Jump to content

Båtmarkedet - vokser treet inn i himmelen?


Bitteliten

Recommended Posts

ikkje fokusere på kva dei har lagt av verdier i båten og kva dei synest han er verd. Dei bør heller selje han billig til nokon som kan ha glede av han.

Håper du lar BP medlemmene får førsterett når du skal selge Viknes'en, sikkert mange her som kunne tenke seg en slik, men ikke har råd. :wink:
Link to post
Share on other sites

Tviler på at vi får noe krakk i nærheten av det vi hadde for 20 år siden,men en utflating har jeg tro på.

Dagens høye oljepris gir A/S Norge gode inntekter, men gjør også at båter blir dyrere å produsere, og ikke minst å bruke. Har på følelsen at oljeprisen ikke kommer til å synke så mye med det første heller...

Kanskje en det blir en liten dreining over mot seilbåter igjen (Som vel også skjedde i kjølvannet etter oljekrisen i midtøsten..?)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er jo hva man mener med en utflating - vil det si at volumet holder seg eller synker antall nye båter som produseres?

 

Jeg tror at antall båter som produseres i Norge vil gå ned, og det er ikke bra for en del av produsentene. Litt avhengig av hvordan utviklingskostnader er bokført (vel - de fleste har jo ikke nyutvikling av båter) er lønnsomheten skremmende dårlig. En virksomhet som omsetter for 80 -100 millioner kroner bør tjene mer enn 4-5 millioner kroner slik de beste gjør.

 

Windy omsetter for nesten 300 mill, og har overskudd på 10 mill, men de kjører utviklingskostnadene i resultatet i stedet for å aktivere de på balansen, dermed presses resultatet ned sammenlignet med de som tar utviklingskostnadene på balansen og avskriver den over mange år. Og i motsetning til de fleste andre produsenter har de en eier som har råd til å være langsittig.

 

Det jeg skremmes mest over er når eiere av store båtprodusenter uttaler at man ikke er i denne bransjen for å tjene penger. Hvorfor driver man en virksomhet da? Om man ikke tjener penger har man jo ikke råd til å utvikle virksomheten for fremtiden.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på om mangelen på båtplasser i Indre Oslofjord kan få noe å si for båtprisene der? Jeg mener, det kan jo bli vanskeligere å selge en båt når en ev. kjøper ikke har noe sted å gjøre av den?

 

Jeg tror du er inne på noe veldig veldig vesentlig. En skjærgårdsjeep man kan trekke på tilhenger,eller en daycruiser til ditto bruk vil således være mer kurrant enn en seil eller motorbåt,der båtplassen koster det dobbelte av båten..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Så forresten en to år gammel båt lik min tilsalgs for samme sum som båten kostet ny. Bare en ting å si. Får vedkommende solgt til den prisen er det sprøtt...

Bruktprisane er høge - ein situasjon der folk kan selje bruktbåtar for same pris som dei gav for den ny, er ikkje normal.

Jeg er ikke helt enig her, selv om jeg må ta forbehold om det jeg skriver ikke gjelder alle båttyper. Bortsett fra de mindre båtene så er ikke båtkjøp det samme som å kjøpe bil. Det er alltid en del småting som må rettes på, og det blir gjerne montert en del utstyr. Jeg kan underskrive på at dette er ting som tar tid og som ofte koster en del. Kjøper du en to år gammel pent brukt båt så slipper du alt dette, og den kan faktisk være bedre enn da den var ny. :yesnod: Det er verken sprøtt eller unormalt om en slik båt koster det samme som listeprisen på en ny båt.

 

Jeg lurer på om mangelen på båtplasser i Indre Oslofjord kan få noe å si for båtprisene der? Jeg mener, det kan jo bli vanskeligere å selge en båt når en ev. kjøper ikke har noe sted å gjøre av den?

