesser. Produktet hadde høy kjemisk resistans, relativt god styrke, tålte sollys, luktet edikk, krympet 10-15% under herding og kunne ikke overmales. Det festet mot en rekke ulike materialer og kunne tilsettes muggsopp drepende middel for bruk i fuktige omgivelser.

 

Så kom Polyurethan. Produktet hadde høyere limstyrke, det festet mot de fleste materialer, hadde noe dårligere kjemisk resistens, tålte dårlig sollys, luktet løsemiddel, inneholdt frie isocyanater(FY), krympet 10-20% under herding og kunne overmales. Den høye limstyrken sørget for suksess !

 

Så kom Silane modifisert polymèr/SMP eller hva du vil kalle det, på patronene stor det som regel MS Polymèr. Dette produktet kommer fra Japan. Det er fremdeles derfra råstoffet kommer. Mange leverandører kjøper en ferdig kvalitet og selger en MS Polymèr. Så er det 4 selskaper i Europa som videreforedler dette råstoffet/ferdige limet. Av disse firmaene er IKKE Sika. Sika fikk aldri tilgang på MS Polymèr grunnet deres satsing på Polyurethaner.

MS Polymèrene har høy limstyrke, tåler sollys, inneholder ikke løsemidler/edikk/isocyanat, krymper ikke, kn overmales også før de har herdet, relativt god kjemisk resistens(dårligere enn silikon), har ikke muggsopp drepende middel avsamme kvalitet som silikon.... Den høye limstyrken + ingen løsemidler sørget for suksess.

 

 

Så kom Hybridene.....der var også Sika. Disse produktene er representert f.eks. av Sika med produktet Sika AT(advanced technology). Disse produktene har samme gode egenskaper som MS Polymer, men inneholder mellom 2,5 0g 10% PETROLEUM-DESTILAT, dette medfører en krymp under herding på mellom 2,5 og 10%. Produktet er i likhet med MS Polymer ikke merkepliktig, men lukter altså bensin...

 

Når det gjelder teknologi, så er både Polyuretan, MS Polymer, og Hybridene FUKTIGHETSHERDENDE ! Det vil si at de MÅ ha fuktighet for å herde, enten fra luften eller fra ett eller begge materialene som limes sammen. Når det gjelder herding under vann, vil alle produktene herde under vann(om ikke med perfekt herding). Forskjellen er at ikke alle produkter kleber mot en våt overflate like lett(før herding).

 

Alle produkter(i liten grad silikoner) har ulike varianter med høy/lav egen-styrke(kohesjon=styrken i selve massen), høy/lav possisjonsheft(holdfasthet før herding) og høy/lav heft til overflaten(adhesjon).

 

Til slutt vil jeg få tilføye at jeg IKKE jobber for noen av de nevte firma i denne "tråden" og oppfordere alle som benytter elastiske lim til å forsøke å ta vanlige forhåndsregler for best mulig resultat enten man benytter det ene eller andre produktet: overflater bør være tørre, støv og fettfrie !!!

 

Det kommer forøvrig en god konkurrent til Tech7 i butikkene nå om dagen :eek:

 

P.S

Hvis du lurer på om du kan lime et materiale vil det ofte være smar med "Vanndråpe-testen". Legg en vanndråpe på overflaten og se om den "står som en halvmåne" eller "flyter litt ut". Halvmåne=dårlig liming(adhesjon).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Priser er meget forskjellige fra produkt til produkt, men gjenspeiler ofte også hva som kan forventes.

Produksjon av SMP koster "riktig" penge og dette er ikke bare avhengig av inneholdet.

"Hele" triksen er Silan, noe spesielle stoffer og pigmenteringen av stoffet

(kan forresten også "du" måle. Bruk en bra kjøkkenvekt får å måle vektforskjellen mellom billigprodukt og toppklasses),

men finhetene ligger i "hvordan".

 

Det finnes store forskjell i produksjonsforløpet, rekkefølgen og resultat etterhvert.

Dette spiller bare en liten rolle hvis man regner kort tids, f.eks. 2 til 3 år, men deretter blir det interessant.

Problemet er at de fleste produsenter bare kopierer.

Men bare inneholdet, ikke produksjonsforløpet som er forresten topp-secret hos alle.

Man finner vel enklere ut hva fargen av underbuksene "av mannen i monden" er,

før man klarer å finne ut hvordan produksjonen av en topp-SMP-produsent går.

 

Dette som jeg tilbyr (Pantera) er av klasses "fantastisk" pga. langt utviklingen (ha vært en av de første på markedet for 13 år siden),

men kan ikke konkurere med priser av billige masseproduksjoner.

Det hendes også av og til at jeg ikke får tak i det jeg trenger for kundene mine,

fordi noen ganger er dette rett og slett bare utsolgt.

Forresten har jeg stoppt alt reklamen for Pantera fordi de fleste proff-kunder i Norge er ikke klar enda.

Men det kommer senere igjen, når både den første bølgen billigprodukter (som uansett blir solgt forholdsvis dyrt) gikk gjennom landet

og resultatene ligger på bordet om noen få år.

Jeg kan vente.

 

Kunne ikke dy meg !

 

Se inlegg over !

 

Du må ikke prøve å forklare kvalitet med et produkts egenvekt, den diskusjonen fører deg bare over i kjemi ! Egenvekten er forøvrig relatert til fyllstoffer(den diskusjonen finner du rundt mange limtyper og er ferdigdiskutert) !

