Jump to content

Slappe Sønnak batterier


Lotus

Recommended Posts

Nå virker det kanskje litt teit at jeg ikke har oppdaget dette før nå, men faktum er at jeg har målt syrevekt mange ganger det første året. Da var det normalt.

 

Forklaringen er kanskje at batteriene tørrlades og deretter får påfylt syre?

Er det kortslutning i en celle vil syra der antagelig holde seg bra lenge, men før eller siden blir den jo uansett nøytralisert. Nå var den i alle fall temmelig slapp og det har den sikkert vært en stund.

 

En god forklaring? Noen bedre?

Link to post
Share on other sites

Mange bedre forklaringer finnes det vel ikke, bare spekulasjoner så lenge man ikke har åpnet batteriene.

Det jeg spørr meg er mer hvorfor at det blir solgt så mange millioner av forskjellige type batterier,

som man nesten ikke snakker om,

men akkurat her (ang. Sønnak) finnes det med en gang flere som har oppdaget svakheter.

Tilfeldighet?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått nye batterier. Uten diskusjon over hode. Exide Sønnaks representant sjekket batteriene.

3 toppladede batterier. Bra hvilespenning på alle tre.

 

Et batteri var defekt. Defekt celle. Et var halvgodt etter å ha vært parallellkoblet med det dårlige. Det tredje var så bra man normalt kan forvente. Det stod også i parallell, men 5 meter unna. Det burde ikke ha spilt noen rolle, men det var altså ikke dårligere enn man kan forvente etter snart 2 år.

 

-Får jeg ett eller to nye batterier, spurte jeg. -Du får garantert ett, men Exide Sønnak pleier å være ryddige og greie å ha med å gjøre, svarer han som sjekket batteriene. -Ring meg i morgen.

 

Dagen etter ringte jeg. -Du får to nye batterier, var svaret. -Du kan hente dem når du vil, men ta med kvitteringen for de gamle.

 

Ingen diskusjon, ingen betaling av noe mellomlegg. Bare god service.

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Konklusjonen er?

 

... . hva kan man si om Sønnack Nautilus freeline 115 AH batterier til - holder de mål eller blir de raskt "slappe" ?

 

Fint om denne tråden kan oppdateres av de som har disse batteriene. Nå har det begynt å komme noen tilbud igjen på disse, og det er veldig greit å vite hva man får.

Link to post
Share on other sites

Det gjør ikke mine. De er fire år gamle. Er nede på 12,3 Volt etter syv dager uten bruk av båten. Vil ikke gi batteriene skylden alene. Har nok et for dårlig ladeopplegg, noe jeg slutter av følgende:

  1. Ladespenning fra dynamo målt til 13,9 V ved batteriene
  2. Har ikke behov for etterfylling av vann på batteriene, noe som bekrefter punkt 1
  3. Min Mobitronic 915-012D, 15A, med maks. batterikapasitet på 150 Ah er for liten for 2x115 Ah

Planen er å bygge om med ekstern laderegulator for og få min 80A dynamo ut av komfortsonen (ala Lotus sitt opplegg), samt å skifte ut skillerelè og ekstern lader/likeretter. Til sist vil jeg sko-om batterikablene for å få bort "kabelkostene".

 

Lurer også på om det kan være en idè å installere felles minusskinne for alle batteriene med felles hovedstrømsbryter på minussiden. Noen synspunkter på dette?

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Det gjør ikke mine. De er fire år gamle. Er nede på 12,3 Volt etter syv dager uten bruk av båten. Vil ikke gi batteriene skylden alene. Har nok et for dårlig ladeopplegg, noe jeg slutter av følgende:

[*]Ladespenning fra dynamo målt til 13,9 V ved batteriene

Kanskje flere av disse batteriene har lignende ladespenning?? :rolleyes:

Mitt råd: Mål ladespenningen på batteripolene. :wink:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg også må bytte ut batteriene. Liker å ha topp batterier med god kapasitet.

 

I.f.m. at PDAR nå ikke fungerer som den skal har jeg sendt den inn til sjekk. Orginalregulator i dynamo fungerer som den skal.

 

Jeg nå frakoblet batteriene og belatsningstestet dem. De er litt slappe og syrevekten er ikke helt på topp.

PDAR har i hvertfall pøset på med høy spenning så de har jo ikke fått slapp behandling. Væskenivået er hyppig kontrollert. Kan hende jeg må bytte batteriene. Kanskje jeg kjøper Sønnack :rolleyes:

 

Det som er litt rart er at de aller fleste jeg kjenner har orginalregulator, og de har batterier som holder godt år etter år.

Jeg tror kanksje derfor det har med med dårligere kvalitet på batterier enn 100% riktig ladespenning når nå mange opplever batteriproblemer. At man ikke får 100% opplading fra dynamo er en ting, men mange lader batteriene 100% opp v.h.a. lader under landligge.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har en 70A Valeodynamo med Ladac regulator og senser på forbruksbatteriene. Ladingen fordeles med skilledioder. Utenom dette står solcellepanelene, 60W fast tilkoblet forbruksbatteriet året rundt via laderegulator (det siste året Maxpower, tidligere egenkonstruert). Disse gir fin vedlikeholdslading med litt lys gjennom lys presenning om vinteren. Ved behov kobler jeg på en 30A landstrømlader fra Ladac. Jeg har også en Europulse "duppeditt" fast tilkoblet.

