Jump to content

Båter ved Feste, og annet


Trond C

Recommended Posts

De tok vel til Hitra lenge deler fra andre tilsvarende motorer, men så ble tilgangen for liten og det ble for dyrt og vanskelig å holde dem i forsvarlig stand. Det ble etter det jeg forstår i 1999 satt inn to MTU dieselmotorer på 550 hk hver, slik at farten gikk ned fra 22 til 15 knop. Tror et rederi? eller andre med litt penger sponset/betalte motorene.

 

Hvis jeg får det til er det en link her:

 

Hitra motor

 

Og til det med om man kan kalle de opprinnelige motorene stjernemotorer eller ikke - jeg har lest litt om det, syntes det hørtes så rart ut med stjernemotorer ala de som sto i fly i båt, så liksom for meg to digre pannekaker av noen motorer, med veiven vertikalt. Det er rett som skrevet tidligere i tråden at det dreier seg mer om fire firesylindrete rekkemotorer på høykant, i kryss, med veiv som forbinder dem. 16 synlindre blir det, og man hadde to av disse kladaisene. Ganske artig i det hele tatt hvor mange rare motorkonstruksjoner som har vært brukt med hell opp gjennom tiden!

Link to post
Share on other sites

De tok vel til Hitra lenge deler fra andre tilsvarende motorer, men så ble tilgangen for liten og det ble for dyrt og vanskelig å holde dem i forsvarlig stand. Det ble etter det jeg forstår i 1999 satt inn to MTU dieselmotorer på 550 hk hver, slik at farten gikk ned fra 22 til 15 knop. Tror et rederi? eller andre med litt penger sponset/betalte motorene.

 

Ok, jeg må innrømme et "nederlag" - jeg tok feil, både du og Hydrox hadde rett. Det imidlertid motorfabrikken MTU som sponset motorene og var på grunn av totalhavari på begge stjernemotorer.

Link: http://www.mil.no/sjo/hos/start/hitra/.

 

Babord motor (MTU) - hentet fra http://www.albstein.com/hitra.htm

hitra10.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Har ikke vært på hytten på Feste på lenge nå. Det har regnet og blåst på Vestlandet nærmest uavbrudt fra slutten av oktober. Var der igjen siden i går, men det var ikke mye båttrafikk! Forståelig nok.

 

Likevel litt fint, når det var lyst nok til å se noe særlig. Hadde glemt fotoapparatet, men mobilen tok et bra bilde:

 

des06.jpg

 

 

Hadde god fyr på ovnen i går kveld, årets første pinnekjøtt, julebrygg i glasset og tanker om sommeren som kommer...............

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Det var ikke så mange båter forbi Feste nå i helgen. Det er vått, vått, vått i terrenget, surkler hvor du enn går. Da fikk en usedvanlig lavfrekvent propelllyd med til å rette kameraet oppover:

 

Antonov.jpg

 

Verdens største propellfly på besøk i Bergen.

 

Slik ser det ut fra en annen vinkel, et annet sted...

 

An-22-001s.jpg

 

Flyet er et Antonov 22. Det var på besøk i Bergen, visstnok det eneste sivile eksemplar i drift, skulle videre til Baku i Aserbadjan med noen tunge oljegreier, i følge Bergens Tidende. Det er utstyrt med doble kontraroterende propeller - VP Duoprop??

 

Stilig fly, flott lyd.

Redigert av Trond C (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ble litt komplikasjoner ved avgang, ettersom det viste seg at endel av mannskapet hadde benyttet tiden i Bergen til å innta flytende midler som ikke er forenlig med flysikkerhet. I ettermiddag var det vel kapteinen og noen til som fremdeles var her, politiet ville ha dem varetektsfengslet.

 

Legg eller merke til vinduene foran under flyet. De var tiltenkt den delen av mannskapet som betjente foroverrettet bestykning. Selv i sivil trafikk var vel mange av flyene i Aeroflot laget for rask konvertering til militære oppgaver.

Laholm

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da er sesongen kommet enda en gang, våren er her og påsken skal tilbringes på Feste. Minusgrad om natten, men varmt i solen på terrassen. Båt står på land fortsatt, men jeg kommer meg utpå for å hente middag i en annen.