Over tid kan dette være noe som påvirker folks valg av båt. Mangel på båtplasser fører til såpass høye priser på båtplasser at man tar med dette i budsjettet. Vi har hatt et svært lavt prisnivå på båtplasser i Norge, så det ville ikke overraske om det ble en kraftig prisøkning her. Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hørte en uttalelse fra en lokal båt forhandler her om dagen, ikke en offisiell en men to kompiser i mellom, hans vurdering var at det i flere år har vært et vakuum i brukt markedet grunnet lave ny-båt salg på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet.

 

De siste årene har båtforhandlerene i Norge solgt utrolig bra og disse båtene begynner nå å komme på bruktmarkedet. Hans vurdering var at dette ville påvirke bruktmarkedet og at fantasipriser på bruktbåter ville forsvinne.

Brukt import vil også bidra til dette.

 

Vi så det samme på MC for noen år siden. Jeg handlet litt med brukt MC på midten av 90 tallet og gjorde litt penger på dette. Ikke mye men litt bidrag til studielånet.

Fra rundt 94-97 kunne du få utrolig god pris for en gammel MC da det nesten ikke var tilbud men høy etterspørsel. Resultatet var at nysalget etter hvert skjøt i været, bruktimporten tok seg kraftig opp og markedet fløt snart over av MC.

 

De siste 3-4 årene har brukt prisen rast og du kan i dag rake og velge i bra brukt sykler på markedet for en rimelig penge.

 

Vi kan spekulere i at det samme vil skje med båtmarkedet men, det er grunn til å anta at dette markedet reagerer noe tregere da det er noe større investeringer vi snakker om når det gjelder båt og at dette virker noe bremsende både ved kjøp og salg.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Dei mest attraktive og etterspurde modellane vil halde seg i pris, trur eg.

Kanskje det, men det er jo også slik at dagens kurante båter er veldig høyt priset. Du kan f.eks se hva folk skal ha for en Viknes 880, det er jo tildels helt vilt syns jeg. Jeg har derfor ikke tro på at disse båtene vil "unngå" en nedkjøling i markedet, men disse vil nok fortsatt være de båtene med høyest pris og lettest salg...

 

Uansett er det vel bra for mange av oss at båtprisene blir lavere, mange av oss skal vel en større og dyrere bruktbåt neste gang. Alle skryter jo av hvor mye de tjente på leiligheten, men ingen sier noe om hvor mye de tapte på å bo 2 år lengre i leiligheten før de kjøpt et mye dyrere hus...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Største umiddelbare fare for båtmarkedet er defintitivt oljeprisen. I dag kan vi lese at oljeanalytikere skriver at prisen kan komme opp i 150 dollar fatet, dersom Israel tar et oppgjør med Syria og Iran før Bush er ferdig med inneværende presidentperiode. Sannsynligheten for at Israel gjør dette er absolutt til stede.

 

Trusselen for båtmarkedet er ikke høyere drivstoffutgifter i første omgang, enda det vil merkes godt, men at verdensøkonomien vil få en skikkelig nedgang. Da hjelper det faktisk lite med vår lille pengebinge her i Norge. Råvareprisene vil gå sky high, kineserne sitter med kapital og trenger olje, den billige kinaarbeidskraften blir dyrere med det resultat at duppedittene og klærne våre blir dyrere. Hva skjer da? Jo, den globale kjøpekraften synker og drar med seg børsene ned i elendigheten, pengene flyttes over fra papirer til råvarer og bank, med rentehevninger som resultat.

 

Mitt råd til dem som tenker på å lånefinansiere tungt, er å holde igjen. Vær glad i den båten du har.

:sailing:

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du er inne på noe veldig veldig vesentlig. En skjærgårdsjeep man kan trekke på tilhenger, eller en daycruiser til ditto bruk vil således være mer kurrant enn en seil eller motorbåt,der båtplassen koster det dobbelte av båten.

