Jump to content

Priser i gjestehavner.. Det tar jo helt av!

Anonym

Recommended Posts

Jeg kan ikke sjekke hva tilbudet på Sætre innebærer. Vanlig er det i allefall å gi en meny inklusive drikke for nettopp å øke inntektene til driften. Jeg synes det forøvrig er prisverdig at noen tør satse på et serveringsted nær båthavnene, idet sesongen er svært kort. Dette gir en levende kyststripe og et bra tilbud til båtfolket.. Det blir helt feil å sammenligne en resturang i feks Arendal som har en helt annet kundemasse enn Sætre i Hurum. De må sikkert slite for å få endene til å møtes. Spesielt ille blir det når kunder som Lasse kommer innom en gang i året og forlanger servise og Rema 1000 priser på mat. Klag ikke neste gang du kommer innom og tilbudene i havnen er lagt ned.

Jeg hadde en besøk på Ekenes på Koster. Bestilte 3 sjøtunge , 1 cola og ett par glass vin kr 870,-. Skal man bli servert ute i havgapet må det nødvendigvis koste noen kroner. Og når vi har ferie har vi vel råd til det en gang i blandt, ikke sant Lasse? Man kan si at man blir rik på opplevelser og fattig på penger. Jeg er ikke i tvil om hva som er best.

Prisen var i SEK.. Vet ikke om det var dyrt men verdt pengene i allefall. :flag_sw:

OK, så da betalte dere ca 750 kroner for en middag for 3 inkl vin og VANN og utsikt. Det er billig . i hvertfall om maten holdt noe over gatekjøkken klasse. Og det gjorde den i hvertfall da vi spiste der.

en halvliter øl. Jeg gjør oppmerksom på at den består av ca 95 % vann.

:cryin::cryin: Forferdelig, aldeles forferdelig!! :lol:

Jeg er enig med både HG og Lasse, jeg. Splittet personlighet, kanskje. Jeg hadde nok -- som Lasse -- forlatt stedet. Men jeg ser samtidig at marginene, de er å hente inn helt andre steder. :cheers:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Stavern har vært nevnt flere ganger i denne tråden. Et par nautiske mil lenger inne i Larviksfjorden ligger Fritzø Brygge hvor det er GRATIS gjestehavn. goggen overnattet der en natt for to uker siden. I Stavern var det da rimelig fullt, mens på Fritzø Brygge lå vi sammen med kun en annen båt - masse ledig plass!. På Fritzø Brygge var det vann og strøm(også gratis...). Fantastisk sandstrand like ved. Flott matvareforretning i senteret, flere restauranter fra Peppes til mer elegante, klesforretninger mv, samt gangavstand til Larvik sentrum. Ikke minst - stille og rolig om natta. Alikevel kan Stavern som ligger et par nautiske mil unna ta nesten hvilken pris som helst for et dårligere tilbud. Prisen er mao ikke avgjørende for hvor folk drar......

goggen ved Fritzø Brygge:

Bilde

og goggen la selvsagt igjen noen høvdinger hos bryggas dagligvareforretning og restauranter....... (Joda - gratis vann der også!)

Redigert av goggen (see edit history)

Som en liten tillegsopplysning kan jeg jo nevne at Arendal har fått ny havnefogd (som har ansvaret for gjestehavna). Arendal har jo flere ganger blitt slaktet p.g.a. dårlig service o.l. Mitt håp er at nye koster feier bedre, og at vi får se et nivå i gjestehavna i Arendal som i Grimstad... :flag:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Jeg er ikke så sikker på om det bare er gjestehavnene som bør skjerpe seg i Norge. I år var vi først på Bohuslänkysten, så på Sørlandet, og det tar mange år før vi kommer tilbake til Sørlandet. Årsakene er:

1. trange havner med dårlige servicetilbud og dårlig kvalitet på havneanleggene. Bygger som faller fra hverandre, manglende fortøyningsfester, dårlig sanitøre forhold

2. Det virker for meg som om byene man besøker mer opplever båtturistene som "et hår i suppa" enn som en viktig inntektskilde og mulighet til å tjene penger. Tjenestene er generelt dårlig utnyttet - jeg synes det mangler et "kremmerskap" der man ser mulighet til å tjene penger på båtturuster. Et eksempel er gjestehavna i Kr. Sand der seilforeningen har en kiosk som selger softis og aviser. Hvorfor ikke også ha en bake off ovn og selge ferske brød og ferske rundtstykker til frokost og boller/wienerbrød til ettermiddagskaffen. I Sverige finnes det stort sett i hver havn - og det er ikke få tusen rundtstykker de selger hver

3. Mindre høfflige båteiere synes vi. Eksempelvis var det flere som "skulle gå om 5 minutter" når vi pent spurte om å få ligge på utsiden av dem. Og de 5 minuttene ble mange, mange timer. Slik opplever man sjelden i Sverige er vår erfaring. Er det slik at vi er hyggeligere når vi er i utlandet enn hjemme i Norge eller er det ulike båtfolk?

