Jump to content

Priser i gjestehavner.. Det tar jo helt av!


Anonym

Recommended Posts

Når det gjelder temaet priser i gjestehavner synes jeg Danmark holder brukbart nivå. Er nå ved Vestre bådehavn i Aalborg som kan anbefales. DKR 100 /døgn, inklusive strøm og dusj. I tillegg billig middag i båtklubbens restaurant. Når det gjelder værmeldinger for oss sjøfarende anbefaler jeg www.dmi.dk - farvannsutsikter, som jeg synes hittil i sommer har hatt pålitelig varsling både av vindforhold og nedbørsmengde.

Link to post
Share on other sites

Hei Hei, Ser at vår overferd fra Kråkerøy til Tjøme er nevnt.

 

Jeg skrev akkurat innlegg om det i annen tråd.

 

JA, jeg kan bekrefte at båten er vasket.

 

2 jernhemper til gummijollefester er bøyd av og delvis knekt.

 

Båten med sine 16 tonn løftet seg av og til fra vannet på en slik måte at vi var i friluft, kona som satt i cockpit, landet i ett tilfelle på annet sted.

 

Morro?? JA. Fikk spørsmål om jeg hadde tatt turen igjen, og det svarer jeg ja på.

 

TV/PC/annet tok jeg ikke ned, dette holdt seg heldigvis på plass. Utover det, hadde kona vært flink til å rydde.

 

Jada Bitteliten, jeg tok feil. Trodde det skulle bli litt roligere men tok feil. Vi fikk indikasjoner på det når vi begynte, da våre seilervenner desverre måtte melde pass, da de kun klarte halv knop mot vind/bølger FØR vi var kommet ordentlig utaskjærs.......

Link to post
Share on other sites

Anonym, kunne du tenkt deg å krysse i samme vind?

Så absolutt ikke, mest sannsynlig hadde jeg aldri kommet meg noe sted ved forsøk på å krysse i slike forhold.

Det blåste liten til stiv kuling, og bølgene var alt fra 2 til over 5 meter..

 

I går gikk jeg forøvrig fra Stavern til Oslo, hadde med en kompis.. (Litt langt uten hjelp til å styre..)

Da viste GPSen en toppfart på 14,2 knop over grunnen, med 2 rev i storseilet og bare en liten flik ute av rullefokka..

 

10-12 knop hadde vi rett som det var de første 3-4 timene, totalt tok turen fra Stavern til Oslo rundt 12 og en halv time, snittfart på 5,8 (lå vindstille en del steder på veien)

Båten har skroghastighet på rundt 6,5.

 

Forøvrig, på vei ut fra Stavern var planen først å gå utenfor Svenner fyr, men det fant vi fort ut at var vanskelig, vi gjorde ca 1 knop over grunnen på kryssen, da med vind på rundt 12m/s i følge det jeg har fått vite.. (har ikke vindmåler nei..), så vi la fort kursen på innsiden istedet..

Vi hadde faktisk aldri under 7,5knop på veien fra Svenner til Vrengen!

Redigert av Anonym (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prøver meg litt på tema igjen, dvs priser i gjestehavner :wink: . Handler ikke det mye om hva en får igjen for det en betaler? Ser en på nordiske forhold tror jeg at en for mest for pengene i danske gjestehavner selv om der ofte er ekstremt overfylt. Det er svært lite fyllebråk (- Skagen) og en har alltid en ansvarlig havnekaptein som har mydighet til å fjerne bråkmakere. Mange svenske havner på vestkysten og norske på øst- og sørlandet preges av at båtfolk "skal betale alt de tåler" med et minimum av service og tilbud. Jeg håper både baatplassens medlemmer og båtlivets organisasjoner begynner å sette krav til hva en bør betaler for i gjestehavner. Ordentlig fortøyningsmulighet, skjermet havn, ikke fyllebråk, ren dush og toa, drivstoff, vann, kiosk osv. En trenger selvfølgelig ikke alle disse fasisliteter, men prisen bør avspeile tilbudet, og det viktigste mener jeg, en voksen hyggelig person som er ansvarlig for driften av havna. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Prøver meg litt på tema igjen, dvs priser i gjestehavner :wink: . Handler ikke det mye om hva en får igjen for det en betaler?

Det er ikke lett å holde seg til tema når halvparten av innleggene handler om andre ting. Uansett. Gjestehavner er faktisk skikkelig lønnsomt selv med nærmest gratis plasser. Svært mange gjestehavner er kommunale. Kommunen har en meget stor gevinst i å få mange turister til byen. De legger igjen en drøss med kroner og kommunen tjener på at handelstanden tjener og de ansatte tjener på at bedriften tjener. Staten tjener på at kommunene tjener fremfor at turistene reiser til svenske og danske gjestehavner og bruker mer tid der enn her.