 

Dagens båter - først Fylkesbaatane møter Fylkesbaatane, gammel møter ny:

 

vinter_20062007_121.jpg

 

Deretter så vidt jeg vet "Nye Duen" eller noe slikt, det er vel dykkerklubben Octopus' nye båt. Jeg var medlem der noen år fra slutten av syttitallet, men det er lenge siden nå................

 

vinter_20062007_124.jpg

Link to post
Share on other sites

Heldiggrisen! :wink:

 

Har vært mye her i området.

Vi pleier å proviantere på Feste, var faktisk hyttenabo med "kåno" til handelsmannen for mange år siden.

 

Pleier å ligge i Lurøyane om vi overnatter her, da slipper man bølgene fra lasteskip o.l.

Kort vei med jollen etter ferskt bakverk da. :yesnod:

 

Her et stemningsbilde fra faste plassen:

 

i_luroeyane.jpg

 

Her er også en plass i nærheten vi pleier å gå.

 

lindaas_brygge.jpg

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Styremedlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Er det "Innvik" som møter "Kommandøren"?

 

Ja, det er Kommandøren, men er ikke Innvik den som ble bygget om til "teaterbåt" for mange år siden? Som gikk rundt omkring for riksteateret eller noe slik og nå ligger fortøyd i Oslo, også for noe kulturformål?

 

Dette er "Gudvangen". Vet ikke helt om jeg liker dekoren. Tror jeg reiste med denne båten noen ganger på syttitallet, vi dro til hytten til en kamerats foreldre på Ål, i Volkswagen 1300 og Vauxhall Viva. Det var da Hardangervidden kunne være stengt mesteparten av vinteren, tunnel fra Gudvangen ble vurdert som en vrangforestilling, Aurland - Hol var bare åpen for Oslo Energi (eller det de het den gangen) og tre/fire timer med ferge fra Gudvangen til Lærdal var en løsning.

 

Apropos ferger - jeg er overrasket over hvor store ferger de får gjennom Alverstraumen - denne og søstrene kommer av og til forbi nordover, så kommer en annens søster sørover en tid senere, sannsynligvis går de på og av skift............

 

tide.jpg

 

 

Ja, Amfea II, det er fint her ute. Vi er ofte der inne med Lindås Brygge, ditt siste bilde. Vider innover "kanalen" derfra til pollen jeg ikke husker navnet på er det nydelig og varmt å bade også før vanntemperaturen generelt blir bra. Ellers må jeg få returnere det med heldiggris, hvis det er rett oppfattet at du venter på en Saga 315. Det kom en konvoi forbi her for ikke så lenge siden, og det er min drøm å skifte fra Saga 7000 til Saga 315 :smiley: , men i virkelighetens verden blir det nok fortsatt hytte og gammel/relativt liten båt!

Link to post
Share on other sites

. Ellers må jeg få returnere det med heldiggris, hvis det er rett oppfattet at du venter på en Saga 315.

 

Var selvfølgelig ment som spøk. :lol: men det skjønte du jo.

 

Neste Konvoi (tror det blir 18.-20. mai) er vi med i ja.

En gammel drøm er gått oppfyllelse, har alltid likt Saga.

 

Du må ha kamera klar da, det er sikkert noen "selvdiggere" inne på Sagaforumet som vil se bilder. :cool:

 

Ha en fin påske.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Styremedlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

God påske ja! Været har vært flott i dag også.

 

Jeg liker tradisjonelle båter, så det er ofte dem som kommer på minnebrikken...........her "Tunfisk", en nydelig sak:

 

 

btenlz8.jpg

 

 

Men de er jo fine de nye også, da.....................

 

psken07008ro5.jpg

 

NÅ er trollgarnet satt. Fikk det ikke ut i går, batteriet til påhengeren hadde tatt kvelden etter ni år og en kuldeperiode, men i dag, med et nyere batteri, startet greiene.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Det er et par minusgrader her nå i halvåttetiden en lørdags morgen i slutten av april. Plantene fikk seg en frostnatt, men påskeliljene reiser i alle fall hodet når solen når dem. Mye fuglekvitter, lett ishinne på sjøen her og der, kaffen på bordet, og snart kommer vel første båten forbi. Fint! :yesnod:

 

paaskevaar_2007_004.jpg

 

paaskevaar_2007_005.jpg

 

paaskevaar_2007_006.jpg

Link to post
Share on other sites

I dag er derimot været helt annerledes. Mye sønnavind og vatten.

