Jump to content

Dieselaksjonen: Slaget står fra nå og til rev. statsbudsjett


Alvito

Recommended Posts

Regjeringen regner med å ta inn 20 millioner kroner på dieselavgiften, forutsatt forbruk på dagens nivå. .... Men at en stor andel av dagens båteiere skal velge å la båten ligge i bøya og på Finn.no, og istedet flyr til Spania, har jeg liten tro på.

 

Den beste man trolig kan håpe på å få ut av dette avgiftsforslaget er å kreve en øremerking av inntektene....

 

20 millioner er forsvinnende lite i statsbudsjettsammenheng, så dette initiativet er nok mer miljøavhengig enn økonomiavhengig. La de som forurenser mest betale mest. Greitt prinsipp det vel?

Det kommer nok til å presse seg frem et litt annet bruksmønster for dieseldrevne båter. Lengre opphold i havn og mindre distanse.

Øremerking av skatter og avgifter er det ingen kultur for i Kongeriket, og det kommer ikke til å skje denne gangen heller.

Link to post
Share on other sites

Det er naturligvis for mye å håpe at politikerne skulle sette tæring etter næring, i stedet for omvendt. :cryin:

 

Jeg er enig med deg der, må stemme på noe som er med på å stramme inn :eek: ellers vil vi bare se at staten ikke viser til moderasjon :cool: , men bare pøser på med penger for så å kreve dem innigjen i en eller annen form for avgift. Det er en ond spiral :seeya:

Link to post
Share on other sites

Hvis noen av dere "avgift-er-bra! Det-sparer-miljøet"-nisser virkelig tror at avgiftsøkningen har NOE-SOM-HELST med miljøsparing å gjøre, så må der gjerne forbli inni den rosa-røde tåkeheimen deres og drømme videre......aller helst - våkn opp!

 

Økningen er et VIKARIERENDE grep for å tilfredsstille noen av disse "plagsomme" interessegruppene - som han dere Steinar Lem - og lignende "drømmere". Samtidig som den pynter godt opp om SV's falmende image. Det gjør seg liksom at SV "tukter" de stor, stygge Cabincruise-eiere (kapitalistene....) med et slag under beltestedet. (...selv om hun egentlig straffer "den lille mann" - men det er underordnet) Spill for galleriet - heter det!

 

Dessuten - Kristin trengte sårt til noen "gode (billige....!) poeng" for å dempe gemyttene i sitt eget parti - ungdoms"rørsla" i SV har ikke vært fornøyd med miljø-håndtering av diverse saker ( gasskraftverk en den største "kamelen").

 

Det er mulig at avgiften blir "pakket-inn" i tåkedotter (les: Miljøhensyn) for at denne skal bli lettere å svelge, men årsaken er rett og slett kynisk-taktisk og dernest ren fiskal!

 

:smash:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Stiller meg svært solidarisk enig med Walter_s her. Når tøyseforslagene i tillegg setter hardt tiltrengte distriktsarbeidsplasser i fare så faller dumheten blant rosapolitikerne helt på steingrunn.

 

Til sammenligning så går rosatåkeheimen inn for en økning i bistand på hele 17,8 milliarder kroner. (Fra 2,2 til 20 milliarder) Regner med at bin laden fansen er de som applauderer høyest over rosatåken som driver inne i Oslo for tiden. Erik Solheim (SV) får altså 10 doblet budsjettet sitt og skal rause ut 20 milliarder på her eller mindre håpløse UD prosjekt. :cryin::cryin:

 

Samtidig så prøver "rödgröna röran" så best de kan å sparke beina under fremtidig utdanning her i landet i god kommunistisk ånd med å kvele tilskuddene til utdanning ennå mer. :cryin:

 

Greia her er at de slår seg på brystet og sier de har har økt rammen i forhold til Prestestyre II regjeringen med hele 12 milliarder. Med lett grunnskolematematikk ser en at bistandsmilliardene som er foreslått ekstra her gir en netto innskjerping på (17,8-12=) 5,8 milliarder. Er det rart at "rödgröna röran" leter med lys og lykter etter å suge lommeboka di for mere kroner?? Nevner her økning i matmoms, 65000 flere toppskatteytere, reduksjon i utdanningstilbudet, fremdeles kaos i helsevesenet med milliardunderskudd. At de må øke veibevilgningene er bare en dyd av nødvendighet for at vegnettet i Norge ikke skal kollapse helt på grunn av mangel på vedlikehold. :headbang:

 

Håper de som stemte på "rödgröna röran" føler seg skikkelig rundlurt i dag og tar til vettet ved senere valg.

