Jump to content

Nettet omkring ny seilbåt snører seg sammen..


Sydvesten

Recommended Posts

Sakset fra en annen site:

 

Min gamle vän R stod inte att känna igen, när jag stötte på honom i naturhamnen härförleden. Man är van att se honom soligt glad och entusiastisk. Seglingen är hans liv, och han levde verkligen upp, när han fick tillfälle att komma ut på salta böljan blå. Men han hade förvandlats till en dyster grubblare, som halvliggande i sittbrunnen med glasartad blick fixerade sin överdimensionerade mast och syntes redo att när som helst hänga sig i övre spridaren.

 

Det framkom så småningom, att han med ålderns rätt hade velat göra det litet bekvämare för sig och därför skaffat rullstor, en kostsam och besvärlig modifiering av riggen. Rullstoren hade blivit förödande för båtens stabilitet och han hade tvingats öka kölvikten till men för seglingsegenskaperna. Och nu ville den riktiga seglingsglädjen inte infinna sig.

 

Rullstor hade förvisso inte kommit för att stanna i hans båt.

 

 

Uten kommentarer forøvrig.

Link to post
Share on other sites

På turbåter er rullemast helt ideelt , etter min mening.

 

Jeg har aldri hatt problemer med dette på mine siste 2 båter. Ruller inn og ut for hånd, og har aldri vedlikeholdt noe som helst.

 

LYS tallet er likt om du velger med/uten rullemast, noe som indikerer at rulleseil er like bra som vanlige seil.

 

Synd at du velger en Bavaria Sydvesten. Jeg som trodde du hadde greie på båt, helt til jeg så denne tråden ..... Sukk !!

Link to post
Share on other sites

Synd at du velger en Bavaria Sydvesten. Jeg som trodde du hadde greie på båt, helt til jeg så denne tråden ..... Sukk !!

Akk ja... hva skal en si.... I dine øyne har jeg nok ikke greie på båt.... Men siden denne påstanden kommer fra akkurat deg, så kan jeg leve meget godt med den.. :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da sitter jeg med et konkret tilbud fra Lundebåt på flunkende ny 39 Cruiser, Stauden II med årets messetilbud inkludert...

 

Her er specen i tillegg til Standard utrusningen.. Den er foreløpig og kan bli utvidet..

 

Utstyr:

125, Rodkick

140, Rullemast

1210, Mikuni varmer, 3500 med tre uttak

1602, VHF antenne i mast

580, Ankervinsj baug

600, ploganker, eventuelt Bruce kopi

620, kjetting, 50m 8mm

520, D2-40 motor

740, Åpning i siderekker

750, sprinpullere

2300, Sprayhood, Captains blue

2320, Sprayhood av type forhøyet utgave.. XL

8000, Frakt til Egense

8020, Rigging

8030, Sjøsetting

7200, En skvett diesel, 125 liter

N95, Reg i skipsregisteret

780, Kerpen Blue putestoff

2 Startpakke, gass, Windex, fendre, landstømkabel, flagg etc.

 

Totalpris for dette er 1.136.000 med Eurokurs på 8 kroner...

 

Det som jeg ikke har tatt med er stoffing som koster 19.500 kroner, som jeg planlegger å gjøre selv.... uten at jeg har regnet så nøye på dette ennå... Er jo ikke sikkert det lønner seg med tanke på at det går jo med en drøy skvett til et slikt skrog.... og det er jo mange strøk....

 

Båten vil da bli levert på sjøen i Danmark.... i nærheten av Aalborg... vi har satt en tentativ dato på 1. april neste år....

 

Så kommer 1000 kronors frågan..... Vil det da være fornuftig å kjøpe en brukt 2005 modell her i kongreiiket... Det ligger en på finn.no til 1.170.000 med Autopilot og D2-55

 

Jeg har også en annen på hånda som forlanges 1.150 for, den er uten autopilot og rodkick, vht antenne i masten og åpning i siderekke...

 

Det er også en med 29 hester tilsalgs til 1.095 på finn.no

 

Noen små betrakninger vedrørende åpning i siderekke... dette kan selvsagt ettermonteres... men jeg som har en vilter matros på 4 år vil jo trenge nett rundt båten vil jeg tro.... Da er vel en slik åpning et "must" eller hva mener herskapet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jo, jeg ville valgt åpning i siderekke. Bavariaen er svært høy. Jeg tenker på flytebrygger i gjestehavner og slikt.

Jeg har finmasket nett rundt hele båten, der det ikke er leskjermer, ikke fordi jeg har småsopper, men for min egen del, og for å forhindre at ting og tang triller på havet.

Lykke til med seilbåt.

Link to post
Share on other sites

Totalpris for dette er 1.136.000 med Eurokurs på 8 kroner...

