Jump to content

Nettet omkring ny seilbåt snører seg sammen..


Sydvesten

Recommended Posts

Hei sydvesten.

Da har vi ankommet vår havn her vest etter og ha hentet ny båten i Oslo Bavaria 39 cruiser.

Bare posetive overaskelser. masse båt mye seil morro i denne.

Vi har storkost oss i 3 uker langst kysten, ingen problemer av noen slag.

Vi har forøvrig R 635 kartplotter i vår båt og syntes den har fungert veldig greit, vi er vant til større skjermer fra motorbåter før men føler at det ikke trengs i en seilbåt, kartplotteren brukes kun som et suplimang til papir kart, dessuten har man mere tid i en seiler til og kose seg med kartene.

Link to post
Share on other sites

Hyggelig lesing om at turen fra Oslo til Karmøy har forløpt fint.... været har jo slett ikke vært så værst heller i juli måned... så jeg regner med at turen har vært flott..

 

Med tanke på plotter så vil den for min del være hovednavigasjonsmiddelet og jeg vil kontrollere mot kart der hvor jeg føler det er naturlig eller påtrengede.. Så jeg kommer nok til å legge noen kroner her og kjøpe noe som jeg er fornøyd med og som jeg kan føle meg trygg på...

 

Har meget god erfaring med Garmin og vil gjerne ha dette igjen... men jeg tror nok at i seilbåten blir det kun Raymarine fra A til Å, da eliminerer man lettere en del potensielle feilkilder i forbindelse med samarbeid mellom de forskjellie duppedingser.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Spennende lesing, er ferdig med ferien , og klar for jobb(tror jeg). Når det gjelder enn Bav 39

ligger det en ved siden av meg i havnen til salgs 2005 mod, pris 1125,- . Her er er det

ikke rullestor.

 

Angående kartplotter har jeg en Raymarine 120 , er meget godt fornøyd. Gödt bilde også

med delt skjerm. Har i ferien jobbet litt med trimming av seil osv. Har mange lovord ang

Bavaria.

 

Spennende og se hva du velger. Når du gjelder uteplassen på Bav 42 er den formiddabel. Men spørs hva trenger du. På 39 tar du bare av rattet i havner, får bordforlenger, så blir du fornøyd.

Bordforlenger er ekstrautstyr, men Lunde har det.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Siden dette nesten er en seilbåtdiskusjon.....

Mellom eksos og lading. Hvorfor finnes det ikke et godt seilbåtforum forresten?

 

Jeg ville ikke hatt rullestor. Jeg kjenner ikke så mange som har det, men de jeg kjenner har hatt problemer med kiling og bøyde spiler.

 

Jeg har rigget meg til med en sånn Lazybag. Hvor samlesnorene blir trukket ut mot salingshorna av strikk. Framifrå. Med godt rengjort og smurt system av sleider og fall hiver jeg opp 30 kvm. fullspilet for hånd. Når jeg skal berge seil, lar jeg bare gå fallet og så detter hele greia ned i bagen og jeg trekker opp glidelåsen. Mye trimmuligheter med topping-lift, rod-kick, uthal og Cunningham.

Også har jeg en sånn gennaker med strømpe. Litt krøkkete og få satt, men å berge går på et blunk.

 

Og kartmaskina, MaxSea, ble iår, igjen, stående hjemme. Finner at papirkart er like kvikt og effektivt.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor det ikke er noe gpdt seilbårforum.. vel det er vel enten fordi ingen har laget det eller at ingen ser nytteverdien i det... De som ser nytteveriden i det lager jo dette kjapt vil jeg tro... Personlig så ser jeg ikke poenget med en ytterligere oppslitting mellom seilbåtførere og motorbåtførere... Jeg tror og håper at begge gruppene kan ha det hyggelig sammen, mulig jeg er litt vel optimistisk her....

 

Når det gjelder rullestorseil så er jo også jeg i tvil om dette.... men noe som har slått meg er jo at de fleste charterbåtene er utstyrt med slike seil.... Da stiller jeg meg spørsmålet om de virkelig er så dårlige som enkelte vi ha det til... en charterbåt blir jo gjerne brukt av mere eller mindre uerfarne seilere som nok kan finne på omtrent det samme som jeg kommer til å gjøre når den tid kommer...

