Jump to content

Priser i gjestehavner.. Det tar jo helt av!

Anonym

Recommended Posts

Et eksempel fra min egen by, Tønsberg, her i fjor sommer.

En flott ettermiddag tøffet vi innover mot byen, og la oss foran en av brygge restaurantene, for å kikke på mennesker å nyte noen reker og litt hvit vin. Planen var å reise hjemover i ni-ti tida på kvelden. Men klokka 2000 kom det etpar ung-jenter med veska, og skulle ha 150 kroner for havneavgift. Jeg sa at vi skulle reise igjen, men svaret var at alle måtte betale etter 2000. Da jeg spurte jeg hva jeg betalte for, svarte de at det var dusjer, strøm og vann. Jeg påpekte at det ikke finnes foran restaurantene, men finnes kun i gjestehavna noen hundre meter lenger nordover langs brygga. Men alikevel, alle måtte betale.

KLart jeg forstår at en må betale havneavgift om en skal overnatte, men det må da kunne gå an å parkere noen timer etter 2000 også uten å bli flådd synes jeg da!

Det var ikke på langt nær fullt i havna, og jeg ville ikke ta noen videre diskusjon med de stakkars ferie vikarene. Men jeg har ikke vært i Tønsberg med båt siden i fjor sommer......!

Trøst deg med det Nøtterøy at de er like mye høl i hue på Havna. Etter å ha spist og bedrukket 7 mennesker der en hel kveld tuslet jeg godt beskyttet under Ørnhilds vinger til båten for å ta den hjem. Gjestene bodde på Havna.

Da kommer det en dust med bilettveske og skulle ha penger. Hadde ikke Ørnhild lagt seg imellom og roet gemyttene hadde gutlarven fått seg en svømmetur der og da :boxing: Neste morgen da jeg hentet gjestene med bil så ble jeg bedt igjen om å betale havneavgift for forrige kveld. Flere sterke ordvekslinger fulgte før en eller annen dust omsider tok til vettet,motstridig riktig nok men dog.... Siden jeg autoriserte regningen for gjestene, med tilhørende bar og restaurant så ble det en langdryg og vanskelig affære med luselesing av bilag og 1000 spørsmål til etablissementets fortvilelse. :lol: Når Slagskibet passerer Havna kan det høres en dyp knurring ombord,hvorpå Ørnhild lekser av seg at stillheten skal råde ombord.

Noen har virkelig forstått det.....

Dette er noen:

Brandasund, 30,- pr døgn. 20 kr ekstra for strøm. Diesel 6,40 øre pr. liter. Mulighet for dusj og vask av klær. Dagligvarer og pils fra restaurant. Til normale priser. Høyt servicenivå, her ønsker de at man legger turen innom. Det er et ønske fra meg å stikke innom for å toppe tanken å fylle opp proviantkassen HVER sommer. Og det har jeg gjort...

Fjellberg: Billig Diesel (6,40,-). God service, hyggelige folk. Pris for å ligge : Ukjent.

Uskedalen: Normalpris på diesel (7,00). Greie sanitærforhold. 70,- pr døgn pluss strøm (100,- totalt). 2 min å spasere til butikk med bra vareutvalg. Koselig plass. Bra service.

Husnes: Normalpris på diesel. (6,95)Et fantastisk høyt servicenivå :flag: 70,- døgnet pluss strøm (30,-). Bussrute som går innom båthavna for å ta med seg båtturistene inn til handlesenteret (stort + mange butikker + pol....)

Godøysund: Har kun en restaurant på kaien. Pris 100,- pr døgn + strøm 50,- . Hyggelige folk og bra laget til for barn. Her ligger man godt i dårlig vær.

Dette var Sunnhordland, over til Ryfylke:

Reilstad: Kjent for billig diesel.

Helgøysund: Billig diesel (6,20,- (29/7-06)), gratis å ligge, men 80,- for strøm. God service, men et lite minus for uro i helgene.

