Jump to content

Yang Dong Marinediesel, erfaringer?


peer

Recommended Posts

Avsporingen er vel allerede skjedd, men for å gjøre den komplett, kan jeg ikke dy meg fra å videreformidle denne lille, søte historien, når temaet likevel er Kina og kinesere ... (Håper de har god humor der borte ...) :wink:

 

 

En mann mistenker kona for utroskap, derfor hyret han inn den berømte

kinesiske detektiven Chen Lee til å holde øye med henne mens han er

bortreist. Etter noen dager mottok han følgende rapport:

 

Most honorable Sir,

 

You leave house. I watch house. He come to house. I watch.

He and she leave house. I follow. He and she go in hotel.

I climb tree. I look in window. He kiss she. She kiss he.

He strip she. She strip he. He play with she. She play with he.

I play with me. I fall of tree. I not see.

 

No fee.

 

Chen Lee

Link to post
Share on other sites

ingen problem med reservedeler og support til disse:

bruk Europris/Biltema trixet: om nødvendig kjøp 2 og enda spar pæng.

bytt når den feiler.

 

du får nemlig ikke maken om et år - da er det new wrapping, - nesten same shit eh,,. ny label og da....

og, de passer ikke om hverandre.

 

har vel nevnt dengang jeg snakket med Veritasfolkene stasjonert i Yokohama som inspiserte norske skip under bygging i japan, kina, korea og taiwan?.....

 

 

ja, åssen var det med disse fregattene forresten?..... - skal vel ikke lenger avsted enn til Sole? land.....

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

well, den kinesiske økonomien vokste med si,.. 10% siste år?

 

Winston Churchill sa engang:

QUOTE: Kina er en sovende drage - la den bare sove,....

NÅ er den i ferd med å våkne og kommer til å ryste den vestlige verdens økonomi i sine innvoller...

 

alltid lurt på - hvis man fikk alle 1.2-3 mrd kinesere til å hoppe synkront om det ville slå ut på Richters skala.....

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror motorene kan være helt ok. MEN det viktigste er deletilgangen. Hvis båten din har en viss

verdi, anberfales ikke å kjøpe ukjente motorer. Men er den rimelig, tror jeg ikke det er av betydning.

 

Kineserne produserer voldsomt mye innen elektronikk, men her har de største prod. en meget bra

kvalitetskontroll, uten dette blir det skjelden kvantitet med kvalitet.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke Yang Dong diesel, men jeg har en del erfaring med produksjon i Kina gjennom ca. 20 år.

 

I dag dekker Kina spekteret fra det desidert verste til det aller beste når det gjelder kvalitet. For bare noen få år siden var det bare det aller verste. Om noen få år vil "made in China" være et kvalitetstempel. En stor del av de kvalitetsvarene vi omgir oss med i dag er lagt i Kina, uten at vi alltid legger merke til det. Det er vel heller ingen tvil om at import fra Kina er en av de viktigste faktorene til dagens lav inflasjon med lave renter og høy levestandard.

 

Men jeg ville kanskje vente litt med å kjøpe Yang Dong diesel motor.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Her er en link som viser at en ikke ukjent marine disel leverandør har etablert seg i Kina:

http://findarticles.com/p/articles/mi_m0FZ..._66/ai_61534056

 

Foreløig med produksjon for det kinesiske markedet. Men det er helt sikkert bare foreløpig!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Nå er det ganske vanlig at tidligere japansk prosksjon flyttes til blant annet Kina, Taiwan, India og mange andre land i Asia når utviklingen av slikt utstyr er utrangert i hjemlandet. Det kan sees på motorsykler, gamle Honda CB sykler som vi hadde på 70 tallet lages fremdeles i Kina og India og holder rimelig god kvalitet fortsatt..

 

Denne motoren er neppe en kinesisk nyutvikling, men mest sannsyling en arvet tidligere modell som kan være utviklet av andre og kjente fabrikanter..