 

Hva er Cunningham for noe kjekt da... mon tro...

 

Den gangen jeg blir eier av en kartplotter som er tegere og mindre nøyaktig enn papirkartene, skal også jeg la den være hjemme, det er helt sikkert.... men akkurat det tviler jeg sterkt på kommer til å hende..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ang. rullestorseil i mast: Det er mange gode grunner til at charterbåter utrustes med rullestor

men etter min erfaring enda flere grunner til at jeg ikke kunne tenke meg det.

En erfaring er at hele systemet lett blir svært tregt og en må bruke winsj både for å få seilet ut og inn, Grunne til dette er bl.a. salt i mekanismen, men jeg vet ikke mer om hva som kreves av vedlikehold.

Link to post
Share on other sites

Med godt rengjort og smurt system av sleider og fall hiver jeg opp 30 kvm. fullspilet for hånd. Når jeg skal berge seil, lar jeg bare gå fallet og så detter hele greia ned i bagen og jeg trekker opp glidelåsen.

Hva smører du med da?

 

Jeg sliter som en galleislave både for å få det opp og ned.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Hvorfor kan ikke de som har en slik mast og som ikke er fornøyd med den komme med sine synspunkter.... På meg virker det nesten slik at de som ikke har en slik mast er de som har størst problemer med rullemasten... Eller er det bare slik at det vi selv har alltid er det "beste"

 

Det må da være en god del personer her på baatplassen.no som har rullemast og som har personlig erfaring med denne gjere over litt tid.... Jeg snakker ikke her om de som kjenner noen som har hørt om en som vistnok hadde problemer en gang..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke hatt rullemast lenge, siden juni iår. Den har fungert meget bra. I en periode når

seilet var nytt brukte vi det i hard vind. Seilet strakk seg 1/2 - 1 cm. Da gikk det tregere inn i

rullen. Når vi fant ut dette, fikk heist det lille, og etter det fungerer det meget bra igjen.

 

Vi har fullspilede seil, og det er det som skulle ha mest utfordringer. Men så langt så bra. Lazy-Jacks

fungerer meget bra, og er en mer optimal løsning for ren seilglede. Men for familie-seiling, er rullestor etter min oppfatning en meget optimal løsning.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg har rullemast og vet ikke helt hva jeg skal si...

 

Såvidt jeg vet er det 2-3 år siden denne masten har vært nede for overhaling/smøring. Har selv smurt der jeg kommer greit til.

 

Har ikke behov for å bruke vinsj hverken for å få seilet inn eller ut. Skal jeg ha det ut i vindstilla kreves kanskje litt kraft på uthalerlinen, men får jeg litt vind på skrå forfra farer seilet ut som en kule. Når jeg skal ha seilet inn er jeg litt usikker på hva som egentlig er rett prosedyre og driver å eksperimenterer litt selv ettersom jeg ikke har brukt det så veldig mye. Skal seilet f.eks blaffre eller være strammt når jeg skal rulle det inn? Skjønner jo at det ikke skal blaffre for mye ettersom krøller kan gjøre at det låser seg siden det blir for mye seilduk i den trange åpningen. Dette har skjedd en gang eller to men har jo bare vært å dra det litt ut igjen og så prøve på nytt. Har prøvd å rulle det inn med press i en gang i en del vind og det gikk ikke. Mulig jeg kunne fått det til med vinsjen men tok da heller ut noe av presset og fikk seilet greit inn.

 

Er i grunnen godt fornøyd med rullemast. Seilet er ute av veien og blir helt klart brukt mer enn om det ikke hadde vært av rulletypen. På den anne side er jeg jo litt skremmt av alt dette snakket og er jo livredd for at det skal låse seg en gang det blåser mye og jeg er alene. Har som sagt ikke opplevd det eller hørt om noen som har opplevd det men dog....

 

At seilet står dårligere og ikke har spiler er så sin sak, men siden jeg kun driver slapp turseilas ser jeg ikke på det som noe problem.

