Jump to content

Båter ved Feste, og annet


Trond C

Recommended Posts

Takk for oppmuntrende ord!

 

Her ligger speilrefleksen klar, og jeg drar den stort sett med meg i tide og utide både her og der.

Når jeg ser nærmere på bildet av Olav Ringdal Jr. ser jeg en hånd som vinker ut vinduet nærmest - hvis det var meg du vinket til, jeg så det i så fall litt sent, og takk skal du ha!

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Sitter her i drittværet, er ikke engang på hytten, og ser gjennom sommerbildene. Det var ikke mye fint vær i sommer, men vi hadde litt ferie i slutten av juni og da var det noen fine dager. Har tenkt å skifte motor i båten til neste sesong, så jeg gleder meg til å bruke litt kortere tid mellom plassene, med litt mindre turtall og litt mindre astmatisk lyd.

 

Her under er først en representant for noe av det fineste innen trebåtdesign fra nyere tid, så folksomt arrangement i Korssund, med Redningsselskapet, Elias og mange folk, sist bilde akterover ut fra Korssund sørover. Håper på en kort og tørr vinter, en tidlig og tørr vår som følges av en lang og solfylt sommer. :smiley:

 

tresfjordyj4.jpg

korssundmw6.jpg

korssund2tk1.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Enda en ny sesong er på gang. Ikke så mye båttrafikk her ute, men været har ikke vært helt topp og det tar seg raskt opp.

Påskeliljene blomstrer og det spretter ut her og der. "Munin" fra Fiskeridriektoratet har også sprunget ut, hun er vel på jakt etter garn som dupper i overflaten i vikene rundt her, eller bare på tur :smiley:

 

munin.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Feste er en fin plass som vi som oftes stopper for å ta en pause. Koselig plass, men man må være litt på vakt for bølegene fra uvettig kjøring når man ligger fortøyd.

 

I dag fikk vi en skrekkoppleveles på vei sørover etter å ha avsluttet båtmessen i Florø.

Inn mot Fest kjørte vi i plan et godt stykke inn og sakket ned da vi så trafikk av andre båter og spesielt noen småbåter, la oss rundt 5 knop. Mens vi rusler forbi kommer det en 40 foter i 30 knop som inhenter osss uten tegn til å sakke ned, inne ved land bare få mere unna går det små joller uten at båtføreren tar hensyn, galningen kjører slik at han vil passere oss med kun et par meters avstand på bb side.

Vi gir full gass for å komme unna og bruker fløyten det vi kan, men inngen reaksjon. Vi drar i fra ham og legger oss foran og senker farten siden vi har båter foran i et trangt sund som holder fartsgrensen på 5 knop. Da legger han over og vil gå forbi på stb side der det er en stake. Han ser denne i siste liten og legger seg 10 meter bak oss før han smetter forbi på bb side i full fart. Kreftene i bølgene hans kjennte vi til da vi tidligere hadde krysset disse. Dette eksemplet av båtfører har intet på sjøen å gjøre.

 

Bare synd jeg ikke fikk hentet kameraet som lå ned, hadde nok med å holde meg fast... :headbang: :headbang: :headbang:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei! Ja, det er fint på Feste, men det er også noen som kjører litt gris her. Det er til tider mange båter nord- og sørover samtidig, med litt forskjellig fart. Da er det enkelte som bare må forbi, ikke har tålmodighet til å vente til det vider seg ut litt. Har sett mange som har fått hivd seg godt. Det er desverre ikke alle som har god nok forståelse for sjølivets regler og etikette.

 

Nå er vårens/sommerens vetaranbåtruter i gang, og her er en gammel kjenning, Midhordland på vei nordover, for å snu nord ved Lygra og returnere, sannsynligvis til Bergen.

Ikke lenge til fredagskveldene krydres med høy musikk og feststemt snakk/sang før en flaggprydet blåturbåt glir forbi. Det samme hvert år, og et kjært varsel om sommer på gang......... :smiley:

 

img2875rd4.jpg

 

img2877az3.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er det sommerferie igjen, og været har jo vært fantastisk så langt!

