Jump to content

Båtmarkedet - vokser treet inn i himmelen?


Bitteliten

Recommended Posts

Helt klart Bitteliten, folk flest som har et fornuftig forhold til økonomi gjør som regel fornuftige valg og vet å sikre seg mot evt rente svigninger enten på den ene eller andre måten. Der den andre er å ikke låne mer enn at du klarer en dobling i rentenivå uten å brekke ryggen :wink:

Jeg synes nå en kombinasjon av begge kan være et klokt valg. En rente på 7-8% bør alle med langsiktige lån regne med. Effekten er kanskje ikke så dramatisk nå som regjeringen har fått avkreftet at de vil fjerne rentefradraget på skatten. Men det er sjelden man tjener på fastrente, men det gir i hvertfall en forutsigbarhet

 

Enig i mye av det du skriver "hos". Problemet med markedet i dag er vell nettopp at disse 20-30 år gamle båtene er så inni hampen dyre på bruktmarkedet. Det forlanges mye mer for disse i dag en de kostet nye (ser da vekk fra inflasjon). Dette vil flate ut og prisene vil normalisere seg tror jeg.

Jeg tror prisene på bruktbåter vil synke fremover. Har sett noen konkrete eksempler på det siste året. Bavaria effekten er merkbar på eldre seilbåter
Link to post
Share on other sites

Om prisene på kurante båter skal ned må ett av to skje:

1. båtene må lages billigere

2. produsentene må dra ned på lønnsomheten sin

[...]

Jeg tror det fins et tredje alternativ også: Nybåtsalget er såpass høyt at bruktmarkedet i større grad vil mettes. Det er begrenset hvor mange større båter som kan selges i vårt lille land. Spesielt når det i sentrale strøk begynner å bli nokså vanskelig å skaffe tilveie en båtplass.

 

Dessuten har jeg inntrykk av at en god del av de kurante båtene som ligger på Finn og er høyt priset, ikke blir solgt. Men det er kun synsing fra min side. Jeg tror det er mange som "prøver seg" med å få båten solgt til en kunstig høy pris men som ikke lykkes.

Link to post
Share on other sites

Mangel på båtplasser bør kunne ungås her til lands, det er plenty med egnede steder å bygge brygger. Det prates også om båtplasser i tilknytning til utbygging av broer og lignende infra struktur. Jeg har god tro på at dette vil løses innen noen år. Unntaket er vel rundt Oslogryta, her er det allerede veldig tett med båtplasser.

Båt prisene, kan selvfølgelig falle om det blir for mange båter i forhold til kjøpere. Men dagens oljepris fører også med seg prisøkning på polyester, som båtene bygges av. Dette igjen øker kostnadene med å bygge en båt, enten det skjer her til lands eller i utlandet. Om nye båter stiger i pris vil det være med på å sikre verdien på eksisterende båter. Skulle rentene i Norge stige til 8-10 prosent over litt tid, vil mange måtte selge både båt og hus er jeg redd for. Men om det ikke varer for lenge kan nok folk flest komme over den kneika og. :wink:

Vi får håpe det ikke skjer for drastiske endringe.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er mange som "prøver seg" med å få båten solgt til en kunstig høy pris men som ikke lykkes.

Helt enig. Båter jeg siklet over på finn.no for et år siden, ligger der fortsatt, usolgt, og bare venter på at Worse skal få telefon fra Hamar. Det er nok en tendens til kunstig oppskrude priser, samtidig som det i en vis grad, som på boligmarkedet, nesten er gått mote i å betale mye for lite. En million og en halv for en tredve-foter?? Jeeeeesus!!! Hva er pointet? Bortkasta penger, spør du meg.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Unntaket er vel rundt Oslogryta, her er det allerede veldig tett med båtplasser.

Tull, det er bare et spørsmål om hva politikerne vil godta av store småbåthavner. Likevel er det nok en justering av prisnivået nødvendig slik at flere båter som ikke brukes blir satt på land eller flyttet til andre havner. Her og der ligger det en og annen båt som bare holder av plassen til noen som ikke vil miste plassen andre står på venteliste i mange år for å få.