 

Konklusjonen min er at det er ok med rulle til min bruk men det var ikke avgjørende når jeg kjøpte båten og jeg kunne igrunnen like gjerne hatt et opplegg med lazy jacks. Mer tungvindt men hadde kanskje sluppet noe av usikkerheten? På den annen side regner jeg med den gir seg når jeg har brukt dette litt mer enn et år og fått testet det under mer krevende forhold.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor kan ikke de som har en slik mast og som ikke er fornøyd med den komme med sine synspunkter....

Kan det ha litt med "Enkelte her uttaler med en slik skråsikkerhet som kun de uvitende kan.." å gjøre :lol::lol::lol: Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kan det ha litt med "Enkelte her uttaler med en slik skråsikkerhet som kun de uvitende kan.." å gjøre :lol::lol::lol:

Akkurat det vet jeg "alt" om .... :lol::lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg tror nok en del seilere, som ikke har rullestorseil, venter lenger med å reve/ta ut rev enn det seilere med rullestorseil gjør. I praksis betyr dermed rullestorseil økt fart for mange...

 

Ihvertfall har jeg selv erfart at jeg seiler oftere med optimal mengde seil opp nå enn i tidligere båter med tradisjonell reving.

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

Det var interessant - det har ikke jeg tenkt på. :smiley:

 

Jeg har også et inntrykk av at kunnskapen om hvor mye krenging som er optimalt endrer seg. Tidligere ble det gjerne seilt med 30 graders krenging før man revet, mens det i dag kanskje reves ved 20 graders krenging. Skyldes det at båtene har endret seg eller er det ny kunnskap?

Link to post
Share on other sites

Det var interessant - det har ikke jeg tenkt på. :smiley:

 

Jeg har også et inntrykk av at kunnskapen om hvor mye krenging som er optimalt endrer seg. Tidligere ble det gjerne seilt med 30 graders krenging før man revet, mens det i dag kanskje reves ved 20 graders krenging. Skyldes det at båtene har endret seg eller er det ny kunnskap?

Det har vel mest med endret skrogfasong å gjøre. Gamle linjelekre båter med lange overheng hadde jo nettopp dette for å øke vannlinjelengden ved relativt stor krenging. Dagens flatbunnede båter med null eller lite overheng seiles best "oppreist", eller nesten oppreist.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er Cunningham for noe kjekt da... mon tro...

Cunningham - også kalt 'nullte revet'.

 

For å starte med begynnelsen: Vi snakker her om forliket til storseilet - det som går opp langs masta (unnskyld pedanteriet).

 

Jo mer det blåser jo strammere vil man ha forliket på seilet. I veldig lett vind, 0-2 m/s, bør det være så slakt at seilet såvidt får horisontale skrukker langs forliket. Fra ca 10 m/s og oppover skal forliket være superstramt. Fra 2-10 m/s skal det derfor gradvis strammes.

 

Dette kan gjøres med storfallet - som man heiser seilet med (ja beklager igjen ja....), men nå er det sånn at etterhvert som vinden øker blir storfallet stadig mindre effektivt fordi sleidene som sklir i sporet på masta - sog som seilet er festet i - får stadig økende friksjon med økende vindstyrke.

Etterhvert virker fallet kun strammede på den øverste delen av seilet, sleidene lenger ned har for stor friksjon til å røre seg.

 

Og nå kommer det.....

 

Cunningham er en line som løper fra bommen opp gjennom en ringmalje i storseilet ca 20-30 cm over bommen, ned igjen gjennom diverse bryteblokker etc og til en vinsj. Ved å dra til denne linen oppnår man stramming av også nederste delen av storseilet ved økende vindstyrke.

 

Nødvendig for turseiling? Strengt tatt ikke.

 

Hva oppnår man? Noe bedre fart, noe større høyde mot vinden (en grad eller to), og - ikke minst - mindre krengning på båten i hard vind. Oppstrammingen av forliket gir et flatere seil som gir mindre krengning - derav betegnelsen 'nullte rev'. Ved å sette dette hardt kan man seile i høyere vindstyrker før man begynner å reve.