 

Batteriene er nok ikke 100% lenger, men det skulle også bare mangle. Syrevekten er imidlertid helt jevn på alle cellene, 1.280. Har tenkt å ta en utladingstest en gang, men det er det å få gjort det da. Koblingsskjema for hele ladeoppsettet mitt finnes her.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Meget profft opplegg Lars. Ser at laderen og propulse bare er koblet til forbruksbatterier, men solceller er koblet til begge banker (dynamo går også til begge selvfølgelig).

 

Det blir vel ikke helt fair å sammenlikne, men kan du se noen forskjell m.h.t. sulfatering på startbatteri og forbruksbatterier. Tenkte på om effekten propulse kunne sees selv om startbatteri blir brukt helt annerledes enn forbruksbanken.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

At du nevner skillediode på solcellepanelet må kommenteres litt. Slik hadde jeg det noen år, men lot så panelet kun gå til forbruksbanken.

Dette har nok ikke vært så lurt, da startbatteriet på den måten aldri har fått optimale ladeforhold. Det er greit at det fylles opp med full spenning på hjemturen etter en helg, men de 16 - 24 timene med topping/vedlikeholdslading, har det aldri fått.

 

Tidligere i vinter tok jeg startbatteriet (Sønnak 62Ah) hjem (trengte det ifb. noen forsøk jeg driver for å teste PS, Per Smith regulatoren), og da hadde det stått uten lading i 3 - 4 måneder og syrevekten var ganske forskjellig fra celle til celle. Det hadde da en spenning på 12,4volt. Jeg ladet det opp med en 6A 14,4V lader i et par døgn til det ikke tok mer lading. Så koblet jeg på en Megapulse MkIII duppeditt jeg har fått låne av Marwin, og lot det stå med den tilkoblet og laderen på 13,5V i 2 uker. Etter det, lot jeg det få et døgns hvile uten Megapulse og lader og uten forbruk, og da var da spenningen 12,7V og syrevekten mye jevnere enn 2 uker siden. Men helt opp til 1,280 kom jeg ikke. Se bildet under der celle 1 er den nærmest pluss.

 

batteritest.jpg

 

Hilsen Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Slik jeg forstår diagrammet til Lars H er de blå stolpene syrevekten etter opplading på vanlig vis, og de røde er syrevekten etter bruk av MegaPulse.

Jøss, sjekk hva som skjedde av forbedringer på celle nr. 3....

At ikke 1,28 oppnåes kan vel forklares med at det er et gammelt batteri; Men stor bedring var det!

Hadde vært morro å ta en utladetest for å se det egentlige Ah-tallet.... :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Utladetest på startbatteriet blir det nok dårlig med. Når jeg er ombord og kan ta testen er jeg på tur og vil ikke ha et utladet batteri for start til å komme hjem fra øya. Og ikke orker jeg å sitte i båten hjemme i havnen og vente på at batteriet skal bli utladet i 10 - 20 timer. Jeg bor tross alt 7 mil fra havnen. I så fall måtte jeg hatt et eller annet automatisk utstyr som lagrer utladetiden og starter ny opplading deretter.

Lars H. :sleep:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skal montere solceller etterhvert og har akkurat montert inn et BEP rele. Har det noe for seg å koble solcellene inn før bepen slik at begge batterier kan få litt strøm fra disse? Har to solceller på 20 w hver og en maxpower regulator.
Nå kjenner jeg ikke "bepen", men 40W gir ikke veldig mye lading. Er det for å toppe batteriene, ville jeg koblet slik at begge batteriene fikk litt. Er det for å kunne ligge en dag ekstra i en uthavn, ville jeg "pøse på" alt til forbruksbatteriet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

OK, takk for all info Lars.

 

Skal ha noen overnattingsturer først så får jeg finne ut om jeg trenger nye batterier, eller om jeg kan drøye et år til.

Budsjettet er strukket langt allerede og både solcellepanel og Megapulse er på ønselisten. Får se om noen av det kan bli innkjøpt i år. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Ja - hvordan er erfaringene med solcellpanel i løpet av denne meget solfylte sommeren?

 

Forbruksbatteriene mine har holdt bemerkelsesverdig bra i år o frohold til hva jeg forventet. De har faktisk blitt bedre enn de var tidlig i fjor høst og i våres. Jeg har riktignok lagt noen døgn på landstrøm, men også mye i uthavn. Jeg har nå kun en orginalregulator i min dynamo. PDAR ble fjernet på våren. Mulig jeg monterer en Ya-12 eller LADAC til høsten som jeg har kun har gode erfaringer med.

 

Kjøpte meg også en Kipor IG1000 aggregat. Har brukt det når jeg har lagt 3 dager eller mer på samme plass. Liker ikke å tappe batteriene for mye ned. Har også forsynt 3 X 20A ladere (3 båter) og det fungerte meget bra.

Mitt strømforbruk er høyere enn normalt da jeg i tillegg til kjøleskap har en 52 liter kjøleboks om går døgnet rundt.

Link to post
Share on other sites

Ja - hvordan er erfaringene med solcellpanel i løpet av denne meget solfylte sommeren?

Glimrende. Solcellepanelet som jeg kjøpte i våres er bare helt fantastisk.

52 x 104 cm med panel gir på det meste 6,4A og selv overskyet vær gir over 2A.

Panelet er oppgitt til 5,45A.

 

Mye heller et panel enn et bensinaggregat synes nå jeg. Stille og fredelig og miljøvennlig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...