Har derfor lyst å snakke om den fineste båten vi har hatt (det skal for så vidt ikke så mye til, da :smiley: )

 

p28.jpg

 

Hallberg P28. En slik en, men den ovenfor er jo ikke vår.

 

Bengt Hallberg, før Rassy kom inn i bildet, tegnet og bygget den. Ble laget i tre frem til ca. 1970. Deretter skrog og dekk i glassfiber, mahogny overbygg, teakdekk og aluminiumsrigg. Langkjølt, innplastet jernkjøl. Vår var fra 1973, med VP md1b, tror jeg den het. Ensylindret 10 hk diesel. Det var mye arbeid med å holde treverket, men etter nedsliping, oljing, mahognybeis og mange toppstrøk med Clipper 2 var den som et møbel. Innvendig var snekkerarbeidet som vanlig hos Hallberg-folkene førsteklasses og trengte bare lett pussing og matt interiørlakk.

 

Den ble litt liten med tre unger etterhvert, lite volum i forhold til mer moderne like lange båter. Den var i overkant av 29 fot - 28 tallet hang igjen fra treskrogtiden, da plasten kom ble hekken endret og forlenget.

 

Vi hadde flere fine sommerferier mellom Bergen og Haugesund før det ble hytte og mindre båt uten seil istedenfor.

Link to post
Share on other sites

Helg igjen og fint vær. Ikke spesielt mange båter kommer forbi, hadde trodd flere ville være ute, men kanskje det er litt tidlig og at folk holder tar korte turer i nærmorådet sitt.

 

"Dagens båt" har fine linjer, og hadde en fin dyp låt:

 

baater_feste_101.jpg

 

Prøver å se etter Baatplassenvimpler!

 

Så kom det en forbi som måtte foreviges - vel mer et prosjekt nå, men den kan bli veldig fin. Likte baugvinkelen godt!

 

baater_feste_105.jpg

Redigert av Trond C (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

:flag::flag::flag::flag:

 

Sagakonvoyen gikk nettop sørover forbi Feste.

Seks flotte båter, det er nok noen oppstemte forhåpentligvis lykkelige nybåteiere som nærmer seg sine hjemmehavner i dag.

 

GRATULERER !!

 

Jeg tok bilder, men har fått ny PC som ikke uten videre laster opp bildene fra kameraet - har det nye Microsoft Vista, som jeg ikke er fortrolig med ennå. Men det kommer............. :smiley:

 

Skulle steikande gjerne hatt en slik Saga selv, har jo samme merket, men det er litt forskjell på 7000 og 315 :cryin::crazy:

Link to post
Share on other sites

På fredag dukket det opp to flotte skip ved badebyen Drøbak.

 

hurtigruta.jpg

Den første som kom var et av hurtigruteskipene. Ikke sikker på om det var Nord-Norge eller Nordstjernen?

 

color_fantasy.jpg

Den neste som dukket opp bak Oscarsborg festing var Color Fantasy. Et imponerende syn.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nordstjernen er det spesielt ikke. Den er bygget i 1956 og ser någet annerledes ut. Sjekk: www.hurtigruten.com

 

 

Da er det trolig Nord-Norge. Hørte de snakket med Horten kontroll på K-19 men oppfattet ikke navnet tydelig nok.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

:flag::flag::flag::flag:

 

Sagakonvoyen gikk nettop sørover forbi Feste.

 

 

Amfea II ble observert fortøyd ved Bryggen i halvåttetiden i kveld. Var i bil, ellers hadde jeg nok hilst på Rederen som sto på dekk og nøt sin kaffe og nye båt i fulle drag....

 

GRATULERER !!

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da det hadde regnet noen måneder i strekk i vinter bestilte vi sydentur, som ble gjennomført nå nettop når det var like varmt i Bergen......................

 

Man kan lure på hvilket problem denne båteieren hadde da han døpte båten? :smiley:

 

03062007140.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei Trond C.

 

Det blir Sagatreff på Lindås Brygge i St.Hanshelgen.

 

Er en kar med hytte på Feste som har tatt jobben med det.

 

Sjekk linken her: Sagatreff St.Hans

 

Ellers venter jeg spent på bilder fra Sagakonvoien i Mai.

Det var en fantastisk tur.

Har laget en liten reiseskildring her:Sagakonvoi

 

Koser meg med de flotte bildene dine, keep it coming.... :flag:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Styremedlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...