 

Nå er jo ikke 39 lapper allverden for en ny motor, og med normalt bruk i en liten snekke så kan dette værer et bra kjøp..

 

Det er veldig vanslikg å spå inn i fremtiden, og om 10-15 år når du skal selge så kan det jo godt hende dette er et "kvlitetsmerke".. Jeg tror også vi vil se mange nye merker på markedet i tiden fremover... India lager jo gode bilmotorer, små diesler som går langt i hjemlandet... dette er matorer på runt literen som sviver og går..

 

Hvis ingen tør kjøpe nye merker så stopper jo nyutviklingen helt opp... Vi trenger forlk som tør tenke nytt og som tørr ta risikoen som finnes ved kjøp av ukejnte merker...

 

Om en kjøper en 10-15 år gammel motor i dag, så er denne 20-30 år når skuta skal selges... er ikke sikkert denne er så mye mere verdt...

 

Siden jeg holder til nærleiken av Langesund så skal jeg kontakte denne selgeren og kikke på denne innstallasjonen de har gjort her over helgen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hadde vel i utgangpunktet ikke vært så skeptisk til denne type motor. Deletilgangen er nevnt, det viktigste, men er det sikkert at denne havarer med en gang? Forbruksdeler bør jo være på plass hos denne importøren, det andre skaffes i løpet av en uke slik andre "store" produsenter gjør det. Dette er sikkert en lisensmotor sammen med ei lisensprodusert "Hurth" gearkasse. Ser på en motor som er til salgs på Finn.no at utgangen på varmeveksler til eksosbend har endelokket pekende nedover. Den skal vel stå oppover :eek: slik at v.veksler fylles helt opp med kjølevannvann før den slippes ut i eksosen?

 

Cirkeline

 

 

Finn:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=3&tot=329

Link to post
Share on other sites

Mer om Yang Dong, firma og produkter her:

http://huangmei.ec51.com/

 

Tydeligvis et foreløpig rent kinesisk foretagende som ser seg om etter utenlandsk teknologi for fremtidig produktforbedring.

 

Sitat:

"Look into the future, the Corporation is going to adjust constitution and increase investment of technical innovation. On the foundation of current products, the Corporation is going to absorb more advanced technology from abroad and develops high-speed diesel engine so that they can meet the needs of various transport vechile."

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

har fortsatt tilgode å se et eneste (teknisk) kvalitetsprodukt fra kina.

 

og for å understreke det kan kanskje denne saken jeg fikk på mail fra Elteco i dag bidra til samme konklusjon.

Kunhke var vel sådær fra før men,...

 

RELPOL S.A. er vår nye reléleverandør

 

Etter at Kuhnke solgte sin reléproduksjon til et kinesisk firma, valgte vi i Elteco å se oss om etter en ny leverandør av reléer.

Etter en grundig vurdering havnet valget på RELPOL.

 

RELPOL ble etablert i 1958 i Zary i Polen, og er en av de ledende produsentene av elektromekaniske releer i Europa. De har fabrikker, utenom 2 i Polen, også i Litauen og Ukraina. Fabrikken i Ukraina ble åpnet så sent som i 2005. De har egne datterselskaper i 8 andre land i Europa, og er representert i over 40 land i hele verden.

Relpol produserer et meget stort utvalg av elektromekaniske releer, som består av en rekke forskjellige printreleer, interfacereleer, miniatyrreleer og universalreleer. De produserer også egne relésokler.

I 1998 ble Relpol ISO9002 sertifiserte. Moderne produksjonsprofil og høy produktkvalitet bekreftes gjennom deres ISO9001:2000 sertifikat. Produktene er selvsagt i henhold til RoHS-direktivet. Firmaets målsetting er å levere uovertrufne produkter i deres klasse med hensyn til kvalitet, leveringstid og pris.

Link to post
Share on other sites

har fortsatt tilgode å se et eneste (teknisk) kvalitetsprodukt fra kina.

Kineserne er flinke med kuleramma! :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

dealer med både japanske og kinesiske produkter takk.

