Jump to content

Båter ved Feste, og annet


Trond C

Recommended Posts

Takk, jeg liker gamle biler, men har oppdaget det samme som de fleste, tiden strekker ikke alltid godt nok til alt man liker her i verden :smiley: men man gjør sitt beste

 

 

Satt og koste meg med sommerbildene, her er noen

 

img_3069.jpg

 

Han her skal kanskje nord til steinbruddet på Eikefet med dumpere fra service?

 

img_3076.jpg

 

og disse er på misjonsferd, vel.....

 

img_3037.jpg

 

Her vi i Gulen, Skjerjehamn. Sagaen blir avogtil, eller oftest, liten ved siden av de fleste andre i havn, men jeg bruker ikke flagget til hånkletørker :smiley: Det kan nok skje de beste, ungene er ikke så oppmerksom på slikt.

 

img_3034.jpg

 

Her er butikken i Skjerjehamn, svært flott restaurert sted, og under vinker vi til fotografen samme sted........ :smiley:

 

img_3025.jpg

 

img_3007.jpg

 

Her over, Færøy i Solund, hvis kaien er for smal får man skjære av huset :smiley:

 

Og under, sommernatt over Radsundet

 

img_2960.jpg

 

Til jul har jeg kjøpt meg ny telezoom til Canon'en, det blir enda mer utrygt å ferdes anonymt forbi Feste............

Link to post
Share on other sites

Jeg har hittil brukt et ca 17-85 mm canonobjektiv. Det har vært utmerket til allroundbruk. Nå har jeg skaffet et som heter 70-200 L IS, som i praksis får lengre brennvidde i og med at kameraet ikke har fullformat bildebrikke. Det var dyrere enn jeg hadde tenkt, men som vanlig lager man en unnskyldning hjernen kan gå med på, f.eks. at dette skal jeg jo ha i 20 år fremover, så det blir ikke så dyrt pr. år :blush:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Åhh næmmen f@en var det du som sto modell for den der vederstyggeligheten??? :eek::lol:

 

:lol: Jeg rekker nok ikke Olav V til anklene en gang, men noen likheter er det jo - ikke direkte bygd for fart, litt traust :smiley:

 

Nå begynner vårsesongen, føler jeg. I alle fall er jeg på hytten for første gang på et par måneder. Ikke mye båttrafikk ute enda, sludd i luften og et par varmegrader.

 

IMG_3297.jpg

 

Vestbris, en flott båt. Stutttjukken var et navn som randt meg i hu da jeg så den - ikke ment nedlatende, for jeg synes båten er flott,

 

IMG_3301.jpg

 

Bokbåten Epos, flytende bibliotek. Denne har æren for mye formidling av kultur og leseglede i kystbygdene på Vestlandet. Om bokbåten Epos

 

IMG_3299.jpg

 

Og traktoren min..............den er 50 år i år og har gjort en god jobb her de 12 årene jeg har hatt den. Men nå har den stått i ro to år og trenger sårt en rehabilitering, men da må eieren skaffe seg et sveiseapparat og prioritere den litt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg gjetter Hitra der er omtrent i Fonnesstraumen, rett øst for Kilstraumen, nord i Austrheim. Men sikkert vet nok bare fotografen det.

 

Traktoren er en Fordson Dexta, ja. Mye lik gråtassen, som er en Massey Ferguson. Tresylindert diesel på rundt 33 hk fra Perkins, så vidt jeg husker. Den bare går og går :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Båtsesongen i gang igjen :smiley: og fotoapparatet klart. Litt nyttetrafikk :

 

Kystverket på jobb her en helg

 

img_3325.jpg

 

"Roslagen" har gått forbi her i mange år, her nordover i dag.

 

img_3563.jpg

 

Og sørover igjen litt senere på dagen, betydelig tyngre lastet

 

roslagen.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Første skikkelige båtutfartshelgen startet nå. Mange båter gikk nordover i dag. En flott ettermiddag og kveld, og forhåpentligvis får alle en flott pinseferie.

