Jump to content

Priser i gjestehavner.. Det tar jo helt av!


Anonym

Recommended Posts

PS .Næringslivet stiller ikke opp for deg når du blir gammel , legg deg det på minnet… De er for tiden opptatt med å kjøpe opp eiendommer på svenskekysten. :flag_sw:

Og når begynte kommunene å stille opp for deg når du blir gamel da? Og det er ikke alle som er opptatt med å kjøpe seg eiendommer i Sverige. Inntrykket mitt er at det meste allerede er oppkjøpt. Og en hel del er ute med sine store båter også - veldig store er en del av de.

 

 

Jeg tror det er irrelevant for de fleste om det koster 150 kroner eller 200 kroner. Men om prisene går mye mer opp forventer jeg også bedre service. Gjerne en havnekaptein som styrer og årnær med plasser alla det som finnes i England der man melder sin ankomst på mobil/VHF. Også forventer jeg tilstrekkelig utbygd landstømkapasitet (i dag er det kamp om hullene) samt at lov og orden holdes i havna. I natt var det noen som festet til kl 0500 i Kristiansand og en av dem falt i vannet også. Vet ikke engang om det finnes nattevakt her. Kanskje også dusjer der man ikke risikerer å få veneriske sykdommer av å dusje og en og annen vaskemaskin som fungerer hadde også vært kjekt. også wlan som ikke koster 120 kroner timen.

 

Jeg tror at de som satser på stor verdi for pengene er de som vinner i fremtiden.

Link to post
Share on other sites

PS Dagsrevyen hadde ikveld en repotasje fra svenskekysten, hvor svenske ordførere var svært bekymret over utflagging av svenske fritidseiendommer langs kysten. Svenskene hadde ikke mulighet å nå opp i budrundene. Man vurderer å innføre boplikt i Bohus, som et prøveprosjekt.

Jeg nevner dette fordi Lotus er bekymret for det norske næringslivet. noe som er helt ubegrunnet.

De lever i sus og dus om dagen.

Link to post
Share on other sites

Ikke spor helt av nå da Havgapet.

 

Lille Trille i gågata lever av sommerturistene. De står for halve årsomsetningen. Innehaveren kjøper neppe fritidseiendom i Bohuslän, men satser nok på at sommerturistene legger igjen nok kroner til en sydenferie i september. På sommeren kan han ikke ta fri, fpr da er det høysesong for detaljhandel på sørlandet. Og å leie inn sommerhjelp? Kanskje en gang i fremtiden - hvis nok båtturister har tatt turen opp i gågata og lagt igjen noen kroner i butikken.

 

Alternativet kan være et tomt butikklokale. Det vet innehaveren og det vet kommunen. Derfor ønsker kommune og næringsliv flest mulige turister i lengst mulig periode. En ekstra natt i båthavna? 250 kroner? Nei, en natt får holde - hvis man da ikke er i Tvedestrand og får to netter til prisen av en, rundstykker og avis inkludert.

 

Lotus

 

PS: Du har fortsatt ikke skjønt prinsippet. Prinsippet er: Ta mindre, tjen mere.

Enda et PS: Etter å ha lest Bittelitens innlegg kan prinsippet alternativt være "Gi mere, ta det samme". gratis wlan koster vel noe slikt som 50 øre ekstra pr. gjestedøgn, men gir mange en vesentlig merverdi.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må si meg enig med bitteliten.

 

Jeg forventer nesten at det er tilgjengelig med landstrøm når jeg kommer til en gjestehavn. Er vel bedre om de kan bygge ut strømanleggene sine skikkelig slik at man slipper kabeltrommler som står ubeskyttet oppe på kaia?. Da kan også jeg gladelig betale litt mer.

 

Føler at mange havner henger litt etter i snekketiden. De fleste i dag er nesten avhengig av 220V når de kommer til kai.

 

Havnevakter med litt innsikt hadde heller ikke vært så dumt. Kan bli litt rotete og tildels farlig noen ganger. Var i Stavern i fjor å lå på flytebrygga der. Nesten alle hadde 2-4 båter som lå utenpå hverandre. Når det da begynte å blåse opp med sørlige vinder spurte jeg betalingsdamen om det kanskje begynte å bli nok båter her. Neida det gikk greit det, så lenge de betalte. OK :crazy:

Link to post
Share on other sites

Jeg skrøt litt av Tvedestrand gjestehavn.