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alvito: du glemmer at de økte støtten til barnehagene og det vil jo igjen øke kunnskapen slik at det ikke var så farlig at det prioriterte ned forskning og universiteter. Akkurat som at det ikke er så farlig at barna er dårlig i matte siden de er så flinke på å samarbeide og kommunisere. Sitater fra Djupedal....

 

Er ikke bare dieselcruisergutta som vil merke dette tror jeg. Har du en litt tungdrevet "politisk korrekt" båt som en stor motorseiler eller kanskje en eldre skøye vil dette merkes godt. 10 liter i timen blir det noen kroner av om farten er 6 knop og avstandene store.

 

Om man fortsatt skal ha rød diesel vil det nok også blir problemer mange steder da de ikke vil ha to tanker og kanskje kutte fritidsbåtdiesel. Resultatet blir vel i så fall at folk kjører på rød diesel eller kjøper fra fiskere om det blir en refusjonsordning. Dermed blir enda flere av oss lovbrytere og folk mister enda mer av respekten for lover og regler. Er jo en del som har ekstra tank i bilen alt i dag og det er lettere å skjule en ekstra tank i en båt enn i en bil....

 

Tror ikke dette var et lurt grep. Sammen med ting som obligatorisk båtførerbevis tror jeg folk vestpå og i nord vil bli mektig provosert av hva de inne i Oslo kan finne på og stemme FrP. De burde i alle fall valgt en sak som gav litt mer i kassa enn 22 mill når de først skal skaffe seg uvenner.

Link to post
Share on other sites

Til sammenligning så går rosatåkeheimen inn for en økning i bistand på hele 17,8 milliarder kroner. (Fra 2,2 til 20 milliarder) Regner med at bin laden fansen er de som applauderer høyest over rosatåken som driver inne i Oslo for tiden. Erik Solheim (SV) får altså 10 doblet budsjettet sitt og skal rause ut 20 milliarder på her eller mindre håpløse UD prosjekt. :cryin::cryin:

 

Greia her er at de slår seg på brystet og sier de har har økt rammen i forhold til Prestestyre II regjeringen med hele 12 milliarder. Med lett grunnskolematematikk ser en at bistandsmilliardene som er foreslått ekstra her gir en netto innskjerping på (17,8-12=) 5,8 milliarder. Er det rart at "rödgröna röran" leter med lys og lykter etter å suge lommeboka di for mere kroner??

 

 

En ren saksopplysning i og med at du har bommet en smule på økningen:

Regjeringen vil øke bistanden til et historisk høyt nivå til nesten 21 milliarder kroner i 2007. Bistanden øker med 2,2 mrd kroner. Bistanden vil utgjøre 0,97 prosent av anslaget for Norges bruttonasjonalinntekt (BNI).

Link to post
Share on other sites

Kloke ord Sebaldus.

Men nå har vel farget avgiftsfri diesel vært grønn de siste 10 år. :wink:

 

Jeg tror faktisk mange vest og nordpå kommer til å gi f**n, og fylle grønn MGO som før.

Sjansen for å bli tatt er nok mikroskopisk liten.

Ja hvis ikke SV har bevilget 220 mill ekstra til kontrollvirksomhet da. :lol::lol::lol:

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk til "solidaritet" fra noen av dere. Fra dere som har så stor lommebok at dere ikke gidder regne på hvor mye det vil koste dere. Eller som er politisk korrekte og ikke brenner en tank i løpet av sommeren, fordi båtlivet bare er turen ut til badeøya.

Med oss hvis båtliv faktisk er åndedrettet. Med dem av oss hvor dette ikke kan inntjenes ved å velge fra en av sydenturene. Med dem av oss hvis dagens båtliv faktisk er resultat av sterk prioritering i en ikke altfor rommelig lommebok og livslang dragning til sjøen.

