Jump to content

Dieselaksjonen: Slaget står fra nå og til rev. statsbudsjett


Alvito

Recommended Posts

Slaget står fra nu og frem mot revidert statsbudsjett da dette evt.skal bankes endelig.

 

Det er alltid enkelte dusteforslag som skaper mere støy enn det gir inntekter for regjeringen som blir strøket hvert år. La oss sammen sørge for at dette er en av de. La oss seriøst diskutere aksjonsformer som kan gi det riktige resultatet. I denne tråden bør det komme forslag på momenter, regnestykker, etc, etc, av gode argumenter som hjelper den gode sak. :cheers:

 

..og til dere seilere: vi trenger ikke argumenter for dieselavgiften :wink:

 

Kjør på...vi har dårlig tid....

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er min vurdering av konsekvensene ved 50% påslag av dieselprisene:

 

Stagnasjon i bruktmarkedet gir stagnasjon i nybåtsalg som igjen setter tusener av arbeidsplasser i fare på sørlandet i direkte og indirekte båtproduksjon.

 

For 180.000 båteiere og la oss si et nøkternt snitt på 3,8 personer knyttet mot hver overnattingsbåt (vi har visst 1,8 barn i snitt...) noe som gir en konsekvens for nærmere 700.000 personer i dette land.

 

Poenget er ikke pengne i seg selv men prinsippet i en slik avgift som rammer i all hovedsak fritidsbruk. Her kan ikke argument som ulykker brukes da en her i verste fall flytter ferierende båtfolk til bilferie på veien som igjen statistisk fører til flere ulykker p.g.a. økt trafikk etc.

 

De ulykkene som har skjedd med dødskonsekvens har vært preget av høy fart, mørkekjøring og alkohol d. Så vidt jeg vet så har et vært i all hovedsak allerede avgiftsbelagt bensin som har blitt brukt i disse tragiske ulykkene m.a.o. en motsatt konvergens enn den argumentasjonen som er brukt for avgiften.

Link to post
Share on other sites

Hva med høyere skatt på hk i forhold til vekt av båt e.l ???? dvs: de som har større motor får og kjøre grisefort får svi???? nei detta er idiotisk all argumentering om ulykker / utslipp osv er bunnløse, helt riktig med ulykker og høy fart = BENSIN og diesel skal vel som i bil være mere miljøvennlig??? nå kommer det til og flyte over av store bensin båter som blir importert fra statene osv??? NÅR KOMMER BOMRINGEN TIL HAVS??? :cheers::cool:

Link to post
Share on other sites

Slaget står fra nu og frem mot revidert statsbudsjett da dette evt.skal bankes endelig.

Unnskyld meg, men hvilket "slag" er det du snakker om?

Husker jeg ikke helt feil så har denne regjeringen et folkevalgt flertall i Stortinget bak seg - og de kan derfor tillate seg å gi "blanke blaffen" i hva resten av Stortinget mener.

 

Så hvis det skal stå noe "slag" så er det minst ett år for sent; nå må vi bare håpe at den delen av "folket" som valgte dette flertallet og denne regjeringen endelig har lært!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Unnskyld meg, men hvilket "slag" er det du snakker om?

Husker jeg ikke helt feil så har denne regjeringen et folkevalgt flertall i Stortinget bak seg - og de kan derfor tillate seg å gi "blanke blaffen" i hva resten av Stortinget mener.

 

Så hvis det skal stå noe "slag" så er det minst ett år for sent; nå må vi bare håpe at den delen av "folket" som valgte dette flertallet og denne regjeringen endelig har lært!

 

Nåja, det er ikke så mange uker siden en skråsikker Hansen og Stoltenberg måtte bråsnu en uke senere m.h.t. sykelønnsordningen... og ja, saken er ikke av samme dimensjon men når sørlendingene våkner av den søde dvale og ser at et betydelig antall arbeidsplasser er i fare så skal det bli morro å se på standhaftigheten til regjeringa for 22 mill...for ike å snakke om arbeidsplasser i distriktsnorge rundt båt-turisme.... Fru Halvorsen skal svare for VG nett i morgen så det er bare å pøse på med spørsmål til henne slik at saken blåses opp og hun kanskje i sitt stille sinn innser at det ikke er "verd" 22 mill...