 

de kinesiske "lisens-" kopierte produktene of whatever origin er nemmelig bygget etter en helt annen agenda en originalene enten de er japanske eller ikke.

feks "honda-" kopiene holder ikke rundt hjørnet før de begynner å rakle.

de er aldri i nærheten av hva originalene var kvalitetsmessig, believe me...

skjønner dere virkelig ikke noe av dette?

 

heia Kina, mission accomplished......

Link to post
Share on other sites

......skjønner dere virkelig ikke noe av dette?

Kjære herr Scrutinizer.

Selv om du er verdensmester, kanskje du kunne la oss andre få lov til å mene litt også? Vi skjønner av og til litt vi også.......

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

hadde min nye dell lap til rep 7 ganger - uten at det hjalp - fikk ny som jeg solgte med en gang.

brukt macer siden 87 - dellen var til et project - siden har jeg bare kjørt virual PC/XP PRO på macene men skaffet meg en panasonic toughbook til 45000 da jeg trang gammeldags porting som macer ikke har.

panasonicen ar hardwaremessig feilfri mens windows er ut av vinduet som vanlig.

 

mene kan man alltids om det er aldri så galt men jeg kan forsikre dere - at dere ikke har noe som helst peiling med hva dere tror mht å sammenlikne japan vs kina.

som en indikator - for de som vet hva dette går ut på - designet Nikon linser som blåste Zeiss sine til vanns i 1947.

de bygde de største ubåtene under wwii med plass til inntil 3 rekofly, hadde selvsøkende torpedoer og bygde jetfly som dog ikke kom i operativ tjeneste,++++++

merk; egenutviklet

 

kulturforskjellene mellom japan og de kinesasatiske naboene er enorm og det bunner i arven fra den tiden shogunene regjerte - det er ikke vanskelig å merke.

man legger sin ære i å gjøre den beste jobben i alle detaljer.

japan var stengt fra resten av verden i 250 år fram til 1868 under shogunene og arven fra shogunenes beinharde styring og æresbegreper lever som en sunn referanse den dag i dag.

 

i kinesia har man bare et mål: tjene mest mulig penger gjennom lave kostnader og billigst mulig arbeidskraft, design og løsninger.

 

utenlandske firmaer som produserer sine egne varer i kinesia designer de elswhere men kvalitetskontrollerer produksjonen i noe varierende grad.

 

japan er så totalt gjennomsyret av krav til kvalitet og drift/sikkerhet at det er vanskelig å forstå det uten å ha vært der men et besøk hjelper litt om man er litt observant.

hver gang jeg besøker japan blir jeg sjokkert over at ikke disse folka ruler verden med basis i kvaliteten som er totalt gjennomført ned til den minste detalj men forklaringen er nok som følger:

- de er fortsatt utrolig dårlige i engelsk,

- og, som de sa på veritas i yokohama; kinesere/koreanere/taiwanesere,.. DET er forretningfolk det - underforstått; japanerene er dårlige selgere - min kommentar; de tror kjøperene har like god kompetanse som de selv, det har nemmelig kundene på litt tyngre tekniske saker i japan.....

 

 

et lite pass:

nijojo castle i kyoto - her rulet shogunene da kyoto var hovedstad - oversikt:

Posted Image

 

bildegalleri som er et pust i seivet - skal se byggeteknikken og interiøret som ikke er lov å fotografere dessverre:

http://www.orientalarchitecture.com/kyoto/nijoindex.htm

 

Posted Image

Link to post
Share on other sites

tror jeg vil legge til - så enkelt at selv far kan forstå det - når man får pakket inn gaver ol i forretninger japan er det uten unntak - så nøye gjort at det ser ut som det er tegnet.

du tror det kanskje, når du ser det.

 

bare det er faktisk verdt en tur dit - tro meg.

http://www.calacademy.org/RESEARCH/anthrop...-giftwraps.html

 

sample:

Posted Image

 

Posted Image

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...