Jump to content

Nettet omkring ny seilbåt snører seg sammen..


Sydvesten

Recommended Posts

Cunningham - også kalt 'nullte revet'.

 

(unnskyld pedanteriet).

 

Dette kan gjøres med storfallet - som man heiser seilet med (ja beklager igjen ja....),

Du trenger ikke unnskylde deg for min del... jeg trenger dette inn med teskje og sikkert noe som er ennå mindre...

 

Takker for et godt forklarende innelgg surprise.... til og med jeg skjønte dette nå...... tror jeg da... :rolleyes:

 

Trenger jo å lære denne seiler terminologien....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da snører nettet seg mere sammen, og valget står nå mellom en helt ny 39 cruiser levert mars neste år eller en lite brukt Bavaria som kan overtas i slutten av august, tidligere utstillingbåt hos Lunde båt, sjøsatt i mai i år, mulig 2005 modell i henhold til CIN koden, er ikke sjekket ennå...

 

Det hele koker ned til et spørsmål om pris.... slik som jeg ser det..... og noen kompromisser da..

 

Den brukte har en D2-55 motor som ikke lengere leveres som alternativ for 39.... største alternativ er nå D2-40 motoren... siden jeg er motorbåtmann så teller jo D2-55 i positiv retning for den brukte, men jeg er litt usikker på hvor mye "bedre" 55 hk er sammelignet med 40 hk i denne båten... Standard er jo kun 29hk...

 

Den brukte har ikke mere utstyr enn hva jeg vil kjøpe som ny båt.... så det er ikke noe der jeg ikke vil ha.... selv om jeg nok ville ventet litt med å kjøpe alt om det blir ny båt..

 

Den brukte er utstyrt med standard seil, jeg hadde nok vurdet oppgraderte seil om jeg kjøper ny båt, men avgjørelse er ikke tatt der ennå.. Den brukte har ikke det stoffet på innredningen som vi ønsker oss, så der blir det et kompromiss... Vi ønsker det som er enfarget blått, men denne har denne blå/grå/hvit "skailignende" trekkene...

 

Jeg kommer nå i morgen til å be om konkret tilbud på en ny 39 fra Lundebåt med de messetilbud de vil ha på messen i september... så har jeg et reelt sammenlingningsgrunnlag.. Valget blir tatt i løpet av en ukes tid, om jeg går for brukt eller ny båt..

 

Den som bare kunne spådd utviklingen av Euro mot kronen det neste halve året... siden dette også vil innvirke på prisen på nybåt.....

 

Valgets kvaler... :crazy:

 

Nå skal jeg en tur på Sildajazzen og kikke litt.... så Gamle Salten komme inn tidligere i dag, og jeg synes jeg så sjegget til Poseidon i styrhuset...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Med i beregningen kommer vel også da opplag/servicekostnader for den brukte og hentekostnader for den nye. Jeg ville nok også tatt med i betraktningen at ny båt første seson ofte trenger noen småjusteringer samt at en bruktbåt er en bruktbåt og kan ha skjulte mangler.

 

Motormessig ville jeg vært mer opptatt av dreimoment enn antall hk på en seilbåtmotor ettersom skroget antakelig setter begrensinger på max fart uansett. Dreimomentet er det som gir deg god manøvreringsevne i trange situasjoner

 

D2 55 en flat dreimomentkurve rundt 130Nm fra 2000-2400Omin. D2 40 har 96Nm som maks på 1800Omin og dreimomentet faller raskt. Vektmessig skiller det ca 75 kg mellom motorene, D4 er lettest

Jeg ville nok foretrekke D2 55.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner en som har en sånn i en B38.

Når han fyrer opp den er jeg sjangseløs. Han gjør 10 knop!

Det fine med disse "noe overmotoriserte seilbåtene" er at de nesten ikke lager hekkbølger :rolleyes: I hvertfall er det svært få at skipperne som tenker over at hekken synker ned og de graver med seg real sjø bak når de "rusler av sted" i 9 knop
Link to post
Share on other sites

Sydvesten, velg D2 55hk. Vi har den i båten. Ett bedre moment, jobber bedre i motsjø. Vi måtte

oppgradere vår fra D2 til D2 55 hk. Som skrevet tidligere er mange andre 38, 39 levert med

denne tidligere. Har stor 3- blader folde. Merker godt hvordan den reagerer.

