Jump to content

Dieselaksjonen: Slaget står fra nå og til rev. statsbudsjett


Alvito

Recommended Posts

Når vi diskuterer en avgiftsøkning som skal gi 20 milliomer mer i statskassen, tillegg til de 6-700 milliardene staten tar inn i skatter og avgifter (oljesektoren holdt utenfor) så er vi vel alle relativt navlebeskuende. Uten at de er noe galt i det. Alle kjemper for seg og sitt rundt et statsbudsjett.

 

Men det er nok andre poster på budsjettet som har større betydning for den enkelte båteier, båtprodusent og kystsamfunn.

Link to post
Share on other sites

Poenget er at det finnes ingen argumenter for avgift på båt-diesel.

 

Neivel ? Trodde da i det minste du kunne LESE min godeste Hekkbølge-Mann ?

 

Husk også å selge Boxer-kariolen din før 2030. Ingen tvil om at kvaliteten holder så lenge, problemet er at ingen får brukt den...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Trodde da i det minste du kunne LESE

:yesnod: det har jeg kunnet fra jeg var fire år gammel; omtrent samtidig lærte jeg en god del om hvordan man analyserer tekster, argumenter,filosofier og annet for å gjøre seg opp en mening om holdbarheten i det som fremføres. "Energikrise.no" havner i kategorien for kuriøst kjøkkenprat.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

"Energikrise.no" havner i kategorien for kuriøst kjøkkenprat.

 

Jeg la inn denne siden for at ikke engelsktalende lett kan sette seg inn i argumentasjonen. Helt enig i at teksten kunne vært bedre, dog er grunnlagsmaterialet uangripelig.

 

Bare påpek de faktafeil du finner i teksten, så skal vi ta de punkt for punkt. OK ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Til dagsorden: "slaget står fra nå til...".

 

Hvilke argumenter skal benyttes og hvem skal eventuelt fremføre argumentene når det gjelder dieselavgift for fritidsbåter i forhold til revidert statsbudsjett?

 

Har vi noen gode interesseorganisasjoner eller "påvirkningsagenter"?

 

Jeg synes at endel av kommentarene om å kjøre diesel i kanner og problematikk med dieselsøl i havner er relevant.

 

Jeg har sett dette i flere havner i Danmark hvor dieselprisen i båthavner gjerne er 1 - 2 kr dyrere enn på bensinstasjoner. Dette har ført til ganske mange systemer for indivuduell fylling av diesel på båtene.

 

Der hvor jeg ferdes endel i Danmark er det - så langt jeg har hørt - ingen båter med store dieseltanker som fyller diesel i havner fra tilrettelagte havneanlegg. Alle synes å fylle fra tilkjørte fat på henger, fra tankbiler som kjører til havneområder, sinnrike tanksystem med motordrevne påfyllingspumper o.a. Jeg vil tro at noen av disse private systemene ikke har særlig høy sikkerhetskvalitet med hensyn til risiko for betydelig dieselsøl.

 

Jeg tror det kan være hensiktsmessig å lage lister med argumenter samt finne ut hvorledes disse skal fremføres til politikerne.

 

Diesel-søl i havnene kan fort bli kostbart å rense opp.

Link to post
Share on other sites

Det er mange ting som er forbudt, men penger spart er en viktig og sentral menneskelig drivkraft.

 

Dersom en fritidsbåt-eier ser at han kan spare 1 - 3 kroner per liter diesel ved å frakte denne selv, vil han nok tenke mer på penger spart enn på forbud mot dieselsøl.

 

Det er myndighetene som i ettertid får problemer med opprenskningen, og det er vel ikke enda utarbeidet noe system for hvor mye den enkelte båteier må betale i bot ved eventuelle forsøplinger?

Link to post
Share on other sites

Dette er blitt en tråd med mye frustrasjonsprat, nedrakking av politikere og selibåteiere. Hva hjelper det på innføringen av høyere dieselavgift? Svaret er gitt - ingenting. For å si det rett ut, det blir ikke noe slag. Hvilken fornuftig argumentasjon skal vi slåss med frem til salderingen?

 

I andre tråder er det blitt diskutert hvorvidt en eventuell energiknapphet, med økende priser, vil påvirke båtlivet i Norge eller ikke. Det er flere som mener at vi har så mye penger i dette landet at vi ikke vil bli påvirket i det hele tatt. Hvorfor da plutselig begynne å frustrere? Vi har jo gitt uttrykk for at lysten til båtlivet overgår det økonomiske trykket ved økte drivstoffkostnader.