 

Først "Bilfergen", en virkelig flott og spesiell båt. Tror jeg har lest om den et sted, tydeligvis en skikkelig gammel bilferge som på en flott måte er omformet til ny bruk. Med semidiesel, du hører den før du ser den :smiley: kjempeflott lyd

 

IMG_3717.jpg

 

IMG_3720.jpg

 

Så en av vestkystens slitere, "Vestfrakt", som hadde sitt eget TV-program for litt siden. Mye tyder på at ruten dens legges ned, hvis ikke fylket og kommunene den betjener forstår at ikke alt kan erstattes av lastebiler.

 

IMG_3724.jpg

 

Så en flott Birchwood TS44 - ikke så veldig uvanlig med en hvit cabincruiser med flybridge, men jeg har alltid likt de britiske båtene - ja, jeg er vel litt opphengt i klassisk britisk teknikk og design.

 

birchwood.jpg

Link to post
Share on other sites

Først "Bilfergen", en virkelig flott og spesiell båt. Tror jeg har lest om den et sted, tydeligvis en skikkelig gammel bilferge som på en flott måte er omformet til ny bruk. Med semidiesel, du hører den før du ser den :smiley: kjempeflott lyd

 

info om bilfærgen

 

96 hk Bolinder. Fartøyet har nylig hatt en omfattende gjennopbygging og restaurering i Hardanger, men har fungert som ferge omtrent siden den var ny!

Link to post
Share on other sites

Så en av vestkystens slitere, "Vestfrakt", som hadde sitt eget TV-program for litt siden. Mye tyder på at ruten dens legges ned, hvis ikke fylket og kommunene den betjener forstår at ikke alt kan erstattes av lastebiler.

 

Egentlig er det helt forjævlig at en gjeng landkrabbe-byråkrater i lag med hjerneløse politikere skal få anledning til å kutte livsnerven til det som er den siste ekte kystruten her vest. Både ruten i seg selv, fartøyet og mannskapet er klart verneverdig!!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Først "Bilfergen", en virkelig flott og spesiell båt. Tror jeg har lest om den et sted, tydeligvis en skikkelig gammel bilferge som på en flott måte er omformet til ny bruk. Med semidiesel, du hører den før du ser den :smiley: kjempeflott lyd

 

 

 

IMG_3720.jpg

 

Så ett lite glimt av denne fergen i ett tv-program fra 1982 (?) i kveld...gammel reprise av "Der ingen skulle tru..."

Link to post
Share on other sites

Fra Sunnmørsposten:

 

"M/F Bilfergen" – ei av dei første bilferjene i landet – er sett i stand slik ho såg ut i 1934-54. Ferja skal drivast av pensjonistar, med heimehamn i Ålesund.

 

Sindre Halkjelsvik

 

 

Restaureringa av "M/F Bilfergen" er støtta av Riksantikvaren og utført av fartøyvernsenteret i Hardanger.

 

I Norheimsund vert ferja førstkomande søndag overlevert til Fjord1 MRF i sin nye glans.

Ferja, som vel 56 fot lang, har passasjersertifikat for 40 personar og skal drivast av interesserte pensjonistar i reiarlaget med heimehamn i Ålesund.

 

Gjekk fleire plassar.

M/F Bilfergen vart bygd av Johan T. Nerhus i 1920-21 i Ølve som fiskekutter. Før kutteren hadde vore på fiske vart ho overteken av Aalesund Færgeselskap A/S som bygde den om til biltransport.

 

Dette var det første spesialbygde fartøyet for frakt av bilar i Norge - difor namnet "Bilfærgen". Bilane blei køyrt om bord på tvers av fordekket og gjekk i rute mellom Vestnes og Åndalsnes. I 1923 blei ferja overteken av Møre Fylkes Ruteselskap (seinare Møre og Romsdal Fylkesbåtar) og trafikkerte etter kvart ei rekkje ruter i fylket.

