Jump to content

Denne helgen går turen til......


Astor

Recommended Posts

Sitter hjemme og er syk :headbang::headbang: . Skulle ha vært i båten en tur nå som det er så mildt, men jeg får vel holde meg inne en stund til.. Men i dag var en kamerat innom med noen rustfrie saker han har lagd for meg til båten, så det berget på en måte dagen. Så nå kribler det i fingrene for å få begynt monteringen!!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

I dag har vi kost oss med sprøstekte torsketunger til middag og kikket på båter i båtblad og på nettet. Må vel se om det ikke blir en liten båttur i morgen. Riktig nok ligger båten like utenfor husveggen her, men det kan jo være fint med en sødagstur dit likevel. Kjøre litt Webasto og kanskje få montert inn det nye skapet, som rederen har bygget for å sette kjøleskapet i. Kanskje trengs det en omgang med støvsugeren i kriker og kroker ombord også. Blir vel en stund ennå til vi får båten på vannet, vi har mange prosjekter på gang, som er lettest å gjennomføre mens båten ligger på land.

Ha ei god båthelg :flag:

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Hei

I går var jeg nede i båten og begynte på skifting av benkeplate.

Da jeg hadde flekket av respatexen oppdaget jeg dette:

Bilde Hva har denne luken vært til mon tro? :confused:

Nå skal det inn ny benkeplate, armatur og kummer.

Men i dag skal jeg på båtmessen så det får bli kveldsarbeid utover i uken.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Turen gikk som vanlig ned i havna igår ,med endel småtterier og gjøre + vaska endel i sola .Skal snart ned idag også , men sola som var her på mårran er borte . Må jo ned i båten selv om jeg ikke kommer ut pga isen , var ombord i 8-9 timer igår og kosa meg . Foresten vis jeg ikke er ombord hele dagen eller er rundt på bryggene så blir det flere småturer ned i havna i løpet av dagen . En dag uten en tur i havna / båten , da skal jeg være meget syk .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hei! Nå har isen gått i Nærsnesbukta, olje og filter skiftet og ny varmluftdyse installert i cockpit. Det er på tide å la "Ronja" røre på seg igjen, ikke bare tomgang i båsen! Nå lurer jeg på om noen vet om det er vann på brygga i Drøbak, det er ikke satt på enda i havna vår? Sætre kunne vært et alternativ, men der er det vel is enda, på tross av Astors anstrengelser? Noen som vet om vann i indre Oslofjord, innenfor Horten? Ferden går dit vi kan få vann (og diesel, men ikke så prekært). Nå skinner sola, og det blir vel en prøvetur i ettermiddag! :flag:

Mvh; Sindre

Link to post
Share on other sites

Lørdag går ferden ned i havna og i båten får og gjøre et forsøk på og kobble sammen et stk batteri til i banken min . Men er været fint så må det litt isbrøyting til , mangler litt før jeg er ute og at jeg kommer meg bort til dieselen . Trenger diesel nu da tanken er snart tom og så lite igjen at webaston ikke funker . Nå har det blitt lange dager i det siste både til kl-22.00 og litt til fra tidlig på mårran , så kansje ta det pent imårra og komma seg hjem litt tidligere .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Båtsesongen er i gang for de aller fleste av oss.

 

Denne helgen blir det å tutle rundt i Nord-West-passasjen. Lenge siden jeg har forøskt torsken. Den biter bra på utsiden av Sætre, fortelles det.

 

Neste helg blir det Horten og kanskje Bolærne. Bendik i Stressless II skal også nedover. Ellers så dukker det nok opp flere kjente etter som båtene kommer på vannet. Det ryktes at Snøfte også vil få vann under kjølen før langhelgen starter.

 

Og så er det blitt varmere i været, og godt er det.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Trudelutt skal sjøsettes imorgen kl.1000. Hun er stort sett fullt utrustet for helgetur, mangler bare dyner og litt til som vi tar med imorgen.

 

Så fredag morgen krysser vi fjorden til en helg på Kommersøy! Skal bli spennende hvordan bryggene har tålt isen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Denne helgen er det først 3 ganger 3 timers praksistur med deltagere på båtførerkurs; det legger beslag på det meste av lørdagen.

 

Søndagen er reservert for 6 timers skriftlig tortur (les: eksamen) for 24 blivende Fritidsbåtskippere :wink:

 

Værmeldingen for lørdag er flott og for søndagen fæl - så det skulle passe bra . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ække ei brygge igjen der ute , men pytt pytt. :yesnod:

Pytt san, får bare gi god fart så vi kommer langt inn i dynnet og så vasse i land! Da ligger vi nok stødig for natten også. :cool::lol::lol:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Solen skinner fra blå himmel og det er godt og varmt i sola! :flag:

 

Det passer meget bra, for jeg og en kamerat skal ha en fin dag i havna, med vedlikehold og kaffepauser og alt som ellers hører med av båtlivets gleder! :yesnod::smiley::wink::sailing:

 

Noe av oppgavene:

 

Rense vanntanken med klorin.

Skifte motorolje og oljefilter (Med god og varm motor!)

Skifte olje og filter på gearet.

Sjekke og event. rense dieseltanker, grovfilter og "dieselpung/vannavskiller", - samt til slutt skifte dieselfinfilter på Volvo'en.

 

Skal også skifte ut de siste strømkablene til et større tverrsnitt, - for så å kjøre igang min høyeffektregulator Sterling PDAR.

Har også nymonterte vanlige åpne bly/syre batterier som er parallellkoblet, i første omgang, til en forbruksbank på 2 x 170Ah.

De andre ekstra batteribankene og startbatteriet vil foreløpig bli ladet kun med vedlikeholdslader ved landligge, til jeg får testet ut Sterlingen og hva den kan utrette av rask og ellers tilfredstillende lading, i forhold til mitt praktiske bruksmønster av båten.

 

Jeg gleder meg veldig til denne "putlingen" i finværet........, må bare komme meg ned i havna til avtalt tid kl.09.00! :yesnod::smiley::seeya:

 

Holder været seg like bra, så blir det tur ut til Finnøya, Bjørnsund og Ona fyr resten av denne "ovaaale weekenden", med forhåpentligvis bra resultat etter stort (test-)strømforbruk med påfølgende sjekk av ladeforløpet! :wink::smiley:

 

Ship'O'Hoi! :sailing::flag:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Begynner med polering i ettermiddag. Når det er klart, så er Skipet klart for sjøsetting. Mangler fortsatt 50- 60 cm vann i Øyeren før jeg får satt ut. Håper i det stille på å få satt ut neste helg.

 

Lørdag blir det litt vedlikehold på havna og stoffing av båten til eldstemann.

Søndag blir det testing av båten hans og gummibåten som har fått en motoroppgradering (fra 6 til 9,9 HK)

/per

Link to post
Share on other sites

Etter litt lett hagearbeide i kveld setter mor og jeg oss i bilen ned til båthavna for å ta Astor til Horten. En korttur fra lørdag til søndag.

 

Tipper fruen skal en kort? tur på handlesenteret. Og jeg har havna for meg selv. Hm-Hm.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...