Jump to content

Slappe Sønnak batterier

Lotus

Recommended Posts

Har et spørsmål om ladekapsitet fra et lite aggregat. ..... Spørsmålet mitt er hvor "kraftig" batterilader kan denne forsyne?

Tilatter meg å minne pga. den sammenhengen:

Husk om -først- å starte aggregatet og å la den gå i 10 / 15 sekunder,

-før- laderen blir slått på.

Det finnes ikke mange aggregat som ikke produserer mye overspenning mens oppstartsfasen.

Dette kan ødelegge nesten en hver lader eller også annet utstyr som er tilkoblet 230V-kretsen.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

• 10 måneder senere...

Jeg har 2 stk 115A Sønnak Freeline/Nautilus batterier. Ingen problemer så langt (kan det være en produksjonssvikt på noen batterier? ref. alle problemene som nevnes i denne tråden).

Det jeg lurer på er om noen har datablad på disse batteriene? Eller vet hvor disse kan finnes?

Jeg forsøker å finne anbefalt ladespenning og lignende informasjon på disse batteriene, men finner intet.

Vennlig hilsen Capt'n.

Mine batterier fra den nye serien (med tykke håndtak) fungerer fint så langt iår, de var nye på reklamasjon ifjor sommer. De jeg byttet inn merket jeg var slappere allerede ved oppstart året etter kjøp.

Det kan tyde på at de er blitt bedre nå og at det har vært en feil tidligere, så langt iallefall.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

• 1 måned senere...

Har hatt 3 stk tilsvarende møkka batterier.. ferdige etter 2 år, spenning ramler som en stein, og ting slutter å virke. Kasta ut i forrige uke. Har flere kamerater med samme erfaring. Sønnak nautilus er kjempe dårlig, og forhandleren som jeg kjøpte batteriene av vil ikke hjelpe.

Har hatt 3 stk tilsvarende møkka batterier.. ferdige etter 2 år, spenning ramler som en stein, og ting slutter å virke. Kasta ut i forrige uke. Har flere kamerater med samme erfaring. Sønnak nautilus er kjempe dårlig, og forhandleren som jeg kjøpte batteriene av vil ikke hjelpe.

Kjøpt hos Mekonomen?

Ta med dine batterier til Autoutstyr på Korten, så får du hjelp. Der har de skikkelig måleutstyr også, og om de finner feil så får du nye batterier.

Jeg har fått to nye batterier (115Ah) fra den nye serien med tykke håndtak, og det ser ut til at de fungerer som de skal iår også. Jeg har vært nøye med ladingen.

[Moralens glade vokter!]

• 1 måned senere...

hva ble konklusjonen på disse nautilus batteriene dine lotus? kjører båt nå og kan ikke lese alt , og er på vei inn for å hente 2 nye 115amp batterier av typen nautilus.. er det noe spes å huske på ang disse batteriene?

ps . solcellepanelet kokte ikke i stykker varta batteriene mine , så du kan bruke de pengene på noe annet.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

og er på vei inn for å hente 2 nye 115amp batterier av typen nautilus.. er det noe spes å huske på ang disse batteriene?

Pass iallefall på å få den nye typen Nautilus 115Ah med tykke håndtak, det kan se ut som om de er bedre enn de gamle med tynne håndtak.

[Moralens glade vokter!]

ps . solcellepanelet kokte ikke i stykker varta batteriene mine , så du kan bruke de pengene på noe annet.

Det er vel du som kan bruke de sparte regulatorpengene på noe annet. Eller vil du gjerne gi meg dem slik at jeg kan bruke dem for deg? :smiley:

Mine Nautilus batterier lever fortsatt. De 2 nye jeg fikk for over 2 år siden er greie nok, men slappe. Det siste er over 5 år, ikke greit nok og slapt. Har ikke hjerte til å kaste dem selv om båten er full av Hawker AGM-batterier. Siden du har kjøpt Exide Nautilus batterier, håper jeg du fikk dem veeeldig billig. Du kunne til sammenligning kjøpt rimelige Leoch AGM batterier hos Jula. De er i en helt annen divisjon, men koster ikke veldig mye mer.

Redigert av Lotus (see edit history)

For den prisen hadde jeg glatt kjøpt Freeline-batterier jeg også.

Så kan man spørre hva produsenten har spart inn på når batteriene kan selges billigere enn alle andre 115Ah fritidsbatterier.

Kanskje har de spart på avansen?

Vel, jeg kjøpte meg også et 110AH til 999 kr på Maritim.no (Oslo/Slepende-Ikea). Men 599+25%+100 = 850 Kr var jo veldig billig.

Hvor var det hen?

Lurer på hva jeg må betale for dem hos Sønnack i Oslo - men gadd ikke gå ditt for å prute selvom Hafslund skal få prosenter.

Men det hos Maritim, Sønnack 110 AH Nautilus Freeline hadde ikke MagicEye - og jeg synes at spenningen synker rask.

Hadde ladet det til 100% og etter noen timer (20AH forbruk) var Spennnigen under 4 - 6 A last bare 12V, det er for dårlig!

Har det på hytta .... og der er det en Phocos CXN10 Solcelleregulator med display - derav vet jeg forbruket - ca 20 AH.

Desuten har jeg målt A (med Multimeter) når jeg hadde på data`n og den trekker 3 - 4 A. Brukte også lys + bilradio litt for å forbruke litt strøm.

Målte spenningen på batteriet under ca 4 - 6 Amper og den var rund 12.1 V da jeg hadde tatt ut 20 AH ifølge laderegulatoren.