Enig! Trailbart er tingen! :yesnod:

Det er ikke BARE i "Mårn-du-triangelet" at båtplass-prisene stiger! Etter at Mesta (=nesten) kommer til å sannere store deler av havnebassenget i Trondheim, er prisene på båtplass steget MYE! (Hvis du i det hele tatt får tak i en!)

Fritidsbåt er kommet i skuddet / mediabildet; Luksusbåter, forherligelse av Båtlivet på TV, men også: Forlis, villmannskjøring, stigende krav / ønske om regulering og sertifikat-krav osv. osv. Det fokuseres på båt! Nå virker det som at "alle" bør ha båt; Og salget går strykende!....

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Trusselen for båtmarkedet er ikke høyere drivstoffutgifter i første omgang, enda det vil merkes godt, men at verdensøkonomien vil få en skikkelig nedgang.

Går verdensøkonomien av skaftet vil mye galt skje og fritidsbåten er jo det først mange må selge for å holde hodet over vannet, ergo er dette markedet svær utsatt for slikt.

 

Spørsmålet er vel om det ikke uansett er duket for en liten, kald dukkert i dette markedet, selv om det ikke blir høyere oljepriser og andre faktorere som også vil påvirke andre markeder enn båtmarkedet.

 

Interessant og den som kan se i glasskula kan jo gjøre seg noen kroner, men det er jo kipt å sitte uten båt også, mens en sitter på gjerdet og venter på rimeligere båter. Det er jo da en må stille seg spørsmål om båten er kjøpt mest som en investering. Isåfall ville jeg vurdert sterkt å selge båten nå...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Går verdensøkonomien av skaftet vil mye galt skje og fritidsbåten er jo det først mange må selge for å holde hodet over vannet, ergo er dette markedet svær utsatt for slikt.

Hva som skjer med verdensøkonomien er som kjent ikke lett å spå og det er derfor tilnærmet umulig å si hvilken effekt verdensøkonomien vil gi på norske båtpriser de neste årene.

 

Det vi kan men noe om er om det for tiden selges for mange båter i Norge (nye og brukt importerte) og om dette vil være med på å mette markedet. Selv tror jeg at det er grunn til å anta at bruktmarkedet vil bli mettet, kanskje ser vi det alt nå. Da vil fantasiprisene forsvinne og vi vil få mer realistiske priser/verdisetting av brukt båter.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Har planer om å selge Sandviken min ,men den har vel stått sånn ca på samma prisnivå nå i flere år etter hva jeg kan skjønne . Er værre med det jeg vil kjøpe ,prisane er jo nesten borti natta .Når en 20 år gammel båt koster dobbelt så mye idag som den gjorde da den var ny , må jo være noe som er hoppende galt da . Men er jo vi som kjøper som gjør den sånn vel , vi betaler jo di vannvittige prisane så . Tilbake til min båt , den var langt ifra slik den var da jeg kjøpte den for ca 3 år siden . Men å få tilbake det jeg har kosta på den i penger å arbeid kan jeg bare glømme . Men kan jo håpe at noen vil ha den til den prisen jeg forlanger , jeg syntes jo selv at den er bra når jeg ser andre til samme pris. Den båten jeg er på jakt etter har det stått 3-4 stykker av i sommer , men prisenforskjellen er stor på samme båt,utstyr mod osv. Og et par av dem har stått lenge . Kansje jeg kan prute meg til en ok pris alikavæl .........

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Største umiddelbare fare for båtmarkedet er defintitivt oljeprisen.

Definitivt ikke. Folk som kjøper båter til 10 millioner bryr seg filla om avgiftsfri diesel koster 7 kroner eller 14 kroner. De har helt andre prioriteringer.

 

Og folk som kjøper båter til 1 million? Samme greia. Drivstoffprisen spiller liten rolle. Hvis det er slik for deg at noen kroners økning i dieselprisen gjør at du ikke kan se deg i stand til å a båt, har du noe grunnleggende feil i dine prioriteringer. For veldig mange i klassen et hakk over rene skjærgårdsjeeper utgjør drivstoffutgiftene under 10% av årlige kostnader til drift, avskrivninger, lån/rentetap.