 

Ingen hekksjø fra vår, har fulgt med på dette. Men akterspeilet er under vann.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro fenderliste på plattformen er ca 10 cm under på fult fres. Ligger stort sett på 7 knop.

 

Ellers når det gjelder oppgraderte seil, har vi det. Ved rullemast mister du en del av buen med

standard seil. Dette gjør en god del i fart, i tillegg vil de også holde lengre fasongen. I starten

vil du kansje ikke tenke så mye på det, men etter en stund tror jeg du vil angre.

Prøv derfor å få til en deal med D2 55 med fullspilede seil. Ellers er de putene pr d.d., som vi har

av micro-fleece. Meget godt fornøyd.

 

Motorvalg er en ting, trivselfaktoren med innredning og seilgarderobe en annen. Sjønner ditt dilemma.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ingen hekksjø fra vår, har fulgt med på dette. Men akterspeilet er under vann.

Det blir ikke hekksjø på samme måte som fra en motorbåt. Jeg vil si at det blir mer som svell i sjøen - dvs rundere bølger. Men det blir mye energi i vannet. Vi har merket det godt. Mulig Svenning har merket det også når vi har ligget på samme sted ved Bile og seilbåtene er "innom" på vei mot Drøbak
Link to post
Share on other sites

Uansett får man ta hensyn. Har ikke merket så mye til Hekkbølger i sommer enn katamaranen som

går til koster. Han har trent lenge.

Bitteliten

Ellers var det greit du sa i fra om fortøyningstauene i Tanumstrand. Lå midt på innsiden av Pir 1.

Hadde samlet mange tau hvis jeg ikke visste om dette på forhånd. Ikke spes god plass til en

42 foter på innsiden. Men det gikk det også.

 

Sydvesten, det blir spennende å høre hvilket valg du tar.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Bitteliten

Ellers var det greit du sa i fra om fortøyningstauene i Tanumstrand. Lå midt på innsiden av Pir 1.

Hadde samlet mange tau hvis jeg ikke visste om dette på forhånd. Ikke spes god plass til en

42 foter på innsiden. Men det gikk det også.

Fint at det gikk bra for dere. Den havna begynner å bli litt trang for alle Nordbaggarna som skal trenge seg innerst inne - rene Larkollen Camping :lol: Jeg snakket med havnesjefen og han sa at det var store utbyggingsplaner for havnen - men han kunne ikke si når det ble gjort noe. Men vi kommer vel innom der neste år også tenker jeg. Håper da at bandet har byttet ut "Blue Hawai" med en annen sviske
Link to post
Share on other sites

Hva jeg ender på er ikke avgjort... Det er klart det er kostnader forbundet med både henting og ikke minst vinteropplag av brukt båt... Hente kostnader er innbakt i det tilbudet jeg ber om fra Lundebåt... Jeg ber om tilbud på ny båt med samme utrusning som den brukte med unntak av motoren da... så kan jeg sammenligne "epler og epler"

 

Det er klart jeg sikler på 55'en, men siden det er seilbåt så er jo seilene også viktige... Den brukte har fast 3 blader og gjør 7 knop på 2200 o/min.....

 

for meg så blir det er totalt kostnadsbilde som vil avgjøre her... kjøper en nytt så kan man bestemme alt selv, kjøper en brukt så tar en det en får... Vel vi kjenner jo de som eier båten så jeg er ikke så bekymret for skjulte feil..

 

Vel jeg vil avvente et konkret tilbud på ny båt, og se hva det blir i kroner og øre... Deretter vil jeg sammenligne med det tilbudet jeg har fått på den brukte.... Deretter kommer spørmålet om jeg "trenger" båt i høst eller ei... mange faktorer her..

 

Jeg snakket litt med Lundebåt om oppgraderte seil og de anbefaler dette i likhet med dere her på bp.. De sier at seilene står bedre ved reving... ikke vet jeg... men det er 30 høvdinger for bedre seil da......

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er klart jeg sikler på 55'en, men siden det er seilbåt så er jo seilene også viktige... Den brukte har fast 3 blader og gjør 7 knop på 2200 o/min.....

