Jump to content

Dieselaksjonen: Slaget står fra nå og til rev. statsbudsjett


Alvito

Recommended Posts

Tja, den 6.10 på Statoil Ollebukta Marina i Tønsberg: kr 8,48 pr. liter "avgiftsfri" diesel. Den 7.10 på Shell i Tønsberg: kr 9,16 pr. liter diesel med full avgift.

Det blir en forskjell på kr. 0,68 pr. liter i samme by med en dags mellomrom. Det er nok marinaene som tar ut skyhøye avanser som er hovedproblemet. Spørs om de er like offensive i prissettingen når de må konkurrere på like villkår med "bil"-bensinstasjonene til sommeren.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Nå består ikke Norge bare av østlandet....

 

Slik som regjeringen har formulert det så skal båtdieselprisen harmoneres mot BENSIN, ikke autodiesel....

 

Men om de skal harmonere prisen mot bensin så må jo den generelle diesel prisen settes opp til bensin nivå!

 

Ellers så kan det jo innføres enda en farge, blå båtdiesel kanskje som koster like mye som bensin!

Link to post
Share on other sites

Mulig enkelte trenger en oppfriskning i ren folkeskolematematikk.

 

Dagens pris (strekningen Arendal - Molde): kr. 6,50

Publisert øking: kr 3,68

Ny pris 01.01.07 =6,50 + 3,68 = 10,18

 

6,50*(1+50%) = 9,75. Differansen frem til 10,18 :crazy: er ennå noen prosent men for at alle skal skjønne regnestykket så lar vi det stå slik. :cool:

 

Vi regner jo PROSENTVIS ØKNING fra dagens pris ikke PÅSLAG som tufff :rolleyes: har regnet der en kan trekke fra tilsvarende prosent sats og få samme pris igjen (slik handelstanden regner).

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men om de skal harmonere prisen mot bensin så må jo den generelle diesel prisen settes opp til bensin nivå!

 

Ellers så kan det jo innføres enda en farge, blå båtdiesel kanskje som koster like mye som bensin!

 

JA det bir gøy å se hvor mye byråkrati den "röodgröna röran" skal putte på for å få dette til å gå i hop....men offentlige arbeidsplasser vil det jo skape slik at de blir avhengige av denne avgiften for all fremtid.

Link to post
Share on other sites

Men om de skal harmonere prisen mot bensin så må jo den generelle diesel prisen settes opp

Ja, det er også meningen til regjeringen.

Bensinbiler bli dyrere.

Dieselbiler blir billigere.

 

Derfor må bensin og dieselprisen harmoniseres for at staten skal få inn like mye inntekter.

Flere vil jo kjøpe dieselbiler, da må jo diesel bli dyrere. :puke:

 

 

Link to post
Share on other sites

Hadde ikke saken vært så alvorlig, var det nesten rørende å se redegjørelsen for at påslaget med 3,68 (med eller uten moms?) utgjør 8 prosent. Javelnei. Denne marinaeieren, som altså da allerede tar ågerpris, han vil altså i sin store barmhjertighet med dere båtfolk i Oslofjorden, slå av prisene slik at netto tillegg blir 8 prosent?

Jeg har nettopp gått gjennom min loggbok fra jan til site uke. Det er langt over 20 fyllinger (min tank er som prostataen, den rommer ikke så meget). Prisene har ligget med 7,19 høyest og er nå nede på det det var i jan-feb: 6,51 som det laveste. Område: Hordaland og Sogn og Fjordane. Så får dere kriges om hvorvidt 3,68 da blir 8 prosent, 28 prosent eller hva. I hvert fall utgjør 3,68 56 prosent av 5,51. Og i hvert fall ender vi da på 10,19. Poenget er ikke prosenten, poenget er at alle jeg har snakket med, mener at grensen da forlengst er overskredet, for en type båtliv som har preget kystkulturen nå i lang tid. Dette er rasering, intet mindre enn en rasering, av en kystkultur. At det kommer fra SV, er ikke så rart, SV er et sentralistisk parti, det har vi merket igjen og igjen når vi har kjempet for småskolene våre og andre kultur- og velferdstilbud (til og med kollektivtrafikk!) på våre øysamfunn. At Ap går med, ligger vel i pengesekken. Men at SP går med, forundrer oss storlig.