Jeg har snakket med mange i løpet av dagen, som har regnet på det: 10k ekstra.

Her på Vestlands-øyene er båtliv kultur, en del av den ukentlige rytme og daglige dont. Typisk vestlandsbåt er 25-30 fot familiebåt, marsjfart 12-15 knop, og 200 timers gangtid. Så kan dere regne selv.

Mange familier med normale inntekter har satset på "hyttebåt" de senere år og koser seg i den i helgene året rundt. Og hvem er den typiske kjøper av de nye vestlandsbåtene? godt voksne folk med normale inntekter, som gjennom målrettet satsing og sparing har greidd å få råd til å kjøpe drømmebåten. Med lån naturligvis.

For oss kan det dreie seg om rasering av en kultur. Kystkultur er ikke nostalgi og gamle trebåter. Det er kultur i endring. Det er å ta gamle handelssteder, krambuer og havner i bruk igjen. Det er å ikke overlate det bare til tyskerne. Nytt liv er kommet i mange vakre handelssteder, ikke minst på grunn av den moderne båtkulturen.

Selv SV må kunne ha to tanker i hodet samtidig. Skal vi bo langs kysten, må vi bruke energi. Det er ikke galt å bruke energi, den tanken må vi få ut av hodet. Det er faktisk heller ikke galt å bruke energi til fritid!

Alternativet: Vi får en rekke nye, små og meget hurtiggående skjærgårdsjeeper, med 200 hk bensin hengende på hekken. Som om det skulle være bedre.

Link to post
Share on other sites

Kloke ord Sebaldus.

Men nå har vel farget avgiftsfri diesel vært grønn de siste 10 år. :wink:

...

Sjansen for å bli tatt er nok mikroskopisk liten.

 

hehe...sant nok....grønn har den vært en stund ja.

 

Sjansen for å bli tatt er vel liten, problemet er vel at de tar deg noe så grådig om du først blir tatt.

 

Men noen som VET om planen er å kun ha blank diesel nå med refusjon for bønder og fiskere eller om man fortsatt skal ha system med farget og ikke farget? Er det siste tilfelle er jeg redd det kan bli vanskelig å få diesel en del plasser.

Link to post
Share on other sites

Enig i problemstillingen om tilgang til blank diesel derom fiskeflåten fortsatt skal tanke diesel uten autodieselavgift.

 

Dessuten, et system basert på refusjon åpner for utstrakt svindel. Noe av poenget med fargetilsetning i "billigdieselen" var jo å bli kvitt systemet med innkreving av kilometeravgift. Det var mange dieselbiler som gikk mistenkelig kort på den tiden ...

Redigert av Nautilusen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dieselmotorer slipper ut mindre CO2 enn bensindrevne. Derimot er utslippet av nitrogenoksider (NOx) og partikler vesentlig høyere. Skipsfarten er en av Norges strørste utslippskilder av NOx, fritidsflåten bidrar i mindre grad. Men har man vært på Oslofjorden en vindstille søndag i juni, så ligger smogen ganske så tett utover. Smogen er likevel et lokalt problem.

 

Jeg er usikker på om avgiften får noen merkbar miljøeffekt. Men registrerer at debattantene her har sterkt sprikende synspunkter. Noen antar at båtlivet går mørke tider i møte, med tap av arbeidsplasser hos båtprodusenter og i turistnæring etc, mens andre ikke tror avgiften vil gi mindre utslipp.

Heller vel til at veksten i båtlivet blir noe dempet.

 

Ellers er det merkelig at regjeringen vil gjøre seg upopulær hos så mange for så lite.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke konsekvensene blir så store som enkelte antyder i frustrasjonen sin her. Men selvfølgelig vil man se at bruktprisene på bensin og dieselbåter vil nærme seg hverandre.

En annen viktig sak er jo at raske båter blir forbeholdt de med stor lommebok som ikke merker om de bruker 20000 el 30000 på drivstoff pr sesong.