 

På denne bakgrunn er det for meg komplett uforstålig at enkelte kommuner tar opp mot 200 kroner døgnet i gjestehavnleie for en 30-foter. Det er jo gullkantet å få turistene til byen. Hvorfor jage de vekk fra den kommunale gjestehavna ved å ha et dårlig tilbud og en stiv pris?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Lotus: På denne bakgrunn er det for meg komplett uforstålig at enkelte kommuner tar opp mot 200 kroner døgnet i gjestehavnleie for en 30-foter.

For meg er det ikke komplett uforstålig. Gjestehavnene ligger nærmest folketomme i perioden september- mai. (8 måneder i året) Å drifte et bryggeanlegg er kostbart og selvsagt skal kommunen beregne et overskudd, som alle andre gjør på sin virksomhet.

 

Jeg besøker sjelden gjestehavnene, siden det gir en besjeden sjø og naturopplevelse ( untatt Skjærhalden da) :lol: . Andre båtfolk foretrekker å ligge 3 uker i Strømstad ,oppå hverandre, og synes det er topp. Forskjellig smak , heldigvis.

 

Et parkeringshus tar en tier i timen eller ca kr 250 i døgnet for en bil på 4-5 m .Da får du ikke dusj , toalett og ankerfeste. Itillegg har et parkeringshus kunder hele året og slipper å ta inn inntekte på 3 måneder. Er det like komplett uforståelig nå Lotus ?

Link to post
Share on other sites

Du leste tydeligvis ikke innlegget mitt godt, gjorde du?

 

Hvor mye er et turistdøgn verdt for kommunen?

Hvor mye koster det å drifte et bryggeanlegg?

Dusj og toalett beltaler man ekstra for.

Ankerfeste? Sjøbunnen er nå i alle fall gratis å bruke.

 

I min kommune ligger ikke flytebryggeanlegget ute hele året.

Hvorfor blande inn parkeringshus? Må Herbern Marina på Aker brygge ta mye i havneleie fordi parkeringshus i Oslo tar grovt betalt?

 

 

Og gjestehavna hos Herbern er full om sommeren og full om vinteren. Min gjestehavn er full om sommeren og de faste bryggene har godt med båter om vinteren

 

Hvorfor tar Tvedestrand kommune 100 kroner døgnet og ikke 200 kroner?

Hva taper Arendal hvis flere velger Tvedestrand, deretter Grimstad på vei til Blindleia?

Koster det mer å drifte en marina som er full en en som er halvfull?

 

For meg er de høye prisene i en del kommuner fortsatt komplett uforstålig, men jeg setter pris på at du kan forklare sammenhengen. Det virker på meg som om du ikke leste mitt forrige innlegg særlig godt. Ser du ikke at det er mer enn bare en faktor i overskuddsregnestykket?

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda- det er komplett uforståelig. Når vi ser at en av plassene ved Rica i Tromsø er opptatt av to synkeferdige trebåter som er så tilgrodd at de må ha ligget der i flere måneder( lå ikke der i fjor). Eiererne av disse båtene betaler sikkert ikke noe da dette sikkert er såkalte verneverdige båter, Var merket WWW. tromXX.org

Da må jo prisen økes slik at vi feriegjester kan skvises for noen kroner ekstra.

Ellers kan opplyses at prisen i Dyrøy og Finnsnes var 100,- med strøm, men ekstra for dusj. Dette er fullt ut akseptabet, når man ser hva man får igjen for pengene. Disse to plassene anbefales for reisende på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Det er slutt på at kommunene skal drive veledighet for næringslivet. De har stramme budsjetter å forholde seg til . Skulle kommunen følge ditt råd, må de også gi gratis parkering til tilreisende turister i bil ,på lik linje med båtturister. Og argumentet om at det gagner det lokale næringsliv har gått ut på dato. Båt og bilturistene kommer likevel.

 

Den tiden er forbi kjære Lotus.

Link to post
Share on other sites

Kommunen skal drives økonomisk forsvarlig ,på lik linje med næringslivet og etter de samme prinsippene. For å få kommunebudsjettet i havn er det nødvindig å sette en pris på de forskjellige tjeneste kommunen yter. En kommune kan kreve havneavgift på kr 100, men har høyere parkeringsavgifter for biler. Det nytter derfor ikke å sammenligne havneavgifter isolert sett og tro at det gir et riktig inntrykk på hvem som er dyr og billig.

 

De fleste havnene gir itillegg gratis bryggeplass hele dagen for de som ønsker å handle i byen.

 

Her gråter du for din syke mor , Lotus.

