Jump to content

Hummerfiske snart i gang


Sydvesten

Recommended Posts

kritiserer ingen (sa jeg trodde !)men liker ikke at halve fjorden tror de kan reglene og ikke gidder å sjekke selv, tydligvis er det mange som ikke hvet hva de gjør for kystvakta brukte en hel arbeidsdag i larviksfjorden å dro opp så mye teiner å garn osv uten navn, satt for grunt, uten rømmningsvei som er riktig osv. så ble mye mindre kanner og blåser å styre utenom.

så jeg tyder vel ikke teksten feil! teiner skal på minimun 25meter ? i området her skal også krabbeteiner settes på det samme resten av året også! tolker jeg det til mulig jeg tar feil

 

da er vi jo ening om dybde på hummerfisket over til krabbe....

 

 

Her er en oppsummering av reglene som gjelder for fritidsfiske av krabbe.

 

•Du kan benytte inntil 20 krabbeteiner.

•Du kan selge fangst for inntil kr 50.000 per kalenderår (gjelder all fangst du selger i løpet av et år - både fisk, krabbe osv). Omsetningen skal skje gjennom et fiskesalgslag, eller med godkjennelse fra et fiskesalgslag.

•Krabbeteiner skal merkes tydelig med navn og adresse.

•Krabbeteiner som er satt ut på strekningen mellom svenskegrensen og til og med Tysfjord kommune i Nordland fylke skal ha minst én sirkelformet fluktåpning på hver side av redskapet. Fluktåpningen skal ha en diameter på minst 80 millimeter.

•På strekningen mellom svenskegrensen og Varnes fyr på Lista er det satt en minimumsdybde for setting av krabbe på 25 meter. I resten av landet er det ikke satt en minimumsdybde.

 

til sist som jeg sa jeg syntes det var bra han slapp den ut igjenn.

Redigert av eschri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har naturligvis rett i at altfor mange ubevisst eller bevisst fisker ulovlig. Jeg synes det er bra at dette nå blir tatt mer tak i for å minske ulovlig fangst av hummer.

 

Dybderegelen på 25 meter gjelder som sagt krabbeteiner o.l. resten av året når hummeren er fredet. Nå når det er lov til å fange hummer i teiner kan man sette de så grunt man vil.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

men liker ikke at halve fjorden tror de kan reglene og ikke gidder å sjekke selv, tydligvis er det mange som ikke hvet hva de gjør for kystvakta brukte en hel arbeidsdag i larviksfjorden å dro opp så mye teiner å garn osv uten navn, satt for grunt, uten rømmningsvei som er riktig osv. så ble mye mindre kanner og blåser å styre utenom.

så jeg tyder vel ikke teksten feil!

 

der ser man.

takker for debatten for som jeg sa (jeg trodde) og er jo så opphengt i å ikke fiske ulovelig at jeg ikke klarer å skille mellom fredningstid og fangsttid,

 

Pussig da at nettopp du lusket rundt på teineplassene i fjorden i går (søndag) (Sitat fra reglene: "Det er forbudt å sette eller trekke teiner på søndager fra svenskegrensen til og med Vest-Agder i perioden 1. oktober til 31 desember." Sitat slutt).

 

Tviler på om det var makrell i den hvite dunken du bar så tungt i land på Skottebrygga. :nonod:

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei tuffff ! bar faktisk i land 2 hvite dunker den dagen, men kom bare innom neste gang du. har ingen ting å skjule. men skjønner skeppsisen. å sånn som jeg la ut hodet for hogg i debatten må jeg tåle såpass. (men er også første til å gi meg når en ser sine feil) kom bare bortom så slår jeg gjerne av en prat. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja stå på nå, få fisket fisket opp de siste hummerene. Så kan du sitte der på gamlehjemmet å fortelle barnebarna hvordan bestefar, med stor fare for liv og helse i ett forferdelig vær, fikk være med på den siste store hummefangsten. Før havet endelig var tømmt.

 

Håper hummeren smaker, du kan jo servere den sammen med flièt av hvitt nesehorn, panda-kjøttboller og helstekt snøleopard :cool:

 

Neida, så alvorlig er det vel ikke. Men litt vondt smaker det vel å skryte av hvor mange og store eksemplarer av en sårbar art man klarer å fange og spise?

Link to post
Share on other sites

Ja stå på nå, få fisket fisket opp de siste hummerene. Så kan du sitte der på gamlehjemmet å fortelle barnebarna hvordan bestefar, med stor fare for liv og helse i ett forferdelig vær, fikk være med på den siste store hummefangsten. Før havet endelig var tømmt.