 

Her gjelder det å bære ved til bålet med gode argumenter. Slage :boxing: t&konsekvensanalyse etc. er langt fra over ennå og vi kan vel ikke tillate å gi opp før det er endelig avklart.. :flag:

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det litt idiotisk å snakke om arbeidsplasser da.

National Oilwell, som er en stooor arbeidsgiver mangler flere hundre personer. Det samme gjelder Hydramarine, Aker Kværner og en lang, lang rekke bedrifter i marine leverandørindustrien langs sørlandskysten.

 

Suzuki

 

Nå har det seg slik at mangelen i nevnte bedrifter i all hovedsak gjelder ingeniørkompetanse ikke innredningssnekkere, plast støpere, motor-montører samt div annet underleverandørindustri som båt-utstyr, motor importører (der faktisk noen holder til i Oslo Suzuki), tank sveisere, syrefast stål sveisere, etc. Omskolering tar laaang tid....

 

Sånn bare i farten kan vi jo nevne noen båtbyggeri her i arendal/Grimstad:

 

Windy

Nidelv

Joda

Marex

Scand

Agder

Skibsplast

Sollux

Ibiza

Skilsø

Nor Star

Diana

Elwaro

Sunrise

Taule

samt noen som jeg sikkert har glemt....

 

Et veldig nøkternt anslag er ca. 400 arbeidsplasser i tillegg til minst det samme i underleverandør industrien som f.eks. Colt Industrier, Thomic, Jotun (polyester), Industrisøm, Rasmussen Engros, Flak, Tingstad, KSH, etc. etc. Dette gir la oss si nøkternt 400 til. Vi vet også at en industriarbeidsplass genererer ca. 2 offentlige eller tjenesteytende stillinger så da snakker vi fort om 800*3= ca. 2400 stillinger som det spilles Yeapoardy med.

22 mill /2400 stillinger=kr. 9166.... det gir trygda i ca. 3 uker for disse årsverkene.....

 

Kjempepolitikk :flag:

 

Nå rakner ikke alt med en gang men når det først begynner å gå i nedoverbakke så er et vanskelig å stoppe. En slik avgift kan skape nok nervøsitet i bruktmarkedet som gjør utslag i nysalg som har konsekvenser vi i dag ikke kjenner. Vi må ikke glemme hva som skjedde på 70 tallet.

Ingen trodde vel da at Fjord, blant Europas største småbåtprodusenter den gangen, skulle forsvinne sånn brått over natta...

 

En må ikke bli historieløs for historien gjentas...alltid....og en trenger ikke hjelpe den mer enn nødvendig.

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmmm....er det noen som lurer på hvorfor denne tråden er en smule mer besøkt en denne ? :cool: Kan det være slik at dette faktisk er en flertallregjering (Var dette antydet tidligere :wink: ?) Når regjeringen gir på båten "avtalen" man hadde med LO (IA-avtalen), så tror vel egentlig ikke noen at meningene til KNBF og/eller BP-medlemmene blir hensyntatt vel ?? (eller noen som helst andre egentlig). :cheers:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Når regjeringen gir på båten "avtalen" man hadde med LO (IA-avtalen), så tror vel egentlig ikke noen at meningene til KNBF og/eller BP-medlemmene blir hensyntatt vel ?? (eller noen som helst andre egentlig). :cheers:

 

Dette kan plutselig dreie seg om distriktsarbeidsplasser og da er det et helt annet ballgame. Flott båt du har forresten :cheers:

Link to post
Share on other sites

Unnskyld meg, men hvilket "slag" er det du snakker om?

Husker jeg ikke helt feil så har denne regjeringen et folkevalgt flertall i Stortinget bak seg - og de kan derfor tillate seg å gi "blanke blaffen" i hva resten av Stortinget mener.

 

Så hvis det skal stå noe "slag" så er det minst ett år for sent; nå må vi bare håpe at den delen av "folket" som valgte dette flertallet og denne regjeringen endelig har lært!

Vet jeg kommer til og hisse på meg mange nå men..