Link to post
Share on other sites

Gråter jeg for min syke mor? Hva bygger du den uttalelsen på?

 

Hvorfor nytter det ikke å sammenligne havneavgifter isolert sett? Sammenligne med hva? Havneavgifter har nå i alle fall ingen føringer til parkeringsavgifter.

 

Kommunebudsjettet har for øvrig heller intet å gjøre med havnebudsjettet. Havneavgiftene går inn i havnevesenets kasse og denne kassa her i følge lovverket vanntette skott til kommunekassa.

 

Og hvis de fleste havner gir gratis bryggeplass på dagtid som du sier. Hvorfor det da? Båtturistene kommer jo likevel i følge ditt utsagn. Og gjestehavna skal jo tjene penger og gå med overskudd i følge ditt neste utsagn. Så hvorfor gi vekk parkaringsplassene på dagtid? Nærmer vi oss snart noen fakta her eller .......

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lotus: Og gjestehavna hos Herbern er full om sommeren og full om vinteren. Min gjestehavn er full om sommeren og de faste bryggene har godt med båter om vinteren

Da har utleier ingen grunn til å senke prisene , slik du ønsker. Stor etterspørsel vil skape høyere priser . Dette er et fenomen næringslivet er tilhengere av og benytter seg av i stort monn.

 

 

 

Ser heller ingen grunn til at kommunene skal gi rimlig havneavgift idet næringslivet selv tar seg grovt betalt for bryggeplasser. De opererer med opptil kr 50 000 pr meter bredde på båtplass og ligger helt i ytterkant på hva markedet kan makte å betale.

 

Når du skyver næringslivet foran deg for å oppnå biilligere havneavgift , ser jeg enda klarere at du gråter for din syke mor.

Link to post
Share on other sites

På denne bakgrunn er det for meg komplett uforstålig at enkelte kommuner tar opp mot 200 kroner døgnet i gjestehavnleie for en 30-foter. Det er jo gullkantet å få turistene til byen. Hvorfor jage de vekk fra den kommunale gjestehavna ved å ha et dårlig tilbud og en stiv pris?

Tja, jeg kan forstå den prisen for overnatting i en nyrestaurert havn, men kommunale gjestehavner som krever høy parkeringsavgift for å ligge noen timer i butikkenes åpningstid er havner jeg ikke kommer tilbake til.

 

Å drifte et bryggeanlegg er kostbart og selvsagt skal kommunen beregne et overskudd, som alle andre gjør på sin virksomhet.

Nei, kommuner er ikke virksomheter som skal gå med overskudd. Ordførere og rådmenn som lever i den villfarelsen bør dyppes i tjære og rulles i fjær, og kjeppjages gjennom et par-tre prestegjeld. En kommune har utgifter og skal selvsagt ha inntekter, men kommuner skal ikke ha overskudd. (En del kommuner klarer derimot å ha forbløffende store utgifter. :lol: )
Link to post
Share on other sites

Ok, jeg skal fortelle hvor mye det koster å leie 10 kvm mose hos en bonde oppe i ei fjellgrend. Prisen for en natt koster fra 150 og oppover. Det er derfor helt greit når en kommune forlanger kr 200 i en sørlandsby med havsutsikt og tilgang til kafeer, resturanger og handlegater. Man ligger i sentrum og jeg tør ikke tenke på hva det private næringslivet hadde tatt for denne tjenesten om de fikk kloa i den.

Link to post
Share on other sites

Tidligere er det vist til ordningen i mange danske havner som heter Frihavnsordningen. Også endel svenske og to eller tre norske foreninger er med i denne ordningen som gir meget rimelige overnattinger. Jeg synes det må være greit at havneplassene vi ikke benytter under ferien kan disponeres av andre båtfolk. Disse legger igjen - som nevnt tidligere i tråden - ganske betydelige beløp i kommunen. Jeg vet ikke hvorfor så få norske båtforeninger deltar i denne ordningen.

Link to post
Share on other sites

Ser heller ingen grunn til at kommunene skal gi rimlig havneavgift idet næringslivet selv tar seg grovt betalt for bryggeplasser. De opererer med opptil kr 50 000 pr meter bredde på båtplass og ligger helt i ytterkant på hva markedet kan makte å betale.

 

Når du skyver næringslivet foran deg for å oppnå biilligere havneavgift , ser jeg enda klarere at du gråter for din syke mor.

Men Havgapet da. Nå ser du ikke lenger enn nesetippen rekker.

Nå blander du plutselig inn kjøp av båtplasser med gjestehavnpriser og blander inn litt campingbiler og fjellmose. La oss fortsatt holde oss til gjestehavnene.