En kveld kom MS Bruvik forbi på en av sine turer

 

img_2985.jpg

 

Vi skulle egentlig vært på tur oppover i Solund mot Florø, men båtbutikken hadde gitt meg feil oljefilter, som datt av etter litt og laget oljebad nedi der, så det ble i hjemområdet i dag.

 

I dag var vi på tur inn gjennom Lindåsslusene, eller rettere sagt gjennom strømmen der slusene var, inn forbi Lindås brygge og kanalen/sundene inn til Fjellangervågen (hvis jeg husker navnet rett). Veldig fint på vei inn og flere fine holmer å legge til. Alltid raskt varmt i vannet der.

 

05072008022.jpg

 

05072008023.jpg

 

05072008026.jpg

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk skal du ha. Ja, det er bra med strøm, men ikke mer enn at det går greit. Jeg har i alle fall aldri hatt problemer, har kjørt der med landstesbåt, snekke med 10 hk sabbdiesel og Sagaen jeg har nå. Tror alle kommer seg greit gjennom, må bare ha tungen litt rett i munnen, særlig ved kraftig medstrøm utover, at man ikke kommer for langt til styrbord etter sluseløpet, det svinger der. Tror sluseportene, som ble tatt opp fra strømmen for noen år siden og restaurert, er tenkt å få på plass igjen, men jeg er ikke oppdatert på det.

 

Det er lett å finne veien gjennom, på kartet er leden mellom staker og løkter vist med en strek, neste gang husker man det :smiley:

Redigert av Trond C (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da er vi kommet godt midtsommers og det er kjempevær.

For et par uker siden kom DS Oster forbi igjen, hun har blitt fotografert før, men er så fin at det ikke kan gjentas for ofte

 

img2989us5.jpg

 

Vi var en liten tur oppover i Solund og ned gjennom Gulen igjen, overnattet på det fine anlegget i Skjerjehamn, det er helt nydelig restaurert/bygget opp. Litt forblåst langs flytebryggen/bølgebryteren ytterst, men ellers fint. Her under er den gamle hovedbygningen, pensjonatet

 

img3028wx4.jpg

 

På Færøy i Solund er det god havn, mat å få, og fersk bakst om morgenen. Der er også de mest billedskjønne kuer......

 

img_2998.jpg

 

Utenfor stuevinduet her er det for tiden et yrende liv

 

abcd.jpg

 

Den lange tomastede seilbåten er tysk, den dro inn en smalt langt sund her, Grunnasundet, med en liten bukt i enden. Mange utenlandske seilbåter overnatter der inne, jeg tror stedet må være omtalt på et eller annet sted lett tilgjengelig for dem. Denne var vel litt i største laget, den kom ut igjen litt etter.

 

Skøyten på bildet, også her under, heter Inger. Det er lyden som er spesiell med den, bortsett fra at den er veldig fin - gammel semidiesel, nydelig lyd og flott at noen tar vare på dem og bruker dem :yesnod:

 

img_3059.jpg

 

Denne under er flott, ikke mye eksosdemping eller semidiesellyd der :lol:

 

v8.jpg

 

Nå skal jeg ned i båten og ta ut det gamle defekte kjøleskapet, håper det nye passer, jeg tok ikke direkte mål før det nye ble anskaffet, det er i alle fall omtrent så stort som det gamle :sweat:

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

:smiley: Skal komme sterkt tilbake med bilder etter hvert. Sommeren i år ble litt amputert da min kone ble gående med armen i gips noen måneder og ikke i stand til å være hverken matros eller styrmann. Sagaen er kommet på land under teltet sitt og det er snart jul, men så er det snart vår igjen :yesnod:

Dessuten ble sommeren mye brukt på bil - virkeliggjorde guttedrømmen om en Triumph TR6 - 1970 mod 150 hk bensin rekkesekser med Lucas mekanisk bensininnsprøyting, det var stiligste bilen jeg visst om da jeg var fjortis, den måtte hentes i England, finpusses litt, fås skilter på osv. Det er ikke bare båt som er herlig å holde på med, flott med vind i håret jeg ikke har når det kjøres bil :smiley: Og det føles raskt selv når det går sakte, skikkelig kjørefølelse :smiley:

 

Så tilgi meg, bilbilder på baatplassen

 

02102008069.jpg

 

02102008070.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...