Jump to content

Denne helgen går turen til......


Astor

Recommended Posts

Også denne helgen går med til diverse vedlikehold ombord i Astor.

 

VHFen er på plass. GPS er montert og testet. AIS spiller opp mot kartprogrammet. Nå er det kun å få ledninger i skjul slik at det ser anstendig ut.

 

En lyslist er montert. Nå skal denne dekkes med en skyggelist.

 

Ellers så kunne jeg tenke meg å begynne vedlikehold på motoren. Skifte olje og matepumpe, samt litt renhold under dørken.

 

Kaffe og medbrakte kaker til den som vil komme innom.

 

Nor_West er alltid en kjærkommen gjest. Hyggelig å få besøk.

 

Blir mest jobbing lørdag og søndag formiddag.

 

Isen ligger nesten til Håøya. Desverre....

Neste vinter vurderer jeg sterkt å legge Astor i isfri havn på Hurums sørside. Tofte.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Turen denne helgen går til havna får å jobbe litt. Desverre er det haugevis av snø der, så det er ikke så lett å komme seg frem, men men. Skal først rive to vegger inn til kabinen og hvis vi rekker skal vi begynne på å legge dekket... Får se hvor langt vi kommer!

Link to post
Share on other sites

Har holdt på med båten i en snau uke nå, var nesten litt kaldt da og med cupe'varmern på fult og i natt/morra var det vist meldt sprenkulde her så jeg tror jeg tar det litt rolig så ikke malinga fryser før jeg får lagt den på, men det er godt å se at det er folk som er ivrige her

Link to post
Share on other sites

Termosen er fylt, nista er klar, - da er det rett i båten.

Den ligger heldigvis lagret innendørs. I dag skal 10. strøk med lakk på plass.

Siden midten av november har jeg arbeidet med opp-pussing av kahytt utvendig, cockpit, luker etc.

Nå skinner all mahognyen som et flygel!

Bilde

God helg alle sammen

 

Haber

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Link to post
Share on other sites

Hvor kunne turen ha gått dersom det ikke var...

- 1 meter snø i hagan..

- 10 cm is i båthavna

- 10 minusgrader ute..

- 10 års ventetid for å få kjøpt seg en båtplass med flytebrygge..

- nødvendig å bytte septiktanken til noe som ikke lukter..

- også råte da eller hva sier dere om dette? Bjelkene under pentryet kunne plukkes fra hverandre med fingrene og i tillegg hadde selvbyggeren saget vekk det meste av bæringa også :headbang:

 

Bilde

 

Nei, er båten ute til 1 mai skal jeg vel være glad til.

 

Hilsen en ukuelig båfrelst optimist.

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

I går morges ble det enspasertur ned i båthavna. En tur på en halv time hver vei, omveier og bedagelig tempo medregnet. Tanken var å svi av noen kalorier som jeg synes begynner å bli svært så nærgående og til tider plagsomme. Trur det funka bra, god og varm ble jeg.

Vel tilbake la jeg fire brødskiver på talerken, stekte ei pakke bacon og toppa med et egg på hver skive. :rolleyes: Etterpå var det tjeneste i streslessen og sport resten av dagen. ( Ja, sport på TV altså) Planene nå er å ta samma runden idag. Klokka er nå 0900, så hvis jeg drar nå rekker jeg anda starten på Vasaloppet. Det er viktig å holde kroppen i trim vet du.

 

PS Baconpakka var kjøpt i Sverige, du vet de der små pakkene du får tre av for SEK 25,-, 8 tynne remser i hver pakke DS

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg var en tur nede i båten og startet motorene og aggregatet i dag.

Må innrømme at jeg var litt stolt da Fordene ga mindre blårøyk nå enn

mange Pentaer gjør om sommeren. :cool:

(Bruker Hammerdown).

Aggregaten ga strøm til 2 vifteovner, så nå er vinduene klare og det er

tørt og godt ombord.

Nå er dat bare å vente på at bukta blir isfri. :seeya:

mvh

giver

Redigert av giver (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Monterte det nye ekkoloddet. Mye lodd for 860 kroner. Store og tydelige tall.