Link to post
Share on other sites

SV er et sentralistisk parti, det har vi merket igjen og igjen

 

Ein auke på 3,02 + moms ved at det vert innført vegavgift på dieselen vil gje staten mykje meir enn 22 millionar kroner i inntektsauke (så sant ingen juksar og fyller avgiftsfritt).

 

Eg kunne vere innstilt på å godta dette, dersom pengane vart brukte til vegbygging langs kysten. Men eg fryktar du har rett, SV ser berre problema i Oslofjorden og dei ser ikkje dei positive sidene ved båtlivet elles langs kysten.

Link to post
Share on other sites

....grensen da forlengst er overskredet, for en type båtliv som har preget kystkulturen nå i lang tid. Dette er rasering, intet mindre enn en rasering, av en kystkultur.

 

Hvis det her antydes at den type båtliv vi har sett komme de senere årene vil bli borte, er det jo et aldeles strålende resultat. Er ikke sikker på at moderne båtliv har noe med kystkultur å gjøre i det hele tatt. Tror ellers ikke at den jevne Nidelv 24 m.fl bruker tar sin død av litt dyrere diesel. At andre gjør det kan jo faktisk bli en berikelse for kystkulturen, som så mange synes opptatt av i disse tider.

Redigert av Seabiscuit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alvito og Eira. De to priseksemplene jeg brukte gir den prosentvise forskjellen jeg antydet. At dere har andre priseksempler endrer jo ikke matematikken.

Poenget mitt er at det i følge drivstoffbarometeret her på BP finnes veldig mange som allerede har kjøpt diesel flere ganger i sommer til priser som ikke ligger så langt under autodieselprisen.

Da blir jo den merkabare forandringen ikke på langt nær så stor som avgiftsøkningen kr 3,07 tilsier.

Med mindre marinaene tør ta sjansen på å fortsette sitt ågeri når de får reell konkurranse fra "bil"-bensinstasjonene med samme type diesel. Dersom de gjør det så er det jo bare å la være å handle der.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Alvito og Eira. De to priseksemplene jeg brukte gir den prosentvise forskjellen jeg antydet. At dere har andre priseksempler endrer jo ikke matematikken.

Poenget mitt er at det i følge drivstoffbarometeret her på BP finnes veldig mange som allerede har kjøpt diesel flere ganger i sommer til priser som ikke ligger så langt under autodieselprisen.

Da blir jo den merkabare forandringen ikke på langt nær så stor som avgiftsøkningen kr 3,07 tilsier.

Med mindre marinaene tør ta sjansen på å fortsette sitt ågeri når de får reell konkurranse fra "bil"-bensinstasjonene med samme type diesel. Dersom de gjør det så er det jo bare å la være å handle der.

 

mvh tuffff

 

Marinaene har jo hatt dette "ågeriet"i årevis og gamblet på at du ikke gidder å bære diesel i kanner. De har også hatt reell konkurranse fra fyringsoljeleverandører (på lovlig måte). Tror heller at de får mindre konkurranse for Marinaene fremover da det blir "ulovlig" å fylle fyringsolje uten å betale avgifter.

 

Om du fylte for 6,50 eller 8,50 i sommer er vel av mindre betydning, økningen blir på 3,68 åkke som på den marinaen du bruker, så deltaet på det antall liter du forbruker blir det samme. Bruker du 1000 liter i sesongen så har du en EKSTRAkostnad på kr. 3688,- :headbang: denne ekstrakostnaden er lineært økende med ditt forbruk, så enkelt er det.. Da hjelper det lite med noen hundrelapper i annen skattelette fra den "rödgröna röran" for oss båteiere. Om økningen blir 50% 55% eller 32% i forhold til det du har betalt er også ikke så interessant.

 

Det som ER interessant er at de pålegger deg som forbruker en vesentlig høyere kostnad på benyttelse av den gjenstanden du har ved samme benyttelsesgrad. Det er frivillig å benytte seg, ja , men velger nok å avstå fra samme grad av benyttelse da vil det ha konsekvenser som nevnt tidligere i tråden i form av arbeidsplasser.

 

Å tro at det blir "priskrig" mellom landbaserte anlegg og marinaer er vel et scenario som selv jeg ikke tror på.

