Jump to content

Yang Dong Marinediesel, erfaringer?


peer

Recommended Posts

at ting passer omhverandre eller samsvarer med en viss standard er ingen garanti for at feks alle produkter levert innehar nøyaktig samme kvalitet eller god nok kvalitet.

DET er opp til den enkelte bedrifts KVALITETSSIKRING les gjerne i praksis - ISO or not.

 

ISO referansen benyttes ofte(st) om en bedrifts kapasitet til å innføre beauaukratike systemer og er overhode engen garanti for at du får relle kvalitetssikrede produkter.

 

for å dra en parallell om ikke båtrelatert: erstatningmedisiner.

disse leveres ut som direkte erstatninger til anerkjente gjennomprøvede og historisk dokumenterte medikamenter UTEN AT DE OVERHODE MÅ IGJENNOM NOEN SOM HELST KONTROLL HOS STATENS LEGEMIDELKONTROLL!

 

internasjonalt det advares nå sterk mot dette - alt for sent for mange.

 

sett det samme innen teknikk.

 

anerkjente komponenter ertattes uten å meddele kjøper/brukere med "nye" les billigere som "skal ha?" samme kvalitetsstandard - men har det ikke.

 

innen kritiske reservedeler til flyindustrien har forekommet det samme og det skjer over hele fjela.

 

kvalitetssikring eller ikke - standarder eller ikke - dream on.

Link to post
Share on other sites

9000 serien er rutinebeskrivelser og dokumentasjonsprosesser. En relativt stor hype på midten av 90 årene.

Det er ganske mange bedrifter som har brukt mye penger på denne papirtigeren. Siste på ISO 9000 er at man skal ha med dokumentasjon av all kompetanse til alle medarbeidere i virksomheten slik at man enkelt kan skape fleksibilitet i organisasjonen. Vel - da dette kom opp som krav så hoppet vi av. Men det er mange konsulenter som tjener gode penger på dette

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Ein ting er i allefall sikkert for fleire 100 år sidan medan vi her i Norge sprang i skogen å bura og brølte å sa Ugg Ugg å laga oss spydspissa osv . ja kva har dei gravd opp i kina jo dei mest fantastiske skulpturer å bygninger i alle slags fasonger ,så eg sys at Dong motoren fortjener ein sjanse :-) hehehe

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post
Share on other sites

Henter opp denne tråden igjen. Ser det annonseres på "finn" med nylig ankomne motorer med merket "Yang Dong". .

Siden ungene til enkelte medlemmer åpenbart har sluppet til pappas data og leker litt vel mye :nonod: , så skal jeg forsøke å spore tråden litt tilbake til emnet og det du spørr om...

 

Det har etter hva jeg kan se vært timelig stille om Kinadiesler og merket "Yangdong" i Norge den siste tiden etter hva jeg kan se... Hvordan det er med kvaliteten er ikke så lett si, vet heller ikke hvor mange som er solgt i Norge... som marinemotorer... men noen er det sikkert....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd å følge litt med hvilke kjente merker som bruker Kina til hele eller deler av sin motorproduksjon.

Konklusjon ; Umulig å fine ut av det men ved fx Caterpilar/Perkins kan hele motoren hvere Kinesisk eller Indisk ,motornummeret og sylinder mål /volum kan fortelle om det er en Kina motor, gjerne bygd på ei gammel motorblock av ett kjent merke som selges som ny.

Når kjente produsenter etablerer seg i Kina med vår kvalitetskontroll så virker det som det av Kineserne samtitig blir etablert en egen fabrikk inni fabrikken uten slike byrokratise og kostnaskrevende kvalitetskontroller .

 

Det er derfor lurt å skjekke motornummeret hos merkeforhandleren ved billig annoser på kjente merker for å få hvite hvor motoren er produsert.

Ordtaket , dette er for godt til å hvere sandt blir nå i årene fremmover oftere å oftere akuelt vedrørende priser på motorer.

Link to post
Share on other sites

Vi har en større del av vår produksjon i Kina, og det er meget god kvalitet på den jobben som gjøres der... Vi har hatt ganske mange auditer i Kina og vi har en mann som følger produsjonen og det er meget bra, både bygging, oppfølging, internkontroll, preservering... Det heler emget profejonelt utført... Produsenten er meget stor i verdensmålstokk.

 

De norske produsenter jeg har vært borti i jobbsammenheng har et bra stykke frem før de i nærheten av det som blir bygget for oss i Kina nå om dagen... Meget bra kvalitet til meget konkuransdyktige priser, god fokus på sikkerhet med lav "TRI" faktor...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

De norske produsenter jeg har vært borti i jobbsammenheng har et bra stykke frem før de i nærheten av det som blir bygget for oss i Kina nå om dagen... Meget bra kvalitet til meget konkuransdyktige priser, god fokus på sikkerhet med lav "TRI" faktor...

 

Det er ofte populert med menigsmåliger på baatplassen.

 

Om de her Sydvesten mener att Kinavarene er mye bedre en varene som produseres i Norge så har du nok gått på ett såpass knusende nederlag i en slik meningsmåling att du har måttet skifte mening.

Link to post
Share on other sites

Så du mener at en meningsmåling på BP er alt som skal til for å fastsette kvaliteten på norske kontra utenlandske varer en gang for alle...

 

Du tilhører vel ikke den navlebeskuende V/SP fraksjonen som mener at skinka fra Skjåk er Guds gave til menneskeheten vel?.

Morer meg bestandig når norske representanter for bl.a. bondenæringen blåser opp brøstkassa og skal lære verden hvordan man skal lage spekeskinke. Ikke rart gutta som har eksportert Parma-skinke siden Jesus gikk i kortbukser humrer litt i mustasjen :cool:

 

Norge lager mange hitech-produkter og annet som er helt i verdensklasse, men det finnes samtidig noen andre som også klarer det.

