Jump to content

Båtmarkedet - vokser treet inn i himmelen?


Bitteliten

Recommended Posts

Ja der har du iallefall en av de som driver opp denne hypen om gamle båtmotorer. Blir dette sagt mange nok ganger av tilstrekkelig mange motorforhandlere til tilstrekkelig mange uvitende blir det en sannhet. Utalelsen om at en saltvannskjølt motor varer i 10 år og en ferskvannskjølt i 20 er selvsagt reinhekla vrøvl.

Link to post
Share on other sites

Nå er vel jeg en av de som ikke orker flere gamle båter, opg derfor ønsker meg noe som er nytt... I en gammel båt er det mye annet som er gammelt og kan ryke på grunn av aldring, slitasje eller dpårlig/manglende vedlikehold.. Jeg har selv hatt en båt fra slutten av 70 tallet og det var alltid et eller annet som burde vært gjort noe med, eller utbedret.. ikke motor bestandig ... men det er mye annet, så toalett, dusj, el-anelgg, vinduer, kallesje.... og på seilbåt kommer jo tauverk, trinser/blikker eller hva det nå heter, seil osv... Meg gammel båt så er man inneforstådt med at alltid så kan noe hende, og når noe har hendt og reparert så fortsetter man..... mens man samtidig lurer på hva blir det neste....

 

Jeg har kikket mye på seilbåter det siste året..... og har funnet frem til til at det som natt og dag mellom de nye moderne konstruerte seilbåtene og de gamle fra 70-80 tallet... Svært mange av de gamle båtene er et trangt mørkt hull som en kryper ned i.... uten adskilte lugarer... i den grtad det er lugarer da.. og ikke bare køyer.. Båtene er generelt smalere en dagen nye cruisere...

 

Dagens båter seilser sikkert ikke raskere enn hva de gamle gjør, men de har helt klart andre løsninger som høyere bokomfort, noe som mange av oss verdsetter... Om en seiler på helgetur eller ferietur så har bokomforten svært mye å si etter min mening, siden jeg nok neppe kommer til å være under seil 24 timer i døgnet 7 dager i uken... Jeg regner med at for del så vil vi nok ikke være under seil i max 30-35% av tiden, sannsynligvis mindre... de resterende % vil bokomfort telle mest.... ved valg av seilbåt...

 

Personlig så her jeg også kommet i en alder at hvor fort jeg kommer frem er totalt underordnet det om hvor komfortablet jeg kan ha det men jeg venter på å komme frem og etter at jeg er kommet frem... Så jeg er ikke så opptatt av om en gammel båt seiler raskere enn hva en ny båt gjør... Jeg tror vel også at det ikke alltid er båten sin feil at den ikke seiler raskere, men skipperen har nok et ord med i laget....

 

Nå skal det være ny båt og jeg skal kose meg med en øl og vaskebøtten i havnen... polere litt, stryke litt på båten.... og ikke stå med ræva i lufte og hodet under dørken og lurer på hva som lekker eller hvorfor det lukter slik... Skal til og med sette av mere til å polere litt på min kjære også... det setter nok hun også pris på.. tror jeg da.. :rolleyes:

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

RED; en Albin Ballad kostet vel omlag 40-50 000 kr i 1972. I 2002, ble samme båtene omsatt for omlag 220000kr. Var dette egentlig riktig ? Stort sett uforandrete båter, med originalmotor, slitte seil, sliten rigg osv osv. Kanskje er 120-125000kr mer riktig pris, totalt sett ?

Suzuki

Den siste Balladen ble produsert i 1986 og kostet da 400.000. Gjennomsnittspris på brukte Ballader siste to år er 226.000 (båter produsert 1976/78). Det er basert på selgers prisantydning. Kilde er Seilmagasinet.

 

Det er vel tre store utgifter på en seilbåt nemlig; rigg, seil og motor. På en 30 år gammel båt som f.eks en Ballad så er vel alt modent for utskiftning og da snakker vi 200.000? Regner ikke da med at man gjør det selv!

 

Når vi får stadig mere ny båt for pengene så er det jo helt merkelig hvordan gamle båter har holdt seg i pris! Det vi nå ser er en prosess hvor gamle båter må finne riktig pris, les; justert ned til riktig nivå. I denne prosessen er det naturlig å se at mange båter forblir usolgte fordi selger har en urealistisk prisantydning. Dette vil nok oppleves som noe smertefullt for en del, men en "nødvendig" prosess som er "overdue"!

Det er båtplasser å få tak i selv i Oslo-området, dyrt javel, men i hele år har det vært avertert ledige plasser. Prisnivå for en 3,5 meter som passer for f.eks en Ballad har ligget fra 6' til 10', selv betaler jeg 7'.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Gjennomsnittspris på brukte Ballader siste to år er 226.000 (båter produsert 1976/78). Det er basert på selgers prisantydning. Kilde er Seilmagasinet.

 

Dette er en av Båt-Norges største bløffer noensinne. Å operere med listepriser, basert på selgers prisantydning, er så håpløst at jeg ikke finner ord.

