Jump to content

Nettet omkring ny seilbåt snører seg sammen..


Sydvesten

Recommended Posts

Var i dag innom Lundebåt og kikket nærmere på en ny Bavaria 39, vi ender nok der... snakket litt om utstyr og oppgraderte seil kom selvsagt opp.... Jeg fikk da vite at disse oppgraderte seilene hadde en 130% forseil eller rundt omring der, (husker ikke % akkurat... siden jeg vanligvis holder med til 4,5 Vol % :drink: )... . tror jeg da..

 

Men mitt spørsmål er enkelt det... hva betyr det at forseilet er på f.eks 130%, hvordan kan man se dette... og ikke minst hva er da en 100% forseil eller genoa?? Jeg skjønner at 120 eller 130% seil er større... men større enn hva... hvordan ser et 100% forseil ut... og når blir det mere enn 100%.. Er noen her som kan forklare en skårunge her...??

 

Skal forøvig og kikke på en nesten ny 39 foter i morgen.... et vennepar er bitt av 3 fotssyken etter kun en ferie på 4 uker og skal vistnok ha 42 foteren, så da skal 39'en selges... :rolleyes:

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Meget enkelt, sydvesten - Når et forseil fyller ut "tomrommet" mellom forstag og masten (sett fra siden) så har du 100% (Pytagoras) - alt over det dekker et tilsvarende større (plassen "bak masta") areal - skjønner....?

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde mistanke om at det var noe slikt ja..... er det slik at om en skal ha en selvslående fokk så er det vanligvis lik eller mindre enn 100% da... da kan den jo enkelt bevege seg fritt mellom styrbord og babord da...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kom tilbake fra vår første ferie med vår Bav 42 idag. Må si jeg er meget fornøyd. Seilte igår

fra Tanumstrand, hadde vel 10-11 sek vind. Det gikk som en drøm.

 

Båten fungerer meget bra, skal få rettet på ett par småting. Møtte mange Bavariarer underveis.

Ellers mange nye båter ute.

 

Det blir spennende å høre hva du velger. Ellers hva er grunnen til att dine venner går fra

39 til 42. Uteplassen?.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det blir spennende å høre hva du velger. Ellers hva er grunnen til att dine venner går fra

39 til 42. Uteplassen?.

Det har jeg ingen mening om, men regner med at jeg vet mere i morgen kveld... da kommer det et referat....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Et selvslående fokk skal få plass foran masta, så det er mindre enn 100% fordi skinna som det går i står foran masta. Kan tenke meg at det er 80-90%. Jeg har tenkt tanken om vi noen gang skulle konvertere til seilbåt (jeg har da forstått at Worses QB er ganske så likt min ØKH så det er neppe noen fare for at jeg skulle gå meg så vill i båtlivet) da skal jeg har selvslående fokk slik at jeg enkelt kan krysse i alle de trange leder som finnes til glede for alle motorbåtfolk

Link to post
Share on other sites

.......da skal jeg har selvslående fokk slik at jeg enkelt kan krysse i alle de trange leder som finnes til glede for alle motorbåtfolk

Det skal jeg også! Bortsett fra at jeg er en j.... egoist så mitt rasjonell er at jeg ønsker å seile mest mulig - ellers hadde jeg vel kjøpt en motorbåt! :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvis man vil ha selvslående fokk er ikke bavaria et riktig valg. Riggen er for lav til at du får god fremdrift med en så liten fokk. Så 130% er en passende størrelse til disse båtene. Skal man ha selvslåer bør man heller se på en Hanse.

 

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Ikke enig!

 

Har i dag en 150% genua på min B32, men kunne tenke meg en mindre som allround seil. Den blir for stor for båten så snart vinden øker over 7 ms. Kjenner mange som har gått ned i genuastørrelse når de har oppgradert seilene på sine Bavaria'er, og samtlige har vært kjempefornøyde med et minder forseil!

 

Jeg diskuterte dette en del med min seilmaker da jeg oppgraderte seil i fjord, og angrer litt på at jeg valgte en 150%. Kommer til å bestille en 110% i høst som tillegg! Tror dette blir et kjempeseil på min båt!