.. syns folk er litt kjappe til og male F.... på veggen her, tror ikke at en liten drivstoff økning vil tippe flere tusen arbeidsplasser over ende... Da er det helt klart andre deler av det budsjettet som er viktigere enn dette.. hva med at de øker egenadelen på medisiner og annen livsviktig hjelp?? sorry gutter , men jeg syns det er en større fanesak enn dette...

 

Tankegangen er som følger... har vi råd til og boltre oss i fritidsbåter med allverdens lekreste utstyr og hjlepemidler til flere hundretusen.. milioner for den saks skyld.. ja da har vi råd til en liten drivstoffsøkning....

Link to post
Share on other sites

Dette kan plutselig dreie seg om distriktsarbeidsplasser

Det kommer det garantert til å bli.

La oss si 10 000.- sjeler av noen hundre tusen båtfanter finner ut at nok er nok.

Båtlivet begynner å koste mer enn det smaker. Vi reiser heller til syden, eller kjøper leiliget i syden for pengene. Og legger igjen feriepengene der.

 

10 000 sjeler, som la igjen la oss si ca. 50 000.- kroner i året på mat, drikke, drivstoff, utstyr, forsikring, etc, etc i båt og båtferie/helger i året.

Jeg bruker garantert mer. Men 50K er nok ett greit gjennomsnitt.

 

 

10 000.- x 50 000.- = 500 000 000.- Og det er mye omsetning i kongeriket det.

 

Del så 500 000 000.- på 1mill i omsetning pr arbeidsplass.

Det gir 500 arbeidplasser i kystnorge istedet for Spania det.

 

Regjeringen burde heller være hoppende glad at det finns båtfolk som legger ned pengene sine i

gamlelandet er min mening.

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke bare snakk om denne økningen Welcraft, men prinsippet.

 

Har du hørt om bonden og hesten?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Er helt enig i at dette var et unødvendig forslag, MEN kan noen fortelle meg hvorfor det i lang tid har vært avgiftsfri diesel, mens bensinbåt eiere har vært med på å sponse veier med sin avgiftsbelagte bensin. Forstå det den som kan......

 

Når det er sagt støtter jeg en evnt. aksjon, men husk da også oss med bensinmotorer som også vil slippe avgift.

 

V6`ern vil ha suppe den også :drink: , dessverre!!

 

Heia :flag:

 

Rune

Link to post
Share on other sites

er viktigere enn dette.. hva med at de øker egenadelen på medisiner og annen livsviktig hjelp?? sorry gutter
Har man ikke råd til denne lille økningen på drivstoff.. da har man heller ikke råd til båt.. det er da min mening....

 

Har du ikke råd til medesin er du heller ikke syk nokk :smash:

 

Nokk av oss som ikke bruker helsevesenet og vi betaler glatt for at de dårligstilte skal få den hjelpen de trenger.

 

Jeg vil gjerne se hva alle pengene går til som er tatt inn fra avgiftssystemet på bensin og diesel.

 

Så må vel staten gjøre som oss dødelige, har vi ikke råd får vi knipe ned på velferden. Det må vi som privat person.

 

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Kan ikke si dette er en liten økning når prisene øker med 50 % ..Men avgjørelsen er tatt og vi kan ingen ting gjøre.

 

Nei, slik statsforvaltningen er her på berget så legges statsbudsjettet frem for kongen, og storting i dag. Tiden fra i dag og frem til revidert statsbudsjett er viktig for det er i denne perioden argumentene må komme på bordet. :boxing: Arbeidsplasser er alltid et viktig argument og ja, de er en flertallsregjering men selv for en AP dominert regjering så er 22 mill rimelig forsikring mot arbeidsplasser. Tenk hvor mye penger regjeringen har satt av til arbeidsmarkedtiltak :cryin:

 

Poenget er ikke om råd eller ei for de drivstoffkronene men at totaliteten gjør andre ferieformer mere attraktive og dermed forsvinner penga fra berget her hjemme og i lomma på smarte gutter ved middelhavet som kan leie deg en båt i stedet for å eie en her hjemme=konsekvenser i arbeidsplasser.

Link to post
Share on other sites

Har du ikke råd til medesin er du heller ikke syk nokk :smash:

 

Nokk av oss som ikke bruker helsevesenet og vi betaler glatt for at de dårligstilte skal få den hjelpen de trenger.

