Jump to content

Dieselaksjonen: Slaget står fra nå og til rev. statsbudsjett


Alvito

Recommended Posts

Prisen på båtdiesel øker ganske kraftig hvis du bare ser på denne utgiften, men hvor viktig det er for den enkelte avhenger av hvor stor del av båtbudsjettet diesel er. For meg og mange av mine seilbåtvenner er utgiftene til seil og rigg mange ganger større enn det vi bruker på diesel. :wink: For dem som har båt med bensinmotor så er ikke dette noen stor sak.

 

Arbeidsplasser? Båtprodusentene kan kanskje lage flere seilbåter? Jeg tror ikke denne næringen rammes særlig hardt av avgiftsøkning på diesel. Noen stor fokus i stortingsdebatten om statsbudsjettet tror jeg ikike denne avgiften får, og jeg mistenker regjeringen for å ha lagt inn et par andre "røykbomber" som skal tiltrekke seg oppmerksomheten til media og opposisjon i kampen om å endre et par småting i budsjettet.

Link to post
Share on other sites

Arbeidsplasser? Båtprodusentene kan kanskje lage flere seilbåter? Jeg tror ikke denne næringen rammes særlig hardt av avgiftsøkning på diesel. Noen stor fokus i stortingsdebatten om statsbudsjettet tror jeg ikike denne avgiften får, og jeg mistenker regjeringen for å ha lagt inn et par andre "røykbomber" som skal tiltrekke seg oppmerksomheten til media og opposisjon i kampen om å endre et par småting i budsjettet.

 

Nå har det seg en gang slik at de norske båtprodusentene har spesialisert seg på motorbåter så det er ikke bare å snu seg rundt og begynne å konkurrere med Bavaria, H&R, Dufour, Bénéteau eller hva de nå heter alle disse flotte seilbåtene. Som du kanskje kjenner til allerede så produseres det ikke, så langt jeg kjenner til, noen seilbobåt i norge lengere. Dette blir jo bare å sende norsk båtindustri på "hue og ræva" ut av markedet og satse på importerte seilbåter...som er flotte båter...Bare å lage et formsett på en slik båt koster flere årsoverskudd for en norsk båtprodusent noe ingen bank, med mindre de har et morbid ønske om å tape en bondegård med penger, vil være med å finansiere, så her snakker du litt mot bedre vitende formoder jeg.

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er som det ble sagt PRINSIPPET vi prater om her og de fleste greier det nok, men vi må vel få lov å bli forbannet når alle avgifter blir plusset på hele tiden, sitter vi rolig og ikke sier fra hvor ender det da???hadde det ikke vært noen som protesterte hadde vel vanlig bensin og diesel kostet minst 20 kr/L ??? Skal man gi mere vil man også ha tilbake litt en dårlig sammenligning men se hva vi betaler i skatt og hva slags veier vi kjører på...... i 1973 (tror jeg) ble det lagt frem og sto klart til og bygge 4 felts motorvei på tvers og kryss i hele norge og ble det stoppet? JA! først nå begynner det så smått å skje litt med veiene men, med masse bompenger, tenk hvor mange mennskeliv som hadde vært spart hvis det ble gjennomført i oljenorges spede ungdom!

Norge blir ikke styrt av folkevalgte...... der har sikkert mange synspunkter men, de slår seg sammen og blir et parti og derfor kommer det til politikere som ellers hadde vært små og ikke hørt :cheers::cool:

Link to post
Share on other sites

Nåja, det er ikke så mange uker siden en skråsikker Hansen og Stoltenberg måtte bråsnu en uke senere m.h.t. sykelønnsordningen... og ja, saken er ikke av samme dimensjon men når sørlendingene våkner av den søde dvale og ser at et betydelig antall arbeidsplasser er i fare så skal det bli morro å se på standhaftigheten til regjeringa for 22 mill...for ike å snakke om arbeidsplasser i distriktsnorge rundt båt-turisme.... Fru Halvorsen skal svare for VG nett i morgen så det er bare å pøse på med spørsmål til henne slik at saken blåses opp og hun kanskje i sitt stille sinn innser at det ikke er "verd" 22 mill...