 

I 1934 blei fartøyet ombygd og fekk då tradisjonell ferjeform med i landkøyring/om bord køyring langskips. Under okkupasjonen blei

fartøyet konfiskert av tyskarane. I 1960 blei "Bilfergen" selt til Sund kommune og overteken av Øygarden & Sotra Rutelag i 1961. I 1972 blei fartøyet kondemnert av skipskontrollen og seinare selt til ein privatperson, før den havarerte syd for Mastrevik. Ferja blei slept til Mastrevik for reparasjon.

 

Same motor.

M/S "Bilfergen" fekk i 1921 installert ein 96 Hk Bolinder semidiesel. Den blei modernisert med Melandsvåg-topper og elektrisk glødning i 1960. Maskinen står framleis i fartøyet.

 

Søndeled Veteranskibsklub ved Risør kjøpte M/S "Bilfergen" i 1975 og fartøyet blei restaurert tilbake til 1934/42-form. I 1999 blei så fartøyet selt tilbake til Møre og Romsdals Fylkesbåtar, som eigde fartøyet i perioda 1923-1960.

 

Dyrt prosjekt.

M/S Bilfergen kom til Hardanger Fartøyvernsenter sommaren 2006 for å verte sett i stand som verneverdig fartøy. Store råteskader har gjort arbeidet meir tidkrevjande - og dyrare - enn det ein først trudde.

- Det er snakk om fleire millionar over fleire år. Støtta frå Riksantikvaren har vore avgjerande for prosjektet, seier kommunikasjonsdirektør Ingrid Færøyvik i Fjord 1 til smp.no.

 

Primus motor.

Det er pensjonert ferjeskipper Amund Halsebakke som skal halde prosjekt "M/F Bilfergen" gåande i Ålesund.

- Vi har fått plass til ferja ved Skansegata ved Dyrkorn, seier Halsebakke.

Kafédrift og turar med lag, foreiningar og bedrifter står på programmet.

- Vi er 10-12 som er interessert i dette, men kunne gjerne vore fleire, seier Halsebakke.

Litt småarbeid står att før "M/F Bilfergen" er hundre prosent ferdig, men Halsebakke reknar med at ferja kjem til Ålesund i månedsskiftet mai/juni.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Takk for fin informasjon om "Bilfergen" :smiley:

 

Sommeren har jo kommet for fullt, det var mange båter forbi i helgen og det var liv&røre på Feste kai, med dans, orkester og trekkspillåt ut over lørdagskvelden.

 

IMG_3743.jpg

 

Atløy, en av de fine fra Ytre Sunnfjord.

 

IMG_3755.jpg

 

En nydelig Chris Craft - tror jeg, klarte ikke lese det helt presist, men noen sier sikkert fra hvis det er en annen båt.

 

Og så - dar kjem dampen, vi ser den så vidt sør i sundet...

 

IMG_3757.jpg

 

Jo, det var den...

 

IMG_3758.jpg

 

 

IMG_3762.jpg

 

 

...... knapt noen båt har fått finere sang :smiley:
Link to post
Share on other sites

Takk Nils, skal melde meg på høstutstillingen, men er redd bildene er for lette å forstå :smiley:

 

Og jeg skal holde utkikk etter Nauticat 33 Janb :smiley: fikk en i slutten av mai, men tror ikke det er din, du har vel blå stripe øverst på skroget. Men fine båter er det.

 

IMG_3725.jpg

Link to post
Share on other sites

Og jeg skal holde utkikk etter Nauticat 33 Janb :smiley: fikk en i slutten av mai, men tror ikke det er din, du har vel blå stripe øverst på skroget.

 

Stemmer det.

 

Den du har bilde av er "Dina" med heimehamn Strusshamn. Eigaren er her på BP under nicet "Nauticatten".

Veldig fin båt, - ein av ganske få som har treoverbygning og poop-dekk. Bygd 1978, trur eg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...