 

Trusselen for båtmarkedet er ikke høyere drivstoffutgifter i første omgang, enda det vil merkes godt, men at verdensøkonomien vil få en skikkelig nedgang. Da hjelper det faktisk lite med vår lille pengebinge her i Norge. Råvareprisene vil gå sky high, kineserne sitter med kapital og trenger olje, den billige kinaarbeidskraften blir dyrere med det resultat at duppedittene og klærne våre blir dyrere. Hva skjer da? Jo, den globale kjøpekraften synker og drar med seg børsene ned i elendigheten, pengene flyttes over fra papirer til råvarer og bank, med rentehevninger som resultat.

Så grunnleggende feil som det kan bli. Faktisk skjer det motsatte. Vi pumper olje for milliarder. Øker oljeprisen, tjener vi enda flere milliarder. Får verdensøkonmien en stagnasjon eller nedgang på oljeprisens bekostning, betyr det bare at vi kan velte oss i enda mere luksus.

 

Vi har mer penger enn noensinne og landene vi handler med vil i tilfelle være mer ivrige enn noensinne etter å selge grunnet en eventuell lavere etterspørsel gjobalt. Tenk deg hva som skjer hvis lønna di plutselig doblet seg samtidig som alle varer ble mye billigere. Og om kineserene legger på vareprisen 1 krone og selger duppeditten for 11 kroner i stedet for 10? Hvilken rolle spiller det om vi i Norge betaler 100, 101 eller 105 kroner for samme tingen? For få år siden kostet den nemlig 200 kroner. Nå har man snart dobbel lønn sammenlignet med svenskene og mange av forbruksvarene koster det halve av hva det gjorde for få år siden. Etter at Kina kom med i WTO og kinamenner jobber for 50 øre timen, fortsetter festen.

 

Man må lese med lys og lykte etter noen som i fullt alvor tror at forbruksfesten har en snarlig slutt. For enkelte vokser faktisk treet inn i himmelen, men en høy oljepris som garantist.

 

Forbruksfesten fortsetter, vi kjøper ren luksus som aldri før. Båt er luksus, bil er luksus. Krona har aldri vært sterkere. Utenlandske varer har aldri vært billigere. Feriereiser har aldri vært billigere. Se på tallene fra Norges Bank og bli overbevist. Og øker oljeprisen ennå mer? Ja da tjener vi så mye at vi ikke aner hva vi skal gjøre med luksusen. I årets lønnsforhandlinger kom det frem at vaskehjelper i Nordsjøen tjener 585.000 kroner og har netto arbeidstid 1350 timer pr år. Lønnen spiller ingen rolle fordi den er som småplukk å regne. Statoil har på kort tid doblet sin børsverdi. Overskuddene i de fleste selskaper har aldri vært større, Ordrebøkene for industrien er fulle for de neste 5 årene. De er knapphet på ingeniører.

 

Uansett hva som skjer og hvordan man snur og vender på det: Norge vil tjene ufattelig mye penger i årene som kommer. Og regner det på staten, drypper det på innbyggerene.

 

Glem billige båter, regn med mer penger i lønningsposten og billige importvarer. Tror fok glemmer at Norge er i en helt eksepsjonell særstilling.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er vel et poeng at manglende kapasitet ved produksjon av nye båter har gitt kunstig høye priser senere år. Eksempelvis Viknes har vel hatt flere års leveringstid. Ikke rart en et år gammel båt kan selges over nypris da når båter på ingen måte eldes som en bil.

 

Nå endrer vel dette seg. Importen fra utlandet av samlebåndsproduserte båter øker og folk ser vel at kvaliteten på disse er ok. Samtidig vil mange ha enkle båter type Askeladden der leveringstiden vel ikke er like lang som på Viknes osv.

