Jump to content

Båtmarkedet - vokser treet inn i himmelen?


Bitteliten

Recommended Posts

Vil dette etter deres mening være totalt bortkastede penger, eller vil et slikt prosjekt være fornuftig bruk av penger?

Det du nevner er vel egentlig for vedlikehold å regne, dog med unntak av ankervinsj? Når man kjøper en brukt båt regner man vel med at det er en del ekstrautstyr ombord utover produsentens standard pakke?

Jeg ser på de forbedringer jeg gjør med tanke på egen comfort, glede ved kosmetiske forbedringer, økt sikkerhet og så får tiden vise hva jeg gjør (og får igjen for det) ved eventuelt salg/bytte osv. At en båt som ser/er pen selger bedre enn en som ikke ser pen ut er jo nokså selvfølgelig!

 

Ser at noen tar til orde for at en saltvannskjølt motor kan leve evig (med vedlikehold), men det får du neppe markedet til å tro les; ikke gjøre fradrag i verdi for gammel motor! Samme gjelder for rigg, seil osv. Å tro noe annet er å lure seg selv eller gjøre seg selv avhengig av noe som heter "The greater fools theory!" Hva det betyr i klartekst? Jo, at det alltid finnes en annen kjøper som er enda dummere (enn en selv!). Jeg vil ikke ta den sjansen, nemlig at det finnes noen som er enda dummere enn meg! :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til at det er like mange båter tilsalgs nå som for et år siden. Men det er ingen/liten bevegelse. Båter som for et til to år siden solgte som varmt hvetebrød i bruktmarkedet står nå tilsalgs i månedsvis.

Mettet marked? Ingen båtplasser?

På Finn er det enda flere båter til salgs nå enn for et år siden. Jeg tror forklaringen er enkel; det selges flere nye båter enn det blir nye "folk i båt". Jeg tror markedet er delvis i ferd med å bli mettet, og jeg tror større avgiftstrykk på båtdiesel vil forsterke dette ytterligere fordi det vil bli enda dyrere å ha båt som fritidsaktivitet.

 

Jeg ser flere og flere båter som annonseres til stadig lavere pris på Finn, og de ligger ennå til salgs. Dessuten, at noen får seg til å bruke slike gjentatte annonser som et uttrykk for båtpriser kan man ikke annet enn å le av.

 

Dette med båtplasser er forøvrig et stort poeng i noen av pressområdene.

Link to post
Share on other sites

Antallet båter til salgs på finn er vel ikke nødvendigvis en indikasjon på at markedet er mettet?

 

Kan være:

- omsetningen generelt øker

- Finn i enda større grad øker sin markedsandel på annonsemarkedet

- Fellesferien er over

 

Det blir stadig flere boligannonser, og fritidseiendomannonser. Prisene øker. Så...enda er vel ikke markedet mettet. Jeg vil tippe at båtmarkedet i dag er svært knyttet til økning i boligpriser.

Mange som kjøper båt for verdistigningen i bolig? Eller?

 

Om dieselprisen øker fra 7 til 10 kroner literen betyr det at jeg øker drivstoffutgiftene fra kanskje 500 til 700.- i året. Jeg bruker vel fortsatt mer penger på bunnstoff enn på diesel... :cheers:

 

Selv for motorbåter vil jeg tro at drivstoffutgiftene bare er en liten del av totalkostnadsbildet?

Link to post
Share on other sites

Om dieselprisen øker fra 7 til 10 kroner literen betyr det at jeg øker drivstoffutgiftene fra kanskje 500 til 700.- i året.

Skal vi bytte dieselregning eller :lol:

 

Har vel gått med rundt 3500 liter diesel i år - og en ektra regning på 4 kroner pr liter merkes det - i hvertfall om man regner det sammen på en gang. Men ved hver tanking merker man ikke så mye til det - så det får ikke oss til å bytte ut båten nei

Link to post
Share on other sites

Det er ikke en vinter hos oss uten at seilgutta i familien blir "fjerne i blikket" når vi begynner å snakke om nye seil, og damene blir mørke i blikket. Det er visst ikke måte på hvor mye ekstra fart man kan få om man bare kan ......... Og Elvstrøm på Vallø gnir seg i henda :lol:

Link to post
Share on other sites

Antallet båter til salgs på finn er vel ikke nødvendigvis en indikasjon på at markedet er mettet?

 

Kan være:

- omsetningen generelt øker

- Finn i enda større grad øker sin markedsandel på annonsemarkedet

- Fellesferien er over

Fellesferien var vel over i fjor også?
Link to post
Share on other sites

en Albin Ballad kostet vel omlag 40-50 000 kr i 1972. I 2002, ble samme båtene omsatt for omlag 220000kr. Var dette egentlig riktig ? Stort sett uforandrete båter, med originalmotor, slitte seil, sliten rigg osv osv. Kanskje er 120-125000kr mer riktig pris, totalt sett ?

