Jump to content

Yang Dong Marinediesel, erfaringer?


peer

Recommended Posts

i japan foregår det en hel rekke fyrverkerifestivaler året rundt.

her er et dårlig klipp fra suwa/nagano - dette er egentlig timet med musikk som ikke fremgår av klippet - ofte avsluttes den "vanlige" 20 min seansen med "the soiw must go on" - queen med denne avslutningen.

 

fyrverkeriet er gratis til beskuelse foregår i dette tilfelle hver kveld i august - normalladning er 800 pcs - den 15 fyres av 10 000 enheter.

 

oppskytningen foregår på en liten øy 300m ute i jøen og på denne abstanden er det helt umulig å få med seg alt i kamera - fyrverkeriet fyller hele himmelen.

enorme ekspolosjoner og komposisjoner.

dette er bare en liten detalj men men får inntrykk av at det ikke spares på noe der borte.

 

http://www.week.co.jp/hanabi/mov/suwa_h.wmv

http://www.filmshooting.com/scripts/galler...2/Fireworks.mov

 

heia norge?

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I min bransje har vi også erfaringer med japansk kvalitet, både som kunde og leverandør.

 

Inntil for rundt 15 - 20 år siden leverte japanske firmaer en rekke vannkraftanlegg rundt i verden. De var uslåelige på pris, som kineserne er idag. Men kvaliteten var så toltalt elendig at vestlige leverandører i dag har fullt opp med totalutskiftinger og ombygginger av japanske anlegg rundt i verden. Japanerne leverte ikke bare dårlig design og dårlig kvalitet, men de var også korrupte og jukset med tester og garantier. Dette, sammen med høyt prisnivå, har medført at Japan i dag har spilt seg ut over sidelinjen i denne bransjen.

 

I dag er Japan et av de mest proteksjonistiske samfunn jeg har opplevd, ved siden av Korea og USA. Sist jeg var innom kunne jeg ikke bruke mobiltelefonen min, VISA kortet var det også vanskelig å få brukt. Som leverandør i min bransje er det så å si umulig å få innpass pga. proteksjonistiske lover og regler. Her kunne EU-folka ha litt å lære. Men, proteksjonisme er ikke veien å gå for å utvikle seg teknologisk.

 

Man kan sikkert nevne mange store japanske teknologiske nyvinninger, likevel er det et faktum at mye av det de gjør fremdeles bare er kopiering og perfeksjonering av andres oppfinnelser.

De japanske ingeniørene jeg har truffet er livredde for å gjøre feil. Følg boka, selv om det måtte gå til helvete. Da er i det minste jeg uten ansvar. Som i Korea, Kina og gjerne resten av Asia.

 

Jeg har heller ingen store illusjoner om Kinas store teknologiske standard i dag. Men de er meget ergjerrige og satser stort på å produsere og utvikle selv, fremfor å importere. Det er bare dumt å undervurdere dem. Jeg ser fremdeles store likheter mellom dagens Kina og Japan for en del år siden.

 

Som japan for en del år siden: kineserne har nå forstått det er kvalitet som gjelder.

Den som fremdeles tviler på at Kina er iferd med å bli et moderne samfunn med høy standard: Reis til Shanghai!

 

Når det gjelder Dell computere:

Man kan ikke lage statistikk basert på et enkelt tilfelle. Jeg har hatt rundt ti stykker. Ikke mer feil med disse enn med andre merker. Verdens største industrikonsern General Electric bruker Dell. De er fornøyd.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Enig med siste taler.

Har selv hatt noen Dell PCer og ansvaret for en del flere, ikke mer problemer med dem en med andre. Har også vært i Kina og sett all byggevirksomheten som foregår der, det er imponerende å se.

 

Men, helt klart det finnes mye dårlige kopivarer i Kina i dag. Slik var det vel i Japan også for 40? år siden. Kina kommer nok til å bli en stormakt økonomisk/industrielt på sikt slik Japan er/var.

 

Men de har noen store utfordringer, bl.a. forurensningen i Kina er forferdelig, og ettbarnspolitikken har ført til en enorm mengde med ufrodragelige bortskjemte små guttebarn.....

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen:Hvorfor er alle så skeptiske til ting som er produsert i Kina.Mye av det vi kjøper av forsjelige ting er produsert i Kina i følge en Amerikansk rapport er det en stor andel av det som blir solgt laget i Kina men,det er oppgit et annet produksjons land.

Er dette bare skrammel det også da.

 

roy_n :drink:

Link to post
Share on other sites

Mye av det vi kjøper av forsjelige ting er produsert i Kina........

Den viktigste grunnen til at inflasjonen er lav, kjøpekraften høy og rentenivået lavt er FORDI vi kjøper så mye fra Kina! :yesnod:

 

Så da er det vel bare dritt vi kjøper da? :rolleyes:

 

:sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

har fortsatt tilgode å se et eneste (teknisk) kvalitetsprodukt fra kina...............

Du nærmer deg nye høyder i provoserende innlegg. Eller er grunnen til at du ikke har sett at du fortsatt sitter med øya tett lukket. Både vedrørende kinesisk teknisk kvalitetsprodukt og japansk fortreffelighet.