Den dagen det blåser småjævler og du stanger mot kulingen angrer du ikke på for mye motor

Heller ikke den dagen du har 14 m/sek sidevind og 3 knops strøm når du skal legge til i en trang havn

Men jeg tror nok at D240 holder godt på et lettdrevet 39 fots skrog

kjøper en nytt så kan man bestemme alt selv, kjøper en brukt så tar en det en får... Vel vi kjenner jo de som eier båten så jeg er ikke så bekymret for skjulte feil..

Samme tanker som vi har hatt - og vi har endt opp med ny båt hver bidige gang. Er vel anelsen sære og har ganske klare tanker om hvordan ting bør være :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Ved ny, bestill også med winch i baug. Man merker trykket fra den økende anntall båter, vi fikk

en 5-6 netter på svai i løpet av ferien. Lewmar-winchen som Bavaria bruker i baug, virker veldig

bra. Åpning i rekke, vil du også sette stor pris på ved long-side. VHF anntenne er også greit å besille

hvis man ønsker mastemontering, slipper man å rigge ned senere. Når det gjelder annet utstyr, kan man velge å ettermontere. Jeg var veldig glad i Autopiloten på vei hjem fra Danmark, ellers hadde det blitt slitsomt. Cockpit-teltet fra kapell og annat, virker også meget bra.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Men jeg tror nok at D240 holder godt på et lettdrevet 39 fots skrog

Det tror vel jeg også, men skal man ha nytt så er dette det største alternativet... ikke vet jeg hvorfor.. men slik er det.. De som har 29 hesteren sier jo et dette også holder... men der er jeg nok ikke helt enig...

 

Jeg skal nå sjekke litt... det virker som om bruktmarkedet for seilbåter er tregt nå, sammenlignet med i vår .. De som ligger på finn.no ligger jo godt der.... både 38 og 39.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Var i samme situasjon som deg da vi skulle velge seilbåt i våres, valget falt på en ny 42C, kunne fått en ett år gammel båt med samme utstyr pluss ankervinsj bak og baugpropell til samme prisen.

 

Vi er nye seilbåteiere og brukte de pengene oppgraderte seil kostet til å kjøpe blykjøl da denne er vanskelig å bytte senere.

 

Kan ellers opplyse at vi så langt er veldig fornøyd med bytte fra motor til seil, tar litt (mye) lenger tid å komme fra a til b, særlig når en må krysse og VMG kun blir 3-4kn, men vi koser oss underveis i en lys og romslig Bavaria.

Redigert av Chrian (see edit history)

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Tror vel dette er manges dilemma, få en litt brukt en, eller kjøpe helt ny. Vi har ikke angret, da vi

kjøpte ny, syntes bruktprisene var for høye kontra ny. Derfor ble valget enkelt.

 

Uansett dere for dere en kjempebåt som dere lir veldig glad i. Har fått mye skryt for vår både

utvendig/innvendig.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg ville sagt at 29 hk er i minste laget for en så stor båt.

 

Gikk selv fra Tananger til Dusavik i liten kuling med min båt nå mandag. 15 hk og motvind var sjanseløst (1.5 knop), så jeg måtte seile. Blir jeg å bytte motor mens jeg eier Nefertiti kommer jeg til å doble ytelsen om det er plass.

 

Toppfarten i stille blir nok ikke mye forskjellig, men farten i kraftig motvind er stor. Og det er da du virkelig liker å ha litt muskler. Ville foretrukket 55 hk på en 39 foter.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville sagt at 29 hk er i minste laget for en så stor båt.

Det sier Lundebåt også.... og litt sunn fornuft tilsier jo det samme... et 29 er lite på en båt med matchvekt på 9-10 tonn... 40 hk er sånn lagom, men ikke noe mere enn det..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Den havna begynner å bli litt trang

Å?

 

Eneste plassen som var ledig når vi kom dit i sommer, var kaifronten mot restauranten.....

 

Kona hadde mest lyst til å gjemme seg unna, når vi skulle ut derfra :rolleyes:

 

Jeg er jammen glad "Perlen" er langkjølet, ellers ville vi dratt med oss absolutt alt av aktertau utover rekkene ..........

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...