MS Polymer ble introdusert i Europa i 1988 (Henkel-Soudal-Simpson-Den Braven)

 

Ellers har du jo bedre insikt en menig-mann :flag:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei ALLE sammen :smiley:

 

Jeg registrerte meg nettop på Baatplassen fordi jeg har hatt båt i mange år og vurderer å bytte til en STOR en nå.

Det som derimot fanget min interesse først, var denne diskusjonen !

 

Jeg har hatt båt i mange år, men har jobbet med lim i mange flere....for flere av europas største produsenter.

 

Litt bakgrunn:

SMP-Modifisert Silane-MS Polymèr......kjært barn har mange navn.

 

Det hele begynte med Silikon. Dette fantastiske produktet revelusjonerte lime/tette-prosesser. Produktet hadde høy kjemisk resistans, relativt god styrke, tålte sollys, luktet edikk, krympet 10-15% under herding og kunne ikke overmales. Det festet mot en rekke ulike materialer og kunne tilsettes muggsopp drepende middel for bruk i fuktige omgivelser.

 

Så kom Polyurethan. Produktet hadde høyere limstyrke, det festet mot de fleste materialer, hadde noe dårligere kjemisk resistens, tålte dårlig sollys, luktet løsemiddel, inneholdt frie isocyanater(FY), krympet 10-20% under herding og kunne overmales. Den høye limstyrken sørget for suksess !

 

Så kom Silane modifisert polymèr/SMP eller hva du vil kalle det, på patronene stor det som regel MS Polymèr. Dette produktet kommer fra Japan. Det er fremdeles derfra råstoffet kommer. Mange leverandører kjøper en ferdig kvalitet og selger en MS Polymèr. Så er det 4 selskaper i Europa som videreforedler dette råstoffet/ferdige limet. Av disse firmaene er IKKE Sika. Sika fikk aldri tilgang på MS Polymèr grunnet deres satsing på Polyurethaner.

MS Polymèrene har høy limstyrke, tåler sollys, inneholder ikke løsemidler/edikk/isocyanat, krymper ikke, kn overmales også før de har herdet, relativt god kjemisk resistens(dårligere enn silikon), har ikke muggsopp drepende middel avsamme kvalitet som silikon.... Den høye limstyrken + ingen løsemidler sørget for suksess.

 

 

Så kom Hybridene.....der var også Sika. Disse produktene er representert f.eks. av Sika med produktet Sika AT(advanced technology). Disse produktene har samme gode egenskaper som MS Polymer, men inneholder mellom 2,5 0g 10% PETROLEUM-DESTILAT, dette medfører en krymp under herding på mellom 2,5 og 10%. Produktet er i likhet med MS Polymer ikke merkepliktig, men lukter altså bensin...

 

Når det gjelder teknologi, så er både Polyuretan, MS Polymer, og Hybridene FUKTIGHETSHERDENDE ! Det vil si at de MÅ ha fuktighet for å herde, enten fra luften eller fra ett eller begge materialene som limes sammen. Når det gjelder herding under vann, vil alle produktene herde under vann(om ikke med perfekt herding). Forskjellen er at ikke alle produkter kleber mot en våt overflate like lett(før herding).

 

Alle produkter(i liten grad silikoner) har ulike varianter med høy/lav egen-styrke(kohesjon=styrken i selve massen), høy/lav possisjonsheft(holdfasthet før herding) og høy/lav heft til overflaten(adhesjon).

 

Til slutt vil jeg få tilføye at jeg IKKE jobber for noen av de nevte firma i denne "tråden" og oppfordere alle som benytter elastiske lim til å forsøke å ta vanlige forhåndsregler for best mulig resultat enten man benytter det ene eller andre produktet: overflater bør være tørre, støv og fettfrie !!!

 

Det kommer forøvrig en god konkurrent til Tech7 i butikkene nå om dagen :eek:

 

P.S

Hvis du lurer på om du kan lime et materiale vil det ofte være smart med "Vanndråpe-testen". Legg en vanndråpe på overflaten og se om den "står som en halvmåne" eller "flyter litt ut". Halvmåne=dårlig liming(adhesjon).

 

FLOTT INFO

Her var det mye jeg kan si meg enig i!

Kan ikke si meg helt enig i selgeren!

Link to post
Share on other sites

Hallo Sundberg.

Da kommer vel omsider den riktige mann med både bakgrunn til temaet og fornuftig språkbruk for alle forklaringer på scenen.

 

Velkommen !

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Nei, du kan ikke nate dekket med Tec7. Det blir for hardt til det bruket.

 

mvh tuffff

Har natet med TEC 7,glimrende sak om en gjør det på en måte produsenten anbefaler,dvs.å være pinlig nøye med å avfette stedet (nate fugene) før du guffer i med TEC 7.Fungerer utmerket å slipe etter ca ett døgn med rund 15-20 grader C.Brukte 80-120 slipepapir på eksenter slipemaskin og det "klisset ikke i det hele tatt,ble 100 % strøken.

Kan anbefales på det sterkeste.At det blir for hard er jo bare tull.... :smash:

Link to post
Share on other sites

Tja, forskjellige erfaringer ser jeg. De få stedene jeg brukte Tec7 på dekket på Tuffff så sprakk det i hvert fall opp. Tviler på om det var grunnarbeidet, for sikaflexen ved siden av satt som banken og var fin og myk i forhold til Tec7.

At Tec7 i herdet tilstand er mye hardere enn sikaflex er i hvert fall en kjensgjerning. Så får jo hver og en bruke det en selv tror på. Jeg nater i hvert fall ikke utvendige flater med Tec7 mer.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...