Jump to content

Priser i gjestehavner.. Det tar jo helt av!


Anonym

Recommended Posts

Denne synes jeg tar kaka:

 

Tørste og svette ankom vi Sætre marina i Hurum for å innta en bedre middag på restauranten som holder til i samme bygning som marinaen (se bilde). Dessuten var planen å bunkre både matvarer og diesel på Sætre.

 

Bilde

 

 

NB! Det er ikke samme person som driver restauranten og marinaen selv om de holder til i samme bygning, men med en slik behandling har desverre Sætre havnet på lista over steder jeg ikke har lyst til å besøke mer.

 

Jeg har tatt dette opp med innehaveren og han ble lei seg for det som hadde skjedd. Som han sa: - Her har det tydeligvis blitt en gedigen misfortåelse. Jeg fortalte han hviken helg dette skjedde, og han bekreftet at han her hadde en i sin stab som ikke hadde fått med seg alt. VANN ER SELVSAGT GRATIS, sa han med et smil. Men de som må betale for vannet er de som kommer gående med isen i hånda, kjøpt i nabobutikken, og legger beslag på bord og stoler uten å kjøpe noen ting. Bestiller de vann, får de en flaske med kjøpevann.

 

Dette forandrer saken, Lasse.

 

Sætre er fortsatt et hyggelig sted å stikke innom, enten man skal til Bendik på marinaen eller til spisestedet i samme bygning.

 

Alt har sin forklaring. :cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Havneavgiftene er med på å finansiere for andre tjenester kommunen yter båtfolket i skjærgården . Det går ikke mange dagene før søppelstativene er overfulle. Og er noe vi ikke ønsker, så er det illeluktende søppelboder som flyter over av søppel. Vi vil jo ha det pent og ryddig. Det er det kanskje fort gjort å glemme, når den søte jenta kommer høflig og ber om havneavgift.

 

(Jeg tror du storkoste deg på Skjærhallen jeg Lasse :lol: .)

Link to post
Share on other sites

Havneavgiftene er med på å finansiere for andre tjenester kommunen yter båtfolket i skjærgården . Det går ikke mange dagene før søppelstativene er overfulle. Og er noe vi ikke ønsker, så er det illeluktende søppelboder som flyter over av søppel. Vi vil jo ha det pent og ryddig. Det er det kanskje fort gjort å glemme, når den søte jenta kommer høflig og ber om havneavgift.

Enig med deg i det om havneavgiftene selv om ikke alle steder gjør like god jobb.

(Jeg tror du storkoste deg på Skjærhallen jeg Lasse :lol: .)

Ehh .. :confused:
Link to post
Share on other sites

Denne synes jeg tar kaka:

 

Tørste og svette ankom vi Sætre marina i Hurum for å innta en bedre middag på restauranten som holder til i samme bygning som marinaen (se bilde). Dessuten var planen å bunkre både matvarer og diesel på Sætre.

Jeg har som Lasse også dårlig erfaring med Restauranten på brygga I Sætre.

 

For vår del var det ikke vannet som var problemet, men dårlig service. Vi måtte også oppsøke kelner både for å bestille mat og drikke. Nesten 45 min måtte vi vente på 3 stk hamburgertallerkner hvor burgerene var meget tørre tross i at de kostet 120-130 kr. stk.

 

Når vi var ferdige ventet vi i 15-20 min i håp om at en kelner skulle rydde av bordet så vi kunne be om regningen. Men ingen kom, så vi gikk inn i baren og etter ca. 5 min. venting hadde de tid til å ta seg (godt)betalt av oss.

Jeg iler ikke av lyst til å legge igjen penger der i fremtiden. Var der for noen år siden og husker ikke noe negativt fra den gang. Var det andre eiere der før??

 

Vår opplevelse er fra tidlig i Juni og restauranten var ca. 1/3 full.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

I helga var jeg og familien på Oscars borg og Skjærhalden på Hvaler. 100kr kostet det på Oscars borg til kl 24:00 og hvis en betalte en 50-lapp ekstra fikk man være der over natten. På Hvaler betalte jeg 130kr over natten. Kom ca kl 18 og dro igjen ca kl 12.. Båten er på 28,3 fot..

Link to post
Share on other sites

Dårligst valuta for pengene denne sommeren var Kragerø gjestehavn. Kom sent, og alt var opptatt i den indre havna. La meg i gjestehavna ved siden av fergekaia og fendret godt. Utestedene hadde nettopp stengt, så det var litt trafikk, men jeg tenkte at det gikk over. Den gang ei, for ved denne gjestebrygga holder byens nattåpne kebablangere til. Mopeder, biler og småbåter rånet rundt og ungdommen ropte, løp rundt på bryggene og kastet hverandre i vannet. Først klokka fire begynte skrikingen og trafikken å avta. Klokka åtte banket en idiot på båten og insisterte på at dette sirkuset kostet 180 kroner.