Mange andre havner i Ryfylke er ikke nevnt, oppdraget overlates til andre :yesnod:

Minus til nesten hele Sør- og Østlandet. Høye priser i Havnene samt blodpris på diesel. Selv om jeg tilhører dem som er litt over middels interessert i båtliv og sjø, tilhører jeg ikke dem som godtar å bli offer for blod-iglene :puke: på sør og østlandet. Jeg ser helt klart at handelsmannen ,en eller annen plass på østlandet, tar seg betalt og tyner det han kan ut av båt-turistene. Synes som en kortsiktig god ide :headbang: . Men forteller også hvilken holdning vedkommende har til oss som ferdes på sjøen. JEG skygger unna, så får andre gjøre det de vil selv.

Det var mine kommentarer til priser i gjestehavner.

Jaliza

Jeg ser helt klart at handelsmannen ,en eller annen plass på østlandet, tar seg betalt og tyner det han kan ut av båt-turistene. Synes som en kortsiktig god ide

Denne synes jeg tar kaka:

Tørste og svette ankom vi Sætre marina i Hurum for å innta en bedre middag på restauranten som holder til i samme bygning som marinaen (se bilde). Dessuten var planen å bunkre både matvarer og diesel på Sætre.

Bilde

Vi hadde ikke all verdens tid, og siden kelnerne virket totalt uinteresserte i å ta opp vår bestilling fant jeg menyen selv, og gikk bort til kelneren for å berstille. Bestilte middag til 3 samt masse kaldt vann - vi var jo veldig tørste i varmen. Så for meg en stor mugge med iskaldt vann og isbiter :smiley:

Etter ca 5 minutter kom kelneren bort til bordet vårt og opplyste at vi ikke kunne få vann. Vi måtte eventuelt betale samme pris for vann som for mineralvann.

Forlot restauranten i protest, og det gikk ikke lange tiden før vi kastet loss. Her gikk stedet glipp av en del kroner fra en som hadde full lommebok og som nettopp hadde startet på ferien

NB! Det er ikke samme person som driver restauranten og marinaen selv om de holder til i samme bygning, men med en slik behandling har desverre Sætre havnet på lista over steder jeg ikke har lyst til å besøke mer.

Skjønner godt din reaksjon på behandlingen i restauranten på Sætre, men i denne type situasjoner vil jeg anbefale at vi alle gir tilbakemelding til eier/driver av restauranten slik at de har muligheten til å "gjøre opp for seg"/endre på ting for det er jo greit med en hyggelig restaurant i Sætre og mange andre steder også?

Opplevde meget dårlig behandling på en ny restaurant i Asker, treig og dårlig service. Fikk bestilt etter lang tid og maten lot vente på seg, bestilt drikke dukket ikke opp osv. Da min tålmodighet var slutt ga jeg beskjed om at vi forlater stedet grunnet manglende/dårlig service.

Vel hjemme sendte jeg en mail til restauranten/kjeden og fikk svar dagen etter av daglig leder som beklaget det hele meget og inviterte meg og min kone på en middag på restaurantens regning - ikke dumt det?

Forøvrig synes jeg det er helt greit å betale 150/200 kroner natten i en havn FORUTSATT at det er et godt og trygt sted å ligge, vann og strøm tilgjengelig, gratis dusj/toalett 24/7 og at det er rent og pent. Hadde havnen/byen vært litt smarte så hadde de kommet rundt til betalende gjester om morgenen med ferske rundstykker og den lokale avisen GRATIS.

Rent generelt prøver jeg å la være å irritere meg over pengebruket (overforbruket) i ferien, nok av det ellers i året!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Dette er jo bare peanøtter, Lasse. Skal resturangeieren overleve kan de ikke servere gjestene gratis vann. Dere opptar jo plasser i resturangen og glassene skal ryddes vekk og vaskes opp. Det er mange som skal motta lønn og drikken er en av de viktigste inntekstkildene for stedet. Resturangeieren skal også ha frihet til å kjøpe seg en 35 fot motorbåt med 400 hk og ha en anstendig lønn.. Du besøker stedet kun i en kort sesong og forventer rimlige priser. Det lar seg faktisk ikke å gjennomføre.

Noen båtfolk sutrer over havneavgifter og matpriser. Dette er jo bare koseutgifter.

Værre er 3 fotsyken som koster far fra kr 500 000. Eller ny motor kr 300 000, for å øke farten med 10 knop. Slike utgifter er langt mer bekymringsfulle... Jeg er forøvrig overbevist om at resturangen holder høy standard. Når man må betale for vannet i glassene misstolker man bare servisen...