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmmm. Litt av en debatt. Særlig synes jeg diverse nedsettende utsagn om de som stemmer rød-grønt er lite heldig.

 

Det er få, om noen, avgifter som blir tilbakeført til brukernes ve og vel. Å kalleavgiftsøkningen på båtdiesel som innføring av veiavgift til sjøs er det reneste tøv. Fru Halvorsen uttrykker at det blir gjort slik også for å utligne forskjellen mellom bensinog dieselpriser til sjøs.

 

Når det fylles bensin på biltanken, hvor mange av avgiftene blir tilbakeført i form av bedre veier? Kanskje 10%? det samme med mange andre avgifter. Slikt er rene inntekter for staten sammen med skatter og oljeinntekter, som fører til at vi ikke betaler for skole, helse etc.

 

Jeg synes avgiftsøkningen på båtdiesel er helt i sin orden. Har du en liten snekke med 18 hk VP vil omtrtent ikke merke forskjellen. Har du 40 foter med to dieselbeist i kjelleren vil en selvsagt merke det, og godt er det. Har du råd til en slik båt, har du råd til å betale det det koster også. En fin måte å få inn litt mer fra de som har mest fra før. Eller kanskje det holder med å slakke av litt på farten for å kompensere? Så kanskje argumentet med mindre hekksjø slår til, ei heller noen ulempe,

 

Og ja, jeg stemte rød-grønt, og vil fortsette med det. Budsjettet er glitrende, selv om også dette budsjettet har mangler, men denne avgiftsøkningen vi her debatterer er ikke en av dem.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Marinaene har jo hatt dete "ågeriet"i årevis og gamblet på at du ikke gidder å bære diesel i kanner. De har også hatt reell konkurranse fra fyringsoljeleverandører (på lovlig måte). Tror heller at de får mindre konkurranse for MArinaene fremover da det blir "ulovlig" å fylle fyringsolje uten å betale avgifter.

 

Ja det er dyrt på marinaene. Men kanskje vi da skal huske på at de fleste av dem kun har åpent noen uker på sommeren, og er følgelig avhengig av god inntjening i denne perioden. Fortjenesten på drivstoff er som kjent ikke stor. Dessuten; er det ikke verd en krone eller to ekstra for å kunne tusle bort til en marina og fylle rett på tanken (i hvert fall på østlandet er det muligheter til det)? Alternativet er å bære kanne på kanne, med søl og slit. Regn ut timeprisen på dette merarbeidet, og se om det lønner seg.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Hmmm. Litt av en debatt. Særlig synes jeg diverse nedsettende utsagn om de som stemmer rød-grønt er lite heldig.

 

Det er få, om noen, avgifter som blir tilbakeført til brukernes ve og vel. Å kalleavgiftsøkningen på båtdiesel som innføring av veiavgift til sjøs er det reneste tøv. Fru Halvorsen uttrykker at det blir gjort slik også for å utligne forskjellen mellom bensinog dieselpriser til sjøs.

 

Når det fylles bensin på biltanken, hvor mange av avgiftene blir tilbakeført i form av bedre veier? Kanskje 10%? det samme med mange andre avgifter. Slikt er rene inntekter for staten sammen med skatter og oljeinntekter, som fører til at vi ikke betaler for skole, helse etc.

 

Jeg synes avgiftsøkningen på båtdiesel er helt i sin orden. Har du en liten snekke med 18 hk VP vil omtrtent ikke merke forskjellen. Har du 40 foter med to dieselbeist i kjelleren vil en selvsagt merke det, og godt er det. Har du råd til en slik båt, har du råd til å betale det det koster også. En fin måte å få inn litt mer fra de som har mest fra før. Eller kanskje det holder med å slakke av litt på farten for å kompensere? Så kanskje argumentet med mindre hekksjø slår til, ei heller noen ulempe,

 

Og ja, jeg stemte rød-grønt, og vil fortsette med det. Budsjettet er glitrende, selv om også dette budsjettet har mangler, men denne avgiftsøkningen vi her debatterer er ikke en av dem.

 

mvh

 

M.

 

Du har tydeligvis ikke skjønt hva dette dreier seg om eller hva?? Foreslår at du leser deg gjennom tråden først.

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...