Sydvesten Svart 17.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2006 Litt oppdatering her.... Er fortsatt i god dialog og forhandlinger om pris på den lett brukte Bavaria 39C med 55 hesteren i... Kan se ut som en avgjørelse faller i løpet av kvelden eller morgendagen... på om det blir denne eller helt ny båt.. Så langt er det kun små detaljer som gjenstår her... diskusjon med med våre respektive halvdeler i heimen.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 17.August.2006 Del på Facebook Svart 17.August.2006 Og det er omtrent det eneste den gjør. Rategyroen kjenner av det minste kursavvik og korrigerer. Jeg ville ikke hatt dette på en seilbåt. Enhver liten sjø som slår deg litt av kurs eller en liten vindrosse vil bli møtt med et voldsomt rorutslag. På kryss tillater min ST 2000 (hvis den har en god dag og virker) at båten tar litt høyde ved vindrosser på kryss. Med rategyro vil den bli tvunget på kurs med voldsom krenging som resultat. Og lavere fart. möjligt jag har detta då utan att veta om det men jag kan stelle autopiloten i 3 olike nivåer hur snabbt den skall reagera, men den gör ju ikke noe supervoldsamme rörelser ikke ens på det högste. jag trodde en rategyro var noe sådant som fartyg har dvs "turn-rate" (eller vad det heter) kursendring / tidsenhet om man vill ha en snabbgir eller en langsam gir Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 17.August.2006 Del på Facebook Svart 17.August.2006 Lykke til Sydvesten. Ellers vil jeg si att autopiloten er en meget god venn og ha. Over lengre strekk unnværlig. Akkurat nå er min i bilen. Skal på service i morgen. Fordelen med en nesten ny båt, er att noen har fått tatt event småfeil ved levering. Fordelen med ny: Følelsen av ny båt. Det skal være rimeligere å kjøpe brukt, ikke bare spare produksjonstiden. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 17.August.2006 Del på Facebook Svart 17.August.2006 Jo sikkert det også. Hvor man legger inn så og så mange grader i minuttet. Men jeg vet ikke helt hvordan situasjonen hadde blitt ved et plutselig 90 grader vindskift og turnrate satt til 1 grad/min. Tror det hadde blitt slitsomme 90 minutter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 17.August.2006 Del på Facebook Svart 17.August.2006 ja ja du mener så...... vid ett sådant vindskift så trycker jag Standby legger om kursen o sen Auto igen men det jag tenkte på var när jag passerer over högspenningskabler på relativt grunnt vann, då 'ballar' autopiloten ut o kan ge en plötslig 90gradare....kanske den hade uteblivit om man hade haft en sådan auto med treg kursendring/minutt Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 17.August.2006 Del på Facebook Svart 17.August.2006 Raymarine, kan du stille på forskjellige hastigheter, selv uten Gyro. I tillegg har du knapper for 1 og 10 grader. Trykker du begge ned får du 100 grader. Da blir det fart i sakene. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 17.August.2006 Del på Facebook Svart 17.August.2006 Joda. Det hadde den stoppet. Kjenner godt til den der. De som har seilt Tenviksundet ved Nøtterøy har vel fått føle denne ufrivillige kursforandringen. Men som sagt, rategyroen hadde nok tildels fanget denne opp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 17.August.2006 Del på Facebook Svart 17.August.2006 det er en sådan jag har, dom hette vel Autohelm innan navnbyttet man kan trykke begge ned som du säger om man vill 'stagvende' men det er ikke det jag sökte...utan tröghet för att den ikke skall reagera på kabler (ikke för att det er noe stort problem!, kan hända noen gang/säsong vid segling i Danmark/Tyskland på grunde vann!) lurer på vad som hender med en motorbåt i 20kn i sådan situsjon, sitter det folk på flybridgen, flyger dom sikkert ur ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