 

Nye båtplasser må gjerne koste en del. Ikke for å glede spekulanter, men fordi nye, store havner antagelig må investere mer i miljøtiltak. Naboer må skjermes for oljesøl, kloakkutslipp og støy. Båteiere som ikke klarer seg uten baugthrustere og seilere som ikke kan surre fall og lensetakler må finne seg i å ligge i avsides havner.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Som skipper skuteløs har nå fulgt aktivt med på bruktmarkedet siden begynnelsen av juli, det er snakk om tekstildrevne farkoster da.. Det virker på meg som om markedet har buttet litt... Båter som tidligere i vår og i fjor gikk unna som varmt hvetebrød ligger nå... Enkelte bpter jeg var i kontakt med selger på for over en måned siden ligger fortsatt.. fikk også en mail fra en krabat om jeg fortsatt var interissert..

 

På meg virker det som om det er tregere å selge båt enn på lenge, så jeg tror nok det er kjøpers marked... og at prisene må ned... Jeg måtte jo ned en del kroner da jeg solgte i begynnelsen av juli...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg solgte en 2002/2003 mod Yamarin 5910 i sommer. Den hadde forøvrig en del kostbart utstyr.

I utgangspunktet forlangte jeg 219.000,- Nypris 300.000 +. Hadde 3 stk som tittet på den, som

i utgangspunktet synes den var fin, men kjøpte heller ny lik i steden. Prisen ny i sommer uten utstyr

270.000. De betalte ca. 255000,-. Utstyret betydde ikke noe spes. Nice to have, but.

 

Solgte den i juli til 185.000,-. Min teori er att båtmarkedet blir mer likt bilmarkedet, dvs att båtene

får ett verditap de første årene som er større enn før. I enkelte år har det vært mulig å kjøpe båt

på våren, selge til høsten og ha ett rimelig båthold. Slippe vinteropplag, båtpuss osv. Når det nå har blitt mange nye båter i løpet av få år, øker tilbudet, men ikke sikkert att etterspørslen øker

i samme grad.

 

Men att Norge plutselig skal bli fattig, det tror jeg ikke. Boligpriser øker i pressområdene, men ligger

forsatt unna våre naboland Sverige/Danmark. Dette betyr for enkelte att når en generasjon faller

i fra, frigis mye kapital til neste generasjon. De har som oftest bolig fra før, og bruker midlene på

annen måte.

 

Hytta vi solgte økte i verdi med 6 x innkjøpsum. Det gjorde att vi kunne kjøpe båt uten lån, og

fortsatt sitte igjen med midler vi kan disponere på annen måte. Dette gjelder ikke bare oss, men

mange andre.

 

Utlånsvektsten skjer nå oftest med kapitalprodukter, ikke att penger brukes på tull og tøys. Noen

gjør selvfølglig det. inflasjonen er høyest i offentlig sektor, og ikke den private husholdning.

 

Så derfor, mulig markedet kjøles noe, men ikke slik att det blir "dumping". Til det er grunnverdiene

for store.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

La ut båten min også for salg, for et par tre uker siden og jeg er også av den oppfatning at det er kjøpers marked. Det er mye båter på markedet og det ser ut til at de er til dels betydelig rimeligere enn for bare et par tre år siden. Spesielt m.t.p. båter fra 70 tallet.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Er jo helt logisk at høye priser fra en periode der det omtrent ikke ble solgt nye båter eller var nyere brukte på markedet nå faller når både produksjon og import er høy?

 

At timeprisen på verksted for å fikse brukte ting ligger nærme 1000 lappen og renten samtidig er forholdsvis lav hjelper jo heller ikke...

Link to post
Share on other sites

.. det er kjøpers marked... Det er mye båter på markedet ..betydelig rimeligere ... Spesielt m.t.p. båter fra 70 tallet.

 

Det tror jeg du har helt rett i. Følger da med på Finn.no, og det er bla.a svært fine Albin Ballad`er der, som har stått siden før påske. Dette er båter som tidligere gikk som varmt hvetebrød.

 

Motorproblematikken har innhentet disse båtene. 30 år gamle saltvannskjølte motorer er oppbrukt, og å oppdrive et eneste seriøst, skikkelig verksted som kan bytte motoren til en forhåndsavtalt pris, til avtalt tid og med kvalitetsmessig godkjent arbeid finnes ikke. Dermed blir mange av disse båtene uselgelige.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

La ut båten min også for salg, for et par tre uker siden

 

Dermed blir mange av disse båtene uselgelige.

Suzuki

:eek::eek: Nei det må vi da ikke tro - har hatt noen bud på båten, men de har vært littgrann lave til at jeg har brydd meg med å selge...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

seriøst, skikkelig verksted som kan bytte motoren

De som har sånne tåpelig strake akslinger ja. Med oppretting, innretting og ombygginger. Med drev bytter du motor på den tiden det tar å spille en runde golf.

