Jump to content

Hvordan legge teakdekk?


sigurd_89

Recommended Posts

Hei! Jeg vurderer å legge teakdekk på båten, min en gammel Selco 15. Lurer på hvordan dette gjøres og hva slags verktøy man trenger. Jeg er overbevist om at dette har vært tema før, men fant likevel ikke noe konkret når jeg prøvde å søke meg frem! Så hvis noen kunne veilede meg litt, ville det vært veldig fint.

 

For å hvise hva jobben går ut på legger jeg ved en link til bilder av båten, det er meningen å ha teakdekk på panseret og på sidene.

 

http://www.selcoforum.com/gallery2/main.ph...&g2_itemId=2890

 

Hvis noen også har forslag til et annet, billigere alternetiv til teak, ville jeg også vært taknemelig for det. La merke til at de brukte eik på Autofil-snekka.

 

Mvh. Sigurd

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har ikke veldig stor erfaring med plast som underlag, men jeg vil iallefall råde deg til å benytte teak, selv om det er den dyreste tresorten på markedet, vil nå jeg si at det også er den beste med tanke på slitasje, riper, egenskaper ved sjø o.l.

 

Da du skal feste dette til båten din ville jeg vel kanskje tro at du kan lime ned teaken med sika eller Tec7, samtidig som du skrur???? Ellers vil jeg foreslå at du kan sjekke opp om du kan benytte en form for epoxy lim sammen med det underlaget som allerede er der.

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Kan jeg komme med ett annet innspill...? JEG ville ha lakket opp båten i de orginale fargene og forsøkt å holde den så original som mulig. Det begynner å bli få igjen av de båtene, og hvis du om noen år skal selge, vil du nok oppleve at du får mer igjen hvis den ser original ut sammenlignet med en "ombygd" en. Finn.no er full av "prosjekter" som ikke ser ut i måneskinn, og hvor mange har ødelagt linjer og utseendet totalt. Jeg har ingen forutsetninger for å bedømme dine fagkunnskaper når det gjelder møbelsnekring osv så det kan godt hende at du er en av disse som virkelig får det til. Da er det bare å ønske lykke til.

 

Husk at Autofil-snekka ble designet og bygget av noen av landets(verdens?)beste håndverkere og "kunstnere".

Hareide er av internasjonal størelse innen design, Eikeli produserer noen utrolige smykker av noen båter. Husker ikke navnet på "putemannen" men at han mestret sitt håndverk var lett å se. Da klarer man å få mer eller mindre alt til å se både flott og enkelt ut.

Regner med at den båten kostet dem minst 300.000,- i arbeid/materialer. Bare lakkeringsjobben kostet nok 50.000,-

 

Hvis du går videre med dette vil jeg foreslå ett mahogny-dekk. Liker Mahogny bedre enn Teak... :)

 

Sjekk eventuelt denne linken: West System

Link to post
Share on other sites

Hei igjen! Takk for mange flotte svar og inspill, det hjelper meg veldig for å trekke beslutninger. Var veldig mye aktuelt og interessant stoff på de linkene som også ble lagt til. Skjønner at det må brukes enten teak eller mahogni og at noe annet bare er tull. :cool: Er jo også veldig dumt hvis man bruker masse jobb på dette også holder det seg ikke fint mer enn noen år. Så jeg er nok veldig enig at det må brukes et av disse to edle tresortene. Noe annet jeg tenkte på var hvor man fikk tak i dette og i hvilket format det kommer, er det mulig å kjøpe ferdige spiler og former eller må man lage alt sånn selv. :confused:

 

Ja jeg er helt enig med deg, Honduras. At moderniserte gamle båter finnes det nok av, derfor har jeg valgt å gjøre alt så orginalt som mulig. Alt av fargevalg skal ligge så godt som det kan opp mot det orginale, kunn noen enkle oppgraderinger enkelte steder vill finne sted. Jeg skal heve akterspeilet til lang stamme, og det er det nok mange som skjønner hvorfor. Kortstammede motorer finnes nesten ikke lenger hvis du skal ha en 10 år gammel motor i 40 - 60 hk klassen. og så er det oppgraderinger som erstating av dører og skap til nytt treverk i samme stil, ellers så er det som sagt også andre enkle ting som skifte av styring osv.

 

Alt dette gjøres så fint og orginalt som mulig slik at båten får best mulig stil, men også mere moderne komfort og egenskaper. Så tredekket som ikke har vært der orginalt tenkte jeg bare ville få båten til å se mer exklusiv og for at den mer skal ligne båter som hadde mange like linjer somme denne, men som bare var laget av edelt treverk. :cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...