scirocco Startet 15.Juli.2006 Del på Facebook Startet 15.Juli.2006 Har problemer med å få drevet til å gå forover da det kan virke som om drevet slurer. Dette gjelder ikke i revers. Alt fram til drvet er sjekket ok. Når drevet står i gir forover kan man rotere propellerne for hånd dog e motstanden større enn når giret er i fri. Problemet er ikke tilstede ved førstegangs giring når drevoljen er kald. Noen som har erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 15.Juli.2006 Del på Facebook Svart 15.Juli.2006 Velkommen til BP! Dette er et velkjent problem forårsaken av kon-koblingen i drev og MS-gear'ene, se f.eks. disse emnene: Volvo MS3B gearproblemer Aksling som "spinner" ved belastning Ut med girkasse MS3 Drevet kan også slure i propellen, men ut fra din beskrivelse høres det ikke ut som det er dette problemet du har: 250-drevet slurer ved høy belastning Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mao Svart 15.Juli.2006 Del på Facebook Svart 15.Juli.2006 Kan kanskje være: Slitt kon på clutch, vann i oljen ("kremen" gjør at det tar laaang tid å gire hvis han i det hele tatt gjør det) eller feiljustert wire. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 16.Juli.2006 Del på Facebook Svart 16.Juli.2006 Jeg har nettopp montert mitt DP290A drev etter at det har vært inne til ompakking og sliping av kon hos Ingvar Ytrebø (Marineteknikk) utenfor Ålesund. Dette drevet sluret også ved innkobling forover når oljen var varm. Ved kald olje var det OK. Oljen var også grå pga. vanninntrenging. Det var vist på høy tid at drevet ble gått over da det måtte skimses opp pga. alt for store klaringer. Prisen for arbeid og deler kom på ca. 5000,- noe jeg synes er en grei pris i forhold til enkelte andre verksted skulle ha. I tillegg var servicen og tilbakemeldingene underveis helt topp. Hos andre verksteder så har de ikke tid til å svare på telefonen engang. Ut i fra din beskrivelse så høres det ut som drevet ditt er værre enn mitt drev var. Hos meg så var det kanskje 1-2 sekunder sluring ved innkobling før det grep tak nå turtallet ble økt. Hvis ikke turtallet ble økt så sluret det en del lengre. Jeg har som nevnt nettopp montert drevet og skal sjøsette i morgen (hvis kranbilen kommer) så da får vi se hvordan det går. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
scirocco Svart 16.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2006 drevet er et 290DPA der det kan brukes motorolje. Dette drevet har det blitt fylt med synthetisk transmission olje så jeg drenerte ut oljen og fylte opp drevet med diesel som jeg lot stå en stund før jeg drenerte igjen. Fylte så på motorolje 15/40. Etter dette ser det ut som poblemet er løst. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 16.Juli.2006 Del på Facebook Svart 16.Juli.2006 Er du sikker på at du kan bruke vanlig motorolje på dette drevet? Jeg mener å huske da jeg sjekket hvilken olje som skulle brukes på mitt DP290A-drev at det kun var GL 5 transmission olje som skulle brukes, dog ikke syntetisk. Har også hørt at syntetisk olje på disse drevene kan forårsake sluring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 16.Juli.2006 Del på Facebook Svart 16.Juli.2006 Hva slags motor er drevet koblet til? om du har to motorer - har du samme problem på begge drev? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
scirocco Svart 17.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2006 Båten dette gjelder er en Flipper 760 med en VP41 motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
scirocco Svart 17.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2006 I henhold til overhaul manual kan man bruke motorolje på dette drevet. Har også spurt et VP verksted om dette for å få bekreftet dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 17.Juli.2006 Del på Facebook Svart 17.Juli.2006 Alle mekaniske VP gear skal ha vanlig gearolje. Hypoidolje (GL5) kan ødelegge messing deler, konen f.eks. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 17.Juli.2006 Del på Facebook Svart 17.Juli.2006 Jeg har iallefall fått bekreftet at mitt DP290A drev fra 1986 skal ha GL5 gearolje både fra Volvo, verkstedhåndboken og senest der hvor jeg fikk pakket om drevet. Da mitt drev er det første i DP290 serien så skulle vel dette gjelde for alle DP290 drev? Det var vel de tidligere 270, 280 drev m.m. som skulle ha vanlig motorolje. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 17.Juli.2006 Del på Facebook Svart 17.Juli.2006 Hvis du ser på servicemanualen i arkivet så er det spesifisert vanlig motorolje, dette gjelder alle drevtyper. Men ATF kan brukes på powertrim'en ved lave temperaturer, kanskje det har oppstått en misforståelse her? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 17.Juli.2006 Del på Facebook Svart 17.Juli.2006 (redigert) Sjekket akkurat i verkstedhåndboken (papirformat) som omhandler 280, 290 og DP290. I følge denne så skal 280 og 290 ha vanlig motorolje. DP290 derimot skal ha gearolje API GL5, eventuelt syntetisk hvis det går i kommersiell drift. Hvis scirocco har et DP290 drev så ville jeg snarest fått tømt ut motoroljen og fylt på med foreskrevet olje. At det ikke slurer mere etter at han fylte på motorolje kan likegodt tilskrives dieselskyllingen. Redigert 17.Juli.2006 av saga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 17.Juli.2006 Del på Facebook Svart 17.Juli.2006 Sorry, du har helt rett. Ser lenger ned i manualen at det er ett eget avsnitt for DP. Merkelig, for selve gearmekanismen (konen) er vel det samme i alle drevene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bryant Svart 17.Juli.2006 Del på Facebook Svart 17.Juli.2006 Alle mekaniske VP gear skal ha vanlig gearolje. Hypoidolje (GL5) kan ødelegge messing deler, konen f.eks. Hjelp! Har fylt på Volvo Penta GL5 syntetisk transmisjonsolje på mitt VP SX drev. Det er understreket i manualen for 5.0 GXI-F at denne skal kun ha slik olje. Tror nok dette gjelder både DP og SX drevene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
scirocco Svart 17.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2006 Hvordan bli enda mere forvirret. Se side 16 i servicemanualen for VP 280-290 som ligger i arkivet. Der står det at har man et 290A-DP drev som er produsert før 1986 for 30 eller 40 motor og som har gått på motorolje så skal dette brukes for all framtid.Ref fotnote 1 nederst på siden Så da kan det vel ikke være skadelig å kjøre på motorolje. Da jeg ikke kjenner historikken på dette drevet. Ønsker synspunkter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 17.Juli.2006 Del på Facebook Svart 17.Juli.2006 For å gjøre forvirringen enda værre så har jeg fått opplyst at 290A-DP først kom i 1986. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.