 

Avgiftene får vi aldri helt bort igjen. Slaget står ikke ved salderingen av 2007-budsjettet , men ved neste stortingsvalg. Inntil da får interesseorganisasjonene drive politisk lobbyvirksomhet, med fornuftige argumenter, prøve å få redusert avgiftene. Skipper_Worse er inne på rett spor tror jeg, nemlig den speilvendte miljøargumentasjonen, med reduserte avgifter for å få flere miljøvennlige båtmotorer.

 

Forresten er det noen som har sett på trykk eller hørt kommentarer fra sentralt politisk hold hvorfor avgiften økes? Ser KNBf kaster inn noen argumenter. Er disse politisk uttrykt?

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

På tide med en oppsummering etter mange innlegg i denne tråden. Først og fremst, båt er en luksusgreie. Det kan vi ikke løpe fra. Når det er sagt så er båtlivet en del av den norske kystkulturen som har vært der i mange generasjoner, i allefall i min familie som har tilbragt både yrke og fritid på sjøen i generasjoner. Vi gleder oss også over at stadig flere kan ta del i denne rikdommen av en kyst vi har.

 

Hva er det så denne fiskalavgiften vil gavne? :rolleyes:

 

Miljøet? :nono: Neppe, som enkelte hevder her er dette en skjult ekstraskatt og de hevder at en vil kjøre like mye som før. Andre vil kanskje begrense båtbruken sin mer etter lommeboken. Uansett dreier dette seg om dråpen i havet i den store sammenheng av fossilt brennstoff forbruk her i Norge. Bensinmotoer som slipper ut mere CO2 er med et trylleslag blitt på moten igjen med de ulemper det har m.h.t. brannfare etc. for flere båtbranner forurenser ikke i det hele tatt eller hva? Ser en på bilavgiftene så går de tvert i mot og premierer diseselbiler fremfor bensin så her er det en alvorlig inkonsekvens av finansdepartementet på hva som er miljøvennlig politikk.

 

Støy? :nono: Støy e ren subjektiv sak. En sjekte som tøffer avgårde er som medisin for enkelte men kan irritere andre. I vårt samfunn så har vi så mange støykilder i form av bil, industri, annen skipsfart etc. at båtstøyen i noen stakkars måneder gjør hverken fra eller til for samfunnet.

 

Hvilke ulemper ser vi?

 

Arbeidsplasser? :headbang: At det ryker arbeidsplasser i enten båtindustri og servicenæring er hevet over en hver tvil. Spørsmålet blir hvor mange. Et scenario kan være at over en periode tid så vil båtmarkedet vri seg mere over på seil. Som nevnt tidligere i denne tråden betyr seil i dag utelukkende import og penga ut av landet. Det snakkes om tilpasning etc. etc. Ja det kan godt hende men tør vi ta sjansen eller er det nødvendig ta sjansen? Det sittende rosatåka har en stor forkjærlighet for offentlig forbruk og offentlige arbeidsplasser så det er godt mulig at industriarbeidsplasser ikke blir tatt til ettertning i rosatåka.

 

Ending av ferievaner? :sailing: Mulig enkelte endrer ferievanene så i stedet for å brenne diesel til 50% høyere kostnad i 07. Dette vil medføre at feriepengene plasseres i et annet marked enn kyst-norge. Hvis mange nok gjør det vil det vil kosekvensen være svekket omsetning på servicearbeidsplasser som normalt lever litt av båt-sommeren.

 

Drivstoff fylling fra kanner etc.? :puke: Ja det vil være en løsning som en del vil antakelig ty til med de ulemper det måtte medføre av økt forurensingsproblematikk.

 

 

Hva bør nå gjøres??

Etter min mening så er det nå på tide å bruke pressens makt. :cheers: Det sitter mange gode skriveføre personer her på forumet over det ganske land som bør skrive leserinnlegg i sine lokalaviser over hvordan "den rödgröna röran" fører vanlige folk bak lyset med sine latterlige utspill.