oddgeir Svart 17.August.2006 Del på Facebook Svart 17.August.2006 Raymarine, kan du stille på forskjellige hastigheter, selv uten Gyro. I tillegg har du knapper for 1 og 10 grader. Trykker du begge ned får du 100 grader. Da blir det fart i sakene. Jeg har en ST-4000. Hvordan stiller jeg turn-rate og følsomhet på den? Har forsøkt men får det ikke til. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 17.August.2006 Del på Facebook Svart 17.August.2006 Sjekk med Belamarin i rygge, de er importør. Fikk den ferdig kalibrert. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 17.August.2006 Del på Facebook Svart 17.August.2006 (redigert) For å ta det første temaet først, størrelse på forseil, så er en selvslående fokk mindre enn 100% dersom den ikke er spilet slik at den kan få bue (roach) på akterliket. Standardfokken på en Hanse er noe sånt som 90%, men med spiler kan arealet økes. Selvslåer er en kjekk løsning for soloseiling i skjærgården. Ulempen med selvslående fokk er at det vanligvis er en elendig løsning for lens. Jeg er ikke særlig begeistret for rullegenoaer på 130-150% ettersom de ikke har nevneverdig gode egenskaper når du rever dem. Jeg ville heller satset på en 120% rullegenoa og en gennaker. Gennaker på rull har jeg ingen stor tro på. Det er en vurdering av pris og pålitelighet. Med 120% genoa og tyskerskjøting av storseilet er det relativt greit å seile solo med alle skjøter ført til styreposisjon. LYS tallet er likt om du velger med/uten rullemast, noe som indikerer at rulleseil er like bra som vanlige seil.Nei, det eneste som er sikkert er at LYS er et omtrentlig tall. Det er nok større forskjell på gode/dårlige seil (med samme LYS-tall) enn mast med eller uten rull. Når mastene blir høye, musklene verker og det ikke hjelper å smøre sleidene så er kulelagersleider, elektrisk fallvinsj og rullemast tre alternativer som blir omtrent like dyre (om vi regner inn lazy jacks og slikt). Jeg foretrekker elektrisk fallvinsj som kan brukes til mye annet enn storseilfallet. Så kommer 1000 kronors frågan..... Vil det da være fornuftig å kjøpe en brukt 2005 modell her i kongreiiket...Personlig (og andres) erfaring er at det er ofte mange småting som må rettes på nye båter. Selv om utgiftene er minimale så er det litt heft og plunder. På en to år gammel båt er slike ting som regel fikset. Jeg ville likevel bedt om en besiktigelse av båten, med et løft ut av vannet for å sjekke om det er skader. Stoffe selv eller ferdig stoffet er smak og behag, men husk på at det koster litt å løfte båten opp av vannet for å stoffe selv (om ikke leverandøren tilbyr plass og tid til å stoffe selv før sjøsetting). Autopilot er et must når man seiler alene, (trimme seil, lese kart, "natures call" osv), og også på lengre motorpassasjer.Tiltredes, men husk at en autopilot bruker strøm og kanskje ikke er den beste løsningen for langtur. Jeg ville uansett ikke vært uten autopilot, men jeg ville nok spandert en vindmåler på båten også. Da kan autopiloten seile på vinden i tillegg til kompasskurs. Rategyroen kjenner av det minste kursavvik og korrigerer. Jeg ville ikke hatt dette på en seilbåt. Enhver liten sjø som slår deg litt av kurs eller en liten vindrosse vil bli møtt med et voldsomt rorutslag. Nei, det er feil. Rategyroen er mindre følsom for bevegelser enn et vanlig fluxgate. Om autopiloten korrigerer voldsomt for småting er det kurscomputeren som er satt opp feil. Redigert 17.August.