 

Det som jeg ikke har tatt med er stoffing som koster 19.500 kroner, som jeg planlegger å gjøre selv.... uten at jeg har regnet så nøye på dette ennå... Er jo ikke sikkert det lønner seg med tanke på at det går jo med en drøy skvett til et slikt skrog.... og det er jo mange strøk....

 

Båten vil da bli levert på sjøen i Danmark.... i nærheten av Aalborg... vi har satt en tentativ dato på 1. april neste år....

 

Så kommer 1000 kronors frågan..... Vil det da være fornuftig å kjøpe en brukt 2005 modell her i kongreiiket... Det ligger en på finn.no til 1.170.000 med Autopilot og D2-55

Med de prisene du nevner, ville jeg valgt ny båt. Det er noe eget ved å kjøpe helt nytt. 2005-modellen har to sesonger bak seg, og selv om den sikkert er godt holdt og pent behandlet, kan du jo aldri helt vite.

 

Lykke til!

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Utstyrnivået varierer vel litt på hvilken type en velger og dess lenger disse brukte båtene ligger for salg, dess større prutningsmonn blir det vel... skulle en tro.. Så det kan jo hende prisen kan falle litt

 

Jeg ser jo at en god Autopilot er verdifull.. å kjøpe ferdig montert fra Lundebåt koset jo rundet 50-60 høvdinger en en vil ha en med gyro.. Det er jo en av disse brukte som har dette.. eller s så er det jo noen små kartplottere som er med, men de har ikke så rare verdien etter min mening da jeg uansett vil kjøpe en E eller C 80 tenker jeg... Har de en slik skjerm så er det jo et pluss etter min mening..

 

Ellers så er det vel ikke så mye... det er jo listet opp litt i des foskellige annonser.... men jer ev den oppfatning at jeg ikke betaler ekstra for gammel elektronikk eller ting som er kjekke å ha, men som jeg ikke selv vil kjøpe... Den største fordelen med brukt er jo et 55 hesteren er tilgjengelig, ved nytt blir det 40 hester som maks... noe som helt sikkert rekker for en slik båt....

 

Uansett så har jeg nå en fast pris på en ny båt som kan danne sammenligningsgrunnlag når man vurderer brukt båt.. skal sjekke en av disse bruke litt etter i sømmene i morgen...

 

Ulempen ved å kjøpe brukt nå... er jo at en kostnader ved opplag for vinteren... og siden en 39 forter er litt i sørste laget å ha i hagen, så må den andre steder.... og det koster fort rundt 5-10000 her i Grenland vil jeg tro... Dette er vel de samme kostnadene som kommer når man skal hente en nybåt i Danmark, men da snakker man jo en båttur hjemover..... så de kostnadene reger jeg ikke med...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg synes prisen på den 2005 modellen var kanskje litt vel stiv sammenlignet med ny båt.

 

 

Men d2 55motoren koster kanskje 30' ekstra og 50' for autopilot. Om det er prutningsmonn på 30-50' på den brukte hadde jeg kanskje blitt mer i tvil.

 

Kan tenke meg at den brukte er prissatt slik at selger får igjen pengene sine etter å ha gitt etter for litt pruting

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke få støttet Lasse nok i hans vurdering av at autopilot er fantastisk bra. Senest i dag på en 4 timers tur alene tråtte vår Arne Petter til med vanlig iver. Ikke et feilslag, og gjorde at skippern fullt ut kunne konsentrere seg om å stille inn radaren rett i tette regnbyger med mindre enn 20 meters sikt.

Link to post
Share on other sites

Autopilot "må" man ha. Min "døde" før ferien, og den er dypt savnet. Venter på pristilbud fra lokal elekotronikkpusher + at jeg tror jeg vil gjøre et forsøk med å reparere den gamle, slik at jeg har 2...

 

Autopilot er et must når man seiler alene, (trimme seil, lese kart, "natures call" osv), og også på lengre motorpassasjer. Det er kjedelig å styre i lengden. Om man virkelig trenger rategyro kan diskuteres. Selvsagt er det bedre, men det er jo begrenset hvor mye man dedikerer til autopiloten. Å tasse for motor på satt kurs krever ikke allverdens.

Link to post
Share on other sites

Om man virkelig trenger rategyro kan diskuteres. Selvsagt er det bedre, men det er jo begrenset hvor mye man dedikerer til autopiloten. Å tasse for motor på satt kurs krever ikke allverdens

Jeg vet ikke hvordan dette er på seilbåt, men på min båt sa Windy at det er helt utelukket å levere uten rate gyro - rett og slett for at den da ikke ville gått rett. koster ikke så mye ekstra på Simrad heller. Mener det var 3000 kroner ekstra
Link to post
Share on other sites

En Raymarine S3G med ST 6002 kontrollpanel og type 2 lineær drivenhet koster veiledende ca 45.000kr, da kommer montering og monteringsutstyr (braketter etc.) i tillegg.

