Jump to content

Yang Dong Marinediesel, erfaringer?


peer

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg var med og teste noen av disse motorene for en del år tilbake, og ka kan eg si annet en man får hva man betaler for.

Når vi kjørte de i benk var det helt tydelig at de ikke hadde den oppgitte effekten ( vet ikke ka norm de hadde men 30 hk motor ga ca 26 hk på svinghjul. )

 

Det var mye støy, vibrasjoner og røyk. Testet og forbruket som lå en god del høyere enn oppgitt.

 

Kjørte motoren på 80 % effekt i ca 30 timer og da var det mer eller mindre slutt effekten dalte, dyser begynte og lekke spon i olje ja det meste. )

Så vidt meg bekjent er disse motorene mest brukt i livbåter.

 

Hører med til historien at vi demonterte en motor før oppstart for og se på toleranser , sammenstilling etc. Resultatet var mildt sagt nedslående med spon og skitt inni hele maskinen.

 

Som avsluttning kan eg si at motoren minner på mange måter om gamle mitsubishi motorer, men funksjonen er utrolig mye dårligere ( en dårlig kopi kan man kanskje si )

 

Men for all del det er lenge siden, kan jo være de er mye bedre i dag.

Link to post
Share on other sites

:cheers:

I de siste mnd. har jeg kikket etter Yanmar motorer på finn.no, slik det ser ut for meg får du kjøpt en 3qm/hm for rundt 30 båtlapper. Dette er motorer som er alt fra 15- 20 år gamle, endog noen av dem med saltvanns kjøling. Båten jeg har er vel snart 35 år, det er vel ikke helt utenkelig at en kinesisk plagiat motor kan gjøre nytta? Jeg skal ikke her begynne og prøve å overbevise meg selv om kjøp av en slik motor. Men gitt mine forutsettninger er det litt fristende å få en ny motor.

Når det gjelder naboen kan du bare si: jeg bruker din Dong ;)

:cool:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det var mye støy, vibrasjoner og røyk. Testet og forbruket som lå en god del høyere enn oppgitt.

 

Men for all del det er lenge siden, kan jo være de er mye bedre i dag.

De bør være mye bedre i dag siden kineserne produserer både BMW, Cummings Fiat/Iveco, MWM, Wartsila og de fleste japanske marine- og bilmotorer på lisens. Det kjører sikkert noen BMW'er, Toyota'er og flere andre kjente bilmerker rundt med motorer produsert i Kina uten at de støyer, vibrerer eller røyker mer enn de fleste andre motorer av samme slag produsert andre steder. For ordens skyld: Jeg har ingen befatning med eller har familiære relasjoner til noen av de som produserer, importerer, selger eller installerer disse motorene! :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Stakkar Young Dong motoren. Blitt slaktet pga. navn og opphav, men noen slags magnet ved salg er det nok ikke. Kan hende den får bedre kvalitet om du maler den gul og setter et par støvler fra CAT på den. Min kompressor fra Biltema ble utvilsomt av mye bedre kvalitet når jeg tok av klistremerket (biltema) på siden. Ble egentlig en blå ordentelig kompressor..... Kanskje du skal prøve samme teknikk?

Link to post
Share on other sites

....hm....lurer litt på deletilgangen på disse Yang Dong motorene. Ser jo ut som en motor men noe "oldtid" i designet. Kanskje en helt enkel motor?

 

Ellers hadde jo Ingar en begynnelse på spett....og lang tung ting.

 

....fortsetter med:

 

Seksualministeren i Kina = Lang Trang Dong

Finansministeren i Kina= Tom Peng Pung

Turistministeren I Kina= Cam Ping Vogn

Tyv i Kina= Lang Fing

Politi i Kina= Lang Fing Fang

 

Havarert dieselmotor i Kina= Yang Pang Dong?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...