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 17.August.2006 Del på Facebook Svart 17.August.2006 Jeg har en ST-4000. Hvordan stiller jeg turn-rate og følsomhet på den? Har forsøkt men får det ikke til. Hej Oddgeir her ligger alle gamle manualer du kan kolla själv på min 6000 er det två knapper pil opp o pil ned der jag kan stelle 'fölsomhet' o även 'roder-vinkel' Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 17.August.2006 Del på Facebook Svart 17.August.2006 Nei, det er feil. Rategyroen er mindre følsom for bevegelser enn et vanlig fluxgate. Det kan du diskutere med de her http://www.navship.se/adfinity.aspx?pageid=55 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nefertiti Svart 17.August.2006 Del på Facebook Svart 17.August.2006 Hvis en rategyro er en GYRO, beregnes retningen etter prinsippet at den spinner normalt på jordaksen. (OK her burde jeg kunne gitt et godt og enkelt svar siden dette liksom var faget mitt). Men uansett den gir betydelig bedre nøyaktighet enn et kompass, som da måler avvik fra magnetisk nord. Gyroer vil være upåvirket av elektriske felt, og lokale magnetiske påvirkninger ombord. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nefertiti Svart 17.August.2006 Del på Facebook Svart 17.August.2006 Gyroer koster etter min ide fra ca 80.000 og oppover og er strømtørste. Så antar det er et annet prinsipp. Dvs...bevegelsessensorer (akselerometre) som brukes i kombinasjon med kompass? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 17.August.2006 Del på Facebook Svart 17.August.2006 (redigert) Det kan du diskutere med de her [...]Hvorfor skulle jeg det? Det ser ikke ut til at de vet hva de beskriver. En rategyro er etter mine bøker et modifisert fluxgatekompass, hvor gyrofunksjonen er en relativt enkel og billig løsning som kompenserer for de kompassutslag som skyldes båtens bevegelser. En fluxgate er et elektronisk kompass og dermed mye raskere enn et mekanisk kompass. Et rategyro-kompass har ikke noe med et gyrokompass å gjøre, det er et forbedret fluxgatekompass. Forbedringen er en stor fordel på høyere breddegrader ettersom jordens magnetfelt er innrettet slik at fluxgatekompasset er mer følsomt for bevegelser på høyere breddegrader. Redigert 17.August.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Svart 17.August.2006 Del på Facebook Svart 17.August.2006 Hvorfor skulle jeg det? Det ser ikke ut til at de vet hva de beskriver. En rategyro er etter mine bøker et modifisert fluxgatekompass, hvor gyrofunksjonen er en relativt enkel og billig løsning som kompenserer for de kompassutslag som skyldes båtens bevegelser. En fluxgate er et elektronisk kompass og dermed mye raskere enn et mekanisk kompass. Et rategyro-kompass har ikke noe med et gyrokompass å gjøre, det er et forbedret fluxgatekompass. Forbedringen er en stor fordel på høyere breddegrader ettersom jordens magnetfelt er innrettet slik at fluxgatekompasset er mer følsomt for bevegelser på høyere breddegrader. Hmmm - ikke helt riktig dette tror jeg. Et fluxgatekompass er et kompass som benytter jordmagnetismen som referansegrunnlag, i likhet med et vanlig magnetkompass. Men fluxgatekompasset er (som du skriver) elektronisk - og ikke mekanisk som et vanlig magnetkompass. Alle gyrokompass (også rate-gyro) er basert på gyroskop-effekten, d.v.s. at et raskt roterende hjul vil søke å beholde sin retning i forhold til jordaksen. En rate-gyro er et enkelt (og billig) gyrokompass som kun har én aksel, og er derfor ikke nordsøkende som vanlige, 3-akslede gyrokompass. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 18.August.2006 Del på Facebook Svart 18.August.2006 Hmmm - ikke helt riktig dette tror jeg.Nja, det er vel et spørsmål om hvordan og hvor mye forklaringen er forenklet. Poenget er at rategyroen er såpass enkel mekanisme at den ikke fungerer som et gyrokompass (du skriver "ikke nordsøkende"). Dermed vil den kombineres med en fluxgate. Et av problemene med et fluxgatekompass er at det er mer følsomt for bevegelser på høyere breddegrader (på grunn av jordmagnetismens økende inklinasjon) og dette kompenserer gyromekanismen for. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 18.August.2006 Del på Facebook Svart 18.August.2006 (redigert) Rategyroen har forsåvidt ikkeno med en gyro som sådan å gjøre. Rategyroen er et chip. De finnes i bøtter og spann hos de forsjellige halvlederprodusentene. De er lynkjappe. 300°/s typisk. De forteller resten av leamikken hvor fort et avvik øker eller minsker. Her er et av flere chip fra Analog Devices. Redigert 18.August.2006 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 18.August.2006 Del på Facebook Svart 18.August.2006 Litt oppdatering her.... Er fortsatt i god dialog og forhandlinger om pris på den lett brukte Bavaria 39C med 55 hesteren i... Kan se ut som en avgjørelse faller i løpet av kvelden eller morgendagen... på om det blir denne eller helt ny båt.. Så langt er det kun små detaljer som gjenstår her... diskusjon med med våre respektive halvdeler i heimen.... Hej Sydvesten ! igår kväll låg jag o leste i Practical Boatowner...husker ikke vilket nummer det var, men något nummer före sommaren. dom varnade för ett akterstagsfeste på Bavaria 39'an der 2 av dom 4 bolterne som håller festet till akterstaget hade hamnat utanför den inplastade försterknings-plåten, på den båt som dom hade testet i tidningen ! det er ju en relativt liten detalj, men om det skulle vara så på den du tittar på så kansje du kunde få säljaren att åtgärda feilet......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 18.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2006 Takker for opplysning om dette Gunga... Det skal jeg sjekke.. den aktuelle båten ligger nå inne hos forhandler for 1. gangs service... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 18.August.2006 Del på Facebook Svart 18.August.2006 Rategyroen har forsåvidt ikkeno med en gyro som sådan å gjøre.Dersom du med "som sådan" mener roterende hjul så er jeg enig, men dersom du teker på fysikkens lover og formler blir det en annen sak... Uansett, jeg tar utgangspunkt i at dette forumet er for båtinteresserte, og ikke båtinteresserte med høyere realfagsutdanning. Da bør vi ikke bli for pirkete med hensyn til grove forenklinger. Når det gjelder kommentaren til Gunga Din så ble feilene på Bavariaen oppdaget ved besiktigelse før sertifisering (britisk sertifisering for charterbåt) og det understreker vel bare nytten av at en kompetent besiktigelsesmann ser på båten før et evt kjøp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 18.August.2006 Del på Facebook Svart 18.August.2006 Når det gjelder kommentaren til Gunga Din så ble feilene på Bavariaen oppdaget ved besiktigelse før sertifisering (britisk sertifisering for charterbåt) og det understreker vel bare nytten av at en kompetent besiktigelsesmann ser på båten før et evt kjøp. som jag skrev i den andre tråden til SveinHa, https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=276437 o ibland lurer jag på om man ikke skulle ha en besiktningsman även vid ny-båtskjöp. En besiktningsman ser det meste, med neutrala ögon, själv kan jag bli 'forelsket' i en ny båt o tenker med hjertet o det er ikke bra, det er småtteri det fixar jag själv senare osv osv Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 18.August.2006 Del på Facebook Svart 18.August.2006 (redigert) o ibland lurer jag på om man ikke skulle ha en besiktningsman även vid ny-båtskjöp.Helt enig, men ved kjøp av ny båt holder det nok at båten blir besiktiget før garantiperioden er over. Da får du også med deg ting som rister løs, er dårlig limt og så videre. Feil som er så store at du kan heve kjøp av ny båt vil jeg tro at du ser selv. Redigert 18.August.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 18.August.2006 Del på Facebook Svart 18.August.2006 ja det er jag enig i....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.