 

For hver eneste gang båten utannonseres til " feil " pris, øker i tillegg det " statistiske grunnlaget " som ligger til grunn for beregningen ( les; antall båter det er " innrapportert" priser på.

Er en båt utannonsert 4ggr til " feil" pris, gjør dette helt klart utslag på " statistikken".

 

Resultat; den såkalte " listeprisen" blir mer og mer feil i forhold til realiteten.

 

At et såkalt " analyseselskap" som ECON ( som gjør beregnignene for Seilmagasinet ) kan finne på å presentere noe så usigelig tåpelig makkverk, er meg et under. :rolleyes:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Er ikke uenig med deg her Suzuki, men hva er alternativet om en ønsker å finne ut hvilke priser som det forlanges/selges på båter i kongriket.... slik som jeg kan se dette så er denne listen det beste vi har pr. i dag, siden det ikke er noe rapporteringkrav om hva en betaler for en forbruksvare i Norge... Jeg vet at RSSR stiller krav om kontrakt ved registreinger..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Begrepet listepris er det vel bare du som bruker Suzuki? Jeg har presisert at det er basert på selgers prisantydning! Feilmarginer - helt sikkert, men jeg kjenner ikke til noen bedre oversikt enn denne, gjør du?

 

I tilfellet Balladen så nevner du 220.000 mens jeg refererte til Seilmagasinet på 226.000 - ikke så helt gærnt her med andre ord? Hvordan kom du forresten frem til din vurdering på 220.000?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Min 23 år gamle saltvannskjølte Yanmar lever fremdeles i "beste velgående". Men man blir jo bekymret når man leser alle disse hypene.

 

Men hvordan "dør" en gammel motor? Jeg håper jo at det er en gradvis død, slik at man kan få gjort noe med det før blokka plutselig er full av sjøvann.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen vanskeligheter med å forstå signaturen sydvestens argumenter for ny båt.

Men. Sammeligner jeg innredningstegning for min gamle båt med tilsvarende båt av kjent tysk merke, så er de til forveksling like. Min er 227 cm. bred, den andre 229. Min båt veier 4500 kg. Den tyske 4400. Og de koster nye ( indekskorrigert) på krona like mye.

 

Og forskjellene? jeg har 1800 kg. blykjøl, den tyske 1100 kg. jern. Og den tyske båten er nesten en fot høyere på sjøen. Det gir romfølelse sammen med at min båt er innredet i mørk teak. Samt det faktum at jeg har brede dekk å gå på mens den tyske båten har bredt overbygg.

 

Og så trykker jeg bare på en knapp for å få fyr på komfyren. mens i den tyske båten må du finne frem fyrstikker. :wink:

Link to post
Share on other sites

På det bredeste er de nok ikke stor forskjell, men de nye holder bredden lengre. Akterskipet blir bredere. Dette oppveier mye av kjølvekten%. Men selvfølgelig de får forskjellige egenskaper.

 

Jeg seilte en Elvstrøm Racing 24 ca 15 år siden. Den var ca. 3,5 m bred.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Gamle motorer dårlige? Mine vp dieseler som er 26 år gamle er jo i storform! Det er vel heller vedlikeholdet som avgjør hvor lenge en motor skal holde.

Har inntrykk av at folk som er interessert i båten sin bruker tid på den enten den er ny eller gammel, og at dette er avgjørende for i hvilken stand den er i etter noen år.

Link to post
Share on other sites

Det er klart at det alltid finnes unntak .... men noe av problemet når man kjøper brukt båt med gammel motor eller gammelt noe annet, er jo at man ikke vet hvordan tidligere eiere har behandlet og vedlikeholdt duppedingsen..

 

Dermed så løper man jo en kalkulert risiko her, og sannsynligheten for at et eller annet vil hende øker nok med alderen, bruken og mangelfullt eller feil vedlikehold...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tror prisen på eldre båter er på vei ned, solgte derfor min båt i sommer. Pågrunn av små barn blir det lite seiling på oss de neste 3 årene, kjøper heller båt igjen om 3-4 år. Vurderte å ha den liggende, men tror prisen på brukte svensker til rundt 200-300k kommer til å falle.

 

Min vurdering er veldig lik sydvesten sin, jeg gidder ikke å gå og vente på hva som blir det neste som ryker. Derfor regner jeg med å kjøpe ny eller nesten ny Bavaria eller lignende neste gang.

Link to post
Share on other sites

Det ryker jo ting på nye eller nesten nye båter også....... :wink:

Jepp, sikkert en hale masse, men da ringer man bare forhandlereren og sier på godt norsk "please arrange to fix" og det koster ikke en krone i garantiperioden..

 

Men som jeg skrev tidligere at sannsynligheten for at mekaniske duppedingser feiler øker stort sett med bruken/vedlikehold og alderen.. Det samme gjelder også for de fleste mennesker....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jada, har jo "gammel" båt selv da, så det blir jo på en måte litt selvforsvar også dette her :lol: . Men at bruktbåtmarkedet i Norge skal falle sammen p.g.a mangel på båtplasser vesentlig i Oslofjords området er jo kanskje litt drøyt. Det vil jo si at bruktbåt prisene vil stige betraktelig når nye anlegg er kommet på plass, eller?