 

Nå båtbransjen kan kreve 100 000 for å feilsøke seg frem til flatt batteri er det jo også logisk at folk ikke vil havne i klørene på disse gutta med sin gamle motor. Garanti frister når tid er penger om man ikke vil mekke selv.

 

Tror også vi vil se reduksjon av prisene på den del overprisede eldre båter. Har følelsen av at dette alt har skjedd på seilbåter og motorbåtene kommer nok etter.

Link to post
Share on other sites

men det er jo også slik at dagens kurante båter er veldig høyt priset. Du kan f.eks se hva folk skal ha for en Viknes 880, det er jo tildels helt vilt syns jeg. Jeg har derfor ikke tro på at disse båtene vil "unngå" en nedkjøling i markedet

Om prisene på kurante båter skal ned må ett av to skje:

1. båtene må lages billigere

2. produsentene må dra ned på lønnsomheten sin

Nå tror jeg ikke på alternativ 2, for de har så lite å gå på når det gjelder overskudd. Men stadig flere flytter arbeidsintensivt arbeide til lavkostland. Mange skrog støpes i Polen, og noen velger også å legge hele produksjonen sin der.

 

Råvareprisene er all time high nå. Veldig mye drevet av økt etterspørsel globalt sett. Stål, alu, plast, glassfiber, trevirke, lim, glass har hatt kraftige prisøkninger og det vil nok ikke roe seg ned på noen år heller. Jeg tror stadig flere blir presset til å vurdere lavkostland på stadig større del av sin produksjon. Kanskje ikke på de mest sentrale delene, men mange komponenter kjøpes til lavest mulig pris.

 

En del av prisene på båtene drives også av svært sterke leverandører som tar høyere pris enn de kanskje hadde gjort om konkurransen var hardere. Eksempler er VP, Rtech på frontruter/syefast. Dessuten vil jeg påstå at mange båtprodusenter ikke er spesielt proffe på innkjøp for å presse prisene.

Link to post
Share on other sites

Ola og Kari skal kjøpe seg båt. De har bedre økonomi enn noensinne og vil koste på seg litt båtluksus. De har tenkt å bruke båten som en flytende hytte, da de ikke har sitt eget lille landsted på sørlandskysten. Skal de velge en 25 år gammel Scand Baltic eller en ny Baltic? Valget er egentlig forbausende lett når fremtiden ser rosenrød ut.

 

Det er 410 båter til salgs på Finn i klassen 1 mill til 2,5 mill.

Det er 441 båter til salgs i klassen 400-605.000.

 

Så kan man spørre seg: Er dette fordi folk ikke lengre har råd til å ha de dyre båtene sine, eller er det fordi de vil ha enda dyrere båter? For meg ser det ut som om 6-fot-syken herjger og at folk bytter inn meget kurante 5 år gamle båter i nye, større, raskere, bedre varianter. Halvparten av millionbåtene selges før en måned har passert.

 

Tilsvarende for brukte biler. Hvorfor er det vanskelig å selge bruktbiler? Man handler jo nye biler over en lav sko.

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Lotus:

Salget av nye personbiler falt 3,5 prosent i juni 2006 i forhold til samme måned i 2005. Det opplyser Opplysningrådet for Veitrafikk (OFV).

 

Sett i forhold til gjennomsnittet for juni måned de 10 foregående årene, er tallet for juni 2006 2,0 prosent høyere, hvilket ikke akkurat er formidabelt.

Link to post
Share on other sites

Det er mulig norske båtprodusenter som hovedsaklig vender seg til det norske markedet ikke ser skyer på himmelen.

For de store europeiske båtprodusentene er bildet trolig mer blandet. Her ligger fortjenesten først og fremst på stort volumsalg.

 

Internasjonalt har vi nå vært inne i en av historiens lengste oppgangsperioder. Den kan vedvare, men det er skyer som sterkt økende olje/råvarepriser og et høyere rentenivå.

