Jump to content

Priser i gjestehavner.. Det tar jo helt av!


Anonym

Recommended Posts

Nå har jeg i snart to uker vært på tur, stort sett hver natt har blitt tilbragt i en gjestehavn.

 

Fra før har jeg hørt veldig mye syting om prisene i min hjemmehavn, som visstnok et helt sinnsyke.. (mener det er 8,- pr. fot)

 

I løpet av turen min har jeg funnet ut at dette faktisk er relativt rimelig..

 

For meg ville gjestepris i havna jeg har som hjemmehavn blitt 248,- pr. døgn..

 

I Stavern betaler jeg til sammenlikning 170,-

Så er det ofte slik at man er flere på tur, foreksempel 4 pers er ganske vanlig.. En dusj hver i løpet av dagen vil fort bli 60,- ekstra pr. dag, og vi er nå oppe i 230,- i døgnet.

I tillegg vil jeg si at det er verdt de ekstra 18,- for å ha en stabil strømtilkobling, her i Stavern er det tragisk, og i dag har hele anlegget vært uten strøm.. Er glad jeg har bra batteribank jeg :)

Det kunne jo hende man får behov for bruk av dassen også, det koster 5,- å få bruke den også..

 

 

Andre steder jeg har vært, som i Arendal koster det hele 200,- å ha båten min liggende, i tillegg koster det 35,- for å dusje!

I Kristiansand var det 150,- i døgnet, og 30,- for å dusje mener jeg..

 

Altså, totalt sett er faktisk Aker Brygge et billig sted å være som båtturist! (hvis man ser bort fra restauranter og øl og sånt)

Link to post
Share on other sites

Her i Østerby på Læsø koster det for båter under 15 meter.

140 Dkr pr. døgn,-

700 Dkr for en uke

Tror det er de samme prisene i Vesterby

800 for ett 10 dagers klippekort som kan brukes både i Vesterby og Østerby.

 

Dush dkr 5,- for 4 minutter

kasse med 3 stk flaske øl fra Dkr.69,90. Eller 24 boks øl fra 95,-

3 ltr pappvin fra 95,.

 

50 meter til Stranden. Ikke noe synlig fyll, stille om natta.

 

Kan man ha det bedre?

 

Redigert 1:

Glemte å nevne. Gratis tråløs internett tilkobling. Svak så en må ligge nærme Servicebygget eller ta med seg pC'n på land

Tar i samme slengen med ett par andre havner. Kyrkosund på Koster Sek 120,- Med ett servicetilbud lik 0 (utedass og ikke noe dushtilbud).

 

Lysekil Sek. 140,- Dushpris ukjent

 

redigert2. snakker selvfølgelig om 30 flasker øl og ikke 3

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

i Strømstad er da iallefall dusjing (så mye man gidder )inklusive. Nok varmtvann til alle har de også...

 

Mariell; den havna du nevner på Koster, grenser til ran. Kom til Eknäs i slutten av august, dassene var neppe vasket siste 5 dager, ikke lys i dusjen, alt var stengt. Eneste som standhaftig var på plass, og ville ha penger, var havnevakta...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Mariell; den havna du nevner på Koster, grenser til ran. Kom til Eknäs i slutten av august, dassene var neppe vasket siste 5 dager, ikke lys i dusjen, alt var stengt. Eneste som standhaftig var på plass, og ville ha penger, var havnevakta...

 

Suzuki

 

Var på Eknæs i midten av august ifor, og så det samme som deg. Hadde mattilsynset funnet ett fjøs som så jæ.... ut så hadde bonden fått påpakkning.

 

Har vel økt prisene og redusert servictilbudet for de ser at Norrbaggarne kommer alikevel.

 

Vi er blitt dritt lei nordre del av bohuslen nå midt på sommren og tar heller straka vegen ned til Lysekil og holder oss stort sett her syd. Er blitt for høy partyfaktor i de aller fleste gjestehavnene lenger nord. Ikke det, det kan være mer enn nok festing i Lysekil, men der er vi som regel kun en natt.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Tanumstrand 170 kroner inkl strøm som av og til virker. Gå på do er gratis, musikken på after beachen er obligatorisk (begynner å bli lei av Blue Hawai nå) og det koster 20 kroner å dusje. Vannscooter koster 900 kroner timen + bensin - men det er mye morro for pengene. Vi satte forbruksrekord sist vi leide den :rolleyes:

 

Nytt her er at det er lagt ut egen krabbefiskebrygge for ungene, at svømmebassenget på hotellet er rent og at det er disel og bensinpumpe ved havna. Dessuten har butikken begynt å selge Sarpsborg Arbeiderblad i tillegg til de vanlige norske avisene. Utover det er det mye Princesser, masse tynne L'ær å høre. Og alle har det koselig selv om det blåser både store og små j...... nå. Akkurat som vanlig med andre ord :lol:

Link to post
Share on other sites

Bitteliten, nå som du har god tid til å utforske bryggene i Tannumstrand, hvordan er dybden for oss

som stikker 2 m. Jeg leste att en som stakk 2,5 satt fast. Blir det da på utsiden som er værutsatt,

eller er det mulighet på innsiden.

