Jump to content

Vikeplikt for robåt/kajakk?


Fantino

Recommended Posts

Det pågår en diskusjon på den ellers nesten inntørkede news-gruppa no.fritid.maritim ang. vikepliktregler ift. robåt/kajakk, uten at det ser ut til at noen vet hva som er rett. Har forsåvidt aldri opplevd problemstillingen, men ble veldig nysjerrig. Noen som kan oppklare dette kort og greit?

Akkurat her var jeg inntil i sommer overbevist om at vi har vikeplikt for begge deler, med tanke på manøvrerbarheten og hastigheten til robåter/kajakker..

Men, så var det en som påstod at man ikke har vikeplikt for et fartøy som ikke plikter å føre lanterner, etter det har jeg vært usikker.

Link to post
Share on other sites

Jeg har argumentert for at kajakker burde ha utstyr som gjør de mer synlige, dette gjelder særlig i åpene farvann. Jeg har sett franske havpadlere bruke en lang stang med en orange vimpel på kajakken. Forsynes denne med en lyspære i toppen, vil de øke sin synliget med ca 300 %.

Det kan være meget vanskelig se en kajakk eller robåt selv på høylys dag. den orange vimpelen er kjempebra, men enda bedre............en strobelight, gjerne som tilleg til orange vimpel.

En fargeseterk redningsvest hjelper og på. Det finnes tilgjengelig små og relativt rimelige strobelights for formålet.

 

Ellers så er det vel ikke så mye å diskutere hva angår vikeplikt, det står klart definert i tidligere refererte regel 43

Link to post
Share on other sites

Dette gjelder vel bare når de viser lys, altså når det er plikt om lanterneføring, mørkt? Ellers gjelder vel vanlige regler :confused:

Mvh; Sindre

nja, den gjør nok ikke det, men kan suppleres med regel 44:

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

Link to post
Share on other sites

At det er lanterneføring som avgjør vikepliktspørsmålet også på dagtid virker nokså surrete. I mørke er det selvsagt, et hvitt lys uten sidelanterner sier jo uingen ting om båtens retning, og den bør dermed jenke seg etter annen trafikk. Men dette krever jo at en er i stand til å se hva slags lanterner andre småbåter har for å vite om de viker eller ikke????? :crazy::crazy:

 

Er det med andre ord slik at en seilbåt uten lanterner, som går og legger seg før mørket kommer, også på dagtid ikke har de privilegene lanterneførende seilbåter har?

§43 må da være en paragraf som omhandler spesifikt vikeplikt etter mørkets frembrudd...

Redigert av Sofaseileren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ellers så er det vel ikke så mye å diskutere hva angår vikeplikt, det står klart definert i tidligere refererte regel 43

Klart for deg, men ikke helt for meg, beklager!

 

Jeg har vokst opp med at man hadde vikeplikt for robåter, og dette praktiserer jeg fortsatt når jeg er ute og kjører med motor. Har sittet og lett opp en masse sider fra sjøvettkampanjer, Sjøfartsdiektoratets temasider osv osv og i alle fine eksempler, med og uten bilder, så er ikke robåter nevnt med et ord! Seilbåter, motorbåter, nyttefartøy osv i alle varianter ja, men robåter dukker opp kun med referanse til Sjøveisreglenes § 43.

 

Jeg er flau for å innrømme det, men usikker på om det betyr når/hvis lanterne brukes les; mørkt, men tror det kun brukes som refeanse til definisjon av de forskjellig typer fartøy osv.

 

For å gjøre meg til komplett idiot så spør jeg:

 

1. Har robåter vikeplikt for alle andre :yesnod:

 

og

 

2. Kan man endre dette med å utstyre robåten med lanterner herfra til evigheten? :nonod:

 

Jeg bare spør, ment som oppklaring og ikke for å provosere!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Må nok slå opp til "forklaringer" til sjøveisreglene selv.

 

"Et fartøy som drives frem med årer" er jo per definisjon en robåt, eller kajakk.

Da kommer spvidt jeg kan skjønne regel 44 inn.

 

så uten at jeg er noen dommer i en rettssak så er vel svarene

 

bekreftende på ditt første spørsmål, Robåter skal mest mulig holde av veien for større fartøy

men igjen i havneområde, trange farvann og sterkt beferdet lei.

I prakis så bekrefter det altså ditt spørsmål, og vil gjelde i de aller fleste tilfelle. Det er svært få som begir seg ut på åpent hav i robåt,

(noen gjør allikevel det, men da vet de vel og hva de driver med)

 

Og avkreftende på ditt andre.

Det er regler for lanterneføring, disse kan ikke forandres etter eget forgodtbefinnende.

og man må dermed forholde seg til regel 43

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nei, man kan ikke "endre dette med å utstyre robåten med lanterner herfra til evigheten".