 

Håper hummeren smaker, du kan jo servere den sammen med flièt av hvitt nesehorn, panda-kjøttboller og helstekt snøleopard :cool:

 

Neida, så alvorlig er det vel ikke. Men litt vondt smaker det vel å skryte av hvor mange og store eksemplarer av en sårbar art man klarer å fange og spise?

 

Er du sur fordi du ikke fikk noe hummer? :lol:

 

Om man fisker hummer selv eller kjøper den i butikken er akkurat det samme hvis man tenker på hummerbestanden. Nå er det slik at hummer er lov å fange, det er ikke de andre dyreartene du babler om. Hva er vitsen med å kritisere de som følger reglene og høster av en fornybar ressurs som er kontrollert med regler og fredningstider? Du bør vel heller sette fingeren på de som ikke følger reglene?

 

Hvis du går litt i deg selv og undersøker hva du forbruker av ressurser, så tror jeg du vil finne ut at mange av de småtingene du gjør eller spiser gjør langt større skader på økosystemet enn det en stakkars hummerfisker klarer å gjøre ved å kose seg med en selvfangethummer en gang i året!

Link to post
Share on other sites

:fishing: den største faren for hummeren er fritidsfisket/ulåvelig fiske om sommeren og før sesongen. Me som er fiskerar av yrke kan sjå at hummerbestanden er i vekst, me får mykje småhummer og rognhummer som blir satt

ut igjen. At det blei forbudt å ta rognhummer var eit godt tiltak for å øke bestanden. Me får mykje krabbe uten klør

og dei er det ikkje yrkesfiskerane som riv av, me hadde også kystvakta på besøk her vest før sesongen og dei fant mykje teiner og ruser som blei beslaglagt. Så gnålet om at hummeren er utrydningstrua kan ein spara seg, bare kystvakten øker kontrollene og folk følger reglene så er bestanden i vekst til glede for alle :tongue:

Link to post
Share on other sites

Nå var det lov å fange blåhval også, helt til bestanden kollapset. Det var lov å fiske torsk på Newfoundland-bankene, helt til bestanden kollapset. At noe er lov, betyr ikke at det er hverken lurt eller forsvarlig.

 

Du er på bærtur og har ett altfor snevert syn på dette!

Skal du gjøre noe for livet i havet bør du kutte ut fossilt drivstoff, la være å kjøpe sjømat fanget med trål, og holde deg unna oppdrettsfisk. Å hakke på de som følger reglene og fanger ett par hummer i året er unødvendig. Hvis det kun er hummerbestanden du tenker på, så kan jeg trøste deg med at vi også fanger krabber, og dermed gir hummeren bedre villkår.

Link to post
Share on other sites

[*]Alle teiner må ha fluktåpning på 6cm (krabbeteiner må ha på 8cm).

 

Har tenkt på en liten sak, men ikke funnet noe svar på.

 

Siden det er forskjell i størrelsen på fluktåpningen på hummer og krabbeteiner hva sier da reglene om krabbe som går i hummer teinene?

Her kan en jo risikere å få krabbe i hummerteinene som er 2 cm under minstemålet.

 

Er det da noen regler som sier at krabbe tatt i hummerteiner med 6 cm fluktåpning er ulovlig fanget eller er det bare krabben som eventuelt er under minstemålet som skal uti igjen?

Link to post
Share on other sites

Millisivert har unektelig et poeng. At det er lov å fiske hummer betyr ikke nødvendigvis at det er forsvarlig i forhold til en bestand.

 

Og det argumentet at det er tjuvfisket som er trusselen har dere ingen belegg for å hevde. Jeg skal ikke forsvare ulovlig fiske, men det er den totale beskatningen som er problemet for bestanden, ikke bare tjuvfiske. Hummeren bryr seg ikke om den blir fanget lovlig eller ikke. At du har sett mye småhummer du har sluppet ut er ikke nok til å trekke en konklusjon om hvor mye hummer det er i havet.

Link to post
Share on other sites

Minstemål på krabbe har ikke noe med fluktåpninger i hummerteiner å gjøre. Vet ikke at det er noe regelverk som sier at krabbe bare skal fanges med krabbeteiner med de fluktåpningene slike teiner skal ha.

Fluktåpninger i teiner tror jeg er kommet fordi våre myndigheter ikke tror vi overholder regelverket for minstemål og fangsttid. Derfor mener jeg at de av oss som har overholdt disse reglene fra nå av er gjort til kjeltringer av våre myndigheter. Kanskje vi da skal bli det? (Vi slipper ikke hummer med utvendig rogn uti igjen)

Link to post
Share on other sites

Har tenkt på en liten sak, men ikke funnet noe svar på.