 

Innlegget mitt er skrevet på en IBM Thinkpad T60 - Made in China - og kjent som det ypperste av Laptops. Nå skal jeg en tur på butikken i min toppkvalitet og alltid feilfrie Toyota Corolla Verso D4D - Made in Turkey.

 

Verden forandrer seg - du ser det hvis øya er åpne!

Redigert av evenR4u (see edit history)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Kjøp motoren du, og skaff deg dine egne erfaringer.

Det er vel garantier på disse motorene som på andre motorer.

Det finnes mange som har kjøpt kjente merker, og hatt bare problemer.

Du må og huske at idag er det sammarbeid om dei fleste produkter.

Lykke til med motorkjøp. :flag:

28 Boknplast. 21 Naurstad, 25 Plattgatter, 8 Slepejolle m/5Cresent

Link to post
Share on other sites

Forrige uke hadde jeg en prat med en kar i Nor-Mek på Fagerstrand, de selger også Yang Dong.

Det er såpass nytt for dem at de ikke har lagt inn info om motorene på hjemmesiden sin ennå.

Det må vel uansett være mulig å få deler derfra?

 

Som båtansvarlig i en fattig dykkerklubb, med en havarert 3QM30, er Yang Dong ganske interessant!

De ligger jo på halv pris i forhold til Yanmar, VP, Vetus osv..

 

Vi har en åpen livbåt på 20 fot og den er litt vond å både padle og ro, så en liten kineser hadde kanskje vært noe for oss...

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

Tror nok kvalitetskontrollen i Kinesiske fabrikker er noe ymse enda men de kommer seg etterhvert som kravene fra kunder blir større. Vi blir lei av å kjøpe billig dritt som bare fungerer kort tid.

 

Når det gjelder motorer til Schat Harding sine båter så er det ikke de det er mest driftserfaring på. Disse båtene henger stort sett oppunder en eller annen offshore installasjon.

 

Ikke mange driftstimene i året på motoren her nei.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Det stemmer nok det, SF, at de ikke kjøres allverden. Og bra er vel det!

Da jeg var offshore startet vi maskinene en gang hver 14. dag og sjekket at alt var ok.

Jeg kjenner en mekaniker i Statoil og de prøvekjører båtene på vannet av og til også.

 

Schat Harding har brukt mye ressurser på å sikre seg at motorene de bruker er driftsikre.

Hadde kinesisk bare vært dårlig kunne de ikke brukt dem i livbåtene sine. Det sier seg vel nesten selv...

 

Men uansett, Yang Dong fant jeg ikke ut mer om :wink:

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

Det er litt mere her Er kinas største dieselmotorprodusent med 300.000 enheter i året, etter som jeg kan se er produsksjonen vel autoamtisert og de innehar ISO 9002 sertifisering for produsksjonsbedrifter og ISO/TS 16949 og EPA (som jeg ikke kjenner betydningen av)

 

Det ligger forøvrig mere informasjon om prosduktene... på samme side...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er helt riktig at det er intern kvalitetskontroll som er det samme som de aller fleste produsenter benytter.. Men det betryr i allefall at de har en intern kvalitetskontroll i allfall, det er jo ingen automatikk i verden i dag... Jeg kjennner ikke så mye til all verdens produsenter, men er det noen som ikke baserer seg på intern kvalitetskontroll da... ISO baserer seg på det, men revisjonene er eksterne for at sertifiseringen skal oppreholdes. Motorene er jo også CE merket siden de eksporteres til det europeiske markedet og dermed tilfredstiller da de krav som settes i maskindirektivet...

 

Når det gjelder egendfinert kvalitetskontroll så skal nå den tilfredstille de krav som settes av ISO systemet og det kontrollorgans som utsteder dette. Jeg var selv med på en slik sertifisering (ISO 9002) for en produskjonsbedrift i midtøsten og det var ikke rent få systemer som skulle være på plass før Veritas satte stemplet sitt på papiret, jeg hadde kun ansvaret for vedlikeholdsbiten...

 

Men ingen av disse setter krav til holdbarhet til produktet utover det som EU direktivene setter, som vistnok var noen hundre timer... for en båtmotor.

 

Det som er bra er at produsenter fra lavkostland utfordrer de etablerte som har tilnærmet monopol på leveranse av motorer til fritidsbåtflåten og skipsfarten...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvordan i allverden kan du komme opp med noe slikt? :crazy:

For å si det mildt: dette kan ikke være vel gjennomtenkt tale. :nonod:

 

Det finnes en rekke glimrende ISO standarder som sikrer kvaliteten på produkter vi omgir oss med i det daglige. Eksempel: skruer, gjenger og gjengetoleranser.

 

Mange ISO standarder er basert på tyske DIN. Som mange vet, har tyskerne med sin DIN standard vært banebrytende mhp. kvalitetssikring gjennom industri standarder.

 

Dette er ikke ment som en forkleinelse for andre lands standarder eller for å trekke i gang en diskusjon om hvem som har de beste standardene.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

The Scrutinizer tenkte nok på ISO 9000-9004 std. Ikke alle de andre ISO std som brukes til alt fra effektmåling til skruer m.m. 9000 serien er rutinebeskrivelser og dokumentasjonsprosesser. En relativt stor hype på midten av 90 årene.

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...