4. Skjærgården synes vi er finere i Bohuslän enn i Norge. Mange av de store idyllene som jeg har lest om her ble besøkt med store forventninger, men de ble ikke oppfylt. Naturligvis subjektivt og smak og behag.

5. Ekstremt dårlig utbygd w-lan i norske gjestehavner. Jeg bruker web til å sjekke værmeldinger og annen nytting info, men når det koster flere hundre kroner for en time med wlan da føler jeg meg litt snytt

Naturligvis er alt dette subjektivt, men slik opplevde vi vår første reise på mange,mange år i Norge. De stedene som vi opplevde som veldig positive var Risør, Verdens Ende samt Stavern. Kristiansand opplevde vi også som veldig hyggelig, men det er nok først og fremst fordi det er en trivelig by og Dyreparken.

Hva gjelder wlan har jeg gitt dette opp grunnet prisene. Vær obs på at har du en mobil med edge eller 3g kan man kjøpe fri bruk av dataoverføring fra telenor for kr 550 pr mnd og fra netcom for 25 kr makspris pr dag om man kjøper en tjeneste som koster 20 pr mnd. Telenor har uansett makspris på kr 50 pr dag.

Man trenger altså ikke kjøpe et dyrt datakort for å gjøre dette. En billig 3g telefon som duger lenge som modem får du brukt for under 1000 lappen (f.eks nokia 6630).

550 for internett hvor som helst en hel ferie er overkommelig.

Mange av de store idyllene som jeg har lest om her ble besøkt med store forventninger, men de ble ikke oppfylt. Naturligvis subjektivt og smak og behag.

Denne deler jeg fullt ut! Siden jeg ikke har behov for masse folk rundt meg så leter jeg opp små steder hvor jeg kan "trykke" inn båten på en god og ugenert plass hvor jeg ligger trygt for vær og vind, gode badeforhold, mest/lengst mulig sol osv. Det finnes en masse slike plasser nedover kysten, men krever tid og tålmodighet å finne dem - litt mangelvare i våre dager.

Lettere med liten båt enn stor? Ja klart, men ser ganske store båter som går de smaleste sund, og grunneste farvann, på sin leting etter drømmeplassen - for de er der, men står kanskje ikke nevnt i "all verdens" havnebøker! :nonod:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det jeg hadde ønsket meg mer av er uthavner med en viss tilrettelegging for å komme i land. Admiralen er ikke like sprek til bens lenger, og har problemer med å agere apekatt på smale fjellhyller o.l. Derfor blir det ofte til at vi ender opp i en gjestehavn selv om vi egentlig hadde ønsket å ligge i en naturhavn.

Et godt eksempel på slik tilrettelegging er Stokken utenfor Kristiansand. Her er det anlagt en smal trebrygge langs fjellet.

Jeg deler det synet ditt Lasse. Vi er heller ikke så glade å ligge ved fjellet fordi ØKH ikke liker å hoppe i land, og apekatten ombord mangler et år eller to på å ta den rollen (han ble utnevnt til "fendersjef" tidlig i sommer).

En mulig løsning er å ha med seg ei jolle. Kanskje du så hvordan pappa hadde festet gummijolla på sin HR31 da han lå på utsiden av oss på Verdens Ende? Jolla veier 13 kg - kostet 4800 på Seatronic. Han heiser den opp med kiken og lener den mot badestigefestene. To strikker fra jolla til mantauet akter holder jolla på plass.

Bilde

Et annet sted det er anlagt brygge er utenfor Stavern - området rundt Citadell øya virker hyggelig.

dårlige servicetilbud og dårlig kvalitet på havneanleggene.