Har selv denne autopiloten på våres 42C og den har fått prøvd seg i Skagerrak med 15ms vind og tilhørende sjø, den styrer fjellstøtt selv med sjøen på skrå inn aktenfra.

En svært dyr sak også etter min mening, men en nødvendighet dersom en skal seile en del utaskjærs med litt vind og sjø.

Redigert av Chrian (see edit history)

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Er helt enig i autopilot, jeg har det på listen men ikke via Lundebåt... mest sannsynlig direkte fra "uniaten" og det blir Raymarine... eventuelt fra Seatronic som skal ha 35 høvdinger for en slik sak med rategyro, (ST6002 Sailpilot S2)... pluss 3 høvdinger for en festebrakett til Bavaria... Det vistnok denne hersens mekanisk lineære drivenheten som koster skjorta og litt til.... den alene koster vel 12-15000... vil jeg tro..

 

Forskjellen på rategyro og uten er vel knappe 5 høvdinger så det ikke så galt...

 

Men... det er alltid et men... Siden jeg ikke på noen måte er erfaren med seilbåter så har jeg en eller annen illusjon om at jeg må lære meg å kontrollere og styre båten på gammelmåten før jeg blir automatisert... Så det er nok hovedgrunnen til at dette ikke blir prioritert fra dag en, men at det kommer raskt er det nok liten tvil om..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kan bare hålla med..............

 

Autopiloten er nest intill ovärderlig ombord (hmmm 50-60' låter ju voldsamt dokk ! :rolleyes: )

 

Spes vi långa överhavsseglingar o vid singlehand !

 

 

man skall dokk vare lite OBS vid segling över el-kabler på grundare vatten, de kan störe ut

autopiloten o helt plötsligt gör båten en 90gradare !!! (har upplevt dette ett par-3 ggr)

 

möjligt man kan undvika dette med en rategyro ?!?!

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hva den minste lineære drivenheten koster har jeg ikke peiling på, men det jeg vet er at det jæ..g dyrt.. kan vel lese noe ut av sidene til Seatronic.. men vil tippe rundt 10000...

 

Når det gjelder prisen som Lundebåt opperer på er det to priser der... Det er en til 37 høvdinger som er en S1.. og en S3 til 53 høvdinger.. Det er jeg som blingset litt her siden S3 er litt overkill til en båt 9-10 tonn.... men de anbefaler S2... som går til 11 tonn.... Den koster vel litt mere enn de 37...... men dette er vel uten rategyro... men skal sjekke dette med Lundebåt..

 

Kan jeg få en S2 med rategyro ferdig montert for rundt 40 høvdinger så er det ikke umulig at dette bir montert ved eventuellt nybåtkjøp

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men... det er alltid et men... Siden jeg ikke på noen måte er erfaren med seilbåter så har jeg en eller annen illusjon om at jeg må lære meg å kontrollere og styre båten på gammelmåten før jeg blir automatisert... Så det er nok hovedgrunnen til at dette ikke blir prioritert fra dag en, men at det kommer raskt er det nok liten tvil om..

Du bruker ikke autopiloten når du seiler - det er først og fremst på lang motorkjøring - og det kan du jo allerede.

 

Etterhvert finner du ut av autopiloten på lange seilstrekk også. Etterhvert vil jeg anta er etter 2-3 måneder med båten, dvs omtrent midt i sommerferien

Link to post
Share on other sites

På turbåter er rullemast helt ideelt , etter min mening.

 

Synd at du velger en Bavaria Sydvesten. Jeg som trodde du hadde greie på båt, helt til jeg så denne tråden ..... Sukk !!

Merkelig påstand/uttalelse. Er det ment som en spøk eller :confused: Ser at du i en annen tråd/innlegg (mer enn) antyder at DIN båt er best. Vel, vel. Så vær fornøyd med båten din. Men vær så snill å ikke kom med belærende lekser hele tiden om at andres båter ikke duger. Sukk (jeg også)!!.

Link to post
Share on other sites

möjligt man kan undvika dette med en rategyro ?!?!

Og det er omtrent det eneste den gjør.

Rategyroen kjenner av det minste kursavvik og korrigerer.

Jeg ville ikke hatt dette på en seilbåt. Enhver liten sjø som slår deg litt av kurs eller en liten vindrosse vil bli møtt med et voldsomt rorutslag.

På kryss tillater min ST 2000 (hvis den har en god dag og virker) at båten tar litt høyde ved vindrosser på kryss. Med rategyro vil den bli tvunget på kurs med voldsom krenging som resultat. Og lavere fart.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...