 

Mener faktisk vi leste i en havneguide om att det ikke var egnet for seilbåter av viss størrelse.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Først og fremst vil jeg si at det som skaper vanskeligheter her er at båtene er veldig store - mange 40 fot + i havna. Når disse da bruker de faste moringfortøyningene som alle skal bruke blir det lite manøvreringsrom - det blir tau på kryss og tvers fra alle kanter og hold, og bredden i midten mellom bryggene der man har dybde ned til bunnen er kanskje 4-5 meter. Vi oppdaget det i morges da vi huket drevet fast i et tau. Det var faktisk ikke praktisk mulig å få vridd våre 11 meter båt ut av plassen uten å huke fast - så trangt er det.

 

Når det gjelder dybden så ligger jeg ved siden av en Bavaria 48. Tror den stikker et par meter+. Så på ytre brygge er det greit på innsiden. Men den Grand Soleil 40 som stakk 2,5 meter - han stod fast og hang fast i moringtaua på en gang. Det ligger også Bavaria 39'ere på utsiden av brygge nr 2 - dvs mot vår akter. Så i prinsippet ser det ut til at det er tre steder å legge seg.

1. utsiden av ytre brygge med baugen ut

2. Innside av ytre brygge med baugen inn

3. Utsiden av brygge nr 2

Lenger inn er det 1,5 meters dyp - og her er det fullt av Princesser med tynne L'ær :wink:

De som ligger på utsiden av ytterste brygge har det fint - det blåser litt - men med baugen ut og to moringtau i baugen ligger de stødig. Det gynger litt for oss alle på denne brygga.

Link to post
Share on other sites

Først og fremst vil jeg si at det som skaper vanskeligheter her er at båtene er veldig store - mange 40 fot + i havna. Når disse da bruker de faste moringfortøyningene som alle skal bruke blir det lite manøvreringsrom - det blir tau på kryss og tvers fra alle kanter og hold, og bredden i midten mellom bryggene der man har dybde ned til bunnen er kanskje 4-5 meter. Vi oppdaget det i morges da vi huket drevet fast i et tau. Det var faktisk ikke praktisk mulig å få vridd våre 11 meter båt ut av plassen uten å huke fast - så trangt er det.

hmmmm.....det blir nesten litt for fristende å minne om denne...:

Tar du poenget nå?

:wink:

Link to post
Share on other sites

Vår båt er liten i forhold til veldig mange her ja. Fant faktisk en "liten" Bavaria på 37 fot. Utover det hører jeg også at det singler i glass rundt meg ja :lol:

 

Hørte med noen bekjente som ligger i Lillesand at båten vår akkurat passet inn i snap davitene på en del av båtene som ligger der

 

Baatsmann - vi får håpe at det fortsatt er brygger igjen. Nå nærmer det seg vestlig sterk kuling her på brygga - 17 ms steady nå

Link to post
Share on other sites

Med fare for å touche trådens emne - Prisen i gjestehavner er sikker ok den, men jeg trives nå best i uthavner jeg. Havneavgift = kr. 0,- og bare det å være borte fra byer og tettsteder en stakket stund gjør livet verdt å leve. Er innom gjestehavner et par ganger i løpet av ferien, og da mest for å tilfredsstille trangen etter en vask i ferskvann og øl tappet fra fat :smiley:

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Problemet, som Anonym er inne på i sitt første inlegg, er nettopp essensen her.

Det er fler og fler, som får mer og mer penger,og dermed ser alle som leverer "tjenester" sitt snitt til å øke prisene. Båtplasser, vinteropplag, gjestehavnplasser, mekaniker og delepushe-tjenester har steget MYE mer enn vanlig prisstigning siste 5 år.

 

Helt sikkert greit for de som har MYE penger,værre for de som ikke har så mye.

For egen del sier jeg det rett ut, jeg synes gjestehavnene er blitt for alt for dyre for å ligge der i lengre tid. Jeg er sikkert en gjerrig fyr, men sånn er det nå.

 

Når jeg ser hvilke båter som ligger i uthavnene, aner jeg kanskje en tendens i at det ikke nødvendigvis er de nyeste / største / dyreste båtene man ser der. Ikke alltid, men svært ofte.

 

PS -jeg gidder ikke engang være flau over at jeg synes det for dyrt å ligge mye i gjestehavner.