 

SE

Link to post
Share on other sites

Enig med pettersand der. I og med at Bavarianene i utgangspunktet er rigget for cruising får man mer fart med en 150%. Men blåser det opp må man rulle inn mer av en 150% og da mister den kanskje mer av fasongen, så med mindre man har skrekk for seilbytter kan kanskje en 130% og en Code 0 lignende sak eller en litt skarpt skjært gennaker være et godt lettvindsalternativ

 

her er North Sails cruiser alternativ

Bilde

 

Fordelen men en dette seilet er at man heiser det rett på fallet - dvs det bør ikke festes i forstaget. Ulempen er at man ikke kan gå så høyt mot vinden med det.

Link to post
Share on other sites

Etter litt detektivarbeide, med bruk av lupe, ser jeg at bokstavene "f" og "g" er naboer på tastaturet. Konkluderer da med at Bitteliten ikke har funnet opp et nytt ord, men mente å skrive "fallet". Bildet av båten i innlegget hans hjalp også en del, naturligvis. :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Gallet? Det var for meg et nytt ord!

 

:sailing:

Vet du ikke hva gallet er på en seilbåt :crazy: Ikke jeg heller, men fallet vet vi nok hva er. Det er det tauet som går fra propellen til fremkant av kjølen og så tilbake rundt roret :lol:

 

Takk til SW som har en fantastisk detektiv nese. Nesten Midsommer Murders dette her. Vi venter i spenning på neste skrivefeil fra Bitteliten - den kommer rett etter reklamepausen

Link to post
Share on other sites

Har akkurat hørt en lydbok; Den siste dansen" av Jan Mehlum (krim og spenning fra Radioteateret), den har en hovedperson som tilfeldigvis er advokat og han fungerer i handlingen som en detektiv - anbefales! :yesnod:

 

ps

jeg tror du har helt rett i dine antagelser m.h.t. trykkleifen!

ds

 

dette innlegget var til S.W., men "you beat me to it!"

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ellers hva er grunnen til att dine venner går fra 39 til 42. Uteplassen?.

Det er uteplassen som er årsaken til bytte.... siden de til tider er 6-7 godt voksne i cockpiten...

 

Da er 39'en besiktiget og den ser bra ut(er jo tilnærmet ny).... og har ikke mere kjekt å ha utstyr enn hva jeg selv ville hatt...

 

Vi skal diskutere nærmere dette nærmere med tanke på kjøp i løpet av helgen.... så vil tiden vise om det blir noe...

 

Dette er en B39 med følgende utstyr i tillegg til det som er standars standard.. båten er sjøsatt 3 mai i år, men er en 2005 modell..

 

D2-55 motor med 80 timer...

Rullemast med standard seil... er nok ikke mye brukt :lol:

Mikuni varmer.

Raymarine plotter... av et eller annet slag... liten skjerm etter min mening... 635??? eller noe ligende tro jeg

Sprayhodd og forhøyet cockpit kallesje.. noe som vistnok kalles XL med full ståhøyde under..

Vinsj med kjetting og burce i baugen.

Bruce på ankerulle akter..

Ekstra forbruksbatteri.

Samt fortøyningsutstyr..

Springpullere midskips....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

RAymairne plotteren heter kanskje 435. Jeg vet at BelaMarine gratis oppgraderer SW og kart på disse da de ikke har fungert helt som tenkt.

Dret kan godt hende... det var en ny modell fra i år eller så...... i allefall... synes den var noe pinglete skjerm og ikke minst vanvittig treg på oppdatering av karbilde når man zoomet, kan overhodet ikke sammenlignes med Garmin 3010 som jeg er vant til.... men det sikkert et greit leketøy om man ikke zoomer...

 

Sjekket litt på Raymarine sine hjemmesider.... Denne plotteren heter A65 Dual Function Chartplotter-Fishfinder

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

behovet for stor skjerm er kanskje ikke like stort på seilbåt som på motorbåt da farten er lavere?

Redigerte innelgget mitt over... Det er A65.... men jeg ble langt fra imponert over denne Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei Gimi og velkommen ombord på Baatplassen :smiley:

 

Kan du forklare hvordan gennakeren din fungerer? Du skriver rullbar gennaker. Betyr det at du har den på en egen rulle foran forstaget som bildet under viser?

Bilde

Rulla på gennakeren er som vist på bildet, men er montert på et spyd som stikker 50 cm fremover. Spydet er enkelt å demontere/montere med låsepinner og en wire ned i skarpen. I tillegg har jeg forsterket den øvre delen av masten med ett sett ekstra salingshorn etter anbefalinger fra Selden.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...