Jump to content

Båter ved Feste, og annet


Trond C

Recommended Posts

Pleier å ligge i Lurøyane om vi overnatter her, da slipper man bølgene fra lasteskip o.l.

Kort vei med jollen etter ferskt bakverk da. :yesnod:

Vi skal forbi Feste på vei nordover - og da passer det med ett stopp her.

Hvor er det bra å ligge med seilbåt, med 150cm dypgående.

Er denne bukten grei ? (Blå pil) Eller kan andre steder anbefales ?

luroy.jpg

 

Geir :seeya:

Link to post
Share on other sites

Heisann! Har hatt litt foto/datatrøbbel med ny pc, har nå funnet frem den gamle gode igjen.........

 

Til Geir T, jeg er enig med Janb og Amfea, Vågane eller vikene rett nord derigjen er fine, og den viken du har merket av tror jeg er i grunneste laget, ser bort der og har ikke sett at andre enn de som bor der seiler inn der.

 

Amfea: Det var en flott bildepresentasjon av konvoituren sørover. Jeg sto utenfor hytten og fotograferte dere forbi Feste - det artige er at på et av bildene dine kan man med litt godvilje se meg stå og fotografere dere!

 

sommer_2007_006.jpg

 

Ellers noen bilder fra helgen som var:

 

Besøk av en Flaggrutebåt fra Tide på Fylkesbaatanes jaktmarker..........

 

sommer_2007_021.jpg

 

Og en av Fylkesbaatanes tidligere - Atløy, en av de flott restaurerte/vedlikeholdte som ofte er i Bergensdistriktet om sommeren

 

sommer_2007_013.jpg

 

 

Så kunne jeg ikke dy meg for å ta med en godt lastet "Bulk Star"

 

sommer_2007_011.jpg

 

 

Flott initiativ med Sagatreff på Lindås Brygge St.Hanshelgen :yesnod: Jeg begynner to uker sommerferie da, får besøk slik at jeg ikke kommer meg dit på mer enn dagstur, men skal prøve å få det til!

Til O.b.lix : Geografiundervisning er alltid bra, Lindås er stor nok om ikke de skal begynne å annektere Austrheim også. Du trenger sikkert ikke leie en Saga for å være med, det holder sikkert å like Saga............ :wink:

Link to post
Share on other sites

Takker for fine tips, da blir nok Vågane valget når vi kommer opp der.

Gleder oss til å dra rundt Radøy med båt, har bare vært oppover der med bil tidligere,

 

Bortsett fra ett heller bedugget bryllupslag på rutebåten Bergen-Krakhella for noen år siden - som ikke erindres..

Nå ska eg få se ka eg gjekk glypp'tå !

 

Geir :seeya:

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder Trond C. :yesnod:

 

Da har jeg peilet inn hytten din, så etter den når vi gikk forbi.

 

Her er et annet bilde, hytte opp til høyre? 200520072200326uldti1xq1b7.jpg

 

Tok et lite utsnitt, der er nok fotografen: feste3.jpg

Til venstre for hytten.

 

Vi er båt nummer 2 i konvoien.

 

Ellers er det bare å ønske velkommen til Lindås Brygge i St.hans helgen.

O.b.lix

Du er selvsagt velkommen uten Saga også, vi er da ikke så sære........ennå. :wink:

 

Endelig ferdig med 14 dager i havet, nå er det hjem til solen og båten :cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jo, det er undertegnede fotograf som er den lyse flekken til venste for hytten på bildet ditt! Artig sammentreff. Jeg hørte dere hadde hatt det fint på Sagatreff på Lindås brygge.

Denne første ferieuken ble for min del mest jobb likevel, men helgen og neste uke blir jobbfri. Prøver oss med en båttur oppover i ytre sogn i morgen, håper på noenlunde bra vær.

 

Her under er "Trinivante". Den har ligget i Bergen en stund og er her foreviget i Vatlestraumen. Båten er flott, men jeg vet ingenting om den.

 

trinivante.jpg

 

 

Og så "Bruvik" som gikk forbi her for litt siden med et lystig lag ombord

 

img_2224.jpg

Link to post
Share on other sites

En, sannsynligvis, og med god grunn, stolt båteier på vei mot Stavanger - Minna, som vel (?) skal skifte navn til Poseidon nr. et eller annet, noe sør for Feste, og like nord for Alverstraumen litt nord for Bergen. :flag:

 

Flott båt, noe slikt skulle man hatt ( i litt mindre skala da, for min del) :yesnod:

 

img_2257.jpg

 

img_2258.jpg

Link to post
Share on other sites

Ser at Andholmen hadde passert Feste, det var den svære skøyta med den potente dunk-dunk -lyden. Motoren er ein 1-sylindret Wichmann Type K 50-100hk. Orginalt stod der ein Wicmann 60-120 hk type L også den ein syl. Den skøyta har i likhet med KNM Hitra fartstid i Shetlandsgjengen. Hitra havarerte begge dei to GM vertkalmotorane i Oslofjorden for ca 5 år sidan. Den eine står på museumet på Stord. https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11929/motor_810.jpg