Man kan bruke lommelykt eller lanterner som for seilbåt! Se regel 25 d)(ii)

 

(ii) Et fartøy som blir rodd kan vise de lanternene som er foreskrevet i denne regel for seilfartøy, men hvis det ikke gjør det skal det ha klar for hånden en elektrisk lykt eller en tent lanterne med hvitt lys som skal vises i så god tid at sammenstøt forebygges.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men det betyr jo at jeg har skjønt det jo! :flag:

 

Fortsatt litt overrasket over min manglende vikeplikt for kajakker og robåter, men jeg kommer fortsatt ikke til å stå på retten eller krava der! :nonod:

 

:sailing:

Du har nok det :-) noe du jo egentlig viste med dine :yesnod: osv

 

Det betyr vel også at alle vi, (lystfartøyer), skal følge regel 44, men hva gjør vi ang. robåter? :crazy:

Mvh; Sindre

Utover det som står i regel 44? bruke vettet, og gjøre som Mouche sier, "ikke stå på retten eller krava"

Link to post
Share on other sites

Nå ligger mitt eksemplar av sjøveisregler med kommentarer i båten, og båten er utlånt til et godt formål noen dager. Dermed får jeg ikke sjekket kommentarene. Uansett, slik jeg forstår regel 44 gjelder lanternebetingelsene kun når slike lanterner føres (natten og i dårlig sikt) og ikke når lanternene ikke brukes (litt vanskelig å se dem da :wink: ).

 

Selv om robåter og kajaker har vikeplikt så er det begrenset hvor raskt de forflytter seg, og dermed vil hurtiggående båter stadig komme i den situasjonen at de må foreta unnamanøver for å unngå sammenstøt.

 

At kajaker er vanskelige å se er ikke bare kajakenes problem. For å si det på en enkel måte så kan det like gjerne være en tømerstokk som flyter i vannet. Du skal holde god utkikk og bør ikke holde så høy fart at du ikke kan manøvrere unna en tømmerstokk i vannet.

Link to post
Share on other sites

Nå ligger mitt eksemplar av sjøveisregler med kommentarer i båten, og båten er utlånt til et godt formål noen dager. Dermed får jeg ikke sjekket kommentarene. Uansett, slik jeg forstår regel 44 gjelder lanternebetingelsene kun når slike lanterner føres (natten og i dårlig sikt) og ikke når lanternene ikke brukes (litt vanskelig å se dem da :wink: ).

Nå gjelder det å ha tungen rett i munnen her..............

 

Regel 43. Små fartøy

Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 © eller 25 (d) bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy.

 

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

Link to post
Share on other sites

Regel 44 sier bare at åpne båter er likestillt med lystbåter: de skal vike for nyttetrafikk. Jeg mener intensjonen her er å si at en åpen fiskebåt ikke skal påberope seg å ha forkjørsrett som "nyttetrafikk"

 

Det henvises til regel 25, sitat:

d) (i) Et seilfartøy på mindre enn 7 meters lengde skal, hvis praktisk mulig, vise de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) eller (b) i denne regel. Hvis det ikke gjør det skal det ha klar for hånden en elektrisk lykt eller en tent lanterne med hvitt lys som skal vises i så god tid at sammenstøt forebygges.

 

(ii) Et fartøy som blir rodd kan vise de lanternene som er foreskrevet i denne regel for seilfartøy, men hvis det ikke gjør det skal det ha klar for hånden en elektrisk lykt eller en tent lanterne med hvitt lys som skal vises i så god tid at sammenstøt forebygges.

 

 

Utfra dette framgår at en robåt godt kan bruke samme lanterneføring som seilfartøy.

For det første viser dette at regel 43 kun gjelder vikeplikt etter mørkets frembrudd, og at dette kun er relatert til type lanterner man fører. Det som er minst like interresant er at om en robåt bruker full lanterneføring er det seilbåtens lanterneføring den skal bruke. Med andre ord: I mørke vil denne båten framstå som en seilbåt, som motorgående (lyst) fartøyer må vike for.......

Jeg har heller ikke funnet foe spesifikt om vikeplikt for robåter på dagtid, men dette er kanskje et hint?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Nå ligger mitt eksemplar av sjøveisregler med kommentarer i båten . . . Dermed får jeg ikke sjekket kommentarene.

Hei.

 

Bare slik til informasjon. Sjøveisreglene ligger tilgjengelig på nettet hos Nautisk Forlag A/S. Vil du laste de ned, kan du klikke her , og vil du lese de online kan du klikke her.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Regel 43 regulerer vikepliktsforholdet under de forhold hvor det skal vises lanterner, regel 44 regulerer forholdet i trange farvann, og regel 18 a) regulerer hvilke andre fartøyer et maskindrevet fartøy underveis skal holde av veien for.

 

Opplistingen inneholder IKKE båter som blir drevet fram med håndkraft, ergo er disse i henhold til denne regelen underlagt de vanlige vikepliktsreglene hvis de ikke kommer inn under unntakene i nevnte regel.

Link to post
Share on other sites

Opplistingen inneholder IKKE båter som blir drevet fram med håndkraft, ergo er disse i henhold til denne regelen underlagt de vanlige vikepliktsreglene hvis de ikke kommer inn under unntakene i nevnte regel.

Nå begynner jeg og å tvile på meg selv her..............."IKKE båter som blir drevet fram av håndkraft?"

Hvordan skal man tolke: regel 43 "Et fartøy som blir rodd" og regel 44: "båter som drives frem med årer" ? Hva er i så tilfelle definisjonen på fartøy som blir drevet fram med håndkraft?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...