 

Privatutleiedelen har et problem hvis kommunen drifter marinaen til selvkost. Da kan ikke næringslivet ta seg grovt betalt for overnattingsplasser fordi kundene velger en mer normalt priset kommunal gjestehavn. Så hva gjør de private da? De setter et prisnivå som gjør at kundene er villige til å betale.

 

For øvrig er det ikke slik du later til å tro at kunden kommer innom uansett. Kundene velger oftere kommunale gjestehavner der det er gratis å ligge på dagtid. Kundene velger fortrinnsvis å overnatte i en gjestehavn som er god og rimelig fremfor en som er dyr og dårlig.

 

Nå er det slik at du tøffer nedover på vei til Blindleia, stopper på Lyngør og spiser litt på Seilmakerfruens kro. En natt i uthavn. Tøffer inn Oksefjorden og legger deg godt til rette i koselige og rimelige Tvedestrand gjestehavn for natten.

 

Neste dag tøffer man videre. Indre leia, ut ved Kilsund, yttersiden av Toromøya og forbi Arendal gjestehavn. Der hadde nemlig havnesjefen fulgt Havgapets råd og skrudd opp prisene. I steden velges Grimstads gjestehavn. Der er det gratis på dagtid og rimelig på nattestid. Godt vedlikeholdt og trivelig. Etter råd fra konsulent Lotus er havneleien redusert for 2. året på rad. Samarbeidet mellom byens handelsstand, gjestehavna og kommunen har resultert i enda flere kveldsåpne butikker i sentrum, nytelsesfestivaler, konserter og fritidssysler for liten og for stor. Gjestehavna har et større belegg enn noensinne. Ofte er det trangt, men med litt velvilje og båter på utsiden av hverandre, er det som regel plass.

 

Gjestene trives, handelstanden trives, og hanvekassa trives. Selv med rimelig leie er det bare velstand. Belegget i gjestehanva er blitt mye høyere og inntektene ditto. Det borger for ny prisreduksjon neste år, da målet slett ikke er høyest mulig overskudd.

 

Midt opp i det hele blir Havgapet sparket som økonomisk konsulent for Arendal Gjestehavn. De ansetter Lotus som har hatt stor suksess med sitt konsept i Grimstad.

 

 

Et eventyr selvfølgelig, men slett ikke det villeste sjøsprøyt.

 

Lotus

 

PS: Glemte en liten ting. Den svindyre Telenor wlan-løsningen i Grimstad gjestehavn vil neste sommer bli byttet ut med en gratisløsning med 4 strategisk plasserte repeatere. SSID "Gjestehavna" er åpen og til fri benyttelse. Investeringsostnaden er beregnet til beskjedne 8.000. Dette regner man med å ta inn allerede samme år - kun ved øket belegg i havna. Man sikter seg inn på å passere 10.000 gjestedøgn a kr. 100 i løpet av de travle 3 månedene.

 

Det går også et rykte om at Grimstad kommune vil bli tildelt Norsk Handelstands Forening sin ærespris for ypperlig samarbeid kommune- næringsliv. (sommerhandelen i kommunen slo selv den mest optimistiske omsetningsprognose dette året)

 

 

 

Hvis du Havgapet har lyst kan fortelle det ikke fullt så lystige eventyret om Arendal gjestehavn, markedspriser og kunder som uansett skulle kommet, men som i stor grad sviktet.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok, jeg skal fortelle hvor mye det koster å leie 10 kvm mose hos en bonde oppe i ei fjellgrend. Prisen for en natt koster fra 150 og oppover. Det er derfor helt greit når en kommune forlanger kr 200 i en sørlandsby med havsutsikt og tilgang til kafeer, resturanger og handlegater. Man ligger i sentrum og jeg tør ikke tenke på hva det private næringslivet hadde tatt for denne tjenesten om de fikk kloa i den.

Å leie mose?

Du mener altså at de tar betalt for overnatting i utmark? Det er det strengt tatt ikke anledning til, hvem som helst kan benytte seg av utmarka, så lenge man er minst 200 meter fra bebyggelsen, og ikke camper mer enn 2 døgn på samme sted, for lenger overnatting må grunneier godkjenne det..

På den annen side, det er ikke så mye stress å flytte teltet noen meter.

Link to post
Share on other sites

Å leie mose?

Du mener altså at de tar betalt for overnatting i utmark? Det er det strengt tatt ikke anledning til, hvem som helst kan benytte seg av utmarka, så lenge man er minst 200 meter fra bebyggelsen, og ikke camper mer enn 2 døgn på samme sted, for lenger overnatting må grunneier godkjenne det..

På den annen side, det er ikke så mye stress å flytte teltet noen meter.

Vil tro at det her menes å leie mose i innmark, og det kan det kreves betaling for......

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...