Link to post
Share on other sites

Det er jo litt interessant dette med brukte båter.

Jeg har en 83 modell (rush 97) selv som jeg etter planen hadde tenkte å bytte i en større om 2-3 år.

I løpet av denne tiden har jeg tenkt å bruke penger på å shine opp eksteriøret, bl.a. ved å reparere skjønnhetsfeil i gailcoaten, bytte ut diverse deler i riggen som viser tegn til slitasje, evt montere ankervinch, oppdatere det elektriske anlegget, etc. slik at den ser best mulig ut ved et evt. salg.

 

Vil dette etter deres mening være totalt bortkastede penger, eller vil et slikt prosjekt være fornuftig bruk av penger?

 

 

Ved et eventuelt kollaps i bruktmarkedet, så vil jo prisene på de større og nyere brukte båtene også bli med nedover, så mellomlegget for å få en større båt trenger jo ikke å bli større.

Og går bruktmarkedet ned, så blir det jo mindre attraktivt å kjøpe nytt, så dermed kommer det et prispress også på nye båter. Eller.....?

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Vurderte å ha den liggende, men tror prisen på brukte svensker til rundt 200-300k kommer til å falle.

Jeg er av dem som ikke ser logikken i at en liten gruppe båter skulle endre seg vesentlig i pris i forhold til resten av markedet. Det må være om balanseforholdet mellom utbudet skulle endre seg vesentlig, men hvorfor skulle det det? Jeg ser at det selvsagt er solgt mye nybåt og at det derfor blir mye neste nytt på bruktmarkedet, men da må jo disse falle i pris. De er jo vesentlig dyrere enn 200.000-300.000?

 

Er åpen for en god forklaring!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Vil man ha båt tar man på seg økonomisk risiko, akkurat som ved bolig og hyttekjøp. Det koster også penger å ha båten.

 

Angående oppdatering av gamle båter og bortkastede penger. En gjengåer er at mange "aldri ville satt sine ben i en båt med 20 år gammel saltvannskjølt motor, 20 år gammel rigg, og alt annet 20 år gammelt". Vel...hvis alt dette er byttet ut, så er jo disse problemområdene borte?

 

Du vil neppe få alt du legger i tilbake, men båten vil definitivt bli mer attraktiv å selge. Det burde være prisforskjell mellom en topp utstyrt båt og en som ingenting er gjort på? Det finnes mange som sitter og venter på en eksakt båttype, som har (nesten) alt utstyret og er i god stand.

 

Men jeg ville vel helst oppdatert båten for egen del/bruk, og ikke tenke så mye på om det lønner seg eller ikke.

Link to post
Share on other sites

:smiley: Tja, det eneste som er igjen i min båt av tekniske ting siden den var ny(1974) er vel toalettet, og det skal skiftes til neste år.

Det er klart at det er dyrt både å eie og bruke båt, samt at man blir engstelig for om en får tilbake pengene den dagen den eventuelt skal selges. Mange kjøper jo biler i prisklassen 200-400 000 og både tåler og vet at det er et prisfall på denne når den skal selges etter en tid. Men det er vel med båter som det er med hus, det blir regnet for å være en investering.

Men jeg kan ikke skjønne at de reelle prisene på bruktbåt, d.v.s. det de blir solgt for, vil forandre seg noe særlig. Men det er klart at hvis man har kjøpt "drømmebåten" for litt mer enn den egentlig var verdt så må man jo i neste omgang møte på en like stor entusiast for å få en tilsvarende pris.

Og det er vel her det ligger, de fleste av oss båteiere er entusiaster og kjøper båt med hjertet og i ettertid kommer tvilen snikende. :sailing::smiley:

Link to post
Share on other sites

Interresant tråd dette, tror nok prisene flater ut.

 

etter en rask titt på brukte båter i utlandet kan det se ut til at prisene ikke ligger noe etter der http://search.boatshop24.co.uk/boatdetailp...030%20-02/04# skal båtprisene gå ned, tror jeg de går veldig treigt ned. Og det begynner kanskje med en produsent som kan lage nye båter billigere, som noen har vært inne på.

 

ser ellers at antall brukte båter på finn.no er over 10000 stk det var det ikke i fjor. Jeg kjøpte brukt båt i fjor, og mener at antallet lå tett oppunder 9000 da.

Link to post
Share on other sites

Eg skjønner ikkje at prisfall er noko å bekymre seg for. Den dagen eg blir innhenta av trefotsyndromet eller femknopsykje og blir nøydd til å bytte i ein dyrare båt, vil ingenting vere betre enn låge prisar.

 

Men eg trur eg får oppleve både prisfall og prisstigning innen den dagen. Både på båt og hus. Eg skal i alle fall rekna inn eit prisfall når eg fyller ut sjølvmeldinga til vinteren.

 

Då er det verre for dei som skal kjøpe båt, og utolmodig ventar på at prisane skal falle!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...