Suzuki

50000 kr. i forhold til årsgjennomsnittet for 1972 tilsvarte 267156.86 kr. i januar 2002.

Dette tilsvarer en prisstigning fra årsgjennomsnittet i 1972 til januar 2002 på 434.3 prosent

(Tallene er tatt fra ssb.no)

 

Det blir stadig flere boligannonser, og fritidseiendomannonser. Prisene øker. Så...enda er vel ikke markedet mettet. Jeg vil tippe at båtmarkedet i dag er svært knyttet til økning i boligpriser.

Mange som kjøper båt for verdistigningen i bolig? Eller?

Det vil jo betinge at de ikke kjøper ny bolig, så jeg tror ikke det er mange

 

Jo, men kan ikke huske det var noe sommer i ferien i fjor.

Er nok ganske mange som har fått lyst på båt i været vi har hatt nå. Men det skulle jo egentlig tilsi mere salg...

Men det kan jo være at utstyret har blitt for dårlig eller båten for liten når den er blitt brukt mer og at folk da er flinkere (nå enn før) til å selge før de kjøper nytt?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det vil jo betinge at de ikke kjøper ny bolig, så jeg tror ikke det er mange

Ikke nødvendigvis. Økte boligpriser gir også økt grunnlag for sikkerhet i pant for banken. En ny takst som er 1/2 mill høyere enn den 5 år gamle taksten - vips har man 400.000 kroner å låne til båt om man holder seg innenfor 80% av takst. Det er mange, mange båter som er finansiert på den måten, og det er ikke noe feil i det. Banken krever en viss form for sikkerhet og bryr seg ikke om hva pengene går til
Link to post
Share on other sites

50000 kr. i forhold til årsgjennomsnittet for 1972 tilsvarte 267156.86 kr. i januar 2002.

Dette tilsvarer en prisstigning fra årsgjennomsnittet i 1972 til januar 2002 på 434.3 prosent

 

Sikkert helt riktig.

Men.

Hvem er det som sier en 30 år gammel båt skal være verdt det samme som den var ny ( indeksregulert )

F.eks er en 30 år gammel

Bil

Telefon

Skrivemaskin

Sykkel

 

I realiteten helt verdiløs. ( med unntak av affeksjons / samlerverdien da.. )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det er mange, mange båter som er finansiert på den måten, og det er ikke noe feil i det.

Det er det sikkert, men samtidig sies/skrives det at de fleste båtene blir betalt kontant (ikke belånt). Hører det samme fra forhandlere av større båter som jeg kjenner personlig m.a.o. ikke bare svada sales talk!

 

Egentlig litt betryggende å høre for det betyr at den store panikken kanskje ikke kommer hvis markedet snur?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er det sikkert, men samtidig sies/skrives det at de fleste båtene blir betalt kontant (ikke belånt). Hører det samme fra forhandlere av større båter som jeg kjenner personlig m.a.o. ikke bare svada sales talk!

 

Javel. Si meg, åssen veit forhandleren at pengene jeg har med meg på en bankremisse, ikke stammer fra en økt belåning av boligen. ? Clairvoiance ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Nå er det sikkert mange som har betalt "kontant" men kontantene kommer nok ofte fra et refinasiert huslån.

Jeg vet ikke, men det jeg prøvde å si er at det som fremkommer i bl.a. pressen med kilde finans- og kredittinstitusjoner er at det for det meste IKKE er penger som fremkommer ved opplåning av hus! Det samme sier folk i båtbransjen inkl. personer jeg kjenne godt personlig.

 

Siste melding i dag er jo at inflasjonen er lavere enn forventet og at økningen i rentenivået blir mindre, og skjer langsommere enn forventet. Ikke første, og heller ikke siste (?) gang, at ekspertene må endre prognosene.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Javel. Si meg, åssen veit forhandleren at pengene jeg har med meg på en bankremisse, ikke stammer fra en økt belåning av boligen. ? Clairvoiance ?

 

Suzuki

Det vet de ikke, men det fremkommer mye i en god samtale mellom kjøper og selger? Bare jug sier du, ja godt mulig, men hvordan kan noen (som hevder det!) være så sikre på at det er penger lånt på huset? Sett lånedokumentene?

 

Som selger ville jeg vel (forsiktig) forhørt meg om den potensielle kjøper har en båt man skal selge (kanskje få salget av denne?), om de har behov av lånefinansiering (gode provisjoner ved å formidle lån!) osv.