Om volumet på båtsalget internasjonalt skulle går ned, har produsentene ikke veldig mange valg. Man kan legge produksjonen til lavkostland, som mange allerede har gjort, innskrenke eller øke prisene per enhet.

 

Norge som nasjon tjener fett på høy oljepris. Men skulle vi gå inn i en lavkonjuntur internasjonalt, vil mange arbeidsplasser i eksportrelatert virksomhet ryke. Kombinert med et høyere rentenivå er det langt fra sikkert at himmelen er knall blå for norske båtprodusenter heller.

Fra før vet vi at båtmarkedet, enten det er nytt eller brukt, er den første markedet som rammes når en eller annen varsellampe begynner å blinke.

 

Man kan med andre ord argumentere for både høyere og lavere priser på nye båter.

 

Men dersom det sprer seg en viss usikkerhet her hjemme om hva fremtiden vil bringe, så antar jeg at omsetningen av "folkebåtene", de båttypene og båtmerkene som har hatt størst økning de siste årene, vil falle først. Her er mye lånefinansiert til godt over vhf-antenna.

Link to post
Share on other sites

Og tallene for bruktimport av biler som er 1-12 måneder? I praksis biler som er leaset i Danmark og Tyskland i 6 måneder og så importert. Den har aldri vært høyere. Dette er i praksis nye biler det også, selv om de registreres som brukte. Det ligger til enhver tid nesten 100 2006-modeller til salgs på finn.no og de ligger ikke lenge.

 

Med kjerneinflasjon på under det halve er ikke 2% årlig vekst direkte dårlig det heller. Spesielt ikke for et produkt der avgiftene utgjør omlag halvparten av salgsprisen.

 

For folk som har lyst til å lese litt om hvor ekstremt rike vi nordmenn er, kan ta en titt på denne linken.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

eller tror de har for renta fremdeles er lav

Det er fult mulig å sikre seg på et lavt nivå mot renteøkning. Enten i form av terminer (rentetak o.l) eller fastrente. Jeg tror det kan være klokt å tenke litt langsiktig når det gjelder rentenivået. Både 5 og 10 års renter er på et historisk veldig lavt nivå.
Link to post
Share on other sites

Helt klart Bitteliten, folk flest som har et fornuftig forhold til økonomi gjør som regel fornuftige valg og vet å sikre seg mot evt rente svigninger enten på den ene eller andre måten. Der den andre er å ikke låne mer enn at du klarer en dobling i rentenivå uten å brekke ryggen :wink:

 

Problemet er at det er mange som lar seg rive med når dagspressen og andre forteller at økonomien i landet vokser til himmels. Det er disse som låner til over pipa og som vil brekke ryggen nå Norges bank beslutter at økonomien og forbruket behøver demping i form av renteoppgang.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Vi kom nettopp hjem fra en herlig tre ukers båtferie med mye bra vær, så jeg skal innrømme at jeg ikke har fått finlest alle tidligere innlegg i denne tråden. Men et viktig moment i denne sammenhengen kan være båters levetid. Mens biler gjerne skrotes etter 14-20 år, finnes det mange båter som fungerer svært godt selv om de er langt over 20-30 år gamle. Og skulle f.eks. motoren ryke, vil det i mange tilfeller være en god investering å få montert ny (eller brukt) motor i båten. Når det pøses mange nye båter inn i markedet, og antallet som forsvinner (skrotes) er lavt, vil det kunne bli en opphopning/metning med mindre antallet båtkjøpere øker like raskt som økningen av antallet båter i markedet.

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Enig i mye av det du skriver "hos". Problemet med markedet i dag er vell nettopp at disse 20-30 år gamle båtene er så inni hampen dyre på bruktmarkedet. Det forlanges mye mer for disse i dag en de kostet nye (ser da vekk fra inflasjon). Dette vil flate ut og prisene vil normalisere seg tror jeg.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...