 

Siden det er forskjell i størrelsen på fluktåpningen på hummer og krabbeteiner hva sier da reglene om krabbe som går i hummer teinene?

Her kan en jo risikere å få krabbe i hummerteinene som er 2 cm under minstemålet.

 

Er det da noen regler som sier at krabbe tatt i hummerteiner med 6 cm fluktåpning er ulovlig fanget eller er det bare krabben som eventuelt er under minstemålet som skal uti igjen?

Har lurt på dette selv... Det er ingen definisjon på hva som er en hummerteine og hva som er en krabbeteine. Så svaret er kanskje at nå som det er lov å fange hummer så er det 6cm som gjelder, resten av året er det 8cm som gjelder..?

Link to post
Share on other sites

Millisivert har unektelig et poeng. At det er lov å fiske hummer betyr ikke nødvendigvis at det er forsvarlig i forhold til en bestand.

 

Og det argumentet at det er tjuvfisket som er trusselen har dere ingen belegg for å hevde. Jeg skal ikke forsvare ulovlig fiske, men det er den totale beskatningen som er problemet for bestanden, ikke bare tjuvfiske. Hummeren bryr seg ikke om den blir fanget lovlig eller ikke. At du har sett mye småhummer du har sluppet ut er ikke nok til å trekke en konklusjon om hvor mye hummer det er i havet.

Sånn er det med alt. Fra nyttår blir det minstemål på bl.a. fritidsfiske av Torsk, men det oppfordres allerede nå til å følge det kommende regelverket. Det er også mistenkelig lite småvilt, spesielt skogsfugl og rype, mulig det kommer nye regler her også. Selvfølgelig kan man bruke hodet og ikke hente ut alt man klarer når man ser at bestanden er lav. Men å kutte ut all fangst og jakt på eget initiativ fordi det kanskje er lav bestand tror jeg er lite virkningsfult. Det gjør bare at de som fortsetter får mer fangst. Det er regelverket som må endres, og håndhevningen som må praktiseres bedre. Enkelte fiskeforeninger har politimyndighet til å fjerne garn som brukes på sjøørret, man kunne hatt tilsvarende frivillige ordninger for å få bukt med ulovlige teiner.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvordan reglene er for å fiske hummer i Sverige, mhp. om nordmenn har lov til dette?

Har alltid trodd at dette ikke var lov, men kan ikke finne noen eksakte regler på dette.

En kamerat av meg er bosatt i Sverige, men jobber i Norge, og han har spurt meg et par ganger om jeg kan sette ut teiner for han, men lurer på hva reglene er for dette.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Har lurt på dette selv... Det er ingen definisjon på hva som er en hummerteine og hva som er en krabbeteine.

 

Jeg bruker de samme teinene til både hummer og krabbe.

I hummer sesongen fester jeg en 6 cm rømningsvei i den på 8 cm.

 

Tolker det slik at det er lov i hummer sesongen å fange krabbe mellom 6 og 8 cm, men ulovlig å beholde den.

Eller er minstemålet på krabbe mindre mens hummer sesongen pågår?

 

Ikke fordi jeg er interessert i så små krabber, bare litt interessert i om det står noe i regelverket om hva en skal gjøre med krabber mellom 6 og 8 cm som går i teinene.

Redigert av Zenit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Legg merke til at Fiskeridirektoratet i linken ovenfor sier følgende:

•Anbefalt minstemål på krabbe ...

Så det vil altså si at det ikke er noe krav om minstemål?..

 

Reglene fra direktoratet er generelt forvirrende, uklare og amatørmessig fremstilt. Jeg har sendt de en mail med diverse spørsmål som jeg sikkert kan poste her hvis jeg får svar.

Link to post
Share on other sites

Sendte mail til svenske fiskeriverket og fikk følgende oppklarende svar:

 

"Det stämmer att utländska medborgare inte får fiska hummer. Utländska medborgare får endast fiska med handredskap, dvs spö(stang) och lina. Du får inte heller fiska med din svenska kamrats redskap, han måste vara med vid fisket."

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk bare med meg to trekk, på det ble det 6 hummer, men 3 av dem hadde rogn og måtte ut igjen.

Når det gjelder rømmingsvei, så er dette noe jeg mener fungerer veldig bra. Har aldri fått undermålshummer etter det, men har fått hummer rett over 25cm.

 

Jeg håper bare folk respekterer reglene og ikke tar med seg rogn eller for liten hummer hjem. Det har jeg skjønt og respektert helt siden jeg var 3-4 år gammel og var med pappa på sjøen. Det håper jeg 40-50 år gamle menn også skjønner og respekterer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...