 

Her gjelder det å bære ved til bålet med gode argumenter. Slage :boxing: t&konsekvensanalyse etc. er langt fra over ennå og vi kan vel ikke tillate å gi opp før det er endelig avklart.. :flag:

Hansen og Stoltenberg gir seg ikke så lett denne gangen, da vil det jo gå på æra løs!!

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Link to post
Share on other sites

Her er det mye bra engasjement og det er flott, men brukes på feil måte og på feil sted! Uansett hva den enkelte sier her på dette forumet om denne saken så vil det ikke endre noe som helst, ganske enkelt fordi de færreste om noen, av de som tar avgjørelsen leser dette!

 

La meg refere fra Murphys law; "If somebody tells you it's not the money but the principle, I'll bet you 10 to 1 it's the money".

 

Her skrikes det mye for den enkeltes syke mor les; lommebok eller "Drit i Norge, leve Toten!" :flag:

 

ps

Til de som reagerer på valget at Toten så er det helt tilfeldig, intet negativt om Toten!

ds

 

:sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Når det er sagt støtter jeg en evnt. aksjon, men husk da også oss med bensinmotorer som også vil slippe avgift.

Nix, avgiftsfritak for bensinåttere er jeg redd er en tapt sak. :nonod: Glem det. Ett godt miljøargument for å beholde et lavere avgiftsnivå for dieselbåter er jo nettopp at forbruket med diesel er ned mot halvparten av hva det ville vært med bensinmotor. Å ta med bensinmotorene i argumentasjonen vil jo da bli å kaste det kanskje beste argumentet "på båten"

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Her er det mye bra engasjement og det er flott, men brukes på feil måte og på feil sted! Uansett hva den enkelte sier her på dette forumet om denne saken så vil det ikke endre noe som helst, ganske enkelt fordi de færreste om noen, av de som tar avgjørelsen leser dette!

:sailing:

Hvordan kan vi være sikre på at de som tar avgjørelsen ikke leser dette? :fishing: Det er jo noen politekere som bruker båt, kanskje de til og med eier den selv. Her har det vert mange gode argumenter.

 

Uansett vil det være en støtte til KNBF som øyeblikkelig kommenterte forslaget. Det vil alltid være bra for en organisasjon å vite at man har brukerne i ryggen. Så får vi håpe på at budsjettbehandlingen fører til at forslaget droppes. :smash:

Link to post
Share on other sites

Hvordan kan vi være sikre på at de som tar avgjørelsen ikke leser dette? :fishing: Det er jo noen politekere som bruker båt, kanskje de til og med eier den selv. Her har det vert mange gode argumenter.

 

Sikre kan vi ikke være, men det er vel en opplest og vedtatt "sannhet" at alle politikere er noen idioter og sånne har vi vel ikke blant oss? :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Når det er sagt støtter jeg en evnt. aksjon, men husk da også oss med bensinmotorer som også vil slippe avgift.

 

V6`ern vil ha suppe den også :drink: , dessverre!!

 

Heia :flag:

 

Rune

 

Synes å huske å ha hørt at det ikke er mulig å farge bensinen, og derfor vannskelig å kjøre en type til bil og en til båt.

 

Men jeg kan også huske her tidlig på -70 tallet brukte fatter noe han kalte "traktor bensin" på snekka. Den var vist mye billigere enn den vanlige. Hva som hendte med den bensinen/prisen vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

I denne tråden bør det komme forslag på momenter, regnestykker, etc, etc, av gode argumenter som hjelper den gode sak.

..og til dere seilere: vi trenger ikke argumenter for dieselavgiften :wink:

Hvilket prinsipp ?
Har ikke noe tro på at denne avgiften vil ha noen betydning hverken for arbeidsplasser eller båtturisme generelt.

Lasse. Du som vel er moderator på dette forumet og som ved flere anledninger har oppfordret folk til å velge gode emnetittler og prøve å unngå avsporinger. Trådstarteren, Alvito, ønsker her kreative innspill og argumenter som kan brukes i kampen mot den nye avgiftene. Han ber sogar om at at de som ivrer for avgiften heller benytter en annen tråd. Et seriøst og velmenende innspil synes jeg som fortjener lojal oppbakking av alle typer båtfolk.

Kan ikke du da, i all respekt, og etter trådstarters ønske, vennligst "moderere" du sure oppstøtene dine over i en bedre egnet tråd?

Takk. Det var allt.