Kanskje flere burde gjøre som deg Lasse og stoppe en times tid i Sætre og nyte en middagen i kappløpet ut fjorden... Mange ville ha godt av det

Dette er jo bare peanøtter, Lasse. Skal resturangeieren overleve kan de ikke servere gjestene gratis vann. Dere opptar jo plasser i resturangen og glassene skal ryddes vekk og vaskes opp. Det er mange som skal motta lønn og drikken er en av de viktigste inntekstkildene for stedet. Resturangeieren skal også ha frihet til å kjøpe seg en 35 fot motorbåt med 400 hk og ha en anstendig lønn.. Du besøker stedet kun i en kort sesong og forventer rimlige priser. Det lar seg faktisk ikke å gjennomføre.

Har hverken klaget på priser eller havneavgifter, og at folk ikke kan få gratis vann er også greit dersom de ikke kjøper noe, men det er høyst uvanlig å ikke kunne få vann når man bestiller mat på en restaurant. Dette har jeg aldri opplevd før, og jeg kommer heller aldri til å akseptere det.

Etter ca 5 minutter kom kelneren bort til bordet vårt og opplyste at vi ikke kunne få vann. Vi måtte eventuelt betale samme pris for vann som for mineralvann.

En seiler må da ha 5 minutter til rådighet og en smule tålmodighet. Man vet vel at vinden kan blåse i en annen retning av og til..

Obs jeg forsto det slik at det var betalingen som var problemet. Du sier selv at du reiste fordi du måtte betale for vannet. Det kan jo aldri bli slik at du har med egen tepose eller pulverkaffe, når du besøker en kafe. Vannet skal jo være gratis?

Nå går jeg utfra at du hadde gratis seilervind nedover fjorden. Noen ganger må du ta fram lommeboka , Lasse ,slik som vi motorbåtfolk alltid har gjort.

Jeg foreslår at du tar med egen kopp vann neste gang. Da hadde du spart en hundrelapp. Nå gikk du glipp av hyggestunden på Sætre sammen med familien. Griper du ikke alle disse gledene blir du fattig på opplevelser, men litt rikere på penger .

Ligger nå i Kristiansand Gjestehavn. De har hørt på meg og meningene om båtturistene som legger igjen mange penger i byen. Prisen er nå 100 kroner natta inkl. vann/strøm for alle båter uansett lengde.

Muligens blir det enda rimeligere neste år, når de ser hva jeg legger igjen av kroner i byen, :smiley:

Lotus

Det har de ikke gjort på brygga i Tønsberg. Dønn elendig service og topp pris. Sånn har det vært ihvertfall i 4 år. Restaurant eierene burde aldri starte oase i ørkenen. Kundene er garantert å tørste ihjel. Ny rekord var i går til lunsj: 2 halvlitere ble bestilt 3 ganger på 45 minutter og null servering. Men de oppdaget at vi gikk uten å betale for lunsjen :lol:

Muligens blir det enda rimeligere neste år, når de ser hva jeg legger igjen av kroner i byen, :smiley:

Lotus

Dette er poenget Farsund har tatt for en del år siden....meget god reklame for byen med gratis gjestehavn! Håper Kr.sand tar dette poenget!

Var en uke i Farsund, flott opphold. Ikke nok med gratis gjestehavn, men fikk servert gratis avis og rundstykker av vekter Elin!

Noen som lurer på hvorfor Farsund er kåret til årets gjestehavn??

PS....noen synes at store båter longside er et problem, men var ikke noe problem i Farsund....de la seg bare utenpå 3 og 4 stk.....desto flere som kan legge igjen en slant i byen....

Lotus, har de satt ned prisen i Kristiansand var der for 2 uker siden og da var det ikke lik pris for alle.

Må støtte Oteren, Farsund er MEGET bra og Mandal som må være en av Norges dyreste vil nok svi neste år da Kanalen er ferdig og "verdens ende" for øst/sør lendinger troligt vil bli flyttet til andre siden av Lindesnes

Blir noe OT. Men dette er bare vås (-- reference to evil site removed --).