 

Hvis du som industri-eier i kina bestiller den beste CNC-dreibenken i verden så er det ikke umulig at du klarer å produsere ting innenfor toleransene.

Link to post
Share on other sites

Ja ,helt klart , med baatplassens gode kvalitessikringer blir man aldri i tvil.

 

Om flike kinesere for tillgang på de mest avanserte dreiebenkene i Norge hjelper det dem lite så lenge di ikke hvet forskjell på grytfot jern - spann blikk ,fly stål , stetalitt stål (forbehold om skrivemåten) er vell det som er vanskeligst å dreie.

Link to post
Share on other sites

Tror du virkelig ikke de vet forskjell på disse metalltypene? Hvordan kan de da sende satelitter og astronauter ut i verdensrommet, f.eks.? Var det blikkbøtter de sendte i bane rundt jorda?

 

Det er markedsmekanismene som styrer kvalitetet. Kineserne har hittil oversvømt markedet med mye billig dritt, og nettopp fordi det er dritt er det billig. Noe av skylden får vi ta selv, vi er visst villige til å kjøpe den billige dritten de lager, bruk og kast-mentaliteten gjør av vi f.eks. kjøper billig elektronikk som vi kaster i søpla etter to år, det koster så lite å kjøpe nytt. Hyllene til Clas Olson, Biltema og Jula er fulle av kinesisk-produserte billige varer, og alt selger som hakka møkk.

 

Men jeg tror vi kan vente kvalitetsøkning på flere produkter etter hvert. Et eksempel er bilene Kina hittil har laget og prøvd å eksportere, de holder ikke mål i forhold til våre vestlige standarder, blir bl.a. fullstendig knørva i kollisjonstester. Hva kommer kineserne til å gjøre da? Enten må de gi opp det vestlige markedet, eller lage bedre biler, slik som Korea og Japan har gjort før dem. Det kommer nok, om ikke så brått.

Link to post
Share on other sites

La oss si du er kinensisk bilprodusent. Du har 1 milliard kinesere som drømmer om å kjøpe seg bil bare du klarer å produsere den billig nok. I tillegg har du 1 milliard Indere rett borte i gata som ønsker seg bil bare den er billig nok. Og så har du 200 millioner europeere som mener din billige bil ikke er bra nok. Hadde det vært meg hadde jeg tenkt "blås i hva europeerne ønsker seg, jeg får solgt alle billige biler jeg kan produsere de nærmeste 20 årene". :cool:

 

De kineserne jeg har vært borte i har vært dyktige selgere alle sammen. Hvorfor produsere noe etter særkrav fra en minoritet oppunder pol-isen...

 

Tror vi knapt har sett starten på kinesisk industribygging og konkuranse.

Link to post
Share on other sites

Det het seg tidligere fra exsperter at når Kina kom i gang med industri og konkuranse så ville verdensøkonominen bryte sammen .

Det er nå min mening den egenlige grunnen til at Usa`s borgere ikke lengre tjener nok til å betjene sine lån og å gi de som har solgt disse fordringene til bla Norske kommuner , banker og andre grådige gotroende fjotter skylden blir da kanskje litt feil.

 

Sitat fra Honduras : Tror vi knapt har sett starten på kinesisk industribygging og konkuranse.

MÆ : Tror vi har sett starten på følgene av kinesisk industribygging og konkurase.

Link to post
Share on other sites

La oss si du er kinensisk bilprodusent. Du har 1 milliard kinesere som drømmer om å kjøpe seg bil bare du klarer å produsere den billig nok. I tillegg har du 1 milliard Indere rett borte i gata som ønsker seg bil bare den er billig nok. Og så har du 200 millioner europeere som mener din billige bil ikke er bra nok. Hadde det vært meg hadde jeg tenkt "blås i hva europeerne ønsker seg, jeg får solgt alle billige biler jeg kan produsere de nærmeste 20 årene". :cool:

 

De kineserne jeg har vært borte i har vært dyktige selgere alle sammen. Hvorfor produsere noe etter særkrav fra en minoritet oppunder pol-isen...

 

Tror vi knapt har sett starten på kinesisk industribygging og konkuranse.

Nå har det seg imidlertid slik at de 200 millionene i Europa har mer penger enn de to milliardene i Kina og India som ikke ha bil. (Foreløpig).

 

Kineserne kan hvis de må for å få solgt. Det er naivt (unnskyld uttrykket) å tro at nordmenn kan noe som Kinesere ikke kan få til like bra, og noen ganger bedre. Den som har fulgt med litt vil ha oppdaget at Kina har tatt et kjempeskritt fremover kvalitetsmessig i løpet av få år. Og den som har fulgt med litt lenger vil huske den gangen vi lo av Japanere som bare produserte billige kopier. De merket varene sine med "Made in USA". I dag merker inderne varene sine med "Made in China".

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Og så har du 200 millioner europeere som mener din billige bil ikke er bra nok.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=240239

"Mens Europas innbyggertall vil bli redusert fra 728 millioner i dag til 668 millioner i 2050, vil derimot antall innbyggere i verden totalt øke fra dagens 6,39 milliarder til 9,27 milliarder mennesker."

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Huff ja, fy og fy! Skummel utvikling dette, med mer og mer som lages i Kina. Har aldri likt Japsebiler og kommer nok ikke til å like Kinabiler eller Kina motorer. Noen produkter vil vi vel klare å produsere her i vår del av verden.. Og hva gjorde det fyrverkeriet her i denne tråden? Alle vet vel at de kan lage kinaputter i Kina? Hele den Asiatiske industrien er verdens største kopimaskin! :boxing::discuss::flag::flag::flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...