Jump to content

Vp 290 drev som "slurer"


scirocco

Recommended Posts

Har problemer med å få drevet til å gå forover da det kan virke som om drevet slurer. Dette gjelder ikke i revers. Alt fram til drvet er sjekket ok. Når drevet står i gir forover kan man rotere propellerne for hånd dog e motstanden større enn når giret er i fri. Problemet er ikke tilstede ved førstegangs giring når drevoljen er kald. Noen som har erfaringer?

Link to post
Share on other sites

Velkommen til BP!

 

Dette er et velkjent problem forårsaken av kon-koblingen i drev og MS-gear'ene, se f.eks. disse emnene:

Volvo MS3B gearproblemer

Aksling som "spinner" ved belastning

Ut med girkasse MS3

 

Drevet kan også slure i propellen, men ut fra din beskrivelse høres det ikke ut som det er dette problemet du har:

250-drevet slurer ved høy belastning

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp montert mitt DP290A drev etter at det har vært inne til ompakking og sliping av kon hos Ingvar Ytrebø (Marineteknikk) utenfor Ålesund. Dette drevet sluret også ved innkobling forover når oljen var varm. Ved kald olje var det OK. Oljen var også grå pga. vanninntrenging. Det var vist på høy tid at drevet ble gått over da det måtte skimses opp pga. alt for store klaringer.

 

Prisen for arbeid og deler kom på ca. 5000,- noe jeg synes er en grei pris i forhold til enkelte andre verksted skulle ha. I tillegg var servicen og tilbakemeldingene underveis helt topp. Hos andre verksteder så har de ikke tid til å svare på telefonen engang.

 

Ut i fra din beskrivelse så høres det ut som drevet ditt er værre enn mitt drev var. Hos meg så var det kanskje 1-2 sekunder sluring ved innkobling før det grep tak nå turtallet ble økt. Hvis ikke turtallet ble økt så sluret det en del lengre.

 

Jeg har som nevnt nettopp montert drevet og skal sjøsette i morgen (hvis kranbilen kommer) så da får vi se hvordan det går.

Link to post
Share on other sites

drevet er et 290DPA der det kan brukes motorolje. Dette drevet har det blitt fylt med synthetisk transmission olje så jeg drenerte ut oljen og fylte opp drevet med diesel som jeg lot stå en stund før jeg drenerte igjen. Fylte så på motorolje 15/40. Etter dette ser det ut som poblemet er løst.

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at du kan bruke vanlig motorolje på dette drevet? Jeg mener å huske da jeg sjekket hvilken olje som skulle brukes på mitt DP290A-drev at det kun var GL 5 transmission olje som skulle brukes, dog ikke syntetisk. Har også hørt at syntetisk olje på disse drevene kan forårsake sluring.

Link to post
Share on other sites

Jeg har iallefall fått bekreftet at mitt DP290A drev fra 1986 skal ha GL5 gearolje både fra Volvo, verkstedhåndboken og senest der hvor jeg fikk pakket om drevet. Da mitt drev er det første i DP290 serien så skulle vel dette gjelde for alle DP290 drev? Det var vel de tidligere 270, 280 drev m.m. som skulle ha vanlig motorolje.

Link to post
Share on other sites

Sjekket akkurat i verkstedhåndboken (papirformat) som omhandler 280, 290 og DP290.

 

I følge denne så skal 280 og 290 ha vanlig motorolje. DP290 derimot skal ha gearolje API GL5, eventuelt syntetisk hvis det går i kommersiell drift.

 

Hvis scirocco har et DP290 drev så ville jeg snarest fått tømt ut motoroljen og fylt på med foreskrevet olje.

 

At det ikke slurer mere etter at han fylte på motorolje kan likegodt tilskrives dieselskyllingen.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan bli enda mere forvirret. Se side 16 i servicemanualen for VP 280-290 som ligger i arkivet.

Der står det at har man et 290A-DP drev som er produsert før 1986 for 30 eller 40 motor og som har gått på motorolje så skal dette brukes for all framtid.Ref fotnote 1 nederst på siden

Så da kan det vel ikke være skadelig å kjøre på motorolje. Da jeg ikke kjenner historikken på dette drevet. Ønsker synspunkter.

:confused::confused::crazy::flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...