Husk hva tråden her heter! Tror ikke et AGM batterie kneler så rask i Spenningen!

Men jeg skal teste litt mere for å bekrefte kvaliteten.

Få det kontrollert hos maritim - tror ikke de har måleutstyr for det. Her er det bare salg salg salg.

Jeg tror ikke det betyr noe hvor du har kjøpt batteriet hvis det er et Sønnak batteri. Dette bør vel kunne kontrolleres vederlagsfritt for deg hos den lokale Sønnak avdeling?

Jeg ville i alle fall ringt og spurt for sikkerhetsskyld.

Var innom Maritim og synes det var et bra tilbud på Nautilus 115A. Jeg har nettopp kjøpt Biltema 80-31101/110A/kr. 1199,-. Nautilus batteriene virket mye tyngre enn Biltema. Så man får nok mer for pengene....

Jeg hadde også slappe Nautilus batterier, Biltema batteriene holder spenningen mye bedre. (Men nå er de jo nye). Var på "Jula" på Lørenskog for å se om de hadde billige Leoch AGM batterier, slik Lotus nevnte, men jeg så ingen batterier der.

• 2 år senere...

Noen som vet hvor Maritim får sine egenmerkede batterier fra?

Jeg har nemlig 3 stykker som ble kjøpt i fjor, og de oppfører seg akkurat sånn som disse Sønnak batteriene blir beskrevet her. (Dette er 110ah batterier.) Spenningen detter som en stein ved bare et minimum av belastning. Og da snakker jeg bare om en radio. Kan stå å se at spenningen synker mens radioen står på. Og den trekker ikke mye strøm, det har jeg målt. Har også sjekket syrevekten på batteriene, og den er helt ok på grønt. Ikke er batteriene blitt "mishandlet" på noen som helst måte heller.

Heldigvis har jeg kvitteringen, så jeg får sende en mail til Maritm og høre om det finnes andre lignenede tilfeller. Men det må ha vært noe hakkende galt med disse batteriene fra starten.

Redigert av GeirFrode (see edit history)

mistenker samme hos meg på to nykjøpte 125ah som den lokale båtpusheren tar inn fra maritime. Hvor mange dager bør eg gi de før eg bør forvente full kapasitet ? ...de må vel lades og brukes noen ganger for å få topp ytelse.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Ikke dager, men timer etter bulklading.

Flertrinnsladere gir nevneverdig strøm (Ampere) til innstilt verdi,

deretter kan du begynne å regne med (avhengig type batteri) noe mellom 1 til 10 timer for kompensasjonsladingen.

Thats it.

Ang. siste setningen.

"Innkjøring" og "konditioning" av batterier gjør man bl.a. for å toppe batteriene absolutt,

for å gripe inn i kjemiske prosesser, å korrigere skeiv lading, å kjøre desulfatering, etc.

På kapasitetsmåleren derimot ser man denne forskjellen vanligvis bare med noe få Watttimer

og feil som er beskrevet her rettes ikke med det i det hele tatt.

:seeya:

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Hvordan tester man best for å kunne tørre å reklamere? Etter to timer med kjøleskap og dieselvarmer var spenninga ned i 12,4V. Eg meiner bestemt at det brukte være høyere med forrige batteripakken, før den tok kveld assa.... Vi har ofte lagt første dag uten landstrøm, nå med nye batterier turde eg ikkje det. De har fått 1 uke lading før bruk.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Da trenger man ikke noe å teste, enkelt matematikk burde holde.

Med 12,4V skulle batteriet (avh. type) være utladet med 25 til 40%.

Er vi snille med produktet da blir t.o.m. 25% av 125Ah bare noe med 32Ah.

Kompressorkjøleskap og dieselvarmere trekker sjelden mer enn 3A per time og stykke når den først er i gang.

(obs: Kjølebokser med Peltierelement trekker ofte 8 men også opp til 15A)

Med det burde du kunne måle 2x 3A x2timer = maks. 12Ah etter 2 timer, men ikke 32Ah eller enda mer.

Er det tilfelle hos deg da måtte kjøleskap og dieselvarmeren være forholdsvis store.

Hvis du forklarer det på den måten kunne selgeren se noe grunn for en grundig sjekk av batteriene.

Først når selgeren nekter å vise forståelse for det er det på tide med en RC-måling.

Dvs. med topplading (over minst et komplett døgn)

og kontrollert utlading (gjerne med 5A => ved romtemperatur) ned til ca. 10,8V

for å regne (her 5A x timer) som belastningen trengte for å trekke batteriet ned til 10,8V.

Resultatet blir den egentlige restkapasiteten.

Ser du da at du burde få levert 125Ah (5A gange 25timer)

mens batteriet er på 10,8V etter allerede 15 timer ( = 75Ah )

da er batteriet vel definitiv klar for resirkulering.

Før spørsmålet kommer:

Batterier er slitedeler.

Man regner med en arbeidsområde mellom 10% over og 20% under angitt kapasitet.

Et eksempel: Batteri som er angitt med 100Ah er bra med 110Ah men gjelder som definitiv kaputt ved senest 80Ah.

Vill man gjøre dette ordentlig da må man forholde seg eksakt til batteriets datablad.

Men denne testen fører nærmest til sannheten uansett.

Så, da har dere noe å leke med.

Obs: Husk alltid verneutstyr, ikke minst for øynene !!

:fishing:

Jørg

red. etter spørsmålet fra sofaen.

Hvis man ikke har noe som er kjent for å trekke 5A da kan man bruke en bilpære.

Vanlige 55/60W

60W delt med 12V blir 5A. :easter:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...