Får skryte litt av Grimstad gjestehavn også.

 

Her koster det 150 kroner døgnet for båter på 35 fot og mindre.

Strømanlegget er nytt.

Sanitæranlegget er nytt.

Eget havnekontor finnes på hovedbrygga.

Man har minst en, gjerne flere gjestehavnbestyrere som gir en makalaus god service, geleider deg inn der du skal, holder orden, tar opp bestilling av plass på forhånd osv, osv.

 

Grimstad kommune har innsett viktigheten av 10.000 gjestedøgn og 40.000 båtturister med lommene fulle av feriepenger. Derfor er god service, gode fasiliteter og rimelig pris en selvfølge. I 2003 ble gjestehavna kåret til landets beste av Båtmagasinets lesere.

Mange av medlemmene her på plassen har også mange godord å si.

 

Og havnevesenet i kommunen? Ja de går selvfølgelig med et passelig og greit overskudd. Ta mindre - tjen mer. Det funker utmerket også i praksis.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havgaapet, jeg har i ganske mange år hatt gleden av å tilbringe en hel del tid av mitt liv i Sverige. Ikke så mye i Bohuslän utover ferier, men på andre siden av Sverige der de virkelig har skjærgård. Og her er det mange, mange, mange svensker som har mer enn god råd til å kjøpe seg en liten sommarstuga. Og de koster mye mer enn de 4 mill man syter over på Koster. Utfordringen for oss er naturligvis reiseveien, men innføres 6 timers dagen kan vi nok veksle den inn i 8 ukers ferie om sommeren og da blir det nok tid til det for flere nordbaggaer oxo. Se også på innlandshus om dere begynner å kikke. Fant en annonse i Dagens Industri for en tid tilbake på et litet slott ved et vann ca 1/2 time syd for Gøteborg, kostet 1,5 mill NOK. Huset var renovert og på 250 kvm pluss anneks på 70 kvm. Egen brygge og noen hundre meter strandlinje. Dog var vannet søtt, ikke salt. Og myggen biter i Sverige også

 

Jeg synes han ordføreren som klager skal se fremover og ikke bakover. Turisme legger igjen utrolig mye verdiskapning i form av forbruk og investerinter i infrastruktur (inkl oppusssing av hytter). Noen lever i fortiden, noen lever for fremtiden.

 

Og når det gjelder gjestehavner - det er ikke så mye som skal til for å bli bedre enm gjennomsnittet - for å si det mildt. En bølgebryter som fungerer hadde nok også gjort seg her i Kristiansand :rolleyes: Utover det er dette en usedvanlig koselig by

Link to post
Share on other sites

Har såvidt skumlest denne strengen, og har en liten info:

Kompis tok turen til Farsund, men 37 fots Trawler; Han sier i dag at det er GRATIS å ligge ved gjestebryggene der.... :eek: Stemmer dette?? I tillegg sier han at de er i ferd med å utvide med ytterligere 200(!!) gjesteplasser :eek:

HVIS dette stemmer (har INGEN grunn til å tvile på hans utsagn!) Må jeg si at Farsund har forstått det!! :smash: (Det serveres visstnok også gratis varme rundstykker om morgenen! Agurknytt eller???)

Etter mine snevre begreper (gi no f@n i hvem som styrer, kommune/havnevesen eller annet uvesen) vil dette føre til (og medføerer i dag) at båtfolk kommer dit, de handler der, bruker penger der, noe som forretningsliv+++ OG kommune tjener på i det lange løp.

 

Eller??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Har jo tatt turen fra Stavanger til Bergen , vi har betalt havneleie kun en plass, og det var sammen med Skipper_Worse :cheers: I Kristiansund ringte jeg og spurte havnefogden hvor vi skulle betale, siden det stod på et skilt at man skulle betale, Svaret var da: Joda.. vi er bare ikke kommet så langt enda, skal ta meg en tur innom hvis jeg rekker det" hehe ,, han rakk det ikke.... Så jeg har ingen ting å klage på når det gjelder havneavgifter,,.. Merker at man må betale litt ekstra over 35fot.. men slik er det når man kjøper stort :cool:

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Hej på er !

 

her kommer en sommarhälsning fra Gunga Din.................

 

Bilde

 

det finnes alternativ til dyre gjestehavnsavgifter, tyvärr har bare 3 norske båtklubber upptäckt dette enn!