Link to post
Share on other sites

En, sannsynligvis, og med god grunn, stolt båteier på vei mot Stavanger - Minna, som vel (?) skal skifte navn til Poseidon nr. et eller annet, noe sør for Feste, og like nord for Alverstraumen litt nord for Bergen. :flag:

 

Hei Trond C,

Ja det stemmer, både med stolt båteier og at det er den blivende Poseidon II så snart formalitetene er kommet gjennom i byråkratiet.

Vi ble faktisk fotografert opp til flere ganger på turen sørover fra Ålesund til Stavanger, så det skal bli spennende å se hva som dukker opp på nettet . . . .

Skulle du se båten ved kai et eller annet sted så er det selvfølgelig bare kjekt om du tar turen ombord for en kafferaddel. :wink:

Link to post
Share on other sites

Vi ble faktisk fotografert opp til flere ganger på turen sørover fra Ålesund til Stavanger, så det skal bli spennende å se hva som dukker opp på nettet . . . .

Hyggelig med VHF praten i Boknasundet, og du har fått deg en fin skute.

Fikk god plass i Haugesund og drar videre nordover idag.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Takk til Rolfsnes for informasjon om Andholmen. Båten har jo absolutt en interessant historie. Og det er hittil ingen som har slått den på motorlyd forbi.... :smiley:

 

Og jeg skal stikke innom Poseidon II hvis jeg ser henne til kais!

 

Her under er en med litt samme fasong som den første Poseidon, denne litt større, en kraftig plugg, men de ligner jo litt ?

Fotografert på vei inn til Mongstad.

 

borisbw0.jpg

 

Ellers var vi en tur nord til Florø - det er fint langs kysten der

 

Her kommer en Hydrolift i aftenstemning:

 

hydroliftka2.jpg

 

Og samme sted i morgenstemning - å dra litt tidlig fra en havn når det er helt stille er flott

 

stavangqr0.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er andre del av sommerferien begynt, nærmere to uker her, forhåpentligvis med noen fine dager i båten nordover.

 

Noen av dagens og gårsdagens båter!

 

sambajs5.jpg

 

emblail3.jpg

 

anepe5.jpg

 

kgjqj8.jpg

 

Den siste, Kristian Gerhard Jebsen, flott båt, kom sørover kort tid etter med en seilbåt på slep.

Link to post
Share on other sites

Den øvste, "Samba" er eit godt døme på korleis ein på ein enkel og billeg måte kan skifta namn på båten. Eigentleg er dette den gamle HSD-ferja "Samband", men då nye eigarar på Lepsøy i Os tok over blei siste bokstav stroken, og dermed fekk fartøyet eit mykje festlegare namn.

 

Båt nr 2 er " Embla". Ein flott Helgolandskutter i teak og mahogny. Båten er eigd av tre sentrale personar i musikkbransjen i Bergen.

Link to post
Share on other sites

Det med navneskiftet til Samba var kreativt - og navnet er flott på båten!

 

Takk til Rolfsnes et stykke ovenfor, for navnet og historien bak den store semidiesel-skøyten Andholmen, som hadde gått i Shetlandsfarten under krigen. Fantastisk jobb med gjenoppbygging og flott båt.

 

I dag kom Hitra nordover forbi her, og den tas med igjen. Båten er jo bare nydelig:

 

hitra1ae0.jpg

 

hitra2vv5.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I en og en halv uke har det regnet nå, sen sommerferie på vestlandet var ingen høydare i år, skjønt det har ikke vært mye bedre siden slutten av juni. Det har vært litt høstlig og kaldt nå. I dag kom solen igjen, en flott sommerdag. For en ukes tid var det noen solbyger i regnet og da var det slik på utebordet vårt

 

bordiregnaj9.jpg

 

I dag kom denne under forbi, tror den bor i nærheten. Litt uklart bilde, men frihånd og forstørrelse går ikke alltid helt bra selv uten parkinsons. I alle fall, fin båt og ikke minst nyyydelig lyd. som du helt klart hører! Ikke noen Marna det der nei.

 

rakerrql7.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har stor glede av denne tråden med forbipasserende fartøy utenfor residensen til Trond C.

 

Du har en alldeles herlig utsikt. Og vinkelen mot de forbipasserende er akkurat midt i blinken.

 

Du gjør dette som jeg mange ganger har tenkt selv, her jeg bor mot Svelvikstrømmen. Kanskje jeg burde hente hjem speilrefleksapparatet, som ligger ombord, og brukt det fra egen terrasse?

 

Trond C: - Fortsett som du stevner. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...