 

Kanskje bringe frem mulig tap av arbeidsplasser? Pensjonister som ikke tar seg råd mere til å utføre sin hobby? Vanlige folk med vanlige båter som skvises av hyttebaroner og nå skal prises ut av skjærgården? Seilbåter som bare er importvare som skal ta over for egenproduksjon av båter her hjemme...Det er utrolig hvilken effekt det har på lokalpolitikere når arbeidere står gråtkvalt frem i avisen og er redde for fremtiden.

 

Nå e det på tide å skremme kaninen ut på jordet før en begynner jakta.

 

Det er opp til oss og ingen andre nå og la oss ikke gi opp før toget er gått fra perrongen (revidert statsbudsjett) I bunn og grunn så står det for velgere også for "den rödgröna röran". Hvis de vil ha 360.000 velgere som forbanner "den rödgröna röran" hver gang diesel fylles så er de nå på god vei. Kan hende de ikke ser seg råd til å miste velgermasse for skarve 22 mill.. svaret får vi om noen uker.

 

STÅ PÅ!!!

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så du tror at inntektene fra denne avgiften blir øremerket til septiktømming, søppelcontainere o.l tiltak for båtfolket ? Dream on! Jeg tror ikke jeg så noe om dette i forslaget til budsjett.

Det stemmer at du ikke så et ord om dette. Det var mitt forslag til et realistisk krav vi kan meddele politikerne.

 

Ellers er det merkelig at regjeringen vil gjøre seg upopulær hos så mange for så lite.

Det som er spennende er om velgerne vil gjøre noe med dette ved neste valg, eller om flertallet vil si at dette vil vi ha mer av og gir dem 4 nye år. :eek:

 

Til dagsorden: "slaget står fra nå til...".

Det var sant. Hva er alt dette snakket om revidert statsbudsjett? Det er så lenge til den saken skal opp, mens selve statsbudsjettet behandles jo nå. (Det revideres ikke, forslaget behandles og flertallet på stortinget kan endre på regjeringens forslag så mye de ønsker.)

Link to post
Share on other sites

Hva er alt dette snakket om revidert statsbudsjett? Det er så lenge til den saken skal opp, mens selve statsbudsjettet behandles jo nå. (Det revideres ikke, forslaget behandles og flertallet på stortinget kan endre på regjeringens forslag så mye de ønsker.)

Det er sikkert en liten begrepsforvirring: saldering av statsbudsjettet er nok det som menes. Revideringen er vel på et tidspunkt da det fleste båter er på vannet igjen allerede. :wink:

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet er det statsbudgettet som ble lagt frem på fredag kun et forslag, det skal jo vedtas i stortinget. Nå har dem jo flertall, men med den gjengen som regjerer nå, kan en aldri vite om representantene i stortinget vil stemme som regjeringen ønsker. Har en liten tro (håp) på at SP kanskje vil forkludre det til mht diesel avgiften! Kanskje ser de at det blir vannskelig for distriktene på en eller annen måte.

Link to post
Share on other sites

Bensinmotoer som slipper ut mere CO2, og som forbruker innpå det doble av dieselmotoren pr utkjørt distanse, er med et trylleslag blitt på moten igjen med de ulemper det har m.h.t. brannfare etc.

 

Tilføyelse i rød/grøn gjort ev meg

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det som er spennende er om velgerne vil gjøre noe med dette ved neste valg, eller om flertallet vil si at dette vil vi ha mer av og gir dem 4 nye år.

Tror dere ikke at viss avgifter først er kommer, er det veeeeeeldig vanskelig å fjerne disse igjen, selv ved regjeringsskifte? :headbang:

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Link to post
Share on other sites

Det er noen på denne tråden som "ikke finner argumentene mot" det å innføre dieselavgift for overbevisende. Jeg mener det er en naivistisk måte å forstå argumenter på.

Hvorfor skal man bo i Son og arbeide i Oslo? Det er jo, miljømessig betraktet helt hull-i-hodet? Enda verre: At de skal få deres arbeidsreise - fra Son til Oslo - subsidiert? trekkes fra på skatten? Og dess lenger reise, dess mer fratrekk? Det skulle jo være omvendt? Men likevel godtar man altså det, praktisk talt alle, fordi det har etablert seg som et politisk dogme at man skal kunne bo der. Og hvorfor? Fordi noen mennesker finner at deres livsopplevelse blir bedre ved å bo slik og ikke i Oslo-gryta. Ikke akkurat rasjonell argumentasjon. Men hva er det?

Politikerne styrer etter etablerte makt- og kulturpolitiske dogmer.