Det virker for meg som om byene man besøker mer opplever båtturistene som "et hår i suppa" enn som en viktig inntektskilde og mulighet til å tjene penger. Tjenestene er generelt dårlig utnyttet - jeg synes det mangler et "kremmerskap" der man ser mulighet til å tjene penger på båtturuster. Et eksempel er gjestehavna i Kr. Sand der seilforeningen har en kiosk som selger softis og aviser. Hvorfor ikke også ha en bake off ovn og selge ferske brød og ferske rundtstykker til frokost og boller/wienerbrød til ettermiddagskaffen. I Sverige finnes det stort sett i hver havn - og det er ikke få tusen rundtstykker de selger hver

Veldig enig : Båtturister er gjerne folk med noe penger å bruke, og med en positiv opplevelse er det stor muliget for at de kommer tilbake. Tror service og tilbud kommer på sørlandet også, men det tar tid. Jeg har båtplass slik at jeg går forbi gjestehavna i Arendal hver gang jeg tar båten ut, og jeg sykler forbi samme havna på vei til jobb. Potensialet er stort, men det trengs en skikkelig kremmersjel for å få sving på det.

5. Ekstremt dårlig utbygd w-lan i norske gjestehavner. Jeg bruker web til å sjekke værmeldinger og annen nytting info, men når det koster flere hundre kroner for en time med wlan da føler jeg meg litt snytt

Lenge siden man var fornøyd med en 21 fots tresnekke med 3-5 hk marna... :lol::lol:

Det jeg hadde ønsket meg mer av er uthavner med en viss tilrettelegging for å komme i land. Admiralen er ikke like sprek til bens lenger, og har problemer med å agere apekatt på smale fjellhyller o.l. Derfor blir det ofte til at vi ender opp i en gjestehavn selv om vi egentlig hadde ønsket å ligge i en naturhavn.

Fikk en negativ a-ha opplevelse når jeg begynte å bruke båten jeg har nå. Den er relativt høy forran og jeg opplevde det som baksete å hoppe i land. Helt til jeg tenke som så at, OK den er høy forran, da får jeg lete etter passende "platåer" på land. Dette fungerer utrolig bra, et par ganger har jeg lagt meg til på fjellet i stedenfor på brygga ved siden av. Rett og slett fordi det er mye lettere å stege i land på fjellet i stedenfor å hoppe ned på brygga. Vil si jeg snudde en ulempe til en fordel. :smiley:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Lasse: Det jeg hadde ønsket meg mer av er uthavner med en viss tilrettelegging for å komme i land

Tjaaa jeg vet ikke det. Da måtte vi vel fram med lommeboka igjen? Du tenker vel på nærmest rasteplasser slik som på veiene

?

Hyggelig at du besøkte Skjærhalden forresten. Det er jo alltid deilig å slappe av i en gjestehavn og sitte ute i sola og lese en god bok :lol:

Endelig har noen skjønt hva løsningen på båtkaoset i enkelte havner er! Gratulerer Kragerø!

http://www.kragero-blad.no/apps/pbcs.dll/a...1002/ABONNEMENT

Dette er det beste forslaget jeg har sett så langt; for å tilfredstille kunder og øke omsetningen i byen - innfør parkeringsavgift! Få vekk turistene de er jo bare en plage!

Har selv hytte i Kragerø og har ikke vært i/handlet i byen på to år - gidder ikke med den elendige servicen det er i den byen. :headbang:

Noen som lurer på hvem som sitter med den politiske makten i Kragerø? Noen som lurer på om de også planlegger å innføre eiendomsskatt fordi turistene/hytteeierne er så dyre?

Have a guess!

:discuss:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Et eksempel fra min egen by, Tønsberg, her i fjor sommer.

En flott ettermiddag tøffet vi innover mot byen, og la oss foran en av brygge restaurantene, for å kikke på mennesker å nyte noen reker og litt hvit vin. Planen var å reise hjemover i ni-ti tida på kvelden. Men klokka 2000 kom det etpar ung-jenter med veska, og skulle ha 150 kroner for havneavgift. Jeg sa at vi skulle reise igjen, men svaret var at alle måtte betale etter 2000. Da jeg spurte jeg hva jeg betalte for, svarte de at det var dusjer, strøm og vann. Jeg påpekte at det ikke finnes foran restaurantene, men finnes kun i gjestehavna noen hundre meter lenger nordover langs brygga. Men alikevel, alle måtte betale.

KLart jeg forstår at en må betale havneavgift om en skal overnatte, men det må da kunne gå an å parkere noen timer etter 2000 også uten å bli flådd synes jeg da!

Det var ikke på langt nær fullt i havna, og jeg ville ikke ta noen videre diskusjon med de stakkars ferie vikarene. Men jeg har ikke vært i Tønsberg med båt siden i fjor sommer......!

Jeg skjønner godt hun som krevde inn penger. For andre som skal overnatte og finner brygga opptatt, så er dette penger tapt for de som krever inn avgift. Selv om det denne gangen ikke var fullt, så må hun ha en regel å forholde seg til.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...