De senere årene har det blitt flere og flere seilbåter og dette kommer antagelig bare til å fortsette. Tipper bla Lunde Båt gnir seg i hendene....

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke tatt meg tid til å lese alle innleggene vedr. dieselavgiften. Men jeg ser at engasjementet er enormt. Konsekvensene bl.a. for dem som lever av båtturisme langs kysten er ikke vurdert av Kristin & co.

 

Jeg tviler på at politikerne leser denne siden.

 

Er det noen av baatplassens medlemmer som kjenner noen politikere som kan ta fatt i problemstillingen og drive litt lobbyvirksomhet på Stortinget? :flag:

Link to post
Share on other sites

Slaget står fra nu og frem mot revidert statsbudsjett da dette evt.skal bankes endelig.

 

Det er alltid enkelte dusteforslag som skaper mere støy enn det gir inntekter for regjeringen som blir strøket hvert år. La oss sammen sørge for at dette er en av de. La oss seriøst diskutere aksjonsformer som kan gi det riktige resultatet. I denne tråden bør det komme forslag på momenter, regnestykker, etc, etc, av gode argumenter som hjelper den gode sak.

 

..og til dere seilere: vi trenger ikke argumenter for dieselavgiften

 

Kjør på...vi har dårlig tid....

Helt enig, dette må vi få stoppa, vi må slutte å fryde oss for at han med 50fotern får dyrere diesel, han har råd å fylle likevell ,det er oss vanlige folk det går mest ut over!!!!! :headbang:

Link to post
Share on other sites

Vi som kjører bensin har jo i lang tid betalt avgifter i massevis, men sitter jo ikke her og planlegger folkeaksjoner av den grunn...

 

eks 1: ifølge det nye statsbudsjettet kommer jeg til og få en skatteøkning som tilsvarer deres økte diesel utgifter både to og tre ganger.. derfor har jeg ikke så mye sympati...

Jeg kjører en veldig tørst bensinbåt og betaler ikke gladelig 12kr pr liter, men valget er mitt om jeg vil sette inn diesel eller ikke da bensinen nå er med avgifter og diesel ikke.

 

Jeg blir gjerne med på en folkeaksjon selvom jeg nå betaler avgifter, er drit lei denne regjeringen som skattlegger alle oppegående folk som holder landet igang.

De klarer ikke å se at noen kan få litt glede ved å spare midler og kjøpe seg litt luksus til hverdagen.

Er vel ikke lenge avgift på båter blir innført igjen heller.

 

Dette her dreier seg ikke om en "krig" mellom bensin og dieselavgift. Greia er at avgiftsfri diesel har vært tilgjengelig over flere tiår mens bensin har vært avgiftsbelagt med alskens rare avgifter uavhengig av bruksområde. Siden avgiftsfridiesel har vært i markedet har en del selvfølgelig posisjonert seg med f.eks. bobåter av en minnelig størrelse (27-33 ft) på en vanlig inntekt som et rimelig alternativ til hytte på sjøen. Det har jo vært full anledning til dere som har bensinmotor til å gjøre et samme. Når da regjeringa med et trylleslag øker kostnader på en vanlig folkebåt som f.eks. Scand 29 baltic med 6-8000,- pr. sesong, ved normalbruk, ja da er det lov å si i fra.

 

Å sammenligne dette med helsekostnader er jo helt irellevant da helse er helse og båt er luksus.

 

Her må en sammenligne epler og epler så en kan gjerne sammenligne med eierskap av f.eks. hytte som også er luksus. Hytter er ikke på langt nær belagt av skatter og avgifter da faktisk hyttekommunene tar vare på sine hytteinnbyggere fordi de legger igjen en anselig mengde penger og bidrar til arbeidsplasser i distriktsnorge. I tillegg så har hytter i den senere tid hatt vesentlig verdiøkning mens en båt i beste fall med unntak av noen solskinnshistorier går ned i realverdi.

 

De har jo greid å øke skattene på hytter og noe som igjen rammer kjernefamiliene som har spart til hytten.

Synes det er ille at vi har fått (eller noen har stemt inn) en regjering som motorisk jobber mot den vanlige mann i gaten og skattelegger han hvis han jobber inn noen goder.

