Jump to content

Nettet omkring ny seilbåt snører seg sammen..


Sydvesten

Recommended Posts

Litt oppdatering her.... Er fortsatt i god dialog og forhandlinger om pris på den lett brukte Bavaria 39C med 55 hesteren i... Kan se ut som en avgjørelse faller i løpet av kvelden eller morgendagen... på om det blir denne eller helt ny båt..

 

Så langt er det kun små detaljer som gjenstår her... diskusjon med med våre respektive halvdeler i heimen....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Og det er omtrent det eneste den gjør.

Rategyroen kjenner av det minste kursavvik og korrigerer.

Jeg ville ikke hatt dette på en seilbåt. Enhver liten sjø som slår deg litt av kurs eller en liten vindrosse vil bli møtt med et voldsomt rorutslag.

På kryss tillater min ST 2000 (hvis den har en god dag og virker) at båten tar litt høyde ved vindrosser på kryss. Med rategyro vil den bli tvunget på kurs med voldsom krenging som resultat. Og lavere fart.

möjligt jag har detta då utan att veta om det :lol:

 

men jag kan stelle autopiloten i 3 olike nivåer hur snabbt den skall reagera, men den gör ju ikke

noe supervoldsamme rörelser ikke ens på det högste.

 

jag trodde en rategyro var noe sådant som fartyg har dvs "turn-rate" (eller vad det heter)

kursendring / tidsenhet om man vill ha en snabbgir eller en langsam gir

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Lykke til Sydvesten. Ellers vil jeg si att autopiloten er en meget god venn og ha. Over lengre strekk

unnværlig. Akkurat nå er min i bilen. Skal på service i morgen.

 

Fordelen med en nesten ny båt, er att noen har fått tatt event småfeil ved levering.

Fordelen med ny: Følelsen av ny båt.

 

Det skal være rimeligere å kjøpe brukt, ikke bare spare produksjonstiden.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

ja ja du mener så......

 

vid ett sådant vindskift så trycker jag Standby legger om kursen o sen Auto igen

 

men det jag tenkte på var när jag passerer over högspenningskabler på relativt grunnt vann,

då 'ballar' autopiloten ut o kan ge en plötslig 90gradare....kanske den hade uteblivit om man

hade haft en sådan auto med treg kursendring/minutt

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

det er en sådan jag har, dom hette vel Autohelm innan navnbyttet

man kan trykke begge ned som du säger om man vill 'stagvende'

 

men det er ikke det jag sökte...utan tröghet för att den ikke skall reagera på kabler

(ikke för att det er noe stort problem!, kan hända noen gang/säsong vid segling i Danmark/Tyskland på grunde vann!)

 

lurer på vad som hender med en motorbåt i 20kn i sådan situsjon, sitter det folk på flybridgen,

flyger dom sikkert ur ! :lol:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Raymarine, kan du stille på forskjellige hastigheter, selv uten Gyro.

I tillegg har du knapper for 1 og 10 grader. Trykker du begge ned får du 100 grader. Da blir det

fart i sakene.

 

Jeg har en ST-4000.

Hvordan stiller jeg turn-rate og følsomhet på den?

Har forsøkt men får det ikke til. :headbang:

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

For å ta det første temaet først, størrelse på forseil, så er en selvslående fokk mindre enn 100% dersom den ikke er spilet slik at den kan få bue (roach) på akterliket. Standardfokken på en Hanse er noe sånt som 90%, men med spiler kan arealet økes. Selvslåer er en kjekk løsning for soloseiling i skjærgården. Ulempen med selvslående fokk er at det vanligvis er en elendig løsning for lens.

 

Jeg er ikke særlig begeistret for rullegenoaer på 130-150% ettersom de ikke har nevneverdig gode egenskaper når du rever dem. Jeg ville heller satset på en 120% rullegenoa og en gennaker. Gennaker på rull har jeg ingen stor tro på. Det er en vurdering av pris og pålitelighet.

 

Med 120% genoa og tyskerskjøting av storseilet er det relativt greit å seile solo med alle skjøter ført til styreposisjon.

 

LYS tallet er likt om du velger med/uten rullemast, noe som indikerer at rulleseil er like bra som vanlige seil.