 

her ligger jag helt gratis i sentrale Köpenhavn (med vann o el!) 10-15min gangveg fra Ströget o Nyhavn, låg der i 3 dygn helt gratis, tog bilden igår kveld

(förre uken låg jag 2 dygn i Långedrag, Göteborg oxo helt gratis :smiley: )

 

det kalles Frihavnsordningen

 

i korthet går det ut på att jag steller min hjemmeplass til förfogande til gjestande båter fra havner som anlutit sig til frihavnsordningen... :smiley:

 

se til att eran klubb kommer med her så sparer ni några hundre/ år :wink:

 

((vet att jag skrivet om dette tidl.....men kan ikke förstå varför bare 3 norske klubber er med!))

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hej på er !

 

her kommer en sommarhälsning fra Gunga Din.................

 

 

i korthet går det ut på att jag steller min hjemmeplass til förfogande til gjestande båter fra havner som anlutit sig til frihavnsordningen...

 

se til att eran klubb kommer med her så sparer ni några hundre/ år

 

((vet att jag skrivet om dette tidl.....men kan ikke förstå varför bare 3 norske klubber er med!))

Tja, i Son har ikke seilforeningen noen bryggeplasser. Alt, untatt en del private, er overtatt av kommunen, som tjener meget godt på disse plassene. I Strömstad tror jeg heller ikke at det er noen seilforening som har plasser. Det har kanskje noe med det å gjøre. Ellers så er jo ideen kjempebra.

Link to post
Share on other sites

i Göteborg er det oxo kommun som äger havnerna...men båtägarna i varje havn, har startet sin egen klubb (för vakthållning og så ) sen er den klubben med i frihavnsordningen..............du själv disponerer din plass hele säsongen efter avtal med kommunen...sen låner du ut den til andre gjestsejlere när du ikke er der..........

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

neida Hulda; ordningen er vel sånn at når du er på ferie, er du pliktig til å gi beskjed om hvor lenge du er borte. Dermed kan foreningen låne bort plassen DIN, til gjestende båter...

 

Sånn er det iallafall hos oss..

 

Suzuki

Vi prøvde å dra igang noe slikt i Son for mange år siden. Det funket ikke. Mulig at det var kommunen som da ikke fikk inkassert penger for tilsvarende plasser i gjestebryggene, er ikke helt sikker, dette var lenge siden.

 

Nå ligger jeg på privat eid plass, og har leiet den ut for hele sommeren. Slik sett er jeg personlig meget godt dekket. Eieren av båtplassen er herlig ukomplisert og rett frem. Son blir for Hulda heretter kun vinterhavn.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Dette hører kanskje hjemme i havneforum, men ettersom denne tråden synes fortsatt levende skriver jeg her.

 

Hjemme etter fire uker. Har utelukkende ligget i gjestehavner. Dels pga ønsker fra mannskapet, dels pga besøk hos slekt og venner. En kveld ble vi sittende og diskutere hva som er kriterier for en god gjestehavn. Det var interessant å se at alle havnene vi lå i i Danmark oppfylte kravene, mens situasjonen var mye mer variabel for norske havner.

 

Krav 1: Ro om natten (man er ikke 17 år lenger!)

Positive opplevelser: Egersund, Skudesneshavn, Valle.

Negative: Stavern(lokal partybåt hadde nettopp det, men hvorfor kunne de ikke dra i åpen sjø heller enn å feste ved kai?, Haugesund

 

Krav 2: Tilgang til hygienisk tilfredsstillende toalett. (Har man betalt havneleie, bør dette inngå i tilbudte tjenester)

Positive opplevelser:Valle, Skudesneshavn, Egersund

Negative opplevelser (dårlig kapasitet, kø, elendig hygiene): ARENDAL (sover relevante myndigheter med ansvar for hygieniske forhold i den kommunen sin dype søvn?), Stavern (1 operativ do for en stor havn, 5kr hvis du ikke sniker deg inn idet foregående kunde går ut), Haugesund (det toalettet vi har brukt tidligere var stengt pga anleggsarbeid, annet fantes ikke),

 

Krav 3, tilgang til strøm

Positiv opplevelse: Valle, gratis strøm som fungerte. Stavern: Fungerte

Negativ opplevelse: Arendal, kapasiteten er antikvarisk. Ved forespørsel fikk vi opplyst at havneleien inkluderte strøm, men at man forutsatte at man avtalte med naboen(!) slik at kapasiteten ikke ble overskredet. Det ble den hele tiden.