 

Med et rullestorseil vil man heller reve littegrann.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jo, selvfølgelig. I tillegg til bomuthal som du nevner strammes akterstaget for mer twist i storseilet, løygangen slippes mot le samtidig som skjøtet strammes (kan også bruke kicken til dette, men jeg foretrekker løygang+stramt skjøte), akterliksstrammeren dras til og skjøteløperne for genoaen slippes akterover for at spalten mellom for- og storseil skal tilpasses den nye twisten i storseilet. Da er man satt opp for 12 m/s med fullt stell (på min båt).

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Nå var det egentilg ikke min mening å argumentere for eller imot rullestorseil. Jeg ville vise til at Lazybag er svært bra om man har en båt uten rullemekanisme.

 

Krenging.....

Jeg seiler skjelden med mer enn 15 grader. Da blir båten så logjerrig at jeg må finne på noe annet. Som signaturen surprise viste til, Cunningham, løygangen i borde eller akterstaget. Med brøkdelsrigg retter båten seg ganske mye ved å teite akterstaget helt.

Men ved 8-9 m/s må jeg ta et rev.

Jeg slipper også ørlite ut på uthalet på slør.

 

En ting jeg lurer på ved rullestor; merker man noen effekt av at seilplanet flytter seg forover når man rever?

Link to post
Share on other sites

Har nå en halv sesongs erfaring med rullestorseil, og er forsåvidt fornøyd. Var egentlig skeptisk til denne løsningen, av årsaker som fremgår bl.a. tidligere i denne tråden. Det jeg helst kunne tenke meg, var fullspilet storseil med lazy-jacks. Likevel må jeg konkludere med at rullestorseilet har fungert veldig bra. Seilet står forholdsvis bra og det er enkelt å reve. Rullemekanismen går svært lett, men jeg har opplevd at seilet har hatt tendens til å låse seg i spalten. Dette har skjedd p.g.a. for mye seil ut på en gang. Har imidlertid ikke oppfattet dette som noe stort problem. Det hele har løst seg kjapt, ved et raskt besøk oppe ved mastefoten.

 

En ting jeg lurer på ved rullestor; merker man noen effekt av at seilplanet flytter seg forover når man rever?

Kan ikke se at seilarealet flytter seg mer fremover ved reving av rullestorseil enn ved standard reving. Eller er jeg helt på jordet ........... :crazy:

Link to post
Share on other sites

Jo, selvfølgelig. I tillegg til bomuthal som du nevner strammes akterstaget for mer twist i storseilet, løygangen slippes mot le samtidig som skjøtet strammes (kan også bruke kicken til dette, men jeg foretrekker løygang+stramt skjøte), akterliksstrammeren dras til og skjøteløperne for genoaen slippes akterover for at spalten mellom for- og storseil skal tilpasses den nye twisten i storseilet. Da er man satt opp for 12 m/s med fullt stell (på min båt).

Får man ikke samme effekt/tvist på storseilet ved å flytte løygangen mot lo, og slippe ut på kicken?

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

En ting jeg lurer på ved rullestor; merker man noen effekt av at seilplanet flytter seg forover når man rever?

Med mitt spilede rullestorseil flyttes busen fremover ved innrulling. På denne måten kompenseres det for at rulleseil har en tendens til å bli "bakbusede" når vinden øker. Man merker godt at seilplanet flytter seg forover, og det er jo en del av hensikten - man får en mindre logirig båt som er lettere å kontrollere!

Link to post
Share on other sites

Kommer an på hvorfor man vil ha twist.

Dersom man vil ha twist pga vinddreining mellom havoverflaten og mastetoppen - f.eks ved svake termiske vinder nær land o.l - kan det funke å dra løygangen noe opp i lo og slakke skjøte og kick. Dersom man vil ha twist for at toppen på seilet skal falle ut mot le (og gi slipp på vinden - derved gi mindre krengning) vil det ikke hjelpe å dra løygangen opp i lo. Man får twist, men toppen av seilet står som før, det faller ikke så mye ut mot le. Det er akterstagsstrammingen som gir den ønskede 'slipp på vinden' i toppen av seilet.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...