Nei, det eneste som er sikkert er at LYS er et omtrentlig tall. Det er nok større forskjell på gode/dårlige seil (med samme LYS-tall) enn mast med eller uten rull.

 

Når mastene blir høye, musklene verker og det ikke hjelper å smøre sleidene så er kulelagersleider, elektrisk fallvinsj og rullemast tre alternativer som blir omtrent like dyre (om vi regner inn lazy jacks og slikt). Jeg foretrekker elektrisk fallvinsj som kan brukes til mye annet enn storseilfallet.

 

Så kommer 1000 kronors frågan..... Vil det da være fornuftig å kjøpe en brukt 2005 modell her i kongreiiket...

Personlig (og andres) erfaring er at det er ofte mange småting som må rettes på nye båter. Selv om utgiftene er minimale så er det litt heft og plunder. På en to år gammel båt er slike ting som regel fikset. Jeg ville likevel bedt om en besiktigelse av båten, med et løft ut av vannet for å sjekke om det er skader.

 

Stoffe selv eller ferdig stoffet er smak og behag, men husk på at det koster litt å løfte båten opp av vannet for å stoffe selv (om ikke leverandøren tilbyr plass og tid til å stoffe selv før sjøsetting).

 

Autopilot er et must når man seiler alene, (trimme seil, lese kart, "natures call" osv), og også på lengre motorpassasjer.

Tiltredes, men husk at en autopilot bruker strøm og kanskje ikke er den beste løsningen for langtur. Jeg ville uansett ikke vært uten autopilot, men jeg ville nok spandert en vindmåler på båten også. Da kan autopiloten seile på vinden i tillegg til kompasskurs.

 

Rategyroen kjenner av det minste kursavvik og korrigerer.

Jeg ville ikke hatt dette på en seilbåt. Enhver liten sjø som slår deg litt av kurs eller en liten vindrosse vil bli møtt med et voldsomt rorutslag.

Nei, det er feil. Rategyroen er mindre følsom for bevegelser enn et vanlig fluxgate. Om autopiloten korrigerer voldsomt for småting er det kurscomputeren som er satt opp feil. Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis en rategyro er en GYRO, beregnes retningen etter prinsippet at den spinner normalt på jordaksen. (OK her burde jeg kunne gitt et godt og enkelt svar siden dette liksom var faget mitt). Men uansett den gir betydelig bedre nøyaktighet enn et kompass, som da måler avvik fra magnetisk nord. Gyroer vil være upåvirket av elektriske felt, og lokale magnetiske påvirkninger ombord.

Link to post
Share on other sites

Det kan du diskutere med de her [...]

Hvorfor skulle jeg det? Det ser ikke ut til at de vet hva de beskriver.

 

En rategyro er etter mine bøker et modifisert fluxgatekompass, hvor gyrofunksjonen er en relativt enkel og billig løsning som kompenserer for de kompassutslag som skyldes båtens bevegelser. En fluxgate er et elektronisk kompass og dermed mye raskere enn et mekanisk kompass. Et rategyro-kompass har ikke noe med et gyrokompass å gjøre, det er et forbedret fluxgatekompass. Forbedringen er en stor fordel på høyere breddegrader ettersom jordens magnetfelt er innrettet slik at fluxgatekompasset er mer følsomt for bevegelser på høyere breddegrader.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor skulle jeg det? Det ser ikke ut til at de vet hva de beskriver.

 

En rategyro er etter mine bøker et modifisert fluxgatekompass, hvor gyrofunksjonen er en relativt enkel og billig løsning som kompenserer for de kompassutslag som skyldes båtens bevegelser. En fluxgate er et elektronisk kompass og dermed mye raskere enn et mekanisk kompass. Et rategyro-kompass har ikke noe med et gyrokompass å gjøre, det er et forbedret fluxgatekompass. Forbedringen er en stor fordel på høyere breddegrader ettersom jordens magnetfelt er innrettet slik at fluxgatekompasset er mer følsomt for bevegelser på høyere breddegrader.

Hmmm - ikke helt riktig dette tror jeg.

Et fluxgatekompass er et kompass som benytter jordmagnetismen som referansegrunnlag, i likhet med et vanlig magnetkompass. Men fluxgatekompasset er (som du skriver) elektronisk - og ikke mekanisk som et vanlig magnetkompass.