Det viktigste argument mot innføring av dieselavgift er og blir dette: I hvert fall på Vestlandet og nordover har det etablert seg en båtkultur som er avhengig av diesel, og avhengig av at prisen ikke blir for høy. Denne båtkulturen er en forlengelse av den gamle kystkulturen, den er et organisk element i moderne kystkultur. Ønsker vi å bevare denne? Man må gjerne ta vekk utvekstene, men de fleste av oss langs kysten mener at dette må vi ta vare på! Så kan man vise til at det skaper arbeidsplasser, at gamle handelssteder tas vare på, at energiforbruket er marginalt sammenlignet med alle dem som skal transporteres fra Son og Tønsberg til Oslo hver dag, osv osv. Men til syvende og sist er det dette: Vi har en kultur vi ønsker å ta vare på!

Og det er jo intet argument mot dette, at noen har valgt å kjøpe bensinmotorer. Som om det at noen velger å kjøpe ferarri, skulle gi dem rett til å hevde at da må også de med folkevogn betale de samme avgifter.

Dynamikken har vært som vi alltid ser foran et statsbudsjett: Avisene - de fleste journalister er jo enten SV eller i hvert fall Ap - har intervjuet chess-grunder og flere rikfolk, som sier at nei selvsagt, det er ikke rett at jeg skal gå fri med min dieselmotor og 50-foter, mens de med bensin skal betale - underforstått, jeg har alltids råd til å betale. Så er det bevist, og dette argumentet er brukt hyppig også på denne tråden.

Og var det noen som sa at vi ikke lever i et korporativt samfunn?

Link to post
Share on other sites

Arbeidsplasser? :headbang: At det ryker arbeidsplasser i enten båtindustri og servicenæring er hevet over en hver tvil.

 

Det er det vel neppe. Dette er jo bare en påstand fra deg som det overhodet ikke finnes noe belegg for.

 

Ending av ferievaner? :sailing: Mulig enkelte endrer ferievanene så i stedet for å brenne diesel til 50% høyere kostnad i 07.

 

50 % økning??

I følge drivstoffbarometeret her på BP så har dieselprisen ligget på mellom 8 og 9 kroner på østlandet i sommer. I går ble autodiesel - altså med full avgift - solgt for mellom kr 9,16 og 9,63 i Vestfold.

 

Hele debatten er en storm i et vannglass spør du meg.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Tror dere ikke at viss avgifter først er kommer, er det veeeeeeldig vanskelig å fjerne disse igjen, selv ved regjeringsskifte?

Det beror vel på regjeringsskiftet. Jeg minnes for øvrig at det ble startet et parti som hadde som sterk nedsettelse av avgifter og sånn som hovedsak den gangen Borten-regjeringen fant ut at de like gjerne kunne legge avgift på alt og innførte momsen. Hva nå enn det ble av dette partiet... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Nå var prisen endel høyere i sommer grunnet oljepris på rundt 70 dollat fatet. Hadde jeg måtte fyllt på bensinstasjonene til full pris istedet for marinaene i sommer hadde jeg måtte betalt en 2 til 2,5 kroner mer pr liter. Slik tror jeg det vil bli i fremtiden også, mellom 2 og 3 kroner opp altså.

 

Vallø marina snitt i sommer på 7,8, pumpe pris litt over 10 kroner på bensinstasjonene.

Link to post
Share on other sites

Det er det vel neppe. Dette er jo bare en påstand fra deg som det overhodet ikke finnes noe belegg for.

 

Ending av ferievaner? :sailing: Mulig enkelte endrer ferievanene så i stedet for å brenne diesel til 50% høyere kostnad i 07.

 

50 % økning??

I følge drivstoffbarometeret her på BP så har dieselprisen ligget på mellom 8 og 9 kroner på østlandet i sommer. I går ble autodiesel - altså med full avgift - solgt for mellom kr 9,16 og 9,63 i Vestfold.

 

Hele debatten er en storm i et vannglass spør du meg.

 

mvh tuffff

 

:eek: Vet ikke hvor du fyller hen men jeg kjørte båten fra Arendal til Molde i september så lå dieselprisen fra 6,38 til 6,70 langs denne kyststrekningen og det var visst mulig å bunkre til enda lavere pris enn det på visse plasser.... 3,68 i tillegg her blir vel omkring 50% skulle jeg tro..

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...