Jump to content

Denne helgen går turen til......


Astor

Recommended Posts

Lars H.: Jeg har alltid seilt til nordenden av Kommersøya sør for øya, dvs sør for Gåserumpa. Er det sikkert å seile på nordsiden av Bjerkøya til Kommersøya, eller hva er den sikreste seilasen når jeg har dyptgående på ca 1.10 m?
Hei.

 

Nord for Bjerkøya er det nok for grunnt, og så er det en bro med friseilingshøyde på kun 1,5m. Men fra Son går vi fra sydspissn av Tofteholmen rett til sydspissen av Bjerkøya på kurs 270gr. Så er det å dreie NW mot sydspissen av Killingen og videre midt mellom Kommersøya og Killingen. Vær obs på grunnt område N for Killingen. Og så er det bare å svinge inn til flytebryggene (merket i kartet) ved Grisebukten eller videre nordover og inn til Fantebukten. Fra Horten er det bare å gå langs Langøya på vestsiden, og videre som ovenfor. Fra Holmestrand er det greit å gå inn mellom Kommersøya og Gåserumpa. Men vær obs på at bukten inn på sydenden av Kommers er grunn, og en grunne på 0,7m ved bryggene på Gåserumpa. Videre som ovenfor. Og selvfølgelig går det ann å gå nordover på vestsiden av Kommers og runde nordspissen inn til Fantebukten, eller videre ned til Grisebukten.

 

Lars H.

(pt. Grisebukten Kommersøya)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi lå på Verdens Ende i natt. Gikk utaskjærs rundt Ferder i går. Var 2-3 meter, krapp sjø som brøt. Typis det på SW vind og strømmen som går mot W der. Var fullt på alle longside plasser i havna så vi måtte dreggen. Vinden dreide mer V i går kveld, og i morges dro det godt på i havna. Vet at det er dårlig dreggfeste i havna der, så vi gikk da vi fikk mistanke om at vi hadde litt dårlig freste på tross av 40 meter tau ute. Gikk innaskjærs gjennom Havna, Røssesund til Vallø der vi stoppet hos Fairline og kikket på noen godbiter de har, som 52 Squadron og 47 Targa. Mye lekkert her

 

Nå er vi hjemme igjen etter en fin tur. I morgen er det båtmesse tid. Mye å se på for tiden

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke helg helt ennå, men den nærmer seg. Hvordan blir det, er det andre som skal utpå en tur?

Selv regner jeg med å ta med skipshunden (fruen jobber) og ta en tur allerede fra imorgen torsdag.

Da blir det vel Kommersøya eller Sandspollen, får se ann værmeldingen litt. Så langt er det meldt en del vind

både fredag og lørdag i Oslofjorden, men brukbare vindforhold torsdag og søndag for en som ikke skal seile.

 

Været Tofteholmen til helgen:

vaer_uke37.gif

vaer_uke37b.gif

 

Lars H. :sailing:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Denne helgen går sesongens siste Sagatreff av stabelen på vestlandet.

Treffsted er Geitanger, vest av Askøy.

Det er 6 båter som har meldt sin ankomst.

Håper denne værmeldingen bedrer seg litt :eek:

 

Bra at det er Vestlandsbåter vi har... :flag:

vaermeldinf.jpg

 

Havnen er utsatt for sørlige vinder, så det ser ikke så gale ut.

Det finnes jo ikke dårlig vær, bare dårlig klær sies det.

 

Koselig skal vi ha det uansett, reker er bestilt.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Vi drar utpå igjen, og legger opp til bål og gapahuk og fiskekaker. Kanskje Sandspollen (håper det ikke kommer noen ekte seilere) eller kanskje Bjønnbukta? Vi får se.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Da tar Mee Rim og Astor og legger kursen mot Borgen denne helgen. Godt å ligge til landstrøm.

Sandspollen er lite befengt med sol der vi ligger, så derfor skal det bli greit å prøve noe nytt. Faktisk flere år siden vi lå ved Oscarsborg. Trivlig å følge skipstrafikken og småbåtene rundt Borgen.

 

Værmeldingen sier grått på fredag formiddag, deretter oppklarning og fint resten av helgen. :cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Da blir det Borgen på oss også, og fiskekaker (Forhåpentligvis uten ekte seilere)

Vi sees

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nå har det vært gjestehavner noen helger på rad , så det er på tide med en tur på en av øyene . Men det bestemmer varmeren , hvor ferden går . Men håper den er iorden til fredag , vis ikke så er det vel fare for en havn med strøm . Som sagt så har det blitt litt mye gjestehavner i år , er vel været som har sendt oss i havn . Men er bedre på øyene når du først har båt , vil jeg mene .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det pleier å veære lite med båter i pollen på denne årstiden. Mindre og mindre båter for hver helg.

 

Da er det kanskje håp om bryggeplass inne på SW siden og da? Jeg har sett noen brygger der inne, men jeg har alltid endt opp helt på østsiden, mot land.

Spent på været uansett. Jeg har forøvrig ikke bp-vimpel, men klistremerke har jeg, og godt med kaffe (avec og).

Link to post
Share on other sites

Jeg har forøvrig ikke bp-vimpel, men klistremerke har jeg, og godt med kaffe (avec og).

Svinger du innom Borgen, har jeg vel alltids en BP-vimpel til salgs.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei.

Også var vi på tur igjen. Er nå midt utpå Breiangen, og går inn mellom Bjerkøya og Kommers om en halvtime.

Ikke mange båter utpå, men passerte en seilbåt ved Tofteholmen.

 

tofte.jpg

 

Lars H. :sailing:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...