 

Alle gyrokompass (også rate-gyro) er basert på gyroskop-effekten, d.v.s. at et raskt roterende hjul vil søke å beholde sin retning i forhold til jordaksen. En rate-gyro er et enkelt (og billig) gyrokompass som kun har én aksel, og er derfor ikke nordsøkende som vanlige, 3-akslede gyrokompass.

Link to post
Share on other sites

Hmmm - ikke helt riktig dette tror jeg.

Nja, det er vel et spørsmål om hvordan og hvor mye forklaringen er forenklet. :wink:

 

Poenget er at rategyroen er såpass enkel mekanisme at den ikke fungerer som et gyrokompass (du skriver "ikke nordsøkende"). Dermed vil den kombineres med en fluxgate. Et av problemene med et fluxgatekompass er at det er mer følsomt for bevegelser på høyere breddegrader (på grunn av jordmagnetismens økende inklinasjon) og dette kompenserer gyromekanismen for.

Link to post
Share on other sites

Rategyroen har forsåvidt ikkeno med en gyro som sådan å gjøre.

Rategyroen er et chip.

De finnes i bøtter og spann hos de forsjellige halvlederprodusentene.

De er lynkjappe. 300°/s typisk.

De forteller resten av leamikken hvor fort et avvik øker eller minsker.

 

Her er et av flere chip fra Analog Devices.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt oppdatering her.... Er fortsatt i god dialog og forhandlinger om pris på den lett brukte Bavaria 39C med 55 hesteren i... Kan se ut som en avgjørelse faller i løpet av kvelden eller morgendagen... på om det blir denne eller helt ny båt..

 

Så langt er det kun små detaljer som gjenstår her... diskusjon med med våre respektive halvdeler i heimen....

Hej Sydvesten !

 

igår kväll låg jag o leste i Practical Boatowner...husker ikke vilket nummer det var, men något

nummer före sommaren.

 

dom varnade för ett akterstagsfeste på Bavaria 39'an der 2 av dom 4 bolterne som håller

festet till akterstaget hade hamnat utanför den inplastade försterknings-plåten, på den båt som dom hade testet i tidningen !

det er ju en relativt liten detalj, men om det skulle vara så på den du tittar på så kansje

du kunde få säljaren att åtgärda feilet.........

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Takker for opplysning om dette Gunga... Det skal jeg sjekke.. den aktuelle båten ligger nå inne hos forhandler for 1. gangs service...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Rategyroen har forsåvidt ikkeno med en gyro som sådan å gjøre.

Dersom du med "som sådan" mener roterende hjul så er jeg enig, men dersom du teker på fysikkens lover og formler blir det en annen sak... :smiley: Uansett, jeg tar utgangspunkt i at dette forumet er for båtinteresserte, og ikke båtinteresserte med høyere realfagsutdanning. :rolleyes: Da bør vi ikke bli for pirkete med hensyn til grove forenklinger.

 

Når det gjelder kommentaren til Gunga Din så ble feilene på Bavariaen oppdaget ved besiktigelse før sertifisering (britisk sertifisering for charterbåt) og det understreker vel bare nytten av at en kompetent besiktigelsesmann ser på båten før et evt kjøp. :wink:

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder kommentaren til Gunga Din så ble feilene på Bavariaen oppdaget ved besiktigelse før sertifisering (britisk sertifisering for charterbåt) og det understreker vel bare nytten av at en kompetent besiktigelsesmann ser på båten før et evt kjøp. :wink:

som jag skrev i den andre tråden til SveinHa, :wink:

 

https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=276437

 

o ibland lurer jag på om man ikke skulle ha en besiktningsman även vid ny-båtskjöp.

 

En besiktningsman ser det meste, med neutrala ögon,

själv kan jag bli 'forelsket' i en ny båt o tenker med hjertet o det er ikke bra,

det er småtteri det fixar jag själv senare osv osv :lol:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

o ibland lurer jag på om man ikke skulle ha en besiktningsman även vid ny-båtskjöp.

Helt enig, men ved kjøp av ny båt holder det nok at båten blir besiktiget før garantiperioden er over. Da får du også med deg ting som rister løs, er dårlig limt og så videre. Feil som er så store at du kan heve kjøp av ny båt vil jeg tro at du ser selv. :rolleyes: Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...