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det er jo noen politekere som bruker båt, kanskje de til og med eier den selv.

Joda, en av disse båteiende politikerne må til og med ha en ekstra båtplass slik at politieskorten kan putre etter i sin egen båt. :lol:

 

Jeg forstår også at trådstarter helst vil ha denne tråden reservert for de som har så mye mot den nye avgiften at de vil gjøre noe med det, og jeg er ikke en av dem selv om jeg aldeles ikke er for avgiften. Det eneste jeg kan bdra med er at (diesel)båtfolket bør kreve at myndighetene bruker en miljøavgift på miljøtiltak langs kysten, og dermed bør vi sjekke om det er en 20 millioner økning i midler til slike tiltak i statsbudsjettet.

 

Jeg vil gjerne ha flere septikmottak langs kysten, og foreslår at staten gir de 20 millionene i økonomisk støtte til kommuner som vil bygge slike mottak. :yesnod: Da får vi renere kyst, og kommunene får glede av at båter som kommer for å tømme dritten handler litt i butikkene samtidig.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil gjerne ha flere septikmottak langs kysten, og foreslår at staten gir de 20 millionene i økonomisk støtte til kommuner som vil bygge slike mottak. :yesnod: Da får vi renere kyst, og kommunene får glede av at båter som kommer for å tømme dritten handler litt i butikkene samtidig.

 

Og for å få lov til å bruke disse mottakene, må en kunne vise til et drivstoff forbruk på minst 400 liter i året!

 

Hvis ikke må en betale en avgift tilsvarene differansen! :sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg har diesel med 206 hk og er ikke seiler, men synes svartmalingen her er sutrete. :smash:

 

Hvorfor skal båtdrivstoff være unntatt avgifter?

 

mvh tuffff

 

Dette er et relevant spørsmål: Hvorfor skal båt diesel være unntatt avgifter? For det første, båt diesel er ikke i dag unntatt avgifter. Det betales i dag miljøavgift på diesel. Etter min oppfatning så er det følgende argumenter mot økning:

 

Arbeidsplaser i fare i distriktsnorge p.g.a. endrede ferievaner. Dette gjelder serviceyrker og produksjon av båt der det i all hovedsak i dag produseres motorbåter. Norge er et vidstrakt land så bil&båt må nødvendigvis benyttes for transport. Dette er komentert tidligere i denne tråden.

 

 

De generelle praksis med at en vare stiger med 50% over natten uten overgangsordninger eller annen form for kompensasjon er vel bort i mot norgesrekord. Selv sprit&tobakk har ikke vært i nærheten her.

 

Drivstoff forbruket på sjøen er forsvinnende lite i forhold til hva som brukes av olje her i Norge. Dette er ikke et argument som tilsier at båtfolket ikke skal ta sin del av amiljøansvaret men da burde vel det benyttes mere kreative avgiftsfordelinger der f.eks. moderne dieselmotorer evt rensemetoder ble premiert med i det minste lavere avgifter. Sli det er i dag så betaler en samme HK avgift for en gammel sotende haug av en dieselmotor som en ny motor med ultra lavt utslipp. Greia her er at myndighetene ønsker ei ny melkeku.

 

De fleste av oss som har båt har også bil. For min del så bidrar jeg way too much på bilsiden i forhold til det jeg får igjen. Detsom er saken nårdet gjelder bil så må samfunnet bidra med veibygging etc. Det trenges ikke på sjøen. Den merkingen som kystverket foretar gjelder for skipstrafikk og er således ikke alltid egnet or småbåt trafikk. En del leder langs kysten (sørlandsleia mellom Arendal og Tvdestrand f.eks. )inngår ikke i kysterkets definisjon av "led" så her merker de knapt og prioritrer heller ikke vedlikehold.

 

Båthold er luksus, så er også f.eks. hyttehold. Når det er sagt så er ferie foretatt i hjemlandet den rimeligste og mest miljøvennlige form for ferie da forflytningen er liten i forhold til f.eks. å fly til Thailand. Den relative forbrenningen av fossilt brennstoff er også liten jfr. lengere flytur. Nå er en gang samfunnet vårt bygd opp på forbruk av fossilt brennstoff. Da bør myndighetene ikke "straffe" de som faktisk bruker lite fossilt brennstoff på å feriere i Norge jfr. Ferie i Thailand.

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...