Er blitt vanlig at det tas en 10-15 kroner for ett glas vann på discoteker og nattklubber, men på de resturantene jeg har drevet eller besøkt er vann gratis. Hvis du har litt peil så burde du vite at ved bestilling av vin så er det nå blitt helt vanlig at man tar en mugge med vann i tillegg til annen drikke. Men at man MÅ drikke noe annet for å få gratis vann er tull. Forøvrig er standard oppdekking på restauranter. Ett vinglass og Ett vannglass pr. kuvert.

Dog skal nevnes at på en restaurant jeg kjenner til tok man 10 kr. for en halvliter vann når de hadde rekeaften. Dette fordi det var en masse Svenske gjester på dette skistedet og de bestillte kun vann. På disse rekeaftene kunne man spise så mye reker man ville for 60,-. Da har man basert regnskapet på at det også går endel øl, mineralvann og vin. :cheers::drink::flag_sw::nonod::lol:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Drikke er forholdsvis dyrt på resturang. Flere reklamerer derfor middag inklusive drikke for å ikke miste denne viktige inntekten. Man tvinger gjesten til å betale for drikken. Svært mange gjester har oppdaget det og velger derfor vann til maten, siden det er gratis. Skal eieren drive stedet med overskudd og lønne sine ansatte på en forsvarlig måte, må han beregne seg avanse på alt han serverer sine gjester. Noen gir gratis drikke og hever matprisen og andre holder lave matpriser og krever betaling for drikke. Så enkelt er det Lasse.

Når man har ferie bør man ikke se på slike bagatellmessige utgifter som Lasse gjør . Da bør man ta fram lommeboken og betale for de tjenester man får . Man bør faktisk være raus å gi tips til de som jobber en helgedag eller kveld midt i fellesferien og stiller opp for feriefolket, istenfor å kritisere dem på servise og priser. De har en utakknemlig jobb når de skal betjene kravfulle rike båteiere som er på ferie.

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)

Når man har ferie bør man ikke se på slike bagatellmessige utgifter som Lasse gjør . Da bør man ta fram lommeboken og betale for de tjenester man får . Man bør faktisk være raus å gi tips til de som jobber en helgedag eller kveld midt i fellesferien og stiller opp for feriefolket, istenfor å kritisere dem på servise og priser. De har en utakknemlig jobb når de skal betjene kravfulle rike båteiere som er på ferie.

Med respekt å melde, for noe vås!

Når er det en kan forvente god service da? Utenfor fellesferie i vanlig arbeidstid kanskje?

Vann er det eneste vi har nok av her i landet (ved siden av olje kanskje), og vann til maten, så lenge en bestiller full middag, tar jeg som en selvfølge at er gratis, hvis ikke gjør jeg som Lasse, og forlater etablisamentet!

To spørsmål:

1. Hvor mye tapte restauranteeieren på at Lasse reiste videre?

2. Vannet ble dyrt, men for hvem?

Kan henføres direkte til priser i gjestehavner, hvor mye taper BYEN på at en dropper en havn. Mulig en reiser forbi også neste gang.......

Enkelt.............tydeligvis ikke :crazy:

To spørsmål:

1. Hvor mye tapte restauranteeieren på at Lasse reiste videre?

2. Vannet ble dyrt, men for hvem?

Kan henføres direkte til priser i gjestehavner, hvor mye taper BYEN på at en dropper en havn. Mulig en reiser forbi også neste gang.......

Enkelt.............tydeligvis ikke :crazy:

Husker ikke prisene på restauranten, men vi kan vel anta at næringsvirksomheten på Sætre totalt tapte noen tusenlapper på dette i og med at jeg skulle "storbunkre" for 4 ukers ferie, samt at de også taper framtidige inntekter fra min side så lenge denne grådigheten får råde. Normalt tar jeg en tur til Sætre på sensommeren, (og legger igjen noen kroner) men det blir nok ikke noen flere turer dit på en stund.