 

Jeg vil gjerne se hva alle pengene går til som er tatt inn fra avgiftssystemet på bensin og diesel.

 

Så må vel staten gjøre som oss dødelige, har vi ikke råd får vi knipe ned på velferden. Det må vi som privat person.

:flag:

 

 

Dette er vel en smule lavmoral og provoserende???

 

tror ikke du er klar over hva slgs kostnader medisiner er for en person som er rammet av foreks kreft, lunge emfysem eller lignende.. vi snakker både tre,fire og fem tusen i mnd.

Og når det gjelder helsevesenet og vanskligstilte så tror jeg ikke du har den samme holdningen dersom du blir påkjørt på vei til jobb mandag morgen av en full tulling.. tenk over det når du sitter lam fra halsen og ned , pga en annen manns idioti..

 

Vi som kjører bensin har jo i lang tid betalt avgifter i massevis, men sitter jo ikke her og planlegger folkeaksjoner av den grunn...

 

eks 1: ifølge det nye statsbudsjettet kommer jeg til og få en skatteøkning som tilsvarer deres økte diesel utgifter både to og tre ganger.. derfor har jeg ikke så mye sympati...

Link to post
Share on other sites

Vi som kjører bensin har jo i lang tid betalt avgifter i massevis, men sitter jo ikke her og planlegger folkeaksjoner av den grunn...

 

eks 1: ifølge det nye statsbudsjettet kommer jeg til og få en skatteøkning som tilsvarer deres økte diesel utgifter både to og tre ganger.. derfor har jeg ikke så mye sympati...

 

Dette her dreier seg ikke om en "krig" mellom bensin og dieselavgift. Greia er at avgiftsfri diesel har vært tilgjengelig over flere tiår mens bensin har vært avgiftsbelagt med alskens rare avgifter uavhengig av bruksområde. Siden avgiftsfridiesel har vært i markedet har en del selvfølgelig posisjonert seg med f.eks. bobåter av en minnelig størrelse (27-33 ft) på en vanlig inntekt som et rimelig alternativ til hytte på sjøen. Det har jo vært full anledning til dere som har bensinmotor til å gjøre et samme. Når da regjeringa med et trylleslag øker kostnader på en vanlig folkebåt som f.eks. Scand 29 baltic med 6-8000,- pr. sesong, ved normalbruk, ja da er det lov å si i fra.

 

Å sammenligne dette med helsekostnader er jo helt irellevant da helse er helse og båt er luksus.

 

Her må en sammenligne epler og epler så en kan gjerne sammenligne med eierskap av f.eks. hytte som også er luksus. Hytter er ikke på langt nær belagt av skatter og avgifter da faktisk hyttekommunene tar vare på sine hytteinnbyggere fordi de legger igjen en anselig mengde penger og bidrar til arbeidsplasser i distriktsnorge. I tillegg så har hytter i den senere tid hatt vesentlig verdiøkning mens en båt i beste fall med unntak av noen solskinnshistorier går ned i realverdi.

 

Når det gjelder båter og tilknytning til kysten så er det klart mere flyktig hvor pengene legges igjen. Det som er helt sikkert er at det legges igen en haug med penger (9 10 milliarder jfr. nettavisen) pr. år i distriktsnorge langs kysten av båfolket. Hvis ferievanene endrer seg så forsvinner etterhvert marinaer, drivstoff fyllinger, og annen service som du er vant til i skjærgården.

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

du legger ting frem mer fornuftig der Alvito, men jeg syns fortsatt det blit litt overdramatisert dette her. Ta foreks hytte eiere, her er det jo snakk om øktekostnader i form av bla annet strøm osv.. Hytter uten gjeld regnes som formue osv.. tror faktisk hytteeiere kommer dårligere ut enn båteier med tanke på beskatning. Når det gjelder verdiøkning er jo hytter i en egen klasse, men detter er jo ikk enoe vi ser noe til med mindre vi ønsker og selge eller kjøpe... og vi ønsker vel egentlig ikke og selge hytta...

 

Enig med Lasse sine konklusjoner.. tror ikke dette kommer til og påvirke oss nevneverdig.

Redigert av wellcraft23 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...