Link to post
Share on other sites

Tja.. mye morsom lesing her og ikke minst mange subjektive meninger om "idioter" både her og der.. Jeg synes ikke det er passende å kalle en som jobber med innkreving av en havneavgift for en idiot selv om han kommer klokken 8 på morgenen for å kreve den inn... Det at en velgser å ankomme en havns så sent at en ikke kanb betyale for avgiften på kvelden i forveien skal vel ikke kvalifisere til at innkreveren er en "idiot" etter min mening er det nok motparten her som fortjener en slike hedersbetegnelse..

 

Når man velger å legge seg i en gjestehavn midt i en travel sommerby som Kragrø, så kan man da ikke klage på at det er støy og liv på yttersiden av båten til klokken 4 på morgenen... Jeg har selv ligget både i Kragerø og Langesund ved Wrightergaarden og det er helt klart ikke der man legger seg om en ønsker å sove godt.. Jeg tror nok vi må leve med at det er liv og røre midt i slike byer til langt utpå morgenkvisten.... men dette avtar jo greit nå etter ferien og da kan jo igjen nyte stillheten også i slike byer....

 

Jeg har også full forståelse for at det kreves inn avgift etter et visst klokkelsett i havner, det skulle da bare mangle etter min mening... Det står jo rimelig greit forklart ved ankomst av de fleste havner at man må betale for å ligger her etter et visst klokkelsett...

 

Personlig så hadde jeg ønsket at dette ble innkrevd mye tidligere på dagen slik at det var mulig å skaffe seg en plass for natten på ettermiddagen.....

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå vel, Kragerø er en fin by og indre gjestehavn er vanligvis et rolig sted. Problemet er at man i det hele tatt krever inn avgift ved de ytre bryggene så lenge kommunen og lovens slappe arm tilsynelatende gir blanke i bråk, offentlig fyll og råkjøring/fyllekjøring med båt. (Hadde alle småbåtene som gikk til og fra gjestebrygga hele natta i det minste blitt avkrevet avgift ville det nok lagt en demper på bråket.) Jeg kan ikke se noe galt i å kalle det idioti at turbåtene blir avkrevet havneavgift mens festløvene og bråkmakerne kan ta seg til rette gratis.

 

Ellers var gjestehavnen i Arendal en hyggelig opplevelse. For omtrent en uke siden forsøkte jeg å betale havneavgift, og fikk bare beskjed om at sesongen var over (og en som mumlet noe om at det var endringer i hvem og hvordan avgift skulle innkreves). Underligste synet var Lillesand hvor det var lagt ut bøyer som jeg antar skulle brukes til akterfeste, men innenfor bøyene hadde båtene likevel lagt seg longside ved en propp full brygge.

Link to post
Share on other sites

eller parkere en stor bobil ?

 

noen som vet. :crazy:

På bobilcampingen i Sandviken her i Bergen (asfaltert parkeringsplass med relativ sentral beliggenhet) mener jeg at jeg så at det sto kr 170 pr natt. Jeg regner med at dette inkluderer tilgang til dusj/toalett og strøm. Men dette vet jeg ikke sikkert. Men endel campingplasser opererer med pr hodr pris i tillegg til bil/vogn.
Link to post
Share on other sites

Jeg har som Lasse også dårlig erfaring med Restauranten på brygga I Sætre.

 

For vår del var det ikke vannet som var problemet, men dårlig service. Vi måtte også oppsøke kelner både for å bestille mat og drikke. Nesten 45 min måtte vi vente på 3 stk hamburgertallerkner hvor burgerene var meget tørre tross i at de kostet 120-130 kr. stk.

 

Når vi var ferdige ventet vi i 15-20 min i håp om at en kelner skulle rydde av bordet så vi kunne be om regningen. Men ingen kom, så vi gikk inn i baren og etter ca. 5 min. venting hadde de tid til å ta seg (godt)betalt av oss.

Jeg iler ikke av lyst til å legge igjen penger der i fremtiden. Var der for noen år siden og husker ikke noe negativt fra den gang. Var det andre eiere der før??

 

Vår opplevelse er fra tidlig i Juni og restauranten var ca. 1/3 full.

 

 

Jeg slet med det samme 2 uka i Juli. Pluss at verre burger, skal du lete lenge etter. Og ja, "Admiralen" har skiftet eiere og ansatte.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...