Skudesneshavn og Haugesund: Høy pris for strøm, kan umulig unngå å gå med betydelig overskudd

 

Generell konklusjon: Neste år unngår vi sørlandet, og satser på uthavner i nærmiljøet.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Kommunen har en meget stor gevinst i å få mange turister til byen. De legger igjen en drøss med kroner og kommunen tjener på at handelstanden tjener og de ansatte tjener på at bedriften tjener.

Har bare skumlest innleggene i denne tråden så ha meg unnskyldt hvis jeg ikke har fått med alt, og alle nyansene!

 

Den "feilen" du gjør i ditt ressonnement er at du ikke skiller mellom kommunen (og dens økonomi) og handelsstanden (dens økonomi) i den enkelte by. Havnen (gjestehavnen) må drives på et slikt vis at de får dekket sine utgifter, gjerne susidiert/hjulpet av handelsstanden, for ellers må det taes penger fra andre områder som skole, eldreomsorg osv.

Kommunen, og dens økonomi, er i utgangspunktet ikke påvirket av om det er få eller mange turister innom byen og hvor mange brus og boller som turistene kjøper. Alt som blir innbetalt av skatter og avgifter (bortsett fra lokale avgifter til renovasjon, vann osv) i den enkelte by blir innbetalt sentralt til AS Norge og så avgjør våre folkevalgte (Stortinget) hvem som skal få hva, hvor mye osv. I Asker, hvor jeg bor, så får kommunen tilbake ca 18 prosent av det som innbetales i skatt av kommunens innbyggere (lønnsmotakere og nøringsliv). Resten beholdes av staten for å drive Staten, eller blir sendt til utkantsnorge for å subsidiere de kommune som ellers ikke vil overleve. Hører ofte om hvor rik Asker kommune er, men sannheten er at det er Asker kommunes innbyggere (i snitt) som er rike, men kommunens økonomi ligger nokså midt på treet sammenlignet med de øvrige kommuner i Norge.

 

Å tro at sørlandsbyene tjener penger på selve driften av gjestehavnen er nok litt feil. At byen er tjent med flest mulig turister er helt sikkert, de trenger dem! Derfor er som regel også handelsstanden villig til å bidra til at byen har en (god) gjestehavn.

 

Ser at noen hevder at en kommune ikke skal gå med overskudd, det blir litt feil! Overskuddet blir jo brukt ved at det f.eks settes av til fond som gjør at man kan bygge den sårt tiltrengte svømmehallen om et par år osv. Det gjør også at kommunen har litt økonomisk handlingsrom og kan f.eks kjøpe opp en strandeiendom når/hvis den kommer til salgs og la denne eiendommen komme allmenheten til gode ved å lage badestrand, båtplasser osv.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kommunen, og dens økonomi, er i utgangspunktet ikke påvirket av om det er få eller mange turister innom byen og hvor mange brus og boller som turistene kjøper.

 

I Asker, hvor jeg bor, så får kommunen tilbake ca 18 prosent av det som innbetales i skatt av kommunens innbyggere (lønnsmotakere og nøringsliv).

Joda, men det betyr at hvis handelstanden tjener penger, har de ansatte og kommunen får inntekter via skatt både fra handelstanden selv og de ansatte - selv om det er bare 18 prosent som går "direkte" inn i kassen.
Link to post
Share on other sites

Folk i byen er uansett viktig for kommunen, det er jo noen kioskeiere og slikt som stemmer ved valgene nedover?

 

Tilbake fra 14 suverene dager på Sørlandet - to netter i gjestehavner og det skal bli færre neste år.

 

Det fineste fine i Norge er uthavnene. Gjestehavnene i byene er sånn ca 2-stjerners campingplasser. Jeg ønsker meg uthavner med minimums infrastruktur, søppeltømming og flere brygger og bolter.

Link to post
Share on other sites

Nei, det er ikke nødvendigvis slik! Hvis inntektene øker kan det bety at man ikke får 18, men kanskje bare 16 prosent igjen (men samme antall kroner!). Dette er meget kompliserte beregninger og jeg skal ikke forsøke å begi meg ut på en avhandling om dette. Men at det fungerer som jeg i korthet forklarer, ja det står jeg for!

 

Rettferdig eller ikke, tja hvem kan gi meg en fullgod definisjon på det begrepet?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...