 

Nok om det. Det ser ut til at det er like mange båter tilsalgs nå som for et år siden. Men det er ingen/liten bevegelse. Båter som for et til to år siden solgte som varmt hvetebrød i bruktmarkedet står nå tilsalgs i månedsvis.

Mettet marked? Ingen båtplasser?

Link to post
Share on other sites

I og med det store anntallet med båter som er solgt siste årene, tvinger prisene på brukt nedover

Det har vært "kunstig" høye brukt priser. Men dette er en naturlig markedsregulering. Hva

burde en 70 talls båt egentlig være verdt. Avhengig av hvilke oppgraderinger som er gjordt.

Se på 20-30 års gamle båter med skrudde teak-dekk, svenske blad ropte varsko om dette ifjor.

Fort en utgift på 150.000,- hvis det må skiftes, gammel motor fort 50.000 +, utblåste seil osv.

 

I tilegg kommer produsenter med rasjonell produksjon som presser prisene nedover. Det vil gå litt

tid før bruktprisene stabliserer seg.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ingen båtplasser?

Dette båtplassproblemet er vel størst i indre Oslofjord, flytt til Arendal så får dere båtplass på dagen, og slipper transportetappen ut av oslofjorden i tillegg :lol::lol:

 

Redigert: det er mye bruktbåter til salgs - i dag er første gang jeg har sett det var over 10 000 bruktbåter på finn...

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

De som har sånne tåpelig strake akslinger ja. Med oppretting, innretting og ombygginger. Med drev bytter du motor på den tiden det tar å spille en runde golf.

Mjoa. Men nå er det liksom strake aksler disse båtene har da, og da hjelper det jo veldig lite at det kan byttes motor raskt på en annen båt..

At ingen ser markedet, og lager f.eks overgangsbraketter, monteringssett, eller på annet vis forsøker seg på en " serietilpassing" fra f.eks eldgamle MDIIB/C/D modeller er meg et under.

Å finne opp kruttet på nytt i hver eneste Maxi 95 som havarerer motoren, blir for dumt. Alle hadde samme motor, og å lage et " monteringssett" burde vært fullt mulig, med motor, deler som skal til, monteringsbraketter, og opsjon på montering til fast pris.

Problemet er at bransjen heller vil selge 2xD6-350 istedet, og en servicemann klarer vel å montere denne på omlag samme tiden. Da tjener firmaet mer, mye mer.

 

Mettet marked? Ingen båtplasser?

 

For lav rente ? For salgsvillige Bavaria selgere ? Økede krav til comfort ? Ønske om å eie noe nytt ?

Manglende ønske/vilje/evne til å reparere/oppgradere/holde vedlike ?

 

Jeg tror det er en sammenheng mellom mange av faktorene, kanskje alle sammen. Det er klart at f.eks en båtplass her i Oslo, til 20 000kr pr sesong, lettere kan forsvares til en båt til 1 mill, enn en til 150 000kr. På det viset får alle det som de vil, markedet bestemmer, og de med midlere / lavere inntekt får finne på noe annet enn båtliv.

 

RED; en Albin Ballad kostet vel omlag 40-50 000 kr i 1972. I 2002, ble samme båtene omsatt for omlag 220000kr. Var dette egentlig riktig ? Stort sett uforandrete båter, med originalmotor, slitte seil, sliten rigg osv osv. Kanskje er 120-125000kr mer riktig pris, totalt sett ?

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Dessuten er det så j--- langt å pendle fra Arendal hver dag.

:lol: Ja det kan jo fort bli et problem.

 

Men siden tråden handler om gamle båter og priser i markedet; Jeg mener at en 30 år gammel båt først og fremst har sin svakhet i det tekniske ( motor og elektrisk ). Skrog og rigg (seilbåt) trenger ikke være oppbrukt selv om båten er gammel - enig ? Eller uenig ?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Enig. På 70 og 80 tallet var bruken av laminat blitt så moden at båtene er omtrent evigvarende, forutsatt godt håndtverk.

Og en rigg er en rigg til den knekker.

Det er ikke skjedd så mye siden. Min 26 år gamle båt er bygget med rettede fibre i skroget og syrefast ramme, innerliner, prefabrikert innredning, 16 m. høy rigg og har blykjøl som standard. Likevel er den ikke noe tyngre enn disse "rasjonellt produserte" nye båtene.

Den har riktignok fått nytt elektrisk anlegg, men det er mer på grunn av tidligere eiere enn av noe annet. Motoren ser jeg ingen grunn til å gjøre noe med. Den starter ved håndspåleggelse og går som ei klokke. Det er mye hype rundt dette med gamle motorer.