 

Jeg forholder meg til det som fremkommer i bl.a. pressen (inkl. radio/tv) med kilde de som sitter nærmest til å kunne sie noe fornuftig om dette som Norges Bank, Kredittilsynet, banker og finansinstitusjoner, og så får det være opp til den enkelte (av oss) å mene noe utover det?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er vel en definisjonssak. Hvis båtkjøpere har huslån, kan man vel si at båten er belånt. Ellers kunne man vel brukt pengene til å betale ned huslånet først.

 

Hvis derimot de fleste båtkjøpere ikke har lån, men kjøper båten med penger på lønnskontoen sin tror jeg ikke det er noen fare for kollaps med det første, og heller ikke rart at prisene på bruktbåter holder seg/stiger.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke, men det jeg prøvde å si er at det som fremkommer i bl.a. pressen med kilde finans- og kredittinstitusjoner er at det for det meste IKKE er penger som fremkommer ved opplåning av hus! Det samme sier folk i båtbransjen inkl. personer jeg kjenne godt personlig.

:sailing:

Jeg er temmelig overbevist om at du er feilinformert. Det meste av førstebåtkjøpene over kr 100000 er nok lånefinansiert.

 

Båtmagasinet kan melde at antall fritidsbåter har økt med 60000(!). Fra annet hold blir vi også opplyst om at de som skifter båter, skifter til nyere og større. Inntektene i den jevne husholdning har ikke steget i samme takt som, boig, bil og båtpriser de siste årene. Et eller annet sted må pengene komme fra. Det kommer mye men ikke nok til at vi generelt betaler dyrere båter rett fra oppsparte midler.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Det slår meg, at om plastbåter i prinsippet har "evig liv" er prisen på eldre båter nødt til å falle markant, ikke minst på grunn av nye holdninger til hvordan vi ønsker å bruke fritiden vår:

 

Om man røfft sier at det har blitt produsert platsbåter i stort omfang siden 1970. Hvert år selges det tusenvis av store og små båter. Et fåtall av de eldre båtene destrueres. Summen av båteiere har økt noe, men kan ikke vokse i samme grad som bransjen har behov for å selge nytt. Samtidig har en større gruppe fått langt mere kjøpekraft enn før, men mindre reel fritid. Det tilsier at flere ønsker å betale for å slippe plunder. (selv om jeg sverger til eldre båter, er det jo umulig å fornekte at de krever sitt i ekstra innsats...) Det har vært fokusert mye på at priser synker pga at bavaria er så billige, og kvalitet har vært diskutert opp og ned stolper på båtplassen, men jeg innser at for mange av de som kjøper nye båter er ikke spørsmålet om Bavaria er like bra som 20 år gamle orust-båter, så veldig interresant. Man kjøper seg relativt problemfrie sommre på sjøen, før man kan selge uten alt for stort tap. Antall båtmennesker som legger mye av sin fritid i renovering og vedlikehold blir færre, mens antall eldre båter blir flere. Og en ti år gammel Bavaria har kansje ikke samme kvaliteten som nevnte eldre Orust seiler, men vil allikevel pga. feks nyere motor og ksnsje seil, være mer problemfri enn en 20 - 30 år gammel nordisk båt. I gruppen gamle båter, vil sikkert kornåkerbåtene være lavere priset enn de besste svanskbyggde, men dette er så langt såpass mange ledd etter førstegenerasjonskjøperen, at det ikke sees på som noe problem. Segmenter i båtmarkedet har allerede opplevd kraftig prisfall av andre grunner: 18 - 20 fots seilbåter med utenborder og 4 køyer under dekk kan en få for 15 - til 20 tusen, fordi få i markedet etterspør disse. Utfra dette mener jeg det virker logisk at man vil se et relativt merkbart prisfall.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg hatt båt en stund og husker de solgte Maxi båtene på 70-tallet med 0 kontant og oppgjør etter 15 år. Da lo folk og sa at de båtene kom aldri til å seile i 15 år. Historien viste at de seiler enda, men verftene fra den gang gikk konkurs de fleste av dem. Nybåtsalget har alltid gått i bølger. Det var vel en tilsvarende oppgang i 87. Det spesielle nå er at de masseproduserte båtene ser ut til å fremdeles falle i pris. Hvordan noen basert på dette skal tro at de får mer for sin bruktbåt noen år etter er over min fatteevne. Snart vil nybåtmarkedet bli mettet og etter en dårlig sommer snur fort psykologien og da kommer markedet til å bli oversvømmet av billige bruktbåter. Men for oss som har en båt vi er glad i og skal bruke betyr dette ikke noe uansett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...