Havgapet er tydligvis ikke klar over at jeg kan få akkurat de samme varene og tjenestene i andre havner uten å måtte betale i dyre dommer for noen glass vann. Kanskje burde Havgapet bli vanndrikkende stamgjest på Sætre for å veie opp for dette tapet? :lol:

Vann er ikke gratis. En resturangeier har en vannavgift på ca 10-15000 i året. Vann koster også mye i butikken , selv på Rema 1000. Iflg Lasse skulle en flaske Oldenvann koste 1kr , nemlig bare flaskepanten ,for innholdet bør være gratis. Slik er det ikke Lasse , det vet du.

Å ha ferie å henge seg opp i slike utgifter er meningsløst. Da ville det være bedre å være hjemme, for hemmeligheten men en meningsfyllt og hyggelig ferie er å kose seg, og ikke vokte på priser i havnene landet rundt. Priser kan man heller være oppmerksom på i dagliglivet de øvrige 11 månedene i året , for det vil en langt større gevinst. Lasse betaler kanskje villig 60 kr for en halvliter øl. Jeg gjør oppmerksom på at den består av ca 95 % vann.

Det som koster restauranten noe er: Servitørens arbeid med å tappe vann i ett glass eller mugge, bære den til bordet. returnere det tomme glasset + oppvasken. Snakker kun om 1-2, minuter effektivt arbeid.

Alt annet vedrørende dette berrømte vannet er gratis.

Regner selvfølgelig med at det ikke er snakk om vann på flaske.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Vann er ikke gratis. En resturangeier har en vannavgift på ca 10-15000 i året. Vann koster også mye i butikken , selv på Rema 1000. Iflg Lasse skulle en flaske Oldenvann koste 1kr , nemlig bare flaskepanten ,for innholdet bør være gratis. Slik er det ikke Lasse , det vet du.

Å ha ferie å henge seg opp i slike utgifter er meningsløst. Da ville det være bedre å være hjemme, for hemmeligheten men en meningsfyllt og hyggelig ferie er å kose seg, og ikke vokte på priser i havnene landet rundt. Priser kan man heller være oppmerksom på i dagliglivet de øvrige 11 månedene i året , for det vil en langt større gevinst. Lasse betaler kanskje villig 60 kr for en halvliter øl. Jeg gjør oppmerksom på at den består av ca 95 % vann.

Det var da voldsomt til bekymring vedr. min ferie da havgapet? Jeg kan opplyse at jeg har kost meg i 4 uker, lagt igjen godt med "turistkroner" rund omkring, og overhode ikke bekymret meg over havneavgifter eller andre kostnader.

Jeg har spist godt, drukket godt, truffet en rekke hyggelige båtmennnesker, havnesjefer og kelnere som har gitt meg vann til maten når jeg ønsket det - mange ganger i kombinasjon med øl eller vin.

Men: Når jeg bestiller middag på en vanlig restaurant i Norge, og ber om å få vann så skal jeg få det Så enkelt er det, enten jeg er på ferie, på jobb eller ute for å spise i andre sammenhenger.

Det er vanlig praksis. Jeg har diskturert dette med flere i bransjen og har ennå ikke truffet noen som er uenige med meg på dette punktet.

Ok, hadde servitøren fyllt vannet over på flaske ville det være rimelig å ta betalt. Tappes den på mugge skal det være gratis.

Sakens kjerne er at denne cafeen på Sætre annonserer middag inkl drikke til feks kr 150,-. Drikken er valgfri og prisen er kr 150,- for mattilbudet uansett valg. Problemet er at Lasse vil bare betale kr 130, for han ønsker gratis vann.

La oss si at Lotus kommer innom og bestiller middag også. Han ønsker ikke grønnsaker til middagen, siden han ikke liker det. Han bør selvsagt slippe å betale for grønnsakene på lik linje med Lasse, som slipper å betale for drikken.

Kjøp First Price laupskaus på boks og varm den i båten er mitt råd.

Ok, hadde servitøren fyllt vannet over på flaske ville det være rimelig å ta betalt. Tappes den på mugge skal det være gratis.

Sakens kjerne er at denne cafeen på Sætre annonserer middag inkl drikke til feks kr 150,-. .

Snakk om tøv og forsøk på å forvrenge ting! Du burde søke om jobb i Se og Hør :lol:

Her var det ikke snakk om mat til kr 150 inkusiv drikke, men en helt vanlig alacarte meny med retter til forsjellige priser uten noen form for drikke til.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...