Er man på Svensketur, får man jo en middag (2 pizza,en brus,en juice og en øl ) for omtrent 2/3 av hva det koster å ligge en natt ihavna jo..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser hvilke båter som ligger i uthavnene, aner jeg kanskje en tendens i at det ikke nødvendigvis er de nyeste / største / dyreste båtene man ser der. Ikke alltid, men svært ofte.

:yesnod: helt enig. Også er det ofte veldig trivelig å ligge i uthavn også. Blir litt mye rock n roll i de mest populære havnene for oss. Men akkurat nå har vi ikke noe valg. Her er sterk kuling i kasta
Link to post
Share on other sites

:yesnod: helt enig. Også er det ofte veldig trivelig å ligge i uthavn også. Blir litt mye rock n roll i de mest populære havnene for oss. Men akkurat nå har vi ikke noe valg. Her er sterk kuling i kasta

Er det mannskapet eller båten som ikke tåler det?

Jeg gikk med stiv kuling i kastene i går, gjorde unna ca 42Nm i løpet av rundt 10 timer, var en heftig tur uten autopilot..

Heldigvis medvind og bølgene i ryggen..

Høyeste hastighet i følge GPSen ble på 10,4...

Kompisen med Maxi 95 logget hele 13,3 med GPSen sin..

 

Samtidig lå en haug av båter værfaste ymse steder på ruta vår, vi gikk fra Lyngør til Stavern..

Link to post
Share on other sites

Er det mannskapet eller båten som ikke tåler det?

Jeg gikk med stiv kuling i kastene i går, gjorde unna ca 42Nm i løpet av rundt 10 timer, var en heftig tur uten autopilot..

Heldigvis medvind og bølgene i ryggen..

Høyeste hastighet i følge GPSen ble på 10,4...

Kompisen med Maxi 95 logget hele 13,3 med GPSen sin..

 

Samtidig lå en haug av båter værfaste ymse steder på ruta vår, vi gikk fra Lyngør til Stavern..

det er vel bare det at bitteliten ligger i tanumstrand? og har tenkt seg vestover til risør - dvs vind og bølger rett imot og mens signifikant bølgehøyde på inntil 3-3,5m eller mer (sign = topp/bunn -1/3 så regn).

 

hadde vel til og med vært et spørsmål om komfort hos contrabrand med sine 65 antar jeg.

 

Bilde

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stiv kuling er vel ikke akkurat særlig familie-vennlig. Vi har en datter som ikke liker store bølger,

synes det er ubehagelig. Hun og Jr er blitt kjørt over mens de rodde i en jolle tidligere. Når det blåste 17 sek på lørdag tok jeg båten fra Strømstad til Hvaler og hentet de med bil etterpå. Så får

vi bare jobbe med å få tryggheten inn.

 

Beste måten og få solgt båten på er å gjøre familen usikker. :yesnod: .

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

:yesnod: Men akkurat nå har vi ikke noe valg. Her er sterk kuling i kasta

Siden min meteorologilærer på skipperskolen irriterte seg grenseløst over feil bruk av definisjonene i Beufortskalaen. Så misjonerer :nono: jeg herved videre min lærers fanesak :cryin: .

 

For at en skal bruke begrepene fra Beufortskalaen så må det blåse middelvind (gjennomsnitt) i 10 minutter . Ergo så er begrepet "sterk kuling i kastene" ikke en korrekt beskrivelse.

En kan opplyse at det er vindkast på mellom 34-40 knop, men det er allikevel ikke sterk kuling på noe som helst vis.

 

Les mere om dette på http://met.no/met/met_lex/v_a/vind/index.html

 

PS Dette er ikke for å kverulere- Kun for å informere :flag:

Link to post
Share on other sites

Heldigvis medvind og bølgene i ryggen..

Og det er den store forskjellen. Hadde det blåst østavind hadde vi blåst over på 1-2-3. Men nå som det blåser vest så frå vi sjøen midt i trynet. Utstyret holder, men det er ikke trivelig. Da vi testet oss ut i går hadde vi bølger som brøt over båten og jeg klarte ikke å holde kursen på ruta - sjøen tvang meg nordover. Ungene er ikke så store og kona tenker på ungene, ogjeg har lyst til å dra på båttur noen år fremover også.

 

Anonym, kunne du tenkt deg å krysse i samme vind?

 

medlemmet PERLEN gikk over fra Hvaler til Vasser i går, rapporterte pr tlf at han hadde visst fått vasket båten...

 

Suzuki

Perlen ringte meg før han dro og sa at det så ut til å bli en rolig tur :rolleyes: Fint at de kom vel frem. Vi ligger her vi ligger. Blåser fortsatt 12-14 m/sek nå rett fra Vest.

 

Været er som det er. Det er slett ikke værst å ha vannfast hytta i Tanumstrand heller. I dag blir det buss til Fjällbacka.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...