De gir seg vel ikke før de får et komunistvelde hvor ingen eier noe og har noen gleder enn å bruke pengene til å kjøpe mat for å holde seg i live, blir frustrert av å se på dette :headbang:

Link to post
Share on other sites

Vel 90 innlegg på under et døgn, skal si saken vekker interesse.. Er enig i at det kan være fornuftig å protestere mot dette forslaget, men det er nok som Poseidon så fint sier, et drøyt år for sent.... Dette er nok bare starten på endringen av avgiftsstystemet som var helt klart flagget før siste valg av regjeringspartiene... hvor avgifter skal endres for å fremme en mere miljøvennlig profil....

 

Men jeg må si at er ikke videre imponert over argumentene som er kommet mot dette forslaget, de er jo alle lite dokumenterte og bærer til tider preg av usakelighet... men det er jo normalt når en ikke har gode argumenteri en sak...

 

Det finnes ikke noen gode argumenter for at dieselen skal være "fritatt" for avgifter til fritidsbruk og fornøyelse...i allefall har ikke jeg sett noen argumenter her... Det å ramse opp en del båtprodusenter som kan få porblemer er nok ikke særlig holdbart... Ser en på f. eks på Windy så eksorterer jo de rundt 90% av "sjarkene" som de bygger.. De fleste andre forsøker også å få til økt eksport.. Om salget i Norge skulle utebli totalt, ja då må næringen snu seg litt og fokusere på eksortmarkedet...så jeg tror ikke dette forslaget holder særlig vann om at flere tusen arbidsplasser er i fare selv om dieselen blir noen kroner dyrere..Vi nok bare justere litt på hva vi bruker pengene våre på så blir det nok en rå med å fylla tanken..

 

Men selvsagt så er jeg glad for at jeg solgte båten med to 200hk beist i kjellern i sommer da og satset på at vår herre bistår med fremdriften..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

nå er det vel strengt tatt motorgutta som hyler for syk mor da, og ikke seilgutta ?

 

Å omtale seilerne som navlebeskuende i denne saken, vitner om det vettet du legger til grunn i argumentasjonen om hvorfor avgiftsfritaket for dieseldrivstoff til båter bør videreføres.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Dette med navlebeskuende seilbåteier er vel kun for svada å regne etter min oppfatning . For ordens skyld så betaler jeg og alle de andre seilbåteiereakkurat det samme som motorbåteiere i avgiffor for dieselen... så disse argumentene fra jolo feier seg glatt inn i rekken av argumenter helt uten rot i virkeligheten som de aller felste andre her....

 

Har med vilje unnlatt å kommentere et annet innlegg her som gikk en liten refs til Lasse om et innlegg han hadde tidligere i tråden, siden det også falt på sin egen urimelighet... Det er selgvsagt lov til å kommentere alle innlegg her enten man er for eller i mot det trådstarter skrev og det å komme med et krav om at slike innlegg som blant annet Lasse kom med burde være i en egen tråd fullstendig skivebom etter min mening.. Det har så langt ikke jeg kan erindre før vært nevnt i tråder her og jeg håper ikke fårse slikt i fremtiden heller... Takhøyden har alltid vært høy her på bp og jeg håper den vil være det i fremtiden også...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

-Hva med å bygge ut kollektivbåttrafikk, med offentlig organisert båttrafikk på kryss og tvers så kan man bare kaste seg med på en tur dit det passer, kanskje med brenselcelle-elektrodrevne farkoster. For da kan man jo legge ned hele lystbåtflåten og vi slipper å bekymre oss over drivstoffavgifter og slike ekle ting.-

 

(en tenkt tanke i Kristin Halvorsens eller Steinar Lems kloke hoder??) :smash:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det finnes ikke noen gode argumenter for at dieselen skal være "fritatt" for avgifter til fritidsbruk og fornøyelse

 

Sydvesten, du tenker ikke rett her. Du tenker omvendt og bakvendt; et sørgelig bevis på at sosialistenes standhaftge indoktrinasjon dessverre har vært alt for effektiv opp gjennom tidene.

 

Poenget er at det finnes ingen argumenter for avgift på båt-diesel.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...