 

Ryddet opp i sikringsskapet. Har et skap med automatsikringer. Fikk merket sikringskartet. Godt å holde orden på de røde og sorte.

 

Hørte rem kalle opp Tjøme radio. Gjorde et sel.call som han hørte helt inn til Slemmestad. Noen kvittering tilbake hørte jeg ikke. Hadde telefonkontakt med rem hvor vi testet apperaturene.

 

Utenfor Sætre er det i dag målt 40 - førti - cm. tykk is.

 

Regner med å ta den første turen på lenge ved 17.mai-tider. :headbang:

 

De gamle på benken har opplevd dette før. Kommer varmen er den borte ganske fort, sier de.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Kommer jo ikke langt , men ned i båten / havna må jeg ellers sier økosjefen at jeg er sur og må komma meg en tur i havna så går det over .5- ute sol og nesten blå himmel , folk står på isen og fisker det dem orker å bære med seg hjem . Jeg har hatt det bedre ..............

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Den går innover i Vestmarka til Mikkelsbonn eller kanskje litt lenger. Med dette været, strålende sol, minus 7 (og stigende), masse snø og flotte nypreparerte løyper, ja hva annet kan man gjøre enn å nyte det?

 

Ser absolutt ingen grunn til å sitte der å sture og klage over ditt og datt når det egentlig er bare helt fantastisk - anbefales!

 

Joda, vi er født med ski på beina!

 

:flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg maler stua grønn, kona er og leverer ungene hos sviger nå...så jeg har litt fri!

 

Vi ble enige om en farge som vi prøvde, jeg gjorde den gjeneral tabben og justere denne minimalt etter at kona hadde godkjent fargen! (jeg syntest den var litt vel spygul jeg da...)

Kona så nyansen..og den som sluk øret måtte krype til korset var meg....jaja! :discuss: andre strøket er nå i korrekt ncs utførelse i beste kvalitet!

 

Blir vel ferdig utpå kvelden, da er vel begge rimelig klare for og køye inn, så blir det lang forokst i morgen, bare jeg og kona! DEt er egentlig jysla fint å ha barne fri en gang i blant!

Link to post
Share on other sites

Det ble dagstur. På Hillagrunnen utfor Marstein var vi tre båter som fisket. Noe sei, noen såvidt små at jeg ba dem vokse litt, så kan vi heller treffes om noen år (minimale skader av kroken, svømte loddrett ned da de ble satt ut igjen). Resten har naboen til middag i kveld.

 

Fra Hillagrunnen inn i bukten på Horgo, fint sted for filetering. Fristende å bli til i morgen, men så var det gutten som skulle hentes på fotballtrening, flott tur til Halgjem og derfra hjem til Lysefjorden.

 

Helt utrolig vær, men godt med god varme i båten og kakao. Dagene er blitt lengre og lysere, nå mangler vi bare 20 grader på at det er levelig utendørs!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Hei

Snorke III, som er det nye navnet på båten til Søgne dykkerklubb, ville bringe oss til Fevik, Lillesand og Åkerøya for å dykke på tre forskjellige vrak i dag.

Ut fra Høllen i klarvær og lite vind i åttetiden, men 8-9 minusgrader.

Meterologisk inst. hintet om nordavind og svakere vind utpå dagen, men etter å ha passert Ulvøysund i titiden fant vi ut at vinden var så mye østlig at det ville bli for mye sjø på alle dykkerstedene. Var ca 1,5 m sjø over Kvåsen og en meter øst for Ulvøysund. Tok en 180 graders sving og returnerte til Korsvikfjorden der vi dykket på linjeskipet Seattele som gikk ned i april 1940.

Med en grad i overflaten og 1,4 grader på 27 meter var det godt å vite at Morten varmet maten til vi kom opp.

Etter en middag bestående av betasuppe med pølser, mandelpoteter og løk samt karamellpudding med saus og krem til dessert gikk turen til Midtboen i Søgne der det ble sanket kamskjell til en bedre aftens.

Deler av turen ble også brukt til å forsøke å få til kommunikasjon mellom ekkoloddet og kartprogrammet, noe som ikke er i mål ennå.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...