 

Edit ved ettertanke.

Og ikke særlig dyr var den heller. Den kostet 219000.- ny i 1982. Det skulle tilsvare 499000.- i 2006 penger. Og siden disse "rasjonellt produserte" båtene på samme størrelse heller ikke seiler noe særlig fra meg, så kan en jo lure.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At det er mye hype rundt dette med gamle motorer er jeg helt enig i, problemet er vel helst det at det er så opphypet at det begynner å bli et faktum: alle sier at den motoren er gammel og dårlig, så da er den vel det?!

men det er klart at motorene kan havarere, og de er bygget etter teknologi som er 30 - 35 år gammel. Teknologien utvikler seg jo og nye ting har kommet til...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

men det er klart at motorene kan havarere, og de er bygget etter teknologi som er 30 - 35 år gammel. Teknologien utvikler seg jo og nye ting har kommet til...

Når det gjaldt livslengde på båtmotorer trodde jeg dette var omvendt: Eldre motorer: lavere dreiemoment og mere gods og vekt pr. HK, nyere: høyere dreiemoment, mindre gods og dermed mindre "å slite på", og lettere for å skjære seg om noe går galt. (sikkert naivt beskrevet.... :wink: ) Er jeg inne på noe?
Link to post
Share on other sites

Jeg ser heller ikke helt at bruktbåtprisene skal kollapse pga økt nybåtsalg. For seilbåtmarkedet koster en ny serieprodusert turseiler 30-33 fot 6-800.000. En brukt 20-25 år gammel svenske i samme størrelse koster 3-500.000. For tiden syns jeg ikke bruksverdien er veldig forskjellig, med unntak av nybåtlukten og litt bedre ståhøyde. Seilegenskapene har slett ikke blitt bedre. 300.000 penger er fortsatt en del penger. Men, jeg mener bruktbåtprisen i dette segmentet HAR falt 5-10% siden i fjor. Men det er ikke mer enn et nytt seil...

 

Dessuten antar mange er som meg, og gjør betydelige oppgraderinger av båten opp gjennom årene.

Nye seil, motor, stående rigg, instrumenter, oppgradert elektrisk anlegg. I mange tilfeller er båtene betydelig bedre enn da de var nye, med unntak av litt riper i Gelcoat og innredning. Og sånt kan fikses...Hvor "lurt" det er å gjøre oppgraderinger kan jo diskuteres...når kommer trefotssyken...??

 

Går man enda lengre ned, til f.eks Maxi 77, så finnes det vel knapt konkurranse i nybåtmarkedet. At Maxien ikke er pen? er så, men som rimelig turbåt 60-120.000 er den bortimot genial.

 

Været blir iallefall ikke bedre, jo dyrere båt man har :)

Link to post
Share on other sites

Sofaseileren: Du er absolutt inne på noe, men matrialkunnskap er blitt bedre, produksjonsnøyaktighet er blitt bedre. De bruker mindre diesel, bråker og ryker mindre, rister kanskjer mindre? Jeg kan fryktelig lite om motorer og dette er bare synsing.

 

Det er blitt etablert en slags overbevisning i markedet at om en saltvannskjølt motor 20-25 år gammel så er den ikke noe verdt lenger. Det jeg ser er at masse båter kjører rundt med så gamle motorer og de fungerer helt greit.

 

Det er et missforhold mellom realitet og "etablert forståelse". Hva dette skyldes klarer jeg ikke bli klok på. Her om dagen snakket jeg med et velrenomert båtfirma i Tønsberg. Jeg ba om å få snakke med en som hadde greie på gamle VP motrer og han sa: Ferskvannskjølt motor varer 20 år , saltvannskjølt 10 år. Når jeg påpekte at en masse båter fra 70 tallet har orginal motor som tikker og går, hadde han ikke noe fornuftig svar, og når jeg spurte hva de la til grunn for uttalelsen hadde han heller ikke noe svar på det. Jeg lurte på hva han mente om en orginal ferskvannskjølt motor fra -77. Ja den ville han ha byttet med en gang. Hvorfor? neeeeei, si det. Det var det hller ikke noe svar på. Det er noe som skurrer i denne logikken....

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

....Det er noe som skurrer i denne logikken....

Og noen (mange?) biter på og skifter motor pga slike ubegrunnede råd :headbang: og AS Motor & Pizza har tjent noen slanter til...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...