Jump to content

Båter ved Feste, og annet


Trond C

Recommended Posts

Da jeg skal tilbringe ca. 4 uker her på hytten, og i båt herfra, må jeg ta noen bilder av båter som kommer forbi.

 

Feste er et lite sted i leia fra Bergen og Nordover, nord for Alversund, før man kommer til Sognefjorden. Et av de få steder hvor det fortsatt finnes en butikk på kaien. Butikken har behov for båtfolket og vice versa, så benytt den.........De fleste mindre båter går forbi her nordover/sørover, så noen og enhver havner på PC'en min..............

 

Bilde

 

En av distriktets godt bevarte forjadbåter. Mener dette var første båten Stord Verft laget med aluminiumsoverbygg. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tar deg på ordet jeg Beertrip!

En fin formiddag på Feste i dag, sol, en lett bris og rundt 20 grader.

Her kommer en båt som kom forbi tidligere i år, ut fra sidekjølen, tror jeg da det er, antar jeg den har sitt opphav lenger sør i Europa? Fin var den i alle fall.

 

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Denne første har jo vært avbildet tidligere, men dette bildet er fra i dag, den skal med gjester til Lyngheisenteret på øyen Lygra like nordenom her.

 

Bilde

 

DS Oster

 

 

Så kom det en sørover, den minner om de såkalte "reisendebåtene" flere av de store butikkene, Hansa bryggeri m.fl. hadde til å frakte sine salgsagenter med vareprøver rundt i distriktet med. Om dette er en av dem vet jeg ikke, men den ser flott ut.

 

Bilde

 

Håper ikke personverreglene kommer inn her, når jeg viser bilder av privatbåter, men det går vel greit, i alle fall når eieren bare må være stolt over båten............

Link to post
Share on other sites

Sitter her og hører på Reiseradioens værmelding, med en kopp kaffe før konemor har våknet, og ser utover Radsundet. GRÅTT VÆR, mye regn, det blåser bra, men temperaturen er ikke så ille, 15 til 16 grader. (Det kan være mye værre på vestlandet, uker med 12 grader, samme vær som man kan ha f.eks. i desember).

 

Vanskelig med bilder i dette været, jeg foretrekker ett som ble tatt i varmeperioden for to uker siden:

 

Bilde

 

Dette er Granvin - en gammel sliter som hovedsaklig, etter det jeg husker, gikk ruter i Hardanger og til Bergen, Odda hadde vel fast besøk av den lenge? Den var på jobb til jeg ble voksen, noe noen mener aldri har skjedd for så vidt, men.....

 

Den gikk aldri helt i hundene, mener den tidlig ble tatt under noens vinger, og har nå i flere år vært et kjent syn på Bergen Havn og her oppover og sørover. Dette bildet er tatt like utenfor Flesland

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder! Du er bra priviligert som har et sted som dette :yesnod:

 

Den hvite båten som du helt korrekt tror er en forehenværende "reisendebåt", er omtalt i Båtmagasinet for en god del år siden. Det er en meget velholdt og vakker båt. Jeg ble, når du nevnte det, selv litt i stuss om hva som gjelder mht personvern, så bør kanskje unnlate å nevne navnet på båten? Den er i alle fall rett som det er å se i og rundt Bergen.

Link to post
Share on other sites

Jeg ble, når du nevnte det, selv litt i stuss om hva som gjelder mht personvern, så bør kanskje unnlate å nevne navnet på båten? Den er i alle fall rett som det er å se i og rundt Bergen.

Tror ikke det er noen begresninger her, når det er egne bilder av båter? Worse, hva mener proffene?
Link to post
Share on other sites

Nei, det har nok ikke det, så lenge jeg ikke setter bildene inn i noen sær sammenheng. Var en gang borte i et tilfelle hvor en kvinne hadde blitt tatt bilde av i en sørlandsby, av en mann som gikk forbi med fotoapparat . Et par år etter var bildet illustrasjonsfoto i to norske ukeblader, det ene i en artikkel om prostituerte i Hong Kong...........Jeg skal ikke gjøre noe slikt. Eller lignende.

 

Her er en fin trebåt! Det er fint å være et sted hvor så mange båter går forbi!

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Ja, og en nydelig båt har du fått deg! Fikk ikke sett den forbi her, men har fulgt med turen på forumet, og sett bilder. Håper du blir godt fornøyd med den!

 

Jeg har vært hjemme en tur siden i går, det var grusomt vær, måtte litt innom jobbeni dag, og hentet båten ut her i Nordhordland i dag. Fin tur, men det tar sin tid med 8/9 knop når man har kjørt samme strekningen noen ganger. Ser frem til noen fine turer herfra i ukene som kommer.

 

Båtbildet i dag er av en liten søt en som kom forbi nå i kveld, ser ut til å være rigget for det som måtte komme på. Geografi var aldri min sterke side på skolen, noen som kjenner flagget? Ser ut til å være tynne blå streker på siden av det røde korset.

 

Bilde Bildekvaliteten beklages, jeg kan ikke dette med bildebehandling så godt, og bildefilene som tillates her er ikke så store, skal prøve å lære meg mer.

Link to post
Share on other sites

Anbefaler å prøve PhotoFiltre, kan lastes ned her. Norsk språkfil her.

 

Dette er meg bekjent det eneste gratis programmet som gir mulighet for å justere kompresjon før man lagrer og som også viser hvordan bildet blir seende ut med den valgte kompresjonen. I tillegg vises filstørrelsen.

Man komprimerer altså til man ser filen blir på under 50kb. Dersom dette gir for lav kvalitet må man redusere billedstørrelsen (pixler) og så sjekke på nytt.

 

Som et utgangspunkt bør man sette bredden på bildet til 700pix og bruke 50% kompresjon. Da blir de aller fleste bilder under 50kb og kvaliteten ok.

Link to post
Share on other sites

Båtbildet i dag er av en liten søt en som kom forbi nå i kveld, ser ut til å være rigget for det som måtte komme på. Geografi var aldri min sterke side på skolen, noen som kjenner flagget? Ser ut til å være tynne blå streker på siden av det røde korset.

Hei.

 

Er det ikkje Færøyane som har det flagget, mon tro?

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

Når vi er på tur nordover er Feste et "stamsted". Alltid åpen butikk og ungene koser seg her, spesielt i snopehyllene...

 

 

Men når de rutegående båtene passerer må man bare passe på. De tar lite hensyn og lager bølger verre enn noen.

 

Da er det bare å løpe og håpe på at fortøyningene er så slakke at du klarere å holde båten ute fra brygga slik at den ikke blir skadet..

Link to post
Share on other sites

Takk for fotobehandlingsprogrammet, skal følge rådene om hvordan å gjøre det!

 

Ellers er det rett at forbigående trafikk kan lage litt bølger på Feste kai. Nyttetrafikken lager minst problemer, hurtigbåtene til Fylkesbaatane (eller Fjord1 som de muligens heter nå) lager bølger hvis de kjører bare litt for fort, men de har fått noen oppfordringer og ser ut til å følge disse, i alle fall i sommersesongen. De fleste roer ned når de går forbi, men for noen er det tydeligvis vanskelig å følge skiltene om sakte fart! :smiley:

Link to post
Share on other sites

En fin dag i dag på Vestlandet. Har ikke vært på sjøen i dag, har ligget under en gammel engelsk bil jeg liker og fikset bensinslanger, pumpet ut en kvart tank på en mils kjøring før jeg oppdaget det.

 

Her er MS Bruvik en kveldsstund. Den gikk i rute fra Bergen rundt Osterøy i svært mange år. Var selv med på klassetur i femte klasse og det er rundt førti år siden. Mener rederiet het INDL - Indre Nordhordland Dampbåtlag eller så. NÅ overtatt av private som driver den på kommersiell basis, mener rederiet fortsatt heter det samme.

 

Bilde

 

 

Så en av dagens slitere, Kommandøren. Den er en av fire båter som går i rute mellom Bergen og hhv. indre sogn og Måløy. Ruter her har gått i alle år, og navnet har den fra en tidligere båt i samme rute. Den har mange, i likhet med meg, tatt på ferier f.eks. til Sunnfjord - båt Bergen - Vadheim og buss nordover dit man skulle. Den hadde bildekk/godsdekk nede og salonger oppe. I salongene fikk man lapskaus eller ertesuppe, nede var et eldorado for gutter som ville sjekke lasten og lukte maskin og tjæretau.

 

Men i dag må det gå raskere, dagens hurtigbåter startet i ruten midt på åttitallet, denne båten kom noen år senere og er den største. Den ene av de to første hurtigbåtene i ruten, Sognekongen, går i rute i Chile............

 

Kommandøren:

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Er fortsatt på ferie, jeg. På hytten og i båten, og det er fortsatt kjempevær. Drar hjemom av og til, grei blanding...........

 

Båten nedenfor kom nordover for en ukes tid siden og sørover nå, overnattet ved kaien her på stedet. Langveisfarende, fra Gdynia.

 

Bilde

 

 

 

Og så var vi på Fedje for et par dager siden, kjørte rundt øyen og tok en god lunch på svai utenfor Kremmerholmen

 

I innseilingen til Fedje sentrum